Janne L Posted September 2, 2010 Author Posted September 2, 2010 Om det är någon som skulle vara i behov av en sierra diff 7" så har de en till för 395 kr, gått drygt 7000 mil. Bildemontering i Linköping skroten bredvid Saab(flyg). m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 Nu är diffen bytt och nu är det lite mer anstädigt med rassel oljud i bilen ;) m :D h Janne Quote
Janne L Posted May 1, 2011 Author Posted May 1, 2011 Hejsan! Nu tror jag att det snart är dax för SFRO2. Skall först ställa in fram- och bakvagnen hos "Puttes bilverkstad", här hemmavid, och fixa så att balansvågen till bromsen är rätt justerad. Mer följer senare. m :D h Janne Quote
Janne L Posted May 1, 2011 Author Posted May 1, 2011 Jag glömde nog det viktigaste! Hustrun har krävt att reservhjulet skall målas GULT. :icon_oops: m :D h Janne Quote
Jocke4U Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Sjuttsingen va kul!! Nu är det nära målet :D Kanske att nödreserven sticker ut lite väl mycket i rött. Annars hade jag nog valt samma färg som övriga fälgar Quote
Rikard Larsson Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 Grattis som alla säger! Du har inte gjort SFRO 2 men har regplåtar? Quote
Janne L Posted May 2, 2011 Author Posted May 2, 2011 Grattis som alla säger! Du har inte gjort SFRO 2 men har regplåtar? Nja det är pappret som följde med regplåtshållarna :D m :D h Janne Quote
Janne L Posted May 3, 2011 Author Posted May 3, 2011 Där ser man! Undra vem som var först!! ;) m :D h Janne Quote
Janne L Posted June 29, 2011 Author Posted June 29, 2011 Tog mig för och vägde bilen med den approximativa metoden 2 st badrumsvågar från biltema. Jag fick lite Calle varning :racesmile: då slutvikten blev ca 100 kg mer än vad jag förväntade mig. Vikten slutade på drygt 770 kg. Tydligen lite småtung, blir inte snabbast på banan. Måste innebära att Tjänstevikten med reservhjul, full tank och förare slutar på ca 870 kg = ca 175 lagliga hkr. :thumbsup: m :D h Janne Quote
cealm Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Grattis Janne L, Du slår CealmSeven med 20kg på skattevikten men inte CealmSeven V8 med sina 1280kg skattevikt. DEn bumlingen kommer nog hålla Seven täten ett tag till såvida inte Drake eller någon annan "tjuvbygger" i all hemlighet något tyngre. Ladda tanken med GI bensin så kan du komma ner till 849kg..... Quote
Janne L Posted August 13, 2011 Author Posted August 13, 2011 SFRO2 genomförd fredags morse den 12/8. Stefan Budow besiktade. Mycket trevligt. Stefan tycket att bromasarna var bland de bästa han hade provat. Jag undrade givetvis om han skämtade med mig. Han hade fått drygt 1,2g i retardation vid bromsprovet. Det får man väl vara nöjd med. Jag har för mig att jag sett att andra här på forumet som haft högre om jag inte miss fel. Buller provet gick strålande, 80,4 dB enligt protokollet, utan diskbollar, "rock woll" i motorrummer m.m. När jag sedan själv räknade ut medelvärdet i mätprotokollet så blev det 80,1 dB, 0,3 dB i negativ rabbat. Trevlig bil att köra tyckte han :) Några små saker att åtgärda: * För lite frigång, det visste jag, fixa oljetråget. * Förlängningar till styrarmarna ville han ha låsmutter på! Har alla det, Jag fick en förklaring i alla fall varför det är lämpligt. * Sedan kom vi fram genamsamt att jag "klantat" mig när jag skaffade länkhuvuden som var svarvade :banghead: de skall vara smidda. * Glömt gummi på pedalerna. * sedan vill Stefan att bromspedalen skulle justeras ca 2 cm till vänster. Nu till ursprungskontroll och restisterbesiktning :racesmile: Kan det möjligen vara genomfört till mitten oktober :blink: En liten hösttur innan bilen ställs innan vintern. M :-) h Janne Quote
cealm Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Grattis till både SFRO 2 och ett bra bullerprov Janne L. Ssnart en bil till ute på vägarna. Quote
Jocke4U Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Grattis Janne! Förlängningar till styrarmarna ville han ha låsmutter på! Har alla det, Jag fick en förklaring i alla fall varför det är lämpligt. Jag har det inte! Lycka till med pappershanteringen ;) Quote
Janne L Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 Lite status! Det känns som att det börjar närma sig final nu :racesmile: Jag fick hem mitt SFRO2 protokoll idag, stämplat. Har ärendenummer för ursprungskontroll. Haft lite mycket att göra så jag har inte hunnit att skicka in papprena för ursprungskontrollen. Det skall ske i helgen. Fått hem nya länkhuvuden, dyrt som tusan men det blev Rodobal MTE-serien. Lämnat in oljesumpen för svetsning. Justera avgasdargningen lite där bak för att få bättre frigång. Beställa registerbesiktning nästa vecka. Får se hur många veckors väntetid de har. De hade 4 veckor för en enkel besiktning av en vagn. Verkar vara en säker bransch. m :D h Janne Quote
cealm Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Hoppas du hamnat rätt dvs nu när alla SBP-kontrollörer är tillbaka, goa, snälla och glad efter en uppfriskande semester. Vem vet SBP kanske gör ett undantag och ringer upp och frågar om du har tid på torsdag nästa vecka. Håll koll på telefonen gå inte utanför hörhåll, de kanske chockar oss.... Quote
Janne L Posted August 22, 2011 Author Posted August 22, 2011 ÄHHHH, nu åkte jag på pumpen igen! Jag trodde att det gick bra att boka registerbesiktningstid om man hade ett ärendenummer för ursprungskontrollen. Nu fick jag den hårda vägen reda på att ursprungskontrollen måste vara klar! Tycker att det är lite byråkratiskt. Det blir till att vänta ytterligare några dagar. Nu granskar de ursprungskontroller som inkom den 8 augusti. Min är den 14:e. M :D h Janne Quote
joaba Posted August 22, 2011 Posted August 22, 2011 ÄHHHH, nu åkte jag på pumpen igen! Jag trodde att det gick bra att boka registerbesiktningstid om man hade ett ärendenummer för ursprungskontrollen. Nu fick jag den hårda vägen reda på att ursprungskontrollen måste vara klar! Tycker att det är lite byråkratiskt. Det blir till att vänta ytterligare några dagar. Nu granskar de ursprungskontroller som inkom den 8 augusti. Min är den 14:e. M :D h Janne Då slapp jag gå på samma nit satt förut idag och skulle best tid med ärendenumret men orkande inte sitta i kö just då,men d e bara att vänta några dagar till precis som du:( MVH Jocke Quote
Janne L Posted August 22, 2011 Author Posted August 22, 2011 Alltid något gott! De besparade jag dig lite telekostnad. m :D h Janne Quote
joaba Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 :notworthy: Alltid något gott! De besparade jag dig lite telekostnad. m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Väntar fortfarande på ursprungskontrollen. Kanske med lite tur så dyker den upp denna vecka. Om man nu skall tro på Transportstyrelsens hemsida. m :D h Janne Quote
Jocke4U Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Heja heja...snart en SAABster till :D Quote
Janne L Posted September 6, 2011 Author Posted September 6, 2011 (edited) Anders "Antas" Eliasson har rubriken "Uppdatering av ett långsamt bygge" till sin tråd. Han kommer att få svårt att slå min tid. Jag började våren 2001!!!! :D Trägen vinner! m :D h Janne Edited September 6, 2011 by Janne L Quote
Antas Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 Byggbroder, det gläder mej att se en byggare som som sätter njutningen först! Någon svensk diktare lär ska ha skrivit någonstans "....det är vägen som gör mödan värd....". Antas Njutning är livets mål. Quote
Thomas Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 Men när man kör med bilen när den är klar så är det Resan som är målet. Quote
Janne L Posted September 7, 2011 Author Posted September 7, 2011 Igår kom brevet från transportstyrelsen! Japp.... Men vad ser jag när jag öppnar brevet, KOMPLETTERA!!!!!!!!!!! Skicka in kopia på det stämplade protokollet vidimerat? Sedan när kan detta ha ändrats. Både besiktingsmannen Stefan och vad jag har läst här sa att kopian med Stefan Budows påskrift räckte. Får väl skicka in det snabbast möjligt, tar nog längre tid att bråka. M :D h Janne Quote
cealm Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 Outgrundliga äro Ursprungskontrollörernas tankar! Helt rätt ge dem vad de vill ha. Skulle de fått ett vidimerat önskat papper så hade de säkert bara önskat en kopia och du hade i alla fall fått komplettera. Som sagt,, Outgrundliga ..... Quote
Janne L Posted September 7, 2011 Author Posted September 7, 2011 jag misstänker att de byter handläggare så ofta att de inte vet hur de skall hantera det gamla systemet för oss som byggbesiktade innan 1 sep 2009. m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Och där kom godkänd ursprungskontroll hem i brevlådan. 1 månad och 1 dag efter SFRO2! Då får vi se när registerbesiktningen blir av. Bokas imorgon. m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 (edited) Ringde bilprovningen! Kan du komma imorgon :blink: ÖHH "har jag inte möjlighet till, något senare?" "Nej, de har inte släppt fler tider!" Herr Lindblom reaktion ????, "Försök i morgon" svarade kvinnan på andra sidan linjen. Calle du fick allt för mycket rätt :notworthy: M :D h Janne Edited September 14, 2011 by Janne L Quote
Janne L Posted September 15, 2011 Author Posted September 15, 2011 Då var bilen inbokad till registreringsbesiktning den 20/9 kl 7:00! m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Och så skedde det. Kl 8:00 tisdagen den 20/9 så blev det en RCZ649! Skattevikt 880 kg, tjänstevikt 885 kg. Då har jag gått i mål efter 10,5 år. Inga problem att vänta ytterligare tre dagar innan reg.skyltarna kommer hem :racesmile: m :D h Janne Quote
Berne Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Grattis, det är en bra känsla när man är i mål Quote
Janne L Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Tack Berne! en mycket bra känsla. /Janne Quote
cealm Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 (edited) Grattis Janne L till din nya bil! Vad skall du göra nu då? Edit Tillägg: En sådan "rund liten klump på 880kg. Min första bil väger bara 850kg i skattevikt. Den andra blev några kg till. Edited September 20, 2011 by cealm Quote
Jocke4U Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Grattis! :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Se nu till att ladda upp lite bilder på skönheten Quote
Janne L Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Skall försöka att göra det i helgen, med reg. skyltar :racesmile: m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 22, 2011 Author Posted September 22, 2011 På begäran så kommer några enkla bilder som "bevis"! Nu kan man betrakta sig som fullvärdig meddelm i klubben :) M :D h Janne Quote
cealm Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Snyggt!! Med bild så finns ju bilen också = LocostSweden lagen. Dina blinkers kommer från ? Är godkända som frontblinkers på bil? Fanns med vid regbes? Är vissa av svaren känsligare än frågorna går det bra att PMa dessa...... Quote
Jocke4U Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Snyggt Janne! Ser fram emot att se den live :) Quote
Janne L Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 (edited) Snyggt!! Med bild så finns ju bilen också = LocostSweden lagen. Dina blinkers kommer från ? Är godkända som frontblinkers på bil? Fanns med vid regbes? Är vissa av svaren känsligare än frågorna går det bra att PMa dessa...... Hej Calle! Frontblinkers är moddade golfblinkers och satt på vid registeringsbesiktningen! De ser ganska ruffiga ut om man ser dem på närmare håll. Jag fick en kommentar vid reg-besiktningen att färgen var för dålig, dvs jag bör byta ut lamporna eller så kan jag sätta in ljusfiltret=orangefärgade plastbiten. Tack alla! m :D h Janne Edited September 23, 2011 by Janne L Quote
svante Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Grattis, hade likadana blinkers på besiktningen, funkade kanon. Men dom sitter inte på nu... Ett tips, lägg ett lager svart färg på insidan av skärmarna så dom inte lyser gult från glasfibern. Quote
Janne L Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 Jag har nog tänkt göra det! Det kan nog bli ett vinterprojekt att fixa lacken på skärmarna! Nu är det bara provisoriskt, dvs snabbsprutat med lite svart färg. M :D h Janne Quote
Janne L Posted September 26, 2011 Author Posted September 26, 2011 Mer vinteprojekt! Stötdämparna bak är för klena! Det blir för lätt genomslag. Det lite av skräpdämpare de går ej att justera mer är fjärdarna. Bara att byta till styvare fjädrar undrar jag om det är så lyckat. Sen så går motor alldeles för fett, dör nästan vid större gaspådrag, men det beror nog på att den är lite fel-"mappad". Det som bekymrar mig är att den verkar kunna gå varm! Jag har en mercedeskylare E200. Då återstår att kolla termostat, vattenpump, eventuellt se till att inte luften smiter förbi kylaren, I värsta fall skulle topploppspackningen ha gått men det verkar inte vara något övertryck i kylsystemet. Men det är en rorlig känsla att ge sig ut på vägen med bilen. m :D h Janne Quote
Janne L Posted October 3, 2011 Author Posted October 3, 2011 Hejsan! Tror mig veta att det finns de på detta forum som vet mycket mer än jag vad gäller framvagnsinställning. Min bil har fått inställning gjord på en bilverkstad efter "konstens alla regler"! Men det jag kan konstatera aär att vid farten över 90 km/h så börjar styrningen att bli lite "nervös". Frågan är om man skall öka "toe in" lite grand?? Någon som vet detta bättre än jag. M :D h JAnne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.