Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Stefan heter jag, 51 år gammal. Bor i Tyresö strax utanför Stockholm. Har bestämt mig för att lägga mc åkandet på hyllan och istället satsa på kul på 4 hjul och detta känns ju mitt i prick. 
jag är helt novis på detta men vill gärna lära mig och även köpa en sjua. 
jag tänkte kolla om det finns någon här på forumet som bor i Stockholm som skulle kunna tänka sig att visa sin bil och gå igenom lite vad man ska tänka på. Det vore mycket uppskattat!

Bästa hälsningar 

Stefan

• Like 2
Posted

Hej och välkommen.

Nu är det ju en bit att åka men klubben kör på Kinnekulle Ring 1/8. Där kommer det vara många sjuor med olika motorer och mål med byggandet.

Det är även grillning kvällen innan om man vill, det brukar bli en hel del däcksparkande då.

Annars brukar vi kunna dyka upp på olika bilträffar runt Mälardalen.

• Like 1
Posted

Några frågor från en nybörjare.

Har tänkt att köpa en sjua och är ute efter något riktigt driftsäkert.

Har definitivt inte tummen mitt i handen och har mekat med alla möjliga konstiga projekt men aldrig just bilar.

Har garage hemma i kåken där jag får in en sjua med skohorn men det finns ingen plats att meka.

Så är som sagt ute efter något riktigt driftsäkert med lite pulver i. Behöver inte vara något överdrivet, 150ish kusar skulle räcka utmärkt.

Jag vet att det ungefär är att fråga hur långt ett snöre är men vad skulle ni rekommendera för bil, motor, växellåda, miltal osv om jag i princip enbart vill köra och inte meka?

Mvh Stefan 

Posted

För mig är byggandet och skruva isär och ihop en del av hobbyn. Så jag har funderat en stund vad som skulle gjort min bil mer pålitlig,

Jag hade siktat på en bil som rullat många mil haft samma ägare en längre tid.
kabelhärvan ska se hyfsat sorterad ut och helst i fler än två färger eller väl uppmärkt.

Skulle nog jag rekommendera att satsa på en bil med mer standardorienterad motor och växellåda. Fastna inte för mycket på effekten, åk med på en tur i bilen, total drivlina utväxling, vikt osv påverkar upplevelsen ganska mycket

Hjulupphängning med gummi i är mindre underhållskrävande än uniballs. 

Tror att marknaden är så begränsad så det är nog bara att höra av sig till de som kommer ut till försäljning och åka o titta.
Värt att veta att de flesta bilar har en del lösningar som vi är mindre stolta över, de har funkat bra nog så har fått vara kvar så.

Jag har semester och skulle behöva lägga på fler mil på min sjua innan kullen, vill du ha besök, kolla på min lite mer gatorienterade sjua någon förmiddag måndag-onsdag kommande vecka så skicka ett PM.

Annars kommer nog Nifsta att besökas av sjuor lite då, vi är flera som brukar åka dit under sensommaren. Torsdagar med bra väder brukar det vara några hundra finbilar där så värt ett besök även om det inte inkluderar någon sjua.

• Like 1
Posted

Stort tack för bra svar! Jag ska kika på en bil imorgon faktiskt, jag återkommer gärna ang besök. Det tar jag mycket tacksamt emot!

Hälsn 

Stefan

• Like 1
Posted

Jag har ju haft förmånen att köra en mängd olika tolkningar av Locost/Super 7 som besiktningsman för SFRO. Torbjörns råd ovan är väldigt bra.

Av alla bilar jag kört, så har de med 2 liters motor och runt 140-160 hk varit de som känts mest harmoniska och användbara sett över tid. Större motor med lite mer vrid gör bilen väldigt lättkörd och doserbar (en mindre motor som får varvas mer är mer "sportbil" men också något som kräver mer).

För maximal driftsäkerhet skulle jag gå på en sugmotor - det blir ganska trångt med turbo och det kräver enorm disciplin och självkontroll att inte höja laddtrycket på en bil med turbo. Men med det sagt, turbobilarna med sansade motorer (gärna Saab 2.0/2.3 men även Zetec turbo eller VAG 1.8T) är också trevliga att köra. Men värmekontroll blir ofta en utmaning i längden.

• Like 1
Posted

Hej. Den här är till salu i Umeå, den dök upp på facebook.

"Säljer en Lotus seven Pegasus!

Min far avled hastigt i cancer. Hjälper min mor att nu sälja hans älskade bil.

PM för mer info!
Värderad till 220 000 av värderare. Intyg finns.

Finns i Umeå! 🌷"

757533545_10165314508987495_1492746654187346996_n.jpg

Posted

Stort tack för alla svar, mycket trevligt forum detta måste jag säga.

Jag har kikat på en "äkta" Caterham (eller hur man nu ska uttrycka det) med en Zetec motor som är vässad till ca 150 kameler (ish).

Motorn och bilen är i princip ny men den har stått still i 8 år så den går inte som den ska men det kommer lösas. Stått med 95 soppa i så något längs bränslelinan som måste lösas.

Fick ett mycket trevligt besök av Torbjörn (tpau) och hans fina bil och fick även möjligheten att åka med.

Mycket lärorikt att lyssna på Torbjörn och innan jag åkte med i hans bil hade jag främst två funderingar ang bilen jag kikat på.

Dels funderade jag på om 150 hp skulle räcka eller om man skulle tycka att det var för lite. Efter att ha åkt med i Torbjörns bil som enligt mycket trevlig ägare hade ca 170 kusar kände jag att 150 ish hästar skulle räcka alldeles utmärkt.

Det andra jag funderade på var framruta, bilen jag kikat på har en vindavvisare i kolfiber som tydligen ska fungera alldeles utmärkt och leda vinden över huvudet. Då den för tillfället  inte går som den ska har jag inte kört eller åkt med men spontant skulle jag säga att en ruta är ett måste. Känns som att vindavvisaren säkerligen funkar bra i lite högre hastigheter men det känns osannolikt att vinden skulle blåsa över pallet på en i lite lägre hastigheter, säg 40-50 kmh så en vindruta kommer monteras dit om det blir affär.

Återkommer med uppdatering när jag vet mer om bilens status.

Bästa hälsningar

Stefan   

• Like 1
Posted

Vill du åka eller göra fler garagebesök är du välkommen till mig utanför Uppsala.
Min är ett hemmabygge och har ca300hk om du vill jämföra. Jag har testat det mesta, Pinto- som Tpau, Bec- Yamaha R1 och nu Duratec med kompressor.
Hör av dig om du vill hälsa på och få en medåkning

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk