Rikard Larsson Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Håller med Christer, verkar lite märkligt. Originaltermostat för övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 (edited) Verkar bli lite mappning för mig så jag ville snygga till bil till datorkopplingen. För kommunikation mellan saabs ecu och datorn behövs 2 kablar (can h och can l), plus en till om man vill programmera. Egentligen är det specat var can l och h ska sitta i OBD2-kontakten, men jag vågar inte riskera en krock mellan can och k-line-kommunikation så jag lånar 3 oanvända stift i OBD2-kontakten. Can l kör jag på 8 och can h på 9. För att kunna programmera behövs 16 V in i ecu:n. Lyckades klämma in en step up-krets i kontakten. Så 16 V (justerbart) kan finnas på stift 1. Monterade också en treläges strömbrytare och en liten voltmätare. När strömbrytaren är i mittenläget är allt av utom can h och l, så det går att logga. I ena ändläget visas bilens spänning på voltmätaren. I andra ändläget aktiveras step up-kretsen, 16 V matas till stift 1 och visas samtidigt på voltmätaren som bekräftelse. om jag får säga det själv (om det fungerar...) Edited March 6, 2017 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Och jag som tyckte det var krångligt med MS... Imponerad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Snyggt får min dsubb på golvet att skämmas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Yay, det fungerade med special-obdn :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Shysst!! Lite snyggare lösning än mina två AA-batterier som ligger i serie på kablaget för att få upp spänningen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Nu har jag några frågor om Torssendiffen och styrarmsförkortningen. Vet inte hur mycket du stressat din bil, men frågar ändå. Min svängradie är alldeles för dålig, har fått ta omtag för att parera sladdar tom på bana, och det blir bara fel. Jag vill ha mer utslag per rattvarv, men blir den tokjobbig att svänga med? Jag har bara kört, inte velat göra bilen obrukbar mer än tiden det tog att byta fjädrar denna sommar, annars hade jag byggt om som du gjort och testat själv. Hur funkar diffen i utgången på svängar? Driver det på ytterhjulet och håller i tills båda gå lös när det blir för mycket gas (normalskoj alltså) eller enhjular den ibland? Jag har ju en slungdiff som jag förspänt till en viss broms hela tiden med ramperna, men det funkar sisådär, lite olika verkan och det kan ibland överraska. Ska spänna upp den mer, eller byta i vinter. Får hellre sladd varje gång eftersom jag är elektriker Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Hej.Jag satte på en sådan här och det har fungerat bra. Fins med olika utväxling. Kolla vad du har och försök hamna på strax över två varv på fult utslag. Kan kännas nervös annars.Tänker som så att det fins väl en anledning till att de flesta färdiga växlar verkar vara på ca: 2,2 varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Hej.Jag satte på en sådan här och det har fungerat bra. Fins med olika utväxling. Kolla vad du har och försök hamna på strax över två varv på fult utslag. Kan kännas nervös annars.Tänker som så att det fins väl en anledning till att de flesta färdiga växlar verkar vara på ca: 2,2 varv. Det är inte rattvarven som är problemet, utan utslaget på hjulen. Jag har en 2,4 varvs Escortväxel, men slaglängden är för kort och 142 spindlarna har så långa styrarmar att den vänder sämre än min Voyager.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 ser ut som den där blå tingesten kan orsaka cancer..?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 14, 2014 Author Share Posted November 14, 2014 Det var visst inte så enkelt att bara byta turbo, spridare, bränsle, map-sensor, kamaxlar och stoppa i ny mjukvara... Har tyvärr inte fått bilen att gå ordentligt denna säsongen. Visst har jag kört, men inte kunnat pressa så att jag kan utvärdera diffen. Men den är bra när man ska upp för backen utanför garaget :) Styramsförkortningen är jag nöjd med. Trögare blev det såklart, men inget jag störs av när jag kör. Skönt att slippa ta omtag vid snäva kurvor. Fickparkera är lite jobbigt, men det går utan att det smakar skit i munnen. Jag satte ledpunkten mitt emellan original styrled och spindelled. Men jag har ju volvo 240 styraxel men många varv. Med lite modifieringar av min idé är det enkelt att göra det justerbart (flera hål). Tittade på en sån blå mojäng också, men min lösning blev lättare, enklare och billigare. Ock så kan jag köra i Kalifornien utan att få cancer :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Ja ha Då missförstod jag när du skrev "ta omtag" "mlosig Om jag inte mins fel så fans den också i en röd nyans om det skulle vara mindre cancerogent " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pwo Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 vad har du för skruvar i motorn? När jag skulle dra fast motorfästet så var det lögn att få in hela skruven. Tog dock inte i av kung och fosterland då jag inte vill ha en avbruten skruv i motorn. Tror att jag använde mig av m8. Tacksam för svar. Mvh Sib Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Det är M8. Rensa med gängtapp, för det brukar vara rost i de oanvända hålen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 23, 2015 Author Share Posted June 23, 2015 Du kanske hade för lång bult? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Fick inte rätt på bilen förra säsongen. I ett desperat försök att få köra lite monterade jag tillbaka original spridare, turbo och map-sensor. Dock fortfarande E85 (och lämplig standardmapp såklart). Men det gick inte mycket bättre. Tur man hade en nyfödd att ägna sig åt. Nu är allt trim tillbakamonterat igen och dessutom verkar bilen gå som den ska!!! Har bara kört runt kvarteret nyss, men det verkar väldigt lovande. Pinsamt nog verkar all min huvudvärk bero på ett igensatt förfilter. Hade ett genomskinligt 40 microns filter. Nytt när jag konverterade till E85. Inte mycket skit syntes, men det satt skräp i filterelementet. Sjukt ett det blev igensatt direkt. Monterade ett annat filter och bytte även huvudfiltret. Körde som sagt runt kvarteret och den drog iväg utan hosta eller bludder. Måste ut på längre tur för att utvärdera, men det känns helt annorlunda än innan. Denna säsongen ska det köras! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Pinsamt nog verkar all min huvudvärk bero på ett igensatt förfilter. Hade ett genomskinligt 40 microns filter. Nytt när jag konverterade till E85. Inte mycket skit syntes, men det satt skräp i filterelementet. Sjukt ett det blev igensatt direkt. Monterade ett annat filter och bytte även huvudfiltret. Det är mycket skräp i bränslesystemet när man monterar ihop det, så att byta filter när man kört de första kilometrarna med ett återmonterat system är ingen dum idé. Det tvingades jag också till på min efter att jag först startade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 I mitt fall är nog bytet till E85 också en bidragande orsak. Kan ju lösa upp diverse godsaker. Men inte trodde jag att det skulle ske direkt. Jag kom ju inte ens runt kvarteret :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Bra påminnelse , köpte nya filter förra året men bytte aldrig , ser en hel del stora flagor i för filtret trots nu snart 500 mil och troligen det dubbla i soppa. Extremt svårt att få en hemma svetsad rostfri tank att inte släppa ifrån sig skit över tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Mitt nya som inte höll runt kvarteret kanske var för fint? 40 micron skulle det vara. Såg lite skräp flyta runt, men problemet var att själva filterinsatsen var igensatt. Jag har 52300 från Biltema nu igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Var ute och körde en timme nyss. Fy. Fan. Vad. Skönt. Den går skitbra på låg- och mellanlast men behöver lite justering på toppen. Känns som den får för lite bränsle över 5000 rpm. Loggade hela körningen så jag ska se var vad hände. Körde utan mv och laddade bara 0,3 bar, men fy fan vad den går för att vara "lättryck". 19t skyfflar lite mer luft än T25 :) Tempen höll sig under 85 ° utan kylfläkt, så min nya kylare fungerar bra. Displayen med temperaturer, bränslemängd m.m. fungerade perfekt. Kort sagt, lite småjusteringar så jävlar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Om du har bar 0,3 hur kan du känna att 19 går bättre ? Sedan går det ju faktiskt ganska bra även där?, är ju ingen svensson bil ? Som parallell Skall besiktiga på onsdag så var ute och testa lite idag och dubbelbkolla så lamda regleringen lira. upptäckte då att jag tappat hastighets signalen och åkt på 0,9 bar troligen ganska länge...... Man blir lite blind när det är 7månader mellan körningarna. Så nu får jag riva tunneln och justera sensorn sen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Som du säger blir man lite blind när det är långt mellan körningarna. Var säkert 1,5 år sedan jag körde ordentligt. Jag körde 0,3 bar på T25 i början (besiktning). Och inte en chans att den gick som den gör nu. Antar att 0,3 bar på 19t genererar mer luft än 0,3 bar på T25 :) Man kanske skulle testa autotune? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Troligare att du inte har exact samma grundladd i de båda . Tryck är ju tryck 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Troligen flödar avgasturbinen bättre, vilket kan ge lite mer effekt i form av minskade förluster. Men vid så låga tryck borde inte skillnaden vara så märkbar. Öka ett bar och testa så får du känna på roligt :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 Tryck är ju tryck Är det så Lupus? Tänker mer att flöde också är inblandat. Med T25 laddade jag 1,25 bar och hade runt 225 hk (höftade siffror ur minnet). Min mapp jag har nu siktar på 1,6 bar med 19t och effekten vet jag inte, men 100 hk till i alla fall. Det är ju inte så stor ökning i tryck, men desto större ökning i effekt. Men jag har kanske fått något om bakfoten. Eller så är det inte så enkelt helt enkelt. Avgasmottryck och temperatur måste ju också påverka. Tror vi kan sammanfatta: Länge sedan jag körde, man glömmer hur snabba de här små bilarna är. Jag har ju faktiskt lättat bilen minst 50 kg. Christer har rätt, 1 bar till :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 (edited) Shoppingbil. Alltid kul att parkera på stora parkeringsplatser och komma ut till fotograferande människor :) Frun var inte jätteimponerad av nästa bild... Edited March 6, 2017 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Frun var inte jätteimponerad av nästa bild... Tror XXX det du kör ju utan för plattorna på gräset ! :image018: , eller vad mena hon :blink: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 (edited) Man kan förenklat säga att 0,10 bar ökning ger ca 15 hk på våra motorer Edited June 29, 2015 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Man kan förenklat säga att 0,10 bar ökning ger ca 15 hk på våra motorer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Men exempelvis 1,25 bar med en 19t ger väl mer än 1,25 bar med en T25? Eller? :image018: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 (edited) Men exempelvis 1,25 bar med en 19t ger väl mer än 1,25 bar med en T25? Eller? :image018: Tja enligt principen som Christer skrev kan man ju tänka sig att den levererar lite mindre varm luft än en T25 och har bra mycket mindre mottryck så kan det nog bli lite bättre , men allt det där kommer nog när man börjar närma sig de högre trycken över säg 1 bar och framför allt den lilla turbon är utanför sitt normala arbets område. Förenklat helt enkelt blir någon slags pump effiktivitet som rasar ganska fort i utkanten av max kurvan ( se en av pump kurvorna i t5suit ) kollar man en 19t på 1.2bar 2000-7000 rpm ligger den ju på rikgtigt bra verknings grad medans en t25 knappt fixar att leverera luften över 4000rpm Edited June 30, 2015 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Hmmm, har nog laddat 0,6 bar. GLT på nya turbon är högre. Oh well :) Har fixat fram en fin loggfil så nu ser jag tydligt att den får för mycket bränsle på toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Jag har också varit lite "hemmablind" och hade först lite strul med (svajjande)hastighetssignalen men bilen gick rätt bra med 0,7 bar. Sen med fungerande hastighetssignal så laddade det på mkt bättre men noterade efter ett tag att det inte var helt bra. Sen efter vårens byte till en ny T7 magnetventil och den laddar på fullt jämt .....riktigt gött :) ....fast då blev en miss i tryckrörs-konstruktionen tydlig och det åkte isär av det högre trycket. Funderar nu på om det inte finns en tryckbegränsare på 1:an och en 2:an....plocka bort kanske :D ....jag har tryckbegränsare i högerfoten om än i dagsläget inställt på "alltid max" :D :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Jo, det går att begränsa ladd på ettan och tvåan. Kollade i min trimfil och mina gränser är satta till 2 bar vid alla varvtal :p Får nog sänka dem lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 2, 2015 Author Share Posted July 2, 2015 Någon som vet hur högt vattnet går i en saab-motor? Är termostathuset högsta punkten? Tömde ut vatten för att ersätta med glykol (har haft bara vatten under testfasen). Nu misstänker jag luftficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 (edited) Stämmer,temostaten är högsta punkten på motorns kylsystemet. Inne i motorn får du inga luftfickor utan i så fall utanför om du dragit rör/slang på nåt konstigt sätt. Jörgen Edited July 3, 2015 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Fast kan ju bero lite på hur man lutat motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 I så fall får du luta motorn så mycket att den inte får plats i en sjua :D Den lutar faktiskt en hel del i en 9000 jämfört med 900 och 95 och där funkar det fint. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Håller med om att man troligen inte kan luta bort den som högsta punkt men min lutar tex motsatt håll mot i SAABen vilket gör att den ju i alla fall blir lägre relativt sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 Även om du lutar den år fel håll så behöver du luta rätt så kraftig för att påverka högsta punkten. Saab motorn blir det sällan/aldrig problem med luftfickor om du inte har gjort något helt konstigt rörsystem utanför motorn. jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Det var nog inga luftfickor. Tyckte att bilen gick 8-10 ° varmare än förra körningen. Men det var också mycket varmare i luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 (edited) Termostaten ligger ju på 88-92 grader men systemet är byggt för en arbetstemp upp till 108 grader har jag för mig. Motorn ska inte skifta så mycket vid vanlig körnining utan klara rätt varma dagar, men det är klart vid 30+ uta och inte så hög fart så kyler det väl lite mindre effektivt. Märkt på min att tempen på mätarn ligger lite lite högre än vid svalare väder. Edited July 6, 2015 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 I mitt fall var det över 25 ° ute och jag körde mitt i stan i Malmö. Högsta tempen jag såg var 105 °, men oftast under 100 ° (har digital mätare). Fläkten slår till vid 100 ° och av vid 95 °, så den hjälpte till. Funderar på luftutsläpp i huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 105 är helt okej. Har du möjlighet låt fläkten slå till vid 92-95 istället och av vid 88-90grader.mer likt orginal. Luftutsläpp hjälper till bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Bara att ändra värdena i arduino-koden :) Jag har väldigt mycket plats mellan kylaren och motorn, säkert 30 cm. Man skulle kanske sätta en luftstyrning bakom kylaren som leder luften upp genom huven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 (edited) Såhär ser det ut mellan motor och vatten-, olje- och laddluftkylare. Edited March 6, 2017 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Det ser lite trångt ut. När jag senast besökte Velodromloppet på Gelleråsbanan så fick jag nya ideer om div. olika tekniska lösningar. Går det att montera oljekylet på sidan av motor-rummet och ta upp hål i sidoplåten, med ett skoop t.ex. ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Fläktkyld oljekylare så kan du placera den nästan varsomhelst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.