Jump to content

Tips på åtgärd "poffar i insuget"


Recommended Posts

Har en Seven med c20xe. Böt i vintras insuget och därmed spridarbrygga men har samma spridare som i fjol. Nu i år så poffar den till i fyrans insug. Kör med separata spjäll. 

Kör med ett MBE-sprut som har dubbelspole. Har bytt spole, tändkabel och tändstift. Ändå poffar det till i just 4:an. Du det är en dubbelspole borde ju ev fel på databoxen drabba även 1:an som har samma spole. 

Går bet på vad det kan vara. Kan en dålig spridare eller luftläckage göra att det poffar till? Man kan se som en lite eldflamma mellan spjäll och topp när det händer. 

Tacksam för input vad det är jag glömmer.  

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Konstigt om du kan få ut flammor mellan spjäll o topp, hur ser den kopplingen ut?

Som felsökning, kan du flytta felet?

Hsr du provat att flytta spridare?

Provat att byta vilken pol på spolen som tänder vilket stift? (Växla 1 &4)

Provat att byta tändkabel 3 o 4

flyttat tändstift?

Har du Ohm mätt kablaget mellan spridare o styrenhet, samt kollat att stiften inte backat ur kontakten till spridaren?

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Från den beskrivningen låter det precis som samma bekymmer jag hade.

En spricka i insuget på 1 cylinder.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Borde förtydliga lite för jag skrev knasigt ser jag nu

Databoxen har två ”ignition drive”-utgångar. Sen är det en dubbelspole. Jag har precis kollat dessa två kablar, bytt spolen till ny (bra fabrikat), bytt till annan tändkabel (beg men bra skick) samt nya tändstift på alla cylindrar

jag ser genom spjället på fyrans cylinder att det poffar med flammor bakom spjället (som står lite öppet för tomgång) men innan toppen. Däremellan är det en fläns som förvisso är byggd själv mellan två flänsar men svetsat av en riktigt kompetent svetsare. Kanske är läckage ändå. Skulle en otäthet mellan spridare och sätet för denna mot spjälllhuset kunna göra detta? Ska leta så det inte är något vakuumuttag eller annat som läcker där också

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jonas Jonsson sade:

jag ser genom spjället på fyrans cylinder att det poffar med flammor bakom spjället (som står lite öppet för tomgång) men innan toppen.

 

 

Är det när du ser rakt mot spjällen du hör poffar och ser flammor?

Hur är spjällen synkade? En raggar lösning om man inte har tillgång till en synkklocka till förgasare är en liten slangstump 8-12 mm diameter

sen lyssnar man i spjällen låter det olika mellan spjällen behövs dom synkas lite bättre

 

Det jag fått höra av det gamla gardet... gamla gubbar som hållit på med förgasare hela sitt liv typ.... vissa har ett uttryck "Snålpoffar-Snålsmäller"

då går den lite väl snålt på den cylindern på tomgången.

Vaccum anslutningar.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, super7 sade:

Är det när du ser rakt mot spjällen du hör poffar och ser flammor?

Hur är spjällen synkade? En raggar lösning om man inte har tillgång till en synkklocka till förgasare är en liten slangstump 8-12 mm diameter

sen lyssnar man i spjällen låter det olika mellan spjällen behövs dom synkas lite bättre

 

Det jag fått höra av det gamla gardet... gamla gubbar som hållit på med förgasare hela sitt liv typ.... vissa har ett uttryck "Snålpoffar-Snålsmäller"

då går den lite väl snålt på den cylindern på tomgången.

Vaccum anslutningar.JPG

Ja det är när jag tittar rakt mot spjället. Man ser också lite svart typ avlagring pga detta så jag vet jag inte sett i syne

 

har synkt med instrument även om det inte är perfekt så är det helt ok  

 

Kan vara något med spridaren för jag har haft bekymmer att få tätt där. Har hft nåt klet från swedol som jag funderat på kan ha satt igen för spridaren. Känns dock långsökt

Link to comment
Share on other sites

Letade läckage nu ikväll och när jag manuellt öppnade spjället så såg jag att oringen satt lite fel. Är svarta spår just i den skarven på utsidan 
 

tackar för all input. Hoppas ha hittat felet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...