blackbirdseven Posted April 20, 2009 Author Posted April 20, 2009 (edited) Det tar sig! (sa han som hade eld i håret...) Klar till Eksjö ?.. Nej, det hinns inte med till dess... Behöver nog sommaren till att bli klar med karossen... Nu är det slutklämmen på terminen och allt vad det innebär med rapporter, redovisningar och tentor... :wacko: I sommar blir det visserligen både jobba och plugga lite på kvällarna, men det ska gå att klämma in en del tid i verkstan också, som ren avkoppling! :) Edited April 20, 2009 by blackbirdseven Quote
blackbirdseven Posted April 20, 2009 Author Posted April 20, 2009 snygga försänkningar höddu! Tack för det! :) Quote
pacman Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 "Nej, det hinns inte med till dess... Behöver nog sommaren till att bli klar med karossen... Nu är det slutklämmen på terminen och allt vad det innebär med rapporter, redovisningar och tentor... I sommar blir det visserligen både jobba och plugga lite på kvällarna, men det ska gå att klämma in en del tid i verkstan också, som ren avkoppling!" Hur långt har du kvar, och vad blir du när du blir stor... f'låt, färdig menar jag? Quote
blackbirdseven Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 2år kvar! När jag blir stor, blir jag maskiningenjör... ;) Quote
saab Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 en fråga har du gjort sfro 1 på din bil? ser att du inte har flyttat ut övre stötdämpar fästet det kan sfro kräva om du har otur vinkeln på stötdämparen blir för stor annars.det fick jag som krav på min estfield + att dom undre bärarmarna skulle förstärkas i under kant ut mot spindelleden (estfield har nya kraftigare bär armar till salu på grund av att dom har haft haveri på några bilar) Quote
blackbirdseven Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 (edited) Jodå SFRO 1 är avklarad utan anmärkning på någonting. Låter märkligt tycker jag...känns som det är tillräckligt kraftigt, fick du anmärkningen på SFRO 1 eller 2?... Edited November 20, 2010 by blackbirdseven Quote
saab Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 redan innan sfro 1 fick jag veta detta, vid tele kontakt med sfro killen i norrköping som besiktigat många estfild bilar, han hade det som krav för att godkänna dom. Quote
blackbirdseven Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 Å tusan! det har gått mig och min besiktningsman helt förbi.. Det som stör mig något enormt är att roddar med stenåldershjulupphängningar och två icke vridstyva balkar och snortung V8 med alldeles för mycket hästar verkar ligga de flesta varmt om hjärtat, när det gäller att godkänna bilar... Men så fort det kallas sportbil verkar det bli annat ljud i skällan... Fast vi ska vara jäkligt glada att vi med hjälp av SFRO har möjlighet att bygga och registrera bilar i Sverige, så jag ska inte gnälla för mycket på det.... Självklart vill man ju av ren själbevarelsedrift ha en säker bil... Jag får kolla upp det.. Är lite sugen på att göra om bärarmarna i framtiden ivarjefall, för att lättare kunna ställa camber & caster. Tack för tipset! :) Quote
blackbirdseven Posted May 28, 2009 Author Posted May 28, 2009 Då var bilen redo för körning på Kjula i helgen! :eclipsee_steering: Blir utan kaross i år igen! (ingen förvånad va?) Har ingen lust att montera några plåtar på bilen förrän alla bitarna är klara och kan passas ihop med varandra och att framskärmarna är monterade... De främre plåtarna är undantaget.... så liiiiite kaross blir det :prop: Quote
Megablade Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 (edited) Att du alltid ska slarva ihop grejorna Henrik! :prop: Som vanligt mycket snygga bitar! Inte bara gjort hål, utan fina inbockade kanter. Väldigt tjusig urfasning vid infästningen till coilovern också! :thumbsup: Ha så kul i helgen! :racesmile: Edited May 29, 2009 by Megablade Quote
Kilkenny Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 Hur tjock alu kör du med? Är du nöjd med styvheten? /en som bävar över sin blivande kaross Quote
blackbirdseven Posted May 29, 2009 Author Posted May 29, 2009 Tack Johan! Ja jag lovar att jag ska ha skoj, nåt annat är omöjligt i en sjua på bana och strålande solsken! :banana: Jag använder 1.2mm tjock aluminium. Tycker den är tillräckligt styv, men ändå inte så känslig för bucklor som jag upplever 1mm plåten. Ta en sak itaget i lugn och ro så ordnar det sig säkert med karossen. Ingen idé att stressa fram en karossdel, då får man ofta bara göra om det igen. :) Quote
blackbirdseven Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Har äntligen kommit igång med skruvandet igen :) Fick tag på en luftburk som härstammar från en av några få Caterham som byggdes med Blackbirdmotorn. Tack för förmedlingen Mattias :) Detta gör att jag får plats under huven, utan någon bula eller scoop. För att få plats med burken, som går in under noskonen så fick jag flytta fram kylaren framför ramen.. var tidigare placerad framför motorn "inne" i ramen. Har svarvat lite fästen, bockat till en u-profil och skruvat dit kylaren ikväll. Quote
LUPUS Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Det var på tiden ! 149 dagar kvar körde 3 mil i söndags så nu måste jag leda ! Quote
Thornad Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Har äntligen kommit igång med skruvandet igen :) Fick tag på en luftburk som härstammar från en av några få Caterham som byggdes med Blackbirdmotorn. Tack för förmedlingen Mattias :) Detta gör att jag får plats under huven, utan någon bula eller scoop. För att få plats med burken, som går in under noskonen så fick jag flytta fram kylaren framför ramen.. var tidigare placerad framför motorn "inne" i ramen. Har svarvat lite fästen, bockat till en u-profil och skruvat dit kylaren ikväll. Hej, det var en riktigt stilig kylare du använder. Var har du fått tag på den? Är det måttbeställt eller standard? Fint bygge i övrigt också, // Peter Quote
blackbirdseven Posted March 17, 2010 Author Posted March 17, 2010 Kylaren är en racingkylare avsedd för hundkoja. Köpte den av en kompis som fått den "över". Han hade köpt den i England, vet inte var dock. Quote
Morty Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Kan av någon anledning inte få länkverktyg eller smilies att fungera på denna datorn men "mini" kylare finns hos Radtec enligt nedanstående länk. http://www.radtec.co.uk/index.php?p0=product&cpid=12&cid=52 Quote
blackbirdseven Posted March 17, 2010 Author Posted March 17, 2010 Ja se där, verkar vara samma som jag har :) Quote
Thornad Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Tack för tipsen på kylaren. // Peter PS Det där med bild krånglet verkar vara något som går. Det har bara krånglat sedan jag försökt använda bildserver. Quote
blackbirdseven Posted March 17, 2010 Author Posted March 17, 2010 Har hängt dit lite karossdelar och en bakskärm ikväll, för att se hur det blir. Karosssidorna var ju klara sedan tidigare, nu blir det att fortsätta med bakstycket och sedan "sy ihop" det hela med lite plåt däremellan. Funderar på vad jag ska ha för lim/massa mellan chassiet och aluplåten, Wurth har ju något som heter limmar & tätar, typ samma som sikaflex.. Vad har ni andra användt? Quote
Arrowsmith Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 (edited) Veidec har en limmande fogmassa som heter S-Bond (tidigare sealbond) Det är riktigt bra skit ! Edited March 18, 2010 by Arrowsmith Quote
blackbirdseven Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Tack för tipset Håkan! Ikväll har jag gjort bakstycket på karossen. Fasen vad kul det är att bonka lite plåt igen! :) Lite dålig kvalitet på bilderna tagna med telefonen, och jag lyckas inte få in dem i nåt vettigt format heller... Quote
cealm Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Snygg bockning du gjort på bakplåten. Jag skall snart också "banka bakplåt". Jag tar stålplåt istället för aluminiumplåt. Quote
Martin A Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Fan vilka fina plåtjobb du gör! Bra att du fått lite fart på klubban, jobba på så vi kan ta en tur tillsammans i sommar. Vi ses! Martin Quote
blackbirdseven Posted March 21, 2010 Author Posted March 21, 2010 Idag blev alla "nedre" karossdelar klara, bara huv och scuttle som återstår + kraftig modifiering av noskonen... Gjorde plåtarna som sammanbinder bakstycket med karossidorna idag :) Quote
cealm Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 Hur känns det att numera ha en påklädd bil? Ovant? Inte så luftigt längre? Det ser fint ut med alla knackade aluminiumkurvor. Quote
blackbirdseven Posted March 21, 2010 Author Posted March 21, 2010 Haha, ja det blir ju lite mer klaustrofobiskt ;) Känns väldigt roligt att se att det äntligen börjar likna en bil, istället för en gokart på anabola :prop: Quote
blackbirdseven Posted March 24, 2010 Author Posted March 24, 2010 Har tillbringat kvällen med att malla, mäta och fundera på utseende på scuttlen.. Lotus & Caterham har ju en liten "flärp" på varje sida som går ner över karossidan och utgör nedre/bakre fäste för scuttlen.. Har inte bestämt mig för om jag ska göra likadant eller inte.. :Hmm: Får sova på saken och ta nya tag imorgonkväll.. Quote
blackbirdseven Posted March 28, 2010 Author Posted March 28, 2010 Idag har jag invigt sonen i svetsningens ädla konst, gick över förväntan måste jag säga :) Pappas pojk!! :D Quote
blackbirdseven Posted March 30, 2010 Author Posted March 30, 2010 Nu är mall för schuttle färdig, men då är det slut på aluminiumplåt.. bara att ha tålamod till mer plåt har anlänt då.. Får bli lite pyssel med modifiering av noskon sålänge :) Quote
blackbirdseven Posted April 20, 2010 Author Posted April 20, 2010 I väntan på mer aluplåt har jag börjat modifierat nedre delen av noskonen, pulat med "täckkåpa" runt växelspaken och snart fått dit handbroms på bilen, det går framåt! :D Quote
blackbirdseven Posted June 8, 2010 Author Posted June 8, 2010 Nu är scuttlen halvfärdig iallafall, blir att fortsätta med den imorgon... Quote
cealm Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Så snyggt det blir och det kommer också bli lite ovant att se din bil påklädd. Man är ju mer eller mindre van vid att du har en av de luftigaste Sevenbilarna på forumet och på konbanan. Quote
blackbirdseven Posted June 10, 2010 Author Posted June 10, 2010 Tack för det, men mästerverk är nog att ta i.. :icon_oops: scuttlen är lite bökig att få till som jag vill ha den, men till slut blir det nog skapligt iallafall.. "Så snyggt det blir och det kommer också bli lite ovant att se din bil påklädd. Man är ju mer eller mindre van vid att du har en av de luftigaste Sevenbilarna på forumet och på konbanan. " Ja det blir ju ett helt annat utseende med karossen på... men det ser fetare ut när man har friliggande hjul ;) Quote
blackbirdseven Posted June 18, 2010 Author Posted June 18, 2010 Nu återstår mest lite finjusteringar på scuttlen... fy vad bökig den var att få bra. Då kan jag börja med instrumentpanel och elsystemet snart då.. och massa annat förstås, börjar känna mig stressad att bli klar till SFRO2. Får nog ta en hel del småjusteringar efter besiktningen, så att jag hinner bli klar till 13:augusti (Kinnekulle) Quote
BeLo Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 Kanonsnyggt!! Vilken rattstång har du och vilka lagringar har du använt för att få till en så smäcker lösning? Behöver något liknande till 23:an. /Bengt Quote
blackbirdseven Posted June 21, 2010 Author Posted June 21, 2010 (edited) Tack för det :) Jag har andvänt tre stycken Fiat rattstänger, där knutkorsen passar i varandra. På originalbilarna sitter de mellan styrväxeln och rattstången. De kommer från Uno, Croma och Panda (80-talare). Uno och Croma är samma.. Lagringarna består av hydralrörsklammor av aluminium, som jag har brotschat, samt lagt fett i de spår som finns inuti aluminiumhalvorna. Dessa är inhandlade hos Hymab i Örebro. Edited June 21, 2010 by blackbirdseven Quote
blackbirdseven Posted June 29, 2010 Author Posted June 29, 2010 Nu när scuttlen är klar så fortgår arbetet med lite plåtar till kardantunneln! Snart dags att göra en hylla för alla elektronikboxar m.m. och sen instrumentpanel.. Handbromsspaken ska jag ta bort plasten på, och ersätta med ett svarvat aluminiumrör så det matchar växelspaken lite bättre.. men det får bli vinterpyssel, precis som klädseln.. Quote
Robban1 Posted June 30, 2010 Posted June 30, 2010 Jäklar :notworthy: , mycket fint jobb du gör :thumbsup: Quote
blackbirdseven Posted July 5, 2010 Author Posted July 5, 2010 Pillar vidare med bilen.. Ikväll blev det en hylla att montera elektroniken på(bilden), samt några täcklock för hålen i kardantunnelns sida som gör det möjligt att komma åt backväxellåda och växellinkage.. Har också börjat med framskärmarnas fästen.. Quote
blackbirdseven Posted July 14, 2010 Author Posted July 14, 2010 Nu är instrumentpanelen klar (vill ha andra mätare och stack instrument!!), hade en liten medhjälpare i garaget som fick prova på lite sadelmakeri ;) Nästan all el är färdigdragen, håller nu på med lampfästen.. :) Quote
cealm Posted July 15, 2010 Posted July 15, 2010 Din bil blir fin påklädd också, jag vänjer mig så sakteliga med att även du har paneler instrumentbräda mm. REn och fin bräda du (ni) gjort. Din medhjälpare har hörselskydd ser jag, är det medhjälparens skydd mot "vuxen-förmaningar" eller är det bara så att dina maskiner väsnas? Quote
blackbirdseven Posted July 15, 2010 Author Posted July 15, 2010 "REn och fin bräda du (ni) gjort. Din medhjälpare har hörselskydd ser jag, är det medhjälparens skydd mot "vuxen-förmaningar" eller är det bara så att dina maskiner väsnas?" Haha... Det var jag som väsnades med roterande slip ;) Quote
blackbirdseven Posted July 15, 2010 Author Posted July 15, 2010 Slänger upp en bild på kvällens arbete.. har gjort fästen för framlysena.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.