Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Verkar bli lite mappning för mig så jag ville snygga till bil till datorkopplingen.

För kommunikation mellan saabs ecu och datorn behövs 2 kablar (can h och can l), plus en till om man vill programmera.

Egentligen är det specat var can l och h ska sitta i OBD2-kontakten, men jag vågar inte riskera en krock mellan can och k-line-kommunikation så jag lånar 3 oanvända stift i OBD2-kontakten.

Can l kör jag på 8 och can h på 9.

För att kunna programmera behövs 16 V in i ecu:n. Lyckades klämma in en step up-krets i kontakten. Så 16 V (justerbart) kan finnas på stift 1.

Monterade också en treläges strömbrytare och en liten voltmätare.

När strömbrytaren är i mittenläget är allt av utom can h och l, så det går att logga.

I ena ändläget visas bilens spänning på voltmätaren.

I andra ändläget aktiveras step up-kretsen, 16 V matas till stift 1 och visas samtidigt på voltmätaren som bekräftelse.

:thumbsup: om jag får säga det själv (om det fungerar...)

obd04_640.jpg

obd05_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Shysst!!

Lite snyggare lösning än mina två AA-batterier som ligger i serie på kablaget för att få upp spänningen. :)

  • 5 months later...
Posted

Nu har jag några frågor om Torssendiffen och styrarmsförkortningen. Vet inte hur mycket du stressat din bil, men frågar ändå.

Min svängradie är alldeles för dålig, har fått ta omtag för att parera sladdar tom på bana, och det blir bara fel. Jag vill ha mer utslag per rattvarv, men blir den tokjobbig att svänga med? Jag har bara kört, inte velat göra bilen obrukbar mer än tiden det tog att byta fjädrar denna sommar, annars hade jag byggt om som du gjort och testat själv.

Hur funkar diffen i utgången på svängar? Driver det på ytterhjulet och håller i tills båda gå lös när det blir för mycket gas (normalskoj alltså) eller enhjular den ibland?

Jag har ju en slungdiff som jag förspänt till en viss broms hela tiden med ramperna, men det funkar sisådär, lite olika verkan och det kan ibland överraska. Ska spänna upp den mer, eller byta i vinter.

Får hellre sladd varje gång eftersom jag är elektriker prop.gif

Christer J

Posted

Hej.Jag satte på en sådan här och det har fungerat bra.

post-2391-0-47249900-1415941707_thumb.jpg

Fins med olika utväxling. Kolla vad du har och försök hamna på strax över två varv på fult utslag. Kan kännas nervös annars.Tänker som så att det fins väl en anledning till att de flesta färdiga växlar verkar vara på ca: 2,2 varv.

Posted

Hej.Jag satte på en sådan här och det har fungerat bra.

post-2391-0-47249900-1415941707_thumb.jpg

Fins med olika utväxling. Kolla vad du har och försök hamna på strax över två varv på fult utslag. Kan kännas nervös annars.Tänker som så att det fins väl en anledning till att de flesta färdiga växlar verkar vara på ca: 2,2 varv.

Det är inte rattvarven som är problemet, utan utslaget på hjulen. Jag har en 2,4 varvs Escortväxel, men slaglängden är för kort och 142 spindlarna har så långa styrarmar att den vänder sämre än min Voyager..

Posted

Det var visst inte så enkelt att bara byta turbo, spridare, bränsle, map-sensor, kamaxlar och stoppa i ny mjukvara...

Har tyvärr inte fått bilen att gå ordentligt denna säsongen. Visst har jag kört, men inte kunnat pressa så att jag kan utvärdera diffen. Men den är bra när man ska upp för backen utanför garaget :)

Styramsförkortningen är jag nöjd med. Trögare blev det såklart, men inget jag störs av när jag kör. Skönt att slippa ta omtag vid snäva kurvor. Fickparkera är lite jobbigt, men det går utan att det smakar skit i munnen.

Jag satte ledpunkten mitt emellan original styrled och spindelled. Men jag har ju volvo 240 styraxel men många varv.

Med lite modifieringar av min idé är det enkelt att göra det justerbart (flera hål).

Tittade på en sån blå mojäng också, men min lösning blev lättare, enklare och billigare. Ock så kan jag köra i Kalifornien utan att få cancer :)

Posted

Ja ha

Då missförstod jag när du skrev "ta omtag"

"mlosig

Om jag inte mins fel så fans den också i en röd nyans om det skulle vara mindre cancerogent

"

  • 7 months later...
Posted

vad har du för skruvar i motorn? När jag skulle dra fast motorfästet så var det lögn att få in hela skruven. Tog dock inte i av kung och fosterland då jag inte vill ha en avbruten skruv i motorn. Tror att jag använde mig av m8.

Tacksam för svar.

Mvh Sib

Posted
Fick inte rätt på bilen förra säsongen. I ett desperat försök att få köra lite monterade jag tillbaka original spridare, turbo och map-sensor. Dock fortfarande E85 (och lämplig standardmapp såklart). Men det gick inte mycket bättre. Tur man hade en nyfödd att ägna sig åt.

Nu är allt trim tillbakamonterat igen och dessutom verkar bilen gå som den ska!!!

Har bara kört runt kvarteret nyss, men det verkar väldigt lovande.

Pinsamt nog verkar all min huvudvärk bero på ett igensatt förfilter.

Hade ett genomskinligt 40 microns filter. Nytt när jag konverterade till E85.

Inte mycket skit syntes, men det satt skräp i filterelementet. Sjukt ett det blev igensatt direkt.

Monterade ett annat filter och bytte även huvudfiltret.

Körde som sagt runt kvarteret och den drog iväg utan hosta eller bludder.

Måste ut på längre tur för att utvärdera, men det känns helt annorlunda än innan.



Denna säsongen ska det köras!
Posted
Pinsamt nog verkar all min huvudvärk bero på ett igensatt förfilter.

Hade ett genomskinligt 40 microns filter. Nytt när jag konverterade till E85.
Inte mycket skit syntes, men det satt skräp i filterelementet. Sjukt ett det blev igensatt direkt.
Monterade ett annat filter och bytte även huvudfiltret.

Det är mycket skräp i bränslesystemet när man monterar ihop det, så att byta filter när man kört de första kilometrarna med ett återmonterat system är ingen dum idé. Det tvingades jag också till på min efter att jag först startade.

Posted

I mitt fall är nog bytet till E85 också en bidragande orsak. Kan ju lösa upp diverse godsaker.

Men inte trodde jag att det skulle ske direkt.

Jag kom ju inte ens runt kvarteret :)

Posted

Bra påminnelse , köpte nya filter förra året men bytte aldrig , ser en hel del stora flagor i för filtret trots nu snart 500 mil och troligen det dubbla i soppa. Extremt svårt att få en hemma svetsad rostfri tank att inte släppa ifrån sig skit över tid.

Posted

Mitt nya som inte höll runt kvarteret kanske var för fint? 40 micron skulle det vara.

Såg lite skräp flyta runt, men problemet var att själva filterinsatsen var igensatt.

Jag har 52300 från Biltema nu igen.

Posted

Var ute och körde en timme nyss.

Fy. Fan. Vad. Skönt.

Den går skitbra på låg- och mellanlast men behöver lite justering på toppen. Känns som den får för lite bränsle över 5000 rpm.

Loggade hela körningen så jag ska se var vad hände.

Körde utan mv och laddade bara 0,3 bar, men fy fan vad den går för att vara "lättryck". 19t skyfflar lite mer luft än T25 :)

Tempen höll sig under 85 ° utan kylfläkt, så min nya kylare fungerar bra.

Displayen med temperaturer, bränslemängd m.m. fungerade perfekt.

Kort sagt, lite småjusteringar så jävlar!

Posted

Om du har bar 0,3 hur kan du känna att 19 går bättre ?

Sedan går det ju faktiskt ganska bra även där?, är ju ingen svensson bil ?

Som parallell

Skall besiktiga på onsdag så var ute och testa lite idag och dubbelbkolla så lamda regleringen lira. upptäckte då att jag tappat hastighets signalen och åkt på 0,9 bar troligen ganska länge...... Man blir lite blind när det är 7månader mellan körningarna. Så nu får jag riva tunneln och justera sensorn sen ?

Posted

Som du säger blir man lite blind när det är långt mellan körningarna. Var säkert 1,5 år sedan jag körde ordentligt.

Jag körde 0,3 bar på T25 i början (besiktning). Och inte en chans att den gick som den gör nu.

Antar att 0,3 bar på 19t genererar mer luft än 0,3 bar på T25 :)

Man kanske skulle testa autotune?

Posted

Troligare att du inte har exact samma grundladd i de båda . Tryck är ju tryck

  • Like 1
Posted

Troligen flödar avgasturbinen bättre, vilket kan ge lite mer effekt i form av minskade förluster. Men vid så låga tryck borde inte skillnaden vara så märkbar. Öka ett bar och testa så får du känna på roligt :)

  • Like 1
Posted

Tryck är ju tryck

Är det så Lupus? Tänker mer att flöde också är inblandat.

Med T25 laddade jag 1,25 bar och hade runt 225 hk (höftade siffror ur minnet).

Min mapp jag har nu siktar på 1,6 bar med 19t och effekten vet jag inte, men 100 hk till i alla fall.

Det är ju inte så stor ökning i tryck, men desto större ökning i effekt.

Men jag har kanske fått något om bakfoten.

Eller så är det inte så enkelt helt enkelt. Avgasmottryck och temperatur måste ju också påverka.

Tror vi kan sammanfatta:

Länge sedan jag körde, man glömmer hur snabba de här små bilarna är.

Jag har ju faktiskt lättat bilen minst 50 kg.

Christer har rätt, 1 bar till :)

  • Like 1
Posted (edited)

Shoppingbil. Alltid kul att parkera på stora parkeringsplatser och komma ut till fotograferande människor :)

bil18_640.jpg

Frun var inte jätteimponerad av nästa bild...

bil19_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Frun var inte jätteimponerad av nästa bild...

Tror XXX det du kör ju utan för plattorna på gräset ! :image018: , eller vad mena hon :blink:

  • Like 1
Posted (edited)

Man kan förenklat säga att 0,10 bar ökning ger ca 15 hk på våra motorer

Edited by Jörgen
Posted (edited)

Men exempelvis 1,25 bar med en 19t ger väl mer än 1,25 bar med en T25?

Eller? :image018:

Tja enligt principen som Christer skrev kan man ju tänka sig att den levererar lite mindre varm luft än en T25 och har bra mycket mindre mottryck så kan det nog bli lite bättre , men allt det där kommer nog när man börjar närma sig de högre trycken över säg 1 bar och framför allt den lilla turbon är utanför sitt normala arbets område.

Förenklat helt enkelt blir någon slags pump effiktivitet som rasar ganska fort i utkanten av max kurvan ( se en av pump kurvorna i t5suit ) kollar man en 19t på 1.2bar 2000-7000 rpm ligger den ju på rikgtigt bra verknings grad medans en t25 knappt fixar att leverera luften över 4000rpm

Edited by LUPUS
Posted

Hmmm, har nog laddat 0,6 bar. GLT på nya turbon är högre.

Oh well :)

Har fixat fram en fin loggfil så nu ser jag tydligt att den får för mycket bränsle på toppen.

Posted

Jag har också varit lite "hemmablind" och hade först lite strul med (svajjande)hastighetssignalen men bilen gick rätt bra med 0,7 bar. Sen med fungerande hastighetssignal så laddade det på mkt bättre men noterade efter ett tag att det inte var helt bra. Sen efter vårens byte till en ny T7 magnetventil och den laddar på fullt jämt .....riktigt gött :) ....fast då blev en miss i tryckrörs-konstruktionen tydlig och det åkte isär av det högre trycket.

Funderar nu på om det inte finns en tryckbegränsare på 1:an och en 2:an....plocka bort kanske :D ....jag har tryckbegränsare i högerfoten om än i dagsläget inställt på "alltid max" :D :banana:

Posted

Jo, det går att begränsa ladd på ettan och tvåan. Kollade i min trimfil och mina gränser är satta till 2 bar vid alla varvtal :p

Får nog sänka dem lite.

Posted

Någon som vet hur högt vattnet går i en saab-motor? Är termostathuset högsta punkten?

Tömde ut vatten för att ersätta med glykol (har haft bara vatten under testfasen). Nu misstänker jag luftficka.

Posted (edited)

Stämmer,temostaten är högsta punkten på motorns kylsystemet.

Inne i motorn får du inga luftfickor utan i så fall utanför om du dragit

rör/slang på nåt konstigt sätt.

Jörgen

Edited by Jörgen
Posted

I så fall får du luta motorn så mycket att den inte får plats i en sjua :D

Den lutar faktiskt en hel del i en 9000 jämfört med 900 och 95 och där funkar det fint.

Jörgen

Posted

Håller med om att man troligen inte kan luta bort den som högsta punkt men min lutar tex motsatt håll mot i SAABen vilket gör att den ju i alla fall blir lägre relativt sett.

Posted

Även om du lutar den år fel håll så behöver du luta rätt så kraftig för att påverka högsta punkten.

Saab motorn blir det sällan/aldrig problem med luftfickor om du inte har gjort något helt konstigt

rörsystem utanför motorn.

jörgen

Posted (edited)

Termostaten ligger ju på 88-92 grader men systemet är byggt för en arbetstemp upp till 108 grader

har jag för mig.

Motorn ska inte skifta så mycket vid vanlig körnining utan klara rätt varma dagar, men

det är klart vid 30+ uta och inte så hög fart så kyler det väl lite mindre effektivt.

Märkt på min att tempen på mätarn ligger lite lite högre än vid svalare väder.

Edited by Jörgen
Posted

I mitt fall var det över 25 ° ute och jag körde mitt i stan i Malmö. Högsta tempen jag såg var 105 °, men oftast under 100 ° (har digital mätare). Fläkten slår till vid 100 ° och av vid 95 °, så den hjälpte till.

Funderar på luftutsläpp i huven.

Posted

105 är helt okej.

Har du möjlighet låt fläkten slå till vid 92-95 istället och av vid 88-90grader.mer likt orginal.

Luftutsläpp hjälper till bra.

Posted

Bara att ändra värdena i arduino-koden :)

Jag har väldigt mycket plats mellan kylaren och motorn, säkert 30 cm. Man skulle kanske sätta en luftstyrning bakom kylaren som leder luften upp genom huven?

Posted

Det ser lite trångt ut. När jag senast besökte Velodromloppet på Gelleråsbanan så fick jag nya ideer om

div. olika tekniska lösningar.

Går det att montera oljekylet på sidan av motor-rummet och ta upp hål i sidoplåten, med ett skoop t.ex. ??

Posted

Fläktkyld oljekylare så kan du placera den nästan varsomhelst

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...