Jump to content

Estfield med superblackbird motor


Recommended Posts

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det tar sig! (sa han som hade eld i håret...)

Klar till Eksjö ?..

Nej, det hinns inte med till dess... Behöver nog sommaren till att bli klar med karossen... Nu är det slutklämmen på terminen och allt vad det innebär med rapporter, redovisningar och tentor... :wacko: I sommar blir det visserligen både jobba och plugga lite på kvällarna, men det ska gå att klämma in en del tid i verkstan också, som ren avkoppling!

:)

Edited by blackbirdseven
Link to comment
Share on other sites

"Nej, det hinns inte med till dess... Behöver nog sommaren till att bli klar med karossen... Nu är det slutklämmen på terminen och allt vad det innebär med rapporter, redovisningar och tentor... I sommar blir det visserligen både jobba och plugga lite på kvällarna, men det ska gå att klämma in en del tid i verkstan också, som ren avkoppling!"

Hur långt har du kvar, och vad blir du när du blir stor... f'låt, färdig menar jag?

Link to comment
Share on other sites

en fråga har du gjort sfro 1 på din bil? ser att du inte har flyttat ut övre stötdämpar fästet det kan sfro kräva om du har otur vinkeln på stötdämparen blir för stor annars.det fick jag som krav på min estfield + att dom undre bärarmarna skulle förstärkas i under kant ut mot spindelleden (estfield har nya kraftigare bär armar till salu på grund av att dom har haft haveri på några bilar)

Link to comment
Share on other sites

Jodå SFRO 1 är avklarad utan anmärkning på någonting. Låter märkligt tycker jag...känns som det är tillräckligt kraftigt, fick du anmärkningen på SFRO 1 eller 2?...

Edited by blackbirdseven
Link to comment
Share on other sites

Å tusan! det har gått mig och min besiktningsman helt förbi..

Det som stör mig något enormt är att roddar med stenåldershjulupphängningar och två icke vridstyva balkar och snortung V8 med alldeles för mycket hästar verkar ligga de flesta varmt om hjärtat, när det gäller att godkänna bilar... Men så fort det kallas sportbil verkar det bli annat ljud i skällan... Fast vi ska vara jäkligt glada att vi med hjälp av SFRO har möjlighet att bygga och registrera bilar i Sverige, så jag ska inte gnälla för mycket på det.... Självklart vill man ju av ren själbevarelsedrift ha en säker bil... Jag får kolla upp det.. Är lite sugen på att göra om bärarmarna i framtiden ivarjefall, för att lättare kunna ställa camber & caster. Tack för tipset! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var bilen redo för körning på Kjula i helgen! :eclipsee_steering: Blir utan kaross i år igen! (ingen förvånad va?) Har ingen lust att montera några plåtar på bilen förrän alla bitarna är klara och kan passas ihop med varandra och att framskärmarna är monterade... De främre plåtarna är undantaget.... så liiiiite kaross blir det :prop:

post-410-1243543728_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Att du alltid ska slarva ihop grejorna Henrik! :prop:

Som vanligt mycket snygga bitar! Inte bara gjort hål, utan fina inbockade kanter. Väldigt tjusig urfasning vid infästningen till coilovern också! :thumbsup: Ha så kul i helgen! :racesmile:

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

Tack Johan! Ja jag lovar att jag ska ha skoj, nåt annat är omöjligt i en sjua på bana och strålande solsken! :banana:

Jag använder 1.2mm tjock aluminium. Tycker den är tillräckligt styv, men ändå inte så känslig för bucklor som jag upplever 1mm plåten. Ta en sak itaget i lugn och ro så ordnar det sig säkert med karossen. Ingen idé att stressa fram en karossdel, då får man ofta bara göra om det igen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har äntligen kommit igång med skruvandet igen :)

Fick tag på en luftburk som härstammar från en av några få Caterham som byggdes med Blackbirdmotorn. Tack för förmedlingen Mattias :) Detta gör att jag får plats under huven, utan någon bula eller scoop. För att få plats med burken, som går in under noskonen så fick jag flytta fram kylaren framför ramen.. var tidigare placerad framför motorn "inne" i ramen. Har svarvat lite fästen, bockat till en u-profil och skruvat dit kylaren ikväll.

post-410-126877574556_thumb.jpg

post-410-126877575903_thumb.jpg

post-410-126877577379_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har äntligen kommit igång med skruvandet igen :)

Fick tag på en luftburk som härstammar från en av några få Caterham som byggdes med Blackbirdmotorn. Tack för förmedlingen Mattias :) Detta gör att jag får plats under huven, utan någon bula eller scoop. För att få plats med burken, som går in under noskonen så fick jag flytta fram kylaren framför ramen.. var tidigare placerad framför motorn "inne" i ramen. Har svarvat lite fästen, bockat till en u-profil och skruvat dit kylaren ikväll.

Hej,

det var en riktigt stilig kylare du använder.

Var har du fått tag på den?

Är det måttbeställt eller standard?

Fint bygge i övrigt också,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Har hängt dit lite karossdelar och en bakskärm ikväll, för att se hur det blir. Karosssidorna var ju klara sedan tidigare, nu blir det att fortsätta med bakstycket och sedan "sy ihop" det hela med lite plåt däremellan.

Funderar på vad jag ska ha för lim/massa mellan chassiet och aluplåten, Wurth har ju något som heter limmar & tätar, typ samma som sikaflex.. Vad har ni andra användt?

post-410-126885968225_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Håkan!

Ikväll har jag gjort bakstycket på karossen. Fasen vad kul det är att bonka lite plåt igen! :)

Lite dålig kvalitet på bilderna tagna med telefonen, och jag lyckas inte få in dem i nåt vettigt format heller...

post-410-126895639441_thumb.jpg

post-410-126895640952_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tillbringat kvällen med att malla, mäta och fundera på utseende på scuttlen.. Lotus & Caterham har ju en liten "flärp" på varje sida som går ner över karossidan och utgör nedre/bakre fäste för scuttlen.. Har inte bestämt mig för om jag ska göra likadant eller inte.. :Hmm: Får sova på saken och ta nya tag imorgonkväll..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Så snyggt det blir och det kommer också bli lite ovant att se din bil påklädd. Man är ju mer eller mindre van vid att du har en av de luftigaste Sevenbilarna på forumet och på konbanan.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det, men mästerverk är nog att ta i.. :icon_oops: scuttlen är lite bökig att få till som jag vill ha den, men till slut blir det nog skapligt iallafall..

"Så snyggt det blir och det kommer också bli lite ovant att se din bil påklädd. Man är ju mer eller mindre van vid att du har en av de luftigaste Sevenbilarna på forumet och på konbanan. "

Ja det blir ju ett helt annat utseende med karossen på... men det ser fetare ut när man har friliggande hjul ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu återstår mest lite finjusteringar på scuttlen... fy vad bökig den var att få bra. Då kan jag börja med instrumentpanel och elsystemet snart då.. och massa annat förstås, börjar känna mig stressad att bli klar till SFRO2. Får nog ta en hel del småjusteringar efter besiktningen, så att jag hinner bli klar till 13:augusti (Kinnekulle)

post-410-127687469472_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanonsnyggt!!

Vilken rattstång har du och vilka lagringar har du använt för att få till en så smäcker lösning? Behöver något liknande till 23:an.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Tack för det :) Jag har andvänt tre stycken Fiat rattstänger, där knutkorsen passar i varandra. På originalbilarna sitter de mellan styrväxeln och rattstången. De kommer från Uno, Croma och Panda (80-talare). Uno och Croma är samma..

Lagringarna består av hydralrörsklammor av aluminium, som jag har brotschat, samt lagt fett i de spår som finns inuti aluminiumhalvorna. Dessa är inhandlade hos Hymab i Örebro.

Edited by blackbirdseven
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu när scuttlen är klar så fortgår arbetet med lite plåtar till kardantunneln! Snart dags att göra en hylla för alla elektronikboxar m.m. och sen instrumentpanel..

Handbromsspaken ska jag ta bort plasten på, och ersätta med ett svarvat aluminiumrör så det matchar växelspaken lite bättre.. men det får bli vinterpyssel, precis som klädseln..

post-410-127784917133_thumb.jpg

post-410-127784918825_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pillar vidare med bilen.. Ikväll blev det en hylla att montera elektroniken på(bilden), samt några täcklock för hålen i kardantunnelns sida som gör det möjligt att komma åt backväxellåda och växellinkage..

Har också börjat med framskärmarnas fästen..

post-410-127836708144_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är instrumentpanelen klar (vill ha andra mätare och stack instrument!!), hade en liten medhjälpare i garaget som fick prova på lite sadelmakeri ;) Nästan all el är färdigdragen, håller nu på med lampfästen.. :)

post-410-127914939102_thumb.jpg

post-410-127914940874_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Din bil blir fin påklädd också, jag vänjer mig så sakteliga med att även du har paneler instrumentbräda mm.

REn och fin bräda du (ni) gjort. Din medhjälpare har hörselskydd ser jag, är det medhjälparens skydd mot "vuxen-förmaningar" eller är det bara så att dina maskiner väsnas?

Link to comment
Share on other sites

"REn och fin bräda du (ni) gjort. Din medhjälpare har hörselskydd ser jag, är det medhjälparens skydd mot "vuxen-förmaningar" eller är det bara så att dina maskiner väsnas?"

Haha... Det var jag som väsnades med roterande slip ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...