Rikard Larsson Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Varmkörde i morse för att leta läckage på oljekylare/slangar och nya kylaren med sina nya slangar och klämmor. Efter två efterdragna slangklämmor var allt tätt och luftat. Responsen är som natt och dag med nya insuget. Inte bra att ha gasspjället långt från insuget... Gamla obefintliga responsen vid 1:05... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Tredobrickorna som du använder till banjokopplingen har en förmåga att börja läcka efter ett tag. Gummit som används bryts ner av motoroljan/värmen. Jag använder antingen svarvade aluminiumbrickor eller kopparbrickor sen ett tag tillbaka. I övrigt så är Hydroscand i Malmö alltid väldigt hjälpsamma med det mesta i slang/rör-väg :thumbsup:/> Jag valde medvetet dessa brickorna istället för kopparbrickor eftersom jag trodde de var bättre om ytan inte är perfekt (lite osäker på oljefilterhållarens ytor, de är ju inte tänkta för banjos). Får väl ha koppar- eller aluminiumbrickor redo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 (edited) Inredningen i princip klar. Insidan på panelerna lackade med halvblank svart. Kardantunnel och instrumentpanel klädda i konstläder som påminner om kolfiber. Skulle inte vilka kalla det kolfiberimitation, utan mer en hyllning ;) Ska sätta rökfärgad plast framför hastighetsmätaren. Lärde känna färgsprutan med hjälp av störtbågen. Mycket nöjd för att vara nybörjare. Man ser mig och att jag har två rader lysrörsarmaturer i taket :) Extra bromsljus monterat. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Ska förresten lacka ytterringarna på laddtrycksmätaren och varvräknaren svarta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 (edited) Bakdelen var klar för lack, grundad och allt. Skulle bara såga ut bagageluckan. Stod och tittade på den ett tag, sen satte jag kapen i den och fällde in bakljusen, nummerplåt och tanklock. Tänkte att de skulle vara utanpåliggande från början. Men detta blir snyggare, dessutom kanske man kan tigga till sig liten skylt bak eftersom hålet är anpassat för det. Inte riktigt klart, ska jämna bakljusrören kant i kant med karossen och spackla snyggt. Även ramen till nummerplåten ska "spacklas in" och jämnas till. Hållet till tanklocket blev kanon. Aldrig sågat och slipat så försiktigt :) Fick turbomössan från Aliexpress. Ser vettig ut, sen om den brinner upp är en annan sak. Något för stor, eller har jag för liten turbo. Hmmmmmmmmm ;) Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 (edited) Blev bra. En pytteliten rinning och lite dammkorn här och där. Men det blir lätt att våtslipa och polera bort. Nylackad, färgdimma i luften. Hejhej Hade färg kvar i sprutan och ville testa lite, så bagageluckan fick ett extra lager färg. Inte smart, luftbubblor bubblade upp, antagligen p.g.a. lösningsmedlet. Men det blir nog bra med polering. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Schysst! :thumbsup: Tuff kille som ger sig på den svåraste av alla färger. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Mmmmm, kanske inte så smart egentligen... Innan var saker och ting rakare, men nu är de blankare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Tjusigt Rikard!!! Tummen upp från Scandic Norrköping Norr. //Mattias som har sjuan kvar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Tack :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 (edited) Beställde lasergraverade skyltar till strömbrytarna. Durablack, 0,5 mm aluminium. Samma sort som sitter i Apache-helikoptrarna m.m., blev hur fräckt som helst :) Bara att klippa längs linjerna. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Beställde förresten härifrån: http://www.brindux.se/ 250:- inkl. frakt för båda skyltarna. Då gjorde jag designen själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Det såg ju fint ut , har funderat på hur jag skall få till bra text utan att det skall se bara klistrat ut på mina brytare Lätt att "designa" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Jag ritade mitt i Indesign, jobbar med det nästan dagligen så det är det jag är mest bekväm i. Enkelt med millimetermått också. Annars funkar vad som helst egentligen. Exporterade som en PDF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 (edited) Nu är det inte mycket kvar! Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Snygg! Kusligt lik hur jag funderat på hur min ska se ut :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Nu ökar du sista ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Oj vad bra den blir:) grattis till en fin bil!! Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Snygg bil du har! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Tack alla för berömmet. Ger bra inspiration att bli klar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Vilken skönhet! Och häftigt med friliggande skärmar bak. Du kommer att få många intresserade varhelst du stannar. I går blev jag utkommenderad att köpa kaviar till frukost, endast OK var öppet. När jag kom ut från butiken stod en grupp gubbar och tittade intresserat. Med din bil får du ordna kö för intresserade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Tack Antas! Var inte helt övertygad om friliggande bakskärmar mitt i bygget. Men nu är jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 (edited) Happ, litet farthinder på vägen mot färdig sjua. Rådjurshelvete... Lyckades knöla till strålkastare, blinkers, stötfångare, diverse plastdelar, framskärm, framdörr OCH bakdörr. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Happ, litet farthinder på vägen mot färdig sjua. Rådjurshelvete... Lyckades knöla till strålkastare, blinkers, stötfångare, diverse plastdelar, framskärm, framdörr OCH bakdörr. Ouch! Har du rådjursstek i frysen nu? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Nja, den blev lite färdigstyckad i och för sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Pratade precis med min besiktningsman Lennart Rydén och ev. blir det SFRO 2 till helgen :blink: Han mindes en super seven han tyckte var riktigt bra byggd vid SFRO 1 och hoppades att det var min, och det var det *stolt*. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 (edited) Monterade en ficka med elastiskt nät på sidan av kardantunneln. Bra att stoppa USB-tjafs till mappning i. Ser visst lite skitigt ut i blixtljuset, får ta fram disktrasan :) Man ser även cigg-uttaget med lock och Bluetooth-sändaren till OBD2-uttaget. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 (edited) Förvaringsutrymmen för småsaker är en stor bristvara. Har gjort en liknande lösning med sidoficka köpt på en båttillbehörsfirma (billigt!). Gjorde även ett handskfack i instrumentbrädan där även huvudströmbrytaren sitter. Passade även på att snickra till ett eluttag till bl.a. GPS:n. Chassirören på golvet "klädde" jag med punkterade cykelslangar för att skydda färgen som slits bort av skor mm. Som souvenir finns punkteringshålet kvar på ett ställe! Edited June 25, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 Det där såg väldigt likt ut mitt nät. Jag betalade 180:- inkl. frakt. Kändes lite dyrt, man är ju ebay-skadad. Båttillbehörsfirma är kanske bättre? Mina chassirör sitter under golvet, så jag slipper slang :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 Mög :( Sfro 2 inställd p.g.a. vädret. Hoppas på början av nästa vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Surt :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Grattis till en fräck bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Tack mloisg :) Får hålla tummarna idag igen. SFRO 2 på G. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Håller tummarna för dig Rikard! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 En liten fundering bara: Är det batteriet som skymtar fram i golvutrymmet och måste inte batteri och passagerarutrymme vara åtskilda...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Mina båda bilar och kommande bilar har respektive kommer att ha batteriet i "kupén". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Mloisg, det stämmer. Mitt väga-bilen-batteri är på 110 Ah och för stort för att jag ska kunna täcka igen som jag vill. Ska bytas innan bilprovningen. Det måste vara en tät brandvägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Sitter just nu och väntar på att Lennart ska komma tillbaka... Nervöst :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 19.06 ..... och det gick ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 --- Det måste vara en tät brandvägg --- Nix, så här står det i: VVFS 2003:22 7 Kap. El- och elektroniksystem. Elsystem 1 § Batteri skall vara tillfredsställande fastsatt och så placerat eller skyddat, att främmande föremål inte utan svårighet kan komma i kontakt med poler eller cellförbindningar. Batteri som är placerat i förar- eller passagerarutrymme skall vara välventilerat och så skyddsmantlat att batterisyra inte kan tränga ut i utrymmet. Batteri bör dock inte placeras i förar- eller passagerarutrymme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 (edited) Det gick bra! Lennart var imponerad och allt gick bra med besiktningen. Bilen kissade lite kylvatten när han kom tillbaka, men det var bara en skarv mellan rör och slang. Lättlöst. Var lite orolig för kokning, men den höll 80 grader när han kom tillbaka. Han hade även sett oljetryckslampan blinka till, får väl fylla i lite mer olja och hoppas att man klarar sig från ombyggnad av tråg i sommar. Bättre vinterprojekt. Firade på Lilla torg med min söta hustru som mitt i middagen spetsade min ryggbiff med en grattis-skylt :) Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 --- Det måste vara en tät brandvägg --- Nix, så här står det i: VVFS 2003:22 7 Kap. El- och elektroniksystem. Med tät brandvägg menar jag tätt mellan motorutrymmet och passagerarutrymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 (edited) Mloisg, det stämmer. Mitt väga-bilen-batteri är på 110 Ah och för stort för att jag ska kunna täcka igen som jag vill. Ska bytas innan bilprovningen. Det måste vara en tät brandvägg. Jaha, men Bilprovningen väger bilen. :unsure: Grattis till SFRO 2! Edited July 1, 2013 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Alla stationer har inte våg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Gött ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 GRATTIS till SFRO 2!! Inte långt kvar till plåtar....... --- Med tät brandvägg menar jag tätt mellan motorutrymmet och passagerarutrymmet. --- Helt rätt trodde du menade batteriet i tidigare inlägg. Däremot är det ingen som kollar begreppet tätt vid någon av de tre besiktningarna innan regplåtar vad jag känner till. Det som möjligen kollas utan att någon ens nämner kontrollen är att hålen inte är så stora att tex ekorre tar sig igenom. Undrar just hur jag vet en sådan sak....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Grattis Rikard, fan så kul! Riktigt fin bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Stort Grattis till SFRO 2:an!! Du har gått fort efter husköp/renovering,imponerande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Fick tillbaka ursprungskontrollen godkänd idag. Bara regbesiktning kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Spännande. Hittat någon tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.