tpau Posted October 27 Posted October 27 (edited) Har du sett såna här slangar? https://www.do88.se/sv/artiklar/cobra-head-3.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD9QHlNzux5SF2cr--IWiWmkvULS3&gclid=CjwKCAjwyfe4BhAWEiwAkIL8sK3XEQveZ0pnLr8ftEdltYaynl0MOzm8pRWXdtfv23LT8ZzKSW3iyRoCkzkQAvD_BwE Edited October 27 by tpau Quote
Rockhound Posted October 27 Author Posted October 27 Nä. Det där kan vara nått. Måste bara få dit avlastningsventilen. Men det kan nog gå med en 90° rörstump. Tack för tipset! Quote
Rockhound Posted November 13 Author Posted November 13 Tyvärr går bygget sakta just nu. Har byggt igen min carport och köpt en dieselvärmare från Vevor. Så igår var jag tvungen att testa den. Helt oisolerat "garage", carport med OSB skivor. 4,7 grader vid 17:00 i garaget. Startade värmaren och efter 30min hade jag 10,9 grader. Klart godkänt. Hoppas det funkar även när det är lite kallare. Ska försöka isolera taket, det kanske hjälper lite till. Köpte Cobra slangar och får nog det att funka. Tack för tipset, tpau. Måste bara lösa dumpventilen, finns tydligen kit att köpa så det går att få ett uttag till dumpen. Har även köpt en bromsvåg som jag håller på att montera. (efter tips från både Finess, SFRO bes.mannen och flera trådar här). När jag ändå håller på att ändra i bromsarna, skulle ni byta ut original Sierra bromsar mot något annat? Vad mer för ändringar skulle ni gjort om ni byggde en ny bil? Jag tänker att vissa ändringar kanske är lika bra att göra direkt, innan färdigställandet. /Raine Quote
vedde Posted November 13 Posted November 13 https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https://forum.locostsweden.se/topic/13261-broms-wilwood/&share_tid=13261&share_fid=987364&share_type=t&link_source=appEnkel och bra frambroms uppdatering om du har Sierra fram./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Rockhound Posted November 13 Author Posted November 13 Tack. Antar att du menar dessa? Är det värt 5-6000kr? Kommer köra en del på bana, men har ingen koll på hur bra original Sierra är. Den roligaste bilen jag kört på bana var min Megane RS, just för att den hade så grymma bromsar. Kommer jag få samma känsla, som i min RS, med dessa bromsar kan det vara värt 5000. 🙂 https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html Quote
vedde Posted November 13 Posted November 13 Precis, vi är flera som kör med det kittet. Blir hästlängder bättre än Sierra./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Rockhound Posted November 14 Author Posted November 14 Försökte beställa, men fick bara till svar att de inte kunde leverera/att de var slut i lager. Fast på hemsidan står det att de finns hemma. Har mailat dem och frågat hur jag ska gå tillväga. Quote
Johan Lekås Posted November 14 Posted November 14 Finns på Rally Design också https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=10508 1 Quote
Mildseven Posted November 14 Posted November 14 (edited) Börja med riktiga bromsklossar på original oken funkar inte det så byt oken. Det är viktigare att få igång bilen än och köpa dyra grejor som stannar halvvägs för att det blev för dyrt Edited November 14 by Mildseven 3 Quote
Rockhound Posted November 14 Author Posted November 14 (edited) Haha. Jag vet. Men det är roligt att handla bra grejer. 🙈🤷♂️🤣🤣 Och så tänker jag att när jag ändå har isär allt kanske det är lika bra. Men samtidigt kan det ju vara roligt att ha något att se fram emot och uppgradera vart efter. Edited November 14 by Rockhound 1 Quote
Rockhound Posted November 17 Author Posted November 17 Nu har jag monterat bromsvågen. Men har en fråga ang kopplingscylindern. På det gamla viset gick det en slang från kopplingscylindern till bromsbehållaren. Varför då? Ska jag göra likadant nu, eller köpa ny cylinder till kopplingen och sätta dit egen behållare(som jag har ligger, köpte tre stycken när jag beställde bromsvågen)?? Såhär ser det ut nu. Quote
tpau Posted November 17 Posted November 17 Att dela kärl för broms o koppling är enbart kostnad och packetering. Det enda att tänka på är att en koppling som läcker inte får leda till att bromsarna slutar funka så inloppet till koppling behöver ligga högre än broms om dom delar kärl. Gör det som blir enklast och bäst för dig. /T Quote
Rockhound Posted November 17 Author Posted November 17 Såhär såg det ut innan jag började riva allt för att montera bromsvåg. En svart slang som gick från kopplingcylinder till bromsvätskehållaren. Kopplingscylinderna ligger lite under bromscylindrarna. Men slangen går ju uppåt. Borde väl inte tömma bromsvätskan då, om kopplingen pajar? Men om jag köper ny cylinder till kopplingen, vilken storlek bör jag köpa??? Quote
Rockhound Posted November 17 Author Posted November 17 Jag gjorde såhär ist. Använde den gamla cylindern men drog en slang till ny behållare. Gör det något att slangen går ner under cylindern innan den går upp? Tänker om det skapas någon luftbubbla eller liknande som är svår att få bort? Och ja, fästet ska fixas till lite. 🙂 Quote
tpau Posted November 18 Posted November 18 Jag tror att du kommer lufta ur den luftbublan ganska snart, om inte annat med milt tryck ovanifrån, se bara till att inte slangen sitter för hårt i spänn, då åldras den mycket snabbare. /T Quote
Rockhound Posted November 18 Author Posted November 18 Tack för svar. Jo den sitter rejält i spänn. Men tänker att jag kan byta den en gång per år. Om jag kommer ihåg. 😂🤣 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.