Jump to content

Estfield med superblackbird motor


Recommended Posts

Tjena Anton!

Ja som vanligt går det ju inte lika fort som man önskar, är en massa annat som ska hinnas med också.

Men jag har börjat på med sidorna, torpedplåten och bakstycket. Ska försöka lägga på ett kål.

Imorgon ska jag väga bilen så att jag vet vad jag ska beställa för fjädrar till den. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej, ja det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden!

Det har väl inte hänt sådär jättemycket på sista tiden, har haft lite mycket annat att göra :banghead:

Jag saknar fortfarande fjädrar till de bakre stötdämparna (annars färdigt för provkörning!!) Hoppas lösa det inom kort.

Igår gjorde jag ivarjefall en batterilåda och monterade den i bilen. :prop:

post-410-1182805420_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

Slå en signal så kan du i alla fall få en åktur i en Estfield, lindrar kanske värsta abstinensen. Hoppas du får fjädrarna snart så kanske vi kan hyra nån asfalt plätt och gasa av oss lite.

Vi hörs! Martin.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade planer på att åka till dig en sväng idag, men det blev förhinder. Jag hör av mig senare i veckan. Hoppas också på att vi ska kunna få känna lite på bilarna på lämplig plats och se så att allt funkar som det ska. :revs:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Tjena Anton!

Njae, det har gått ganska trögt nu ett tag.. lite mycket annat just nu. Men jag var ute och luftade den på Karlskoga flygfält för några veckor sedan, ska försöka lägga upp filmen på Youtube så småningom..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nä, nu får du lägga ut filmen Henrik... Kan va kul med lite motivation i allt popnitande... Forhoppningsvis så åker motorn i vilken vecka som helst....

MVH

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Den går ju riktigt fint! Det är alltid lika roligt att se Porscharna kämpa för att hålla jämna steg... Behöver du verkligen turbo på den... Min sjua blir tyngre :thumbsdown:

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Off topic och så men ändå ...

Man vänjer sig otroligt fort med acceleration. När bilen var precis ny funderade jag om jag skulle göra om gaslänkaget för ökad progressivitet så den skulle bli lättare att dosera. Nu tycker jag snarare att rakorna känns ändlösa och att man aldrig kommer fram. Det vore sympatiskt om det fanns kraft så att även den positiva longitudinella accelerationen var greppsbegränsad. Åka omkring med >1g i alla riktningar vore mumma, G-G diagram som inte är effektbegränsat. Fast väl där så börjar man antagligen fundera på slicks och vingar och sen så ....

Men, oavsett hur mycket pulver man har så är det otroligt kul att åka på bana med den. Responsen och återkopplingen till föraren i en riktigt lätt bil är fantastisk! Sekventiella växellådan ger sjukt snabba växlingar. Bygger du väl så kommer du att bli rikligt belönad vad avser körupplevelser i en BEC. Det är klart värt mödan.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har inte hänt så mycket med bilen sista månaderna p.g.a. flytt m.m. men nu har jag ivarjefall fått över filmen på cd-skiva, ska försöka redigera den lite och få in den på Youtube! Har för tillfället bara dator på jobbet.......det suger! fattar inte hur man klarade sig utan dator förr!! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Off topic, men eftersom det frågades:

Eget bygge med R1-motor och kaross baserad på en gammal avgjutning av en Ferrari 500 Mondial. Smurfa iväg till Rejsa så kan man läsa lite i den biltråd som finns där om man vill fördjupa sig.

post-793-1190997375_thumb.jpg

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Nu har jag äntligen kommit igång med mitt byggande igen efter ett halvår med noll motivation, flytt m.m. känns kanonskönt!! :)

Håller på med karossbygget just nu. Jag startade upp motorn idag så den fick snurra runt lite innan jag plockade isär en hel del prylar som var ivägen för fortsatt karosseriarbete, typ framvagn, miljoner kablar som ska få plats någpnstans, avgassytstem m.m.

Kommer bilder så småningom......

Link to comment
Share on other sites

du är alltid välkommen till Kumla vet du!

Jo, dom brukar säga det till mej på kronobergshäktet med.......

Nä skämt åt sido, bäst vad det är så kanske jag dyker upp om jag har vägarna förbi...

Är du så dum så du bjuder in mej så får du skylla dej själv när jag står på trappan en dag.... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar oxå att komma förbi när som helst :unsure: , behöver bland annat verkligen hämta fälgarna och om du nu har fått lite inspiration så kommer man ju ha något att titta på oxå :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm inte bara du som är uppe och grejar sent idag.

Själv är man nu pappa ledig :thumbsup: imorgon :thumbsup:

Så jag sitter och gör måndagens jobb nu :banghead: ( inte xxxx lär någon annan göra det år mig imorgon, så nu är det 40 timmar på 4 dagar istället)

Som vanligt så är det ju farligt mycket finlir i ditt jobb ( lyckades faktisk hitta en repa efter förstorning till pixel gränsen :516: )

( eller oxå är det Gin och T som gör det mycket roligare att köra matlab med så här på en söndag)

Har föresten min ram stående på en liknande lyft som du idag , skall fundera på lite kaross plåtar och fästen + att jag skärt ner noskonen en del, visa sig att esther konen passa apa på min bil när man titta nogare, men sedan är det nog jädrar mig dax för bläster och lack.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Efter alla elaka tentor har jag äntligen fått lite tid att bygga på bilen igen. :) Nu har jag börjat få fason på höger karossida, samt ändrat lite på utväxlingen till gas och koppling, märkte när jag provkörde förra sommaren att det var lite väl kort spel på gas och koppling... :revs:

post-410-1214260095_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu finns det ett filmklipp på Youtube.com från provkörningen av min bil och Martins bil på Karlskoga flygfält som ägde rum för snart ett år sen... Jag vet inte riktigt hur man länkar, men om man söker på blackbirdseven så kommer det upp..

Kvaliteten på filmen är väl inte den bästa, men så går det när man inte använder stativ m.m.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Imorgon ska bilen äntligen rastas på en riktig racingbana, ska till Gelleråsen och leka hela dagen :w00t2:

Kul att lyckats klämma in tre körtillfällen i sommar fast bilen inte är klar än. :)

Både Kjula och västerås var skitskoj, men nu får man chansen att pressa motor, chassie och bromsar (och mig) ytterligare lite till. Enda tråkiga är att jag har helt fel utväxling i bakaxeln för tillfället, så halva rakan blir väl transportsträcka....rödvarv vid 175km/h :angry:

Hoppas det är några fler sevenbröder där! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lägger in några bilder på bilen när jag var på Gelleråsen och körde med Örebro Racing Club. Jättebra arrangemang! Avslutade dagen med att köra nästintill en timma i sträck...märkligt vad fort tiden går när man har roligt. :eclipsee_steering:

post-410-1227973558_thumb.jpg

post-410-1227973569_thumb.jpg

post-410-1227973579_thumb.jpg

post-410-1227973589_thumb.jpg

post-410-1227973711_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Nu var det evigheter sedan jag skrev nåt här! Äntligen har jag fått (tagit mig!!!) lite tid över från studierna! Har plockat bort framvagnen och fortsatt med karossen.. Högersidan är klar sedan tidigare, så nu är det vänstersidan jag håller på att slutföra, går snabbare än högersidan, alla mallar är ju redan gjorda nu... :) Har även gjort en plåt som täcker alla utrymmen runt kylaren, så all luft tvingas genom kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Bilder kommer lite längre fram, finns inte så mycket intressant att ta bilder på just nu... vänstersidan är ju rätt lik högersidan (förhoppningsvis;) förutom hålet för avgassystemet då förstås.. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...