Rikard Larsson Posted September 30, 2007 Author Posted September 30, 2007 Nu har jag äntligen kommit lite iordning i nya verkstaden, känns skönt. Gott om motorgalningar där så man är sällan ensam vilket är jättekul. Har moddat bärarmarna med 140 undre spindeller (istället för 740). U-profil i 4 mm plåt med 50 mm hål. Bärarmarna är dock inte helsvetsade ännu. Har även monterat kylfläkten från en gammal Saab 900 på Mercedes 190 kylare. Hoppas allt ska fortskrida i lite snabbare takt nu när jag kommit igång igen. Quote
Rikard Larsson Posted October 5, 2007 Author Posted October 5, 2007 Hade isär motor och växellåda igår för att montera stödlagret i vevaxeln. Fick ett lager Från snälla Morty här på forumet och det passade perfekt! Till alla er som kör med saabmotor och Opel växellåda så är artikelnummret X 1863 818 001 på Autoexperten, 82,50 kr. Passade på att fotografera distansen till urtrampningslagret som jag fick tillverkad för ett tag sedan men glömt fota. Den är 19 mm tjock. Urtrampningslagret har en packning på delen som går in i växellådan (som nu går in i distansen). Mellan distansen och växellådan tätade jag med packingslim. Istället för original hydraulslang med konstig koppling satte jag dit en vanlig bromsslang. Quote
Jörgen Posted October 5, 2007 Posted October 5, 2007 På baksidan (botten)av slavcylinder måste du ha ett "stöd" annars så trycker du isär cylindern när du ska frikoppla, har du detta ? Om du förstår vad jag menar. Lupus här på forumet råkade ut för detta. Jörgen Quote
Maestro7 Posted October 5, 2007 Posted October 5, 2007 Tackar för artikelnumret. Då vet jag vad jag själv skall beställa för lager. :bowdown: När det gäller tjockleken på distansen så har du måttet 19 mm. Är det inklusive flänsen mot växellådan? Har för mig att andra på forumet har haft måttet 15 mm. :image018: Quote
Rikard Larsson Posted October 6, 2007 Author Posted October 6, 2007 På baksidan (botten)av slavcylinder måste du ha ett "stöd" annars så trycker du isär cylindern när du ska frikoppla,har du detta ? Om du förstår vad jag menar. Lupus här på forumet råkade ut för detta. Jörgen Tyvärr förstår jag inte alls vad du menar... Å andra sidan har jag inte en chans att köra nykter nu... Jag har provat att frikoppla flertalet gånger och det fungerar utmärkt. Men utveckla gärna då jag inte vill pajja något... Quote
Rikard Larsson Posted October 6, 2007 Author Posted October 6, 2007 Tackar för artikelnumret. Då vet jag vad jag själv skall beställa för lager. :bowdown: När det gäller tjockleken på distansen så har du måttet 19 mm. Är det inklusive flänsen mot växellådan? Har för mig att andra på forumet har haft måttet 15 mm. :image018: Jag har också läst 15 mm överallt. När jag mätte själv kom jag fram till 20 mm. Men jag beställde ändå 19 mm. Blir det fel kan jag svarva av lite, men jag tror inte det behövs. Quote
Rikard Larsson Posted October 6, 2007 Author Posted October 6, 2007 Kom på att Lupus har slavcylinder från en Saab, jag har Opel Omegans. Quote
Rikard Larsson Posted October 21, 2007 Author Posted October 21, 2007 Efter många timmars jobb i verkstaden idag så belönade jag med med ett litet test ;) Film finns ... Quote
Rikard Larsson Posted October 23, 2007 Author Posted October 23, 2007 Tack! Det var en lite speciell känsla att släppa upp kopplingen och känna dragläget och sen rulla iväg! Tittar men på filmen högupplöst ser man ett fånigt leende... Det tråkiga med provturen var att jag inte hade bromsar eller gas. Puttrar på tomgång i ettan och i backen. Nu ska jag bara koppla in bromsarna sen blir det en "riktigare" provtur. Men styrningen är klar, utan den hade inte ens jag vågat provköra... Allt styrningsaktigt är från Volvo 240. Hade tur att slippa skarva faktiskt. Vid vattenpumpen sitter det ett kullager i en hemmagjord tunn lagerbock. Det känns inte alls särskillt trögt att styra trots 215/45R17 däck. Klart, den kommer att väga lite mer sen, men ändå. 240-bromsarna fram har två ingångar för bromsvätska och det löste jag med ett T-kors. Quote
Maestro7 Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Såg just filmen på Youtube: Vilken toppenrulle! :thumbsup: Inte utan att man är lite avis - måste genast ut i garaget och måla vidare på min bakaxel. Hoppas att jag kan "provköra" till jul. Keep on rockin´ :icon_bach: Quote
Rikard Larsson Posted October 23, 2007 Author Posted October 23, 2007 Fixade broms bak ikväll och fick en lite ordentligare provtur. Det var beckmörkt ute så filmen är mer som en ljudinspelning... Men shit vad kul det är även om man bara rullar lite! Måste mappa motorn, den är helt omappad och dör nästan vid minsta gaspådrag. Quote
Rikard Larsson Posted October 24, 2007 Author Posted October 24, 2007 Även om filmen är dålig roar den kanske någon? Quote
Kenneth Lundblad Posted October 27, 2007 Posted October 27, 2007 Hej Tack för ett trevligt besök i ditt garage Adressen som jag inte kunde komma på till han som sälje M7 är ACL AB Blentarpsvägen 44 Blentarp 0416 13533 0705 221009 Brukar ha öppet tisdagar 16-21 övrig tid ring //Kenneth Quote
Rikard Larsson Posted November 5, 2007 Author Posted November 5, 2007 De bra nyheterna först. Motorn går riktigt hyfsat, i alla fall upp till 4000 rpm. Har inte varit mycket högre, motorn är nyrenoverad och vill nog ha lite inkörning. Men nu kan man gasa på utan att motorn dör. Fast ger man lite mer än halvgas i ettan spinner det direkt. Mina bakdäck är sämre begagnade och hårda som puckar. Grymt roligt är det dock, bjöd in två kollegor och en kompis som tvingas stå ut med mitt dagliga tjat om bilen. Alla tre provkörde och alla tre kom tillbaka med ett brett smile. Har dragit om hela elsystemet till motorn. Innan var det röda och svarta kablar med tvinnade och tejpade skarvar. Slaktade original-kabelhärvan från motorn så nu är det olikfärgade kablar överallt, dokumenterat på ett papper vilken färg som går till vad (stolt ;) ). Alla skarvar lödade och krympslangade. Motorn startade på första försöket vilket var skönt. Men nu till de dåliga nyheterna. När jag gjorde den nya kabelhärvan glömde jag en viktig kabel, plus till startmotorns solenoid. Drog en kabel direkt till batteriet när jag provstartade men skulle såklart fixa det på riktigt. Problemet var nu att allt var snyggt och prydligt isolerat så jag hade ingenstans att ta ström från. Avisolerade en skarv för att koppla in startknappen, tappade den oisolerade kablen som naturligtvis trillade rakt på Megasquirtets metallåda och fixade en stor gnista och kortslutning. Med tanke på lukten så var någonting sönderbränt, och mycket riktigt startade inte motorn. :banghead: Riktig kris är det inte, jag får kontakt mellan datorn och MSet och allt verkar fungera utom att spridarna inte öppnar. Så antingen har drivstegen till spridarna bränt eller så är nån koppparbana på kretskortet avbrunnen. Skitstörigt är det i alla fall. Ska felsöka imorgon. Quote
Toffe Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Tänk de e roligt nästan jämt :huh: Lycka till i vilket fall......... /Toffe Quote
Rikard Larsson Posted November 7, 2007 Author Posted November 7, 2007 Fick igång ett drivsteget av två igår efter lite tips om att det brukade vara jorplanet i kretskortet som gav upp vid kortslutning mot lådan. Så nu funkar i alla fall hälften av spridarna... Transistorerna som driver spridarna är OK, bytte plats på dem med exakt samma resultat, men ofta är det tydligen drivsteget till transistorerna som ger upp, så det ska jag byta imorgon. Som av en händelse hade jag exakt rätt IC-krets hemma, från mitt elcykel-projekt. Hoppas det är felet. Jag vill ut och gasa! Quote
Rikard Larsson Posted November 9, 2007 Author Posted November 9, 2007 Fick rätt på det igår :wohow: Om någon lyckas med samma misstag som jag så är här vad jag fick göra för att få igång Megasquirtet igen. Bytte U4 (vet inte om det var fel på den dock...), drog ny jord till Q1 och Q5, byglade den uppbrända banan mellan U5 och C16 och bytte F1. Så jag hann få ut bilen en gång till innan snöovädret, som här i Skåne ändå lär bli kortvarigt. Gjorde mitt livs första donut (stor dag...), har under mina 6 bilkörarår bara kört framhjulsdrivna bilar... Förutom några sunkiga gamla Volvo. Quote
Rikard Larsson Posted November 15, 2007 Author Posted November 15, 2007 Det tar sig sakt men säkert. Har dock ett problem nu efter lite körande. Det läcker olja någonstans mellan motor och växellåda. Efter en körning blir det en liten pöl på kanske 10 cm i diameter precis under skarven motor/växellåda. Jag gissar på vevaxeltäting. Men kan man se skillnad på växellådsolja och motorolja? Quote
Toffe Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 när polarn fyllde min AC så hällde han i nått jox som blir självlysande vid UV-ljus, kanske funkar på olja också??? /Toffe Quote
LUPUS Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Lukta på motor oljan och jämför färgen. Är din vxl olja gammal lär det skilaj sig åt Quote
Thomas Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 växellådsoljan är fränare i lukten. lukta i dina oljeburkar och jämför Quote
eslöv Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 De e inte så att en del av bultarna som håller vxl lådan på plats är genomgående i motor blocket så att där måste vara gängtätning på bultarna. menar inte genomgående med mutter på baksidan, utan genom borrade i baksidan på blocket. Quote
Thomas Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 de är för långt ut i periferin för det Quote
Rikard Larsson Posted November 15, 2007 Author Posted November 15, 2007 Luktade på oljan från diffklumpen "av misstag" en gång, luktar växellådsolja liknande (riktigt illa...)? Ska nog spilla ut lite olja från oljestickan eller nått och jämföra. Men det bör vara motorolja eftersom det inte läckt innan, det är väl nu när jag börjat varva lite som oljetrycket stiger och oljan trycks ut. Quote
Rikard Larsson Posted November 29, 2007 Author Posted November 29, 2007 Vad har hänt här då? Har dragit klart bromsrören och kopplat in och luftat bromsarna ordentligt. Shit vad de biter, men bilen väger bara 510 kg för tillfället, så det är inte så konstigt. Gjorde cornerweight med badrumsvågar :). Oljeläckaget blir mindre och mindre konstigt nog. Efter lite "hård" körning där motorn blev riktigt varm och oljetrycket högt parkerade jag bilen med en burk under där det droppar. Efter tre dagar var där ca 2 mm olja i burken på ca 10 cm i diameter. Inte hela världen alltså, och det är fö. motorolja. Men nu har jag ett lite större oljeläckage... Gjorde nya stötdämparfästen igår för att det var undre spindelled som begränsade bärarmarnas rörelse istället för stötdämparen. Fick höja stötdämparfästet 20 mm så stötdämparen "blev kortare". Ut och provköra såklart. Klonkade i lite när jag körde ut från garaget, rullade 20 meter, kollade på mätaren, inget oljetryck. Vände mig om och såg ett svart streck... Jag hade slått av hörnan med avtappningspluggen på oljetråget :banghead:. Motorn gick bara 10 sekunder så inget har ju hänt med den, men drygt ändå. Visst, jag hade tänkt byta olja och svetsa om tråget, men lite mer planerat... Nåja, nu kan man inte köra så nu blir det kanske mer gjort. Quote
Rikard Larsson Posted December 7, 2007 Author Posted December 7, 2007 Har börjat på turboinstallationen. Vände turbon 180° mot original för att få den varma änden längre från fötterna. Detta resulterade i att oja- och vattenrör inte passar. Olja till turbon kunde jag böja till så det röret passar, men fick göra en helt ny retur. Vattenrören ska jag ersätta med slangar. Har även köpt en 30 liters aluminiumtank med nivågivare. Quote
Janne L Posted December 7, 2007 Posted December 7, 2007 Turbon sitter tydligen olika moterat på Saab-motorerna. På min 9000-motor är turbon redan montera så som du nu har monterat den! m :D h Janne Quote
Rikard Larsson Posted December 17, 2007 Author Posted December 17, 2007 Har flyttat gasspjället för att det krockade med motorhuven. Ska helsvetsas och trycktestas. Eftersom jag kör med turbo så hoppas jag inte det har någon större betydelse att spjället sitter några decimeter från insuget. Fortsatte även med turboinstallationen. Eftersom jag vänt turbon 180° passar inte original vattenrör så jag har gjort egna, modell locost. Köpte banjobultarna på Swedol för några tior och svetsade på lite rör för att komma en bit från varma turbon. Sedan vanlig gummislang och slangklämmor. Trycktestade och de var OK. Även oljereturen är omsvetsad och tät. Quote
Rikard Larsson Posted March 6, 2008 Author Posted March 6, 2008 (edited) Usch, inte ett skit har hänt på två månader, hur ska jag bli klar till sommaren? 😞 Jaja, har kontaktat SFRO-killen Peder i Laholm eftersom Andreas i Malmö är vilande. Håller på att fixa innan SFRO 1 som jag hoppas kunna göra väldigt snart. Sätta fast tanken var ett steg i rätt riktning. Aluminiumband och cykelslang :). Just nu är tanken punkten längst bak, men det ska på lite mer på chassit, dels för krockskydd, dels för designen på min bakdel som inte ska bli den vanliga... Även bränslefiltret och bensinpumpen sitter där de ska. Pumpen sitter mellan tanken och bakaxeln, upphängd i gummigrejor. Ska ta bild på det nästa gång. Edited November 12, 2021 by Rikard Larsson Quote
Frena Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Fint du är igång igen! Klar med allt vad heter katalogproduktion på ett tag?? Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2008 Author Posted March 7, 2008 Så du har äntligen reggat dig, en ära att ditt första inlägg blev i min tråd ;) Katalogen (Kjell & Company) är klar och nu blir det 2 veckors semester med spa, sambo och bilbygge. Quote
Rikard Larsson Posted March 13, 2008 Author Posted March 13, 2008 (edited) Lite mer bilder på tanken och bränslepumpen från en Volvo turbo. Ska sätta en skyddande plåt under pumpen sen. Edited November 12, 2021 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted March 28, 2008 Author Posted March 28, 2008 Har börjat med formen för att gjuta framskärmar. Hittade inga skärmar som passade 215/45R17... Har snickrat ihop en grov form av spånskiva och masonit. Nu har den fått ett rejält lager spackel som formas med en "specialspackelspade" monterad som en passare, typ. Har inte tillgång till min kamera, men bild kommer så fort som möjligt. Ska bli spännande att gjuta glasfiber och ännu mer spännande med kolfiber :). 1 Quote
Zyxx Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Har provat att gjuta egna framskärmar Som form funkar det mycket bra att juta i ett däck. Efter lite filande så ser det ut såhär.... Quote
Kilkenny Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 haha, att gjuta i ett däck är ju brilliant! :lol: har funderat på att gjuta själv, och våndats över hur man får en snygg kant, men här får du ju det på köpet! :thumbup: riktig locost anda!!!! Quote
Rikard Larsson Posted April 6, 2008 Author Posted April 6, 2008 Här kommer en bild på pluggen till framskärmarna. Mer spackel, sen blir det slipning och avgjutning. Quote
Maestro7 Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 Du verkar ha handlaget för det där med glasfiber! :thumbsup: En helt annan fråga: Hur har du anslutit bensinledningarna vid motorn? Har du skippat "specialnipplarna" och satt vanlig slang med slangklämmor? :notworthy: Quote
Janne L Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 Hej Richard! Såg en bild du lagt in den 7 december -07. På bilden har du börjat bygga avgassystemet! Undrar var man kan få tag på fläsen mot turbon på Saabmotorn? Önskar dig fortsatt framgång med bygget! m :D h Janne Quote
Rikard Larsson Posted April 7, 2008 Author Posted April 7, 2008 Lilje7: Får hoppas det går bra med glasfibern också... Det kan inte gärna bli fel med spacklingen eftersom "spackelspaden" sitter fast som en passare, bara att smeta på spackel och dra av överflödet. Fråga 2: Ja, slang och slangklämmor. Anslutningarna på fuelrailen har en krage, så slangarna sitter som berget. 8 mm på trycksidan och 6 mm på returen. Janne L: På www.speedparts.se. Köpte flänsen och en kort 90° böj. Biltema har bara långa böjar och jag får det trångt som det är. Quote
mickebo Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Ho Vatt kul o komma och kolla, kollat hos Johan P nån gång, finns ju utanför Lund han me. F... bra grej med skärmgjutning i gammalt däck!! M Quote
Rikard Larsson Posted May 9, 2008 Author Posted May 9, 2008 (edited) Ett av fynden på Stoneleighmässan var en handbromsspak av okänt ursprung. Tror den kommer från en Golf av något slag. Endast en wire, passade bra till 940 där en wire går fram från bakaxeln. Men jag ville ha stående handbromsspak, dels för att jag vill ha mittkonsollen plan men också för att det är rejsigt :). Dessutom är det väldigt oergonomiskt att dra spaken uppåt när man sitter så lågt... Original utan damask och handtag. Utprovning. Det vita plattjärnet är bara testbänk för layouten. Fick flytta wire-fästet (M10-bult med 4 mm hål) närmre leden för mer utväxling, så rörbiten som är mothåll är för långt ner på bilden. Fixas när jag monterar bitarna i chassit. Spaken monterad på riktigt. Ja, växelspaken ska bytas... Edited November 12, 2021 by Rikard Larsson Quote
Acke Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 ser riktigt bra ut... ( sådan "svetstång" har jag oxså.. ett av de bästa verktygen ja någonsin ägt.. :) ) Quote
Rikard Larsson Posted May 10, 2008 Author Posted May 10, 2008 (edited) Så här blev det. Man når tom. handbromsen när man sitter fastnaglad av ett sexpunktsbälte. Edited November 12, 2021 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted June 9, 2008 Author Posted June 9, 2008 (edited) Har inte gjort så mycket som jag hoppades på, men snart är det semester och då blir det mecka av. Har hunnit fixa tanklock i alla fall. Ska bara tillverka nån tratt på baksidan. Edited November 12, 2021 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted July 4, 2008 Author Posted July 4, 2008 (edited) Turboinstallationen klar, man kan även skymta min ic från en EVO (tror jag) som är ombyggd med glasfiber. Provtryckt till 4 bar och den höll. Nu väntar jag bara på mitt omsvetsade oljetråg sen blir det provstart igen, det var längesedan... Edited November 12, 2021 by Rikard Larsson Quote
Kilkenny Posted July 4, 2008 Posted July 4, 2008 Lägg gärna ut fler bilder på turbo installationen, :racesmile: intressant att se hur andra löst det då jag själv undrar hur i hela hälsingland man ska få plats med alla grejer under huven. :wacko: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.