highXspeed Posted April 13 Posted April 13 (edited) Hejes! Ăr i planeringen av ett midlana bygge đ Hoppas det vore kul om folket vill följa detta bygge nĂ€r det drar igĂ„ng. Varför det kommer va special Ă€r för jag kommer montera motorn rakstĂ€lld istĂ€llet för tvĂ€rstĂ€lld som det annars Ă€r i ett midlana bygge. SĂ„ efter sittbrunn osv kommer den förlĂ€ngas en bit för att fĂ„ lite mer plats för motor och lĂ„da. Men kommer Ă€ven kortas ner lite. đ Edited May 13 by highXspeed Quote
Fizz Posted April 24 Posted April 24 Antar att du kollat in Peter Björks bygge pÄ YouTube? Det Àr vÀl tekniskt sett ingen Midlana, men det Àr en rakstÀlld motor i alla fall.... I övrigt Àr det troligen mitt nÀsta bygge (om jag överlever det pÄgÄende), sÄ jag följer gÀrna din process.. Jag tror jag siktar pÄ en Saab 9-5 2,3 som donator... 1 Quote
highXspeed Posted April 24 Author Posted April 24 13 minuter sedan, Fizz sade: Antar att du kollat in Peter Björks bygge pĂ„ YouTube? Det Ă€r vĂ€l tekniskt sett ingen Midlana, men det Ă€r en rakstĂ€lld motor i alla fall.... I övrigt Ă€r det troligen mitt nĂ€sta bygge (om jag överlever det pĂ„gĂ„ende), sĂ„ jag följer gĂ€rna din process.. Jag tror jag siktar pĂ„ en Saab 9-5 2,3 som donator... Inte missat det bygget đ Kul att redan ha en som kommer följa. Ska bestĂ€lla midlana boken inom kort. Samt inhandla lite bra ha grejer framöver och stĂ€da i ordning garaget innan allt drar igĂ„ng helt. Men ska ivĂ€g och hĂ€mta ett locost chassi i början pĂ„ maj. Inte för jag ska bygga en locost men var lite bra och ha grejer med i paketpriset. Motor har jag redan och lite annat. VĂ€xellĂ„dan blir audi 01E lĂ„da helst en dqs. Quote
highXspeed Posted April 24 Author Posted April 24 2 minuter sedan, Fizz sade: Vad tÀnker du ha för framvagn? Det kommer bli en trevlig mix av miata, saab 900, volvo 240 och ford sierra men ocksÄ opel corsa. Tanken Àr att bygga egna spindlar men inte bestÀmt vad jag ska utgÄ ifrÄn för lager/nav Àn. 1 Quote
highXspeed Posted April 29 Author Posted April 29 Liten uppdatering. Kommer som sagt göra en redig projekttrÄd framöver nÀr det drar igÄng ordentligt. Nu Àr det mycket planering. Men följande har hÀnt: * boken midlana bestÀlld * vÀxellÄda 01E DQS köpt och fraktas just nu till Sverige (sjukt nervös vad som kommer dyka upp) * utökat verkstad/garaget med en pelarborrmaskin InvÀntar prisuppgifter pÄ diverse fyrkantsrör dimensioner pÄ ett lokalt företag. DÄ frakten var vÀldigt hög pÄ detta om man skulle bestÀlla.  1 Quote
highXspeed Posted April 30 Author Posted April 30 Uppdatering: Nu har jag fÄtt priser pÄ lite material. 40x40x3mm och 50x50x3mm Funderar pÄ om jag kommer behöva nÄgon mer dimension. SvÄrt och veta just nu dÄ jag vÀntar ivrigt pÄ boken. Men dessa Àr till sjÀlva bottenplattan eller vad man ska kalla det. Har fÄtt en bild av en midlana byggare hÀr i forumet. à ter igen tack för den! Quote
highXspeed Posted May 2 Author Posted May 2 Kör vĂ€l en liten uppdatering igen! PĂ„ lördag drar frugan och jag till Linköping med bil och slĂ€p och hĂ€mtar en hel del roliga bra och ha grejer till bygget! đ I paketet ingĂ„r ett locost chassi bland annat! 1 Quote
highXspeed Posted May 5 Author Posted May 5 Uppdatering: I lördags tog jag med frugan till Linköping och hÀmta en massa bra och ha grejer. Ingick Àven ett locost chassi. Ett estfield om jag inte minns helt fel. De jag kom över var följande: - stötdÀmpare runt om - framskÀrmar och bakskÀrmar - en stol - ett gÀng mÀtare - ett estfield chassi med hjulupphÀngning - lite aluminiumplÄtar - 2st frÀmre bromsok Samt en helt del tips och kaffe frÄn en tidigare byggare!  Quote
highXspeed Posted May 5 Author Posted May 5 5 minuter sedan, Fizz sade: Pics or it didn't happen.... đđ Ja sĂ„ Ă€r det ju. FĂ„r vĂ€l bjuda pĂ„ lite bilder pĂ„ vad jag slĂ€pat hem. Garaget Ă€r sĂ„ rörigt och med respekt för andra hyresgĂ€ster sĂ„ kommer bilder pĂ„ chassi osv senare nĂ€r jag röjt undan lite. Om nĂ„gon vet vad stötdĂ€mparna heter sĂ„ Ă€r jag intresserad. 1 Quote
highXspeed Posted May 5 Author Posted May 5 Kom pĂ„ att jag har bilder frĂ„n tidigare Ă€gare. đ 1 Quote
highXspeed Posted May 5 Author Posted May 5 HÀr Àr bilder pÄ vÀxellÄdan som bör komma i veckan! Bilderna Àr frÄn annonsen Quote
highXspeed Posted May 8 Author Posted May 8 Uppdatering: Nu kan planeringen börja pĂ„ allvar. đ 3 Quote
highXspeed Posted May 11 Author Posted May 11 Detta Àr ju inte sjÀlva byggtrÄden dÄ jag just nu Àr i sjÀlva planering stadiet.  TÀnkte skicka ut en liten frÄga. Hur mÄnga hÀr planera en massa innan ni började bygga eller blev det bygga och planera samtidigt? Har som sagt fÄtt hem boken nu och börjat lite lÀtt och rita upp hur jag kommer vilja ha sjÀlva ramen/chassit. Kommer som sagt utgÄ ifrÄn original ritningarna pÄ midlana. Men kommer förlÀnga och förkorta. Sitter och funderar nu pÄ om man som byggare redan nu kan bestÀmma vad man vill ha för hjulbas, spÄrvidd fram och bak? NÄgon kanske har lite input? Mesta vikten kommer ju vara bak sÄ gissar man vill ha mer spÄrvidd bak Àn fram? I boken sÄ Àr det spÄrvidd 64" fram och 60" bak och hjulbas 96"? Men dÄ Àr ju motorn tvÀrstÀlld.. Quote
Göran Nilsson Posted May 11 Posted May 11 1 timme sedan, highXspeed sade: Hur mÄnga hÀr planera en massa innan MONOPOSTO projektet Jag satt med laptopen i knÀt i TV-soffan en vinter, 3-4 mÄnader, och konstruerade/ritade hela bilen till 90% innan jag började bygga. Efterhand som bygget har fortskridit har jag gjort vissa Àndringar men jag tycker att all planering har varit vÀldigt vÀrdefull nÀr man startat bygga och att det mesta dÄ Àr genomtÀnkt. Jag har ocksÄ mesta vikten bak med motor och vxl bak. SpÄrvidd fram 1585mm , bak 1475mm, hjulbas 2715mm, markfrigÄng 130mm.  1 Quote
highXspeed Posted May 11 Author Posted May 11 4 minuter sedan, Göran Nilsson sade: MONOPOSTO projektet Jag satt med laptopen i knĂ€t i TV-soffan en vinter, 3-4 mĂ„nader, och konstruerade/ritade hela bilen till 90% innan jag började bygga. Efterhand som bygget har fortskridit har jag gjort vissa Ă€ndringar men jag tycker att all planering har varit vĂ€ldigt vĂ€rdefull nĂ€r man startat bygga och att det mesta dĂ„ Ă€r genomtĂ€nkt. Jag har ocksĂ„ mesta vikten bak med motor och vxl bak. SpĂ„rvidd fram 1585mm , bak 1475mm, hjulbas 2715mm, markfrigĂ„ng 130mm.  Kul att höra. đ dĂ„ jag redan nu vet att jag inte kommer kunna lĂ€gga sĂ„ mycket byggtimmar i början sĂ„ kĂ€nns planeringen extra viktig dĂ„ det Ă€r nĂ„got jag kan göra hemma i soffan som sagt och istĂ€llet vara sĂ„ effektiv det bara gĂ„r nĂ€r det Ă€r byggtid. Men som du sĂ€ger ibland mĂ„ste man kanske gĂ„ tillbaks till ritbordet. đ ah intressant angĂ„ende din spĂ„rvidd. Vad var det som avgjorde att den blev bredare fram Ă€n bak? Quote
Danielsson Posted May 12 Posted May 12 (edited) Kul projekt! đ Jag instĂ€mmer helt med Göran. Gjorde exakt likadant men ritade bara till typ 60-70%. VĂ€ldigt skönt med 3D cad dĂ„ du vet precis vilka lĂ€ngder och kapvinklar som behövs (köpas och kapas). HjulupphĂ€ngningens geometri har varit guld att kunna göra i datorn för att se sĂ„ det blir rimliga vinklar, frigĂ„ng och vart allt ska fĂ€stas in. Jag ritade utifrĂ„n och in. I slutĂ€ndan ska ju ramen bara hĂ„lla ihop alla andra saker, sĂ„ hjulupphĂ€nging, cockpit och motor fick styra hur ramen blev. Det jag inte ritat i CAD Ă€n Ă€r motorfĂ€sten, instrumentering/vĂ€xelspak, belysning osv samt karossen. Men nu nĂ€r jag börjat bygga sĂ„ tar jag det lite som det kommer. Ritar upp det som behövs och bygger med kartongmall det som Ă€r enklast sĂ„. I mitt fall ville jag gĂ€rna anvĂ€nda standard drivaxlar, sĂ„ det fick styra min spĂ„rvidd bak. Utseendet fick sedan styra fram till nĂ„got mindre. Lycka till! đ att bygga bil Ă€r vĂ€ldigt roligt och givande! Edited May 12 by Danielsson 1 Quote
highXspeed Posted May 12 Author Posted May 12 (edited) On 2024-05-12 at 08:28, Danielsson sade: Kul projekt! đ Jag instĂ€mmer helt med Göran. Gjorde exakt likadant men ritade bara till typ 60-70%. VĂ€ldigt skönt med 3D cad dĂ„ du vet precis vilka lĂ€ngder och kapvinklar som behövs (köpas och kapas). HjulupphĂ€ngningens geometri har varit guld att kunna göra i datorn för att se sĂ„ det blir rimliga vinklar, frigĂ„ng och vart allt ska fĂ€stas in. Jag ritade utifrĂ„n och in. I slutĂ€ndan ska ju ramen bara hĂ„lla ihop alla andra saker, sĂ„ hjulupphĂ€nging, cockpit och motor fick styra hur ramen blev. Det jag inte ritat i CAD Ă€n Ă€r motorfĂ€sten, instrumentering/vĂ€xelspak, belysning osv samt karossen. Men nu nĂ€r jag börjat bygga sĂ„ tar jag det lite som det kommer. Ritar upp det som behövs och bygger med kartongmall det som Ă€r enklast sĂ„. I mitt fall ville jag gĂ€rna anvĂ€nda standard drivaxlar, sĂ„ det fick styra min spĂ„rvidd bak. Utseendet fick sedan styra fram till nĂ„got mindre. Lycka till! đ att bygga bil Ă€r vĂ€ldigt roligt och givande! Kul att höra! đ Ja 3d cad Ă€r riktigt trevligt. Jag anvĂ€nder mycket papper och penna och införskaffat lite hĂ„rdare kartong för diverse modellbygge. Samt fĂ„tt en galen idĂ© dĂ€r jag ritar upp hela ritningen i full skala och kommer sen ha över den till byggbordet. Frugan undra vad jag skulle med 10 meter, 150cm brett ritpapper till. NĂ€r det gĂ€ller spĂ„rvidd bak sĂ„ kommer det troligen vara drivaxlar som styr dĂ€r med. DĂ„ jag som du vill anvĂ€nda original och inte behöva skarva eller special bestĂ€lla. Hjulbasen Ă€r dock redan bestĂ€md till 2224 mm Edited July 29 by highXspeed Quote
Kjelland28 Posted May 12 Posted May 12 Ăven om jag ocksĂ„ caddat i 3D sĂ„ Ă€r det inte nödvĂ€ndigt. med sunt förnuft och en del grejande med papp och masonitemallar sĂ„ gĂ„r det Ă€ven utan CAD 1 Quote
highXspeed Posted May 12 Author Posted May 12 6 minuter sedan, Kjelland28 sade: Ăven om jag ocksĂ„ caddat i 3D sĂ„ Ă€r det inte nödvĂ€ndigt. med sunt förnuft och en del grejande med papp och masonitemallar sĂ„ gĂ„r det Ă€ven utan CAD 3d Cad i alla Ă€ra. Men gör man en modell i kartong/papp sĂ„ fĂ„r man en helt annan bild av grejerna och det Ă€r lite sĂ„ jag kommer jobba! đ Quote
Göran Nilsson Posted May 12 Posted May 12 21 timmar sedan, highXspeed sade: Vad var det som avgjorde att den blev bredare fram Àn bak? Jag kollade pÄ andra bilar och pratade med diverse personer men jag blev inte mycket klokare av det, sÄ jag vet inte vad som Àr bÀst - bredare fram eller inte. Det finns tydligen flera teorier om det. Det jag till slut fastnade för bar ett argument nÄgon sa -  eftersom du har mycket vikt pÄ bakhjulen och dÀrmed bra grepp behöver man göra framvagnen lite bredare för att öka greppet dÀr. 1 Quote
highXspeed Posted May 12 Author Posted May 12 Just nu, Göran Nilsson sade: Jag kollade pÄ andra bilar och pratade med diverse personer men jag blev inte mycket klokare av det, sÄ jag vet inte vad som Àr bÀst - bredare fram eller inte. Det finns tydligen flera teorier om det. Det jag till slut fastnade för bar ett argument nÄgon sa -  eftersom du har mycket vikt pÄ bakhjulen och dÀrmed bra grepp behöver man göra framvagnen lite bredare för att öka greppet dÀr. Det var ju faktiskt ett bra argument. Tack för du tog dig tid att svara. Quote
highXspeed Posted May 13 Author Posted May 13 Uppdatering! Imorgon anlÀnder vÀxellÄdan! Sjukt taggad pÄ att se vad pallen innehÄller. Vikten Àr uppskattad till 50kg enligt fraktbolaget. SÄg ett inlÀgg hÀr i gruppen pÄ hur vÀxlarna ligger sÄ det kommer testas. Annars Àr det nog inte sÄ mycket jag kommer kunna kolla innan om den Àr i bra skick.  En rejÀl tvÀtt ska den fÄ med.  Men vad ska nu denna 01E lÄda hamna pÄ för motor? En 5cyl audi motor vore helt klart trevligt. Ljudet Àr svÄrslaget helt klart. Om ingen redan rÀknat ut det sÄ Àr ju hjulbasen hÀmtad frÄn audi urquattro s1. Mest som en kul grej dÄ jag kommer ha audi lÄda och hjullager/nav. Nej, motorn kommer bli en 2 liters 4 cyl 16v motor frÄn Japan. Men ingen 2 liters 4 cyl som helst utan en 4g63 (6 bult) 1 Quote
highXspeed Posted May 14 Author Posted May 14 Uppdatering igen: LĂ„dan har anlĂ€nt och kommer verkligen behöva en tvĂ€tt đ 1 Quote
highXspeed Posted May 14 Author Posted May 14 (edited) Uppdatering om motorn: Jag gillar information om grejer sÄ tÀnkte dela med mig av lite information angÄende motorn jag har tÀnkt att anvÀnda mig av. Detta Àr dock inte turbo motorn. Utan en n/a/sugmotor. (men i grunden Àr 4g63t (6 bult) samma motor förutom andra kolvar och kamaxlar dÄ om man ska kolla invÀndigt) Standard frÄgan brukar vara varför motorn kallas 6 bult. Det har och göra med att svÀnghjulet sitter med 6 bult istÀllet för 7 som det Àr pÄ de senare 4g63. I galant gti, vr4 och eclipse 90-92 finns 6 bult. Sen gÄr de över till 7 bult. Det Àr ocksÄ en fin maskin men 6 bult Àr starkast original.  16v 2.0 DOHC 85 mm borr x 88 mm slag Biffiga stakar original. Tar med en bild pÄ 2g stakar som jÀmförelse Separat oljekylare samt separat monterat oljefilter (alltsÄ oljefilter sitter inte direkt pÄ blocket) 5 ekrade kamdrev (2g har 4 ekrar) Stora insugskanaler (1g Àr underst, 2g överst, 2g toppen har sina fördelar beroende pÄ vad man har för effektmÄl) 60mm spjÀllhus (1g vs 2g som har 54mm)      Oljekylda kolvar 9.8:1 kompförhÄllande Motorn Àr robust och gÄr fÄ ut mycket effekt med enkla medel utan att behöva byta ut sÄ mkt delar. Nu kommer jag troligen inte behöva ha sÄ mycket effekt med tanke pÄ vikten pÄ en midlana. Men ÀndÄ. Effekt Àr ju kul! Utan turbo sÄ ger motorn: (kollar man pÄ motorn vad den Àr byggd för sÄ kan man snabbt rÀkna ut att den Àr vÀldigt strypt) 144hp@6500rpm 171nm@5000rpm Men tanken Àr att fÄ bilen reggad med turbo dÄ jag gillar turbo helt enkelt. Lite osÀker pÄ dock om jag mÄste ha en 4g63t vid reggning eller om jag kan regga med en 4g63 som jag monterat turbo pÄ?  Hoppas ni uppskattar lite nörderi. Jag Àr ett stort fan av 4g63 motorn i alla fall sÄ valet av motor kÀnns mer Àn rÀtt. Edited May 14 by highXspeed Quote
highXspeed Posted May 15 Author Posted May 15 Fick nÄgra minuter över sÄ plocka fram mitt reserv block och topp. 1 Quote
highXspeed Posted May 20 Author Posted May 20 Idag blev det köpa ett gĂ€ng blompinnar đ Vad ska jag nu göra? 1 Quote
Fizz Posted May 20 Posted May 20 Det finns alltid en blomma i trÀdgÄrden som behöver ett stöd i tillvaron..  SkÀmt Äsido, tÀnkte lite grann pÄ din trÄd om planering.. nÄgot som jag haft stor nytta av Àr "schemalagd" stareing time, dvs tid som bara spenderas stirrande pÄ vad man byggt... Jag lÄter alltid garaget stÄ olÄst de dagar jag gjort nÄgot pÄ bygget, och sist pÄ kvÀllen gÄr jag ut och "lÄser garaget".. vilket innebÀr nÄn halvtimme stirrandes och funderandes pÄ vad man Ästadkommit och vad som ligger framför en... Har kommit pÄ mÄnga bra lösningar dÄ... 1 Quote
highXspeed Posted May 20 Author Posted May 20 8 minuter sedan, Fizz sade: Det finns alltid en blomma i trĂ€dgĂ„rden som behöver ett stöd i tillvaron..  SkĂ€mt Ă„sido, tĂ€nkte lite grann pĂ„ din trĂ„d om planering.. nĂ„got som jag haft stor nytta av Ă€r "schemalagd" stareing time, dvs tid som bara spenderas stirrande pĂ„ vad man byggt... Jag lĂ„ter alltid garaget stĂ„ olĂ„st de dagar jag gjort nĂ„got pĂ„ bygget, och sist pĂ„ kvĂ€llen gĂ„r jag ut och "lĂ„ser garaget".. vilket innebĂ€r nĂ„n halvtimme stirrandes och funderandes pĂ„ vad man Ă„stadkommit och vad som ligger framför en... Har kommit pĂ„ mĂ„nga bra lösningar dĂ„... LĂ„ter klokt. Jag har dock en bit att Ă„ka till garaget. Men förstĂ„r din tanke đ 1 Quote
Göran Nilsson Posted May 20 Posted May 20 6 timmar sedan, Fizz sade: funderandes pÄ vad man Ästadkommit och vad som ligger framför en Jag försöker att reflektera och summera vad jag Ästadkommit efter varje arbetspass, kort eller lÄngt arbetspass, kanske mest för att ge mig sjÀlv en klapp pÄ axel men ocksÄ för att se vad nÀsta moment blir. 2 Quote
highXspeed Posted May 20 Author Posted May 20 6 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag försöker att reflektera och summera vad jag Ă„stadkommit efter varje arbetspass, kort eller lĂ„ngt arbetspass, kanske mest för att ge mig sjĂ€lv en klapp pĂ„ axel men ocksĂ„ för att se vad nĂ€sta moment blir. LĂ„ter helt klart vettigt att göra sĂ„ đ Mycket bra tips frĂ„n er bĂ„da! Kommer ha en bocka av lista tĂ€nker jag đ Helst en whiteboardtavla i garaget. Quote
highXspeed Posted May 23 Author Posted May 23 (edited) Uppdatering med frĂ„ga: Hejes Tanken Ă€r ju att skaffa en tig svets. Men sĂ„g Jula har en mig svets för 2k som fĂ„tt bra betyg. Kan den vara nĂ„got för att punkta ihop saker sĂ„ lĂ€nge? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/migmag-svetsar/kombisvets-016793/ Jag jag Ă€r kanske lite snĂ„l och förstĂ„r att dyrare Ă€r bĂ€ttre đ Edited May 23 by highXspeed Quote
Fizz Posted May 23 Posted May 23 Hur mycket erfarenhet har du av att svetsa? Möjligen att du lyckas punkta ihop nÄgot, men sen har du kastat pengarna i sjön... LÀgg en bevakning pÄ tradera och blocket (marketplace om du spelar facebook) och se om det dyker upp nÄgot i nÀrheten, har man tur kan man fynda begagnat dÀr... Har du bestÀmt dig för att TIG-svetsa sÄ skulle jag sÀga att det Àr lÀttare att fÄ en rimlig TIG billigt Àn en MIG, Àven om nyare generationer av enfas "kinasvetsar" kan leverera ström som du var tvungen att köpa 3-fas kvalitetsmÀrke för att fÄ för 20 Är sen.. Quote
highXspeed Posted May 23 Author Posted May 23 2 minuter sedan, Fizz sade: Hur mycket erfarenhet har du av att svetsa? Möjligen att du lyckas punkta ihop nÄgot, men sen har du kastat pengarna i sjön... LÀgg en bevakning pÄ tradera och blocket (marketplace om du spelar facebook) och se om det dyker upp nÄgot i nÀrheten, har man tur kan man fynda begagnat dÀr... Har du bestÀmt dig för att TIG-svetsa sÄ skulle jag sÀga att det Àr lÀttare att fÄ en rimlig TIG billigt Àn en MIG, Àven om nyare generationer av enfas "kinasvetsar" kan leverera ström som du var tvungen att köpa 3-fas kvalitetsmÀrke för att fÄ för 20 Är sen.. En hel del erfarenhet men noll inom tig. Men det ser jag som en utmaning. SÄg mig svetsen pÄ jula och tÀnkte att en MIG kanske man skulle ha med stÄende fall man behöver punkta ihop nÄgot lite snabbt. Den jag har svetsat med tidigare har skickat in handduken och min far har plockat ner den helt tyvÀrr sÄ tror inte jag lÀr fÄ ihop den. Quote
Fizz Posted May 23 Posted May 23 Tja, om du har gasflaska och trÄd kanske det Àr nÄgot mindre slöseri med pengar.. Men vet du hur en riktig svets svetsar lÀr du bli besviken... Quote
highXspeed Posted May 23 Author Posted May 23 7 minuter sedan, Fizz sade: Tja, om du har gasflaska och trĂ„d kanske det Ă€r nĂ„got mindre slöseri med pengar.. Men vet du hur en riktig svets svetsar lĂ€r du bli besviken...  Ja jag visste ju detta frĂ„n början sĂ„ varför jag ens frĂ„ga vet jag inte. Ăr vĂ€l lite ivrig att komma igĂ„ng kanske. Men blir nog att jag avvaktar och fixar en bĂ€ttre svets. SĂ„ slipper jag svĂ€ra Ă€nnu mer. För svĂ€ra det lĂ€r jag garanterat göra sen nĂ€r allt drar igĂ„ng. đ Quote
Mats Karlsson Posted May 24 Posted May 24 Kolla pÄ blocket/facebook efter en Esab Miggy 125. Gammal men pÄlitlig maskin som brukar sÀljas för 1500-2000 kr begagnade. TIG Àr ju trevligt för det sprÀtter mindre men krÀver mera renhet och bÀttre passning mellan delarna. Gasen Àr dock dyrare och det gÄr Ät mer. Jag gjorde nog av med mellan 5-10k kr bara i Argon till mitt bygge. Mig Àr ju enklare att punkta med dÄ man bara behöver en hand och inte lika kÀnsligt för hur rent materialet Àr och lÀttare att fylla lite spalter med. 2 Quote
highXspeed Posted May 24 Author Posted May 24 44 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Kolla pĂ„ blocket/facebook efter en Esab Miggy 125. Gammal men pĂ„litlig maskin som brukar sĂ€ljas för 1500-2000 kr begagnade. TIG Ă€r ju trevligt för det sprĂ€tter mindre men krĂ€ver mera renhet och bĂ€ttre passning mellan delarna. Gasen Ă€r dock dyrare och det gĂ„r Ă„t mer. Jag gjorde nog av med mellan 5-10k kr bara i Argon till mitt bygge. Mig Ă€r ju enklare att punkta med dĂ„ man bara behöver en hand och inte lika kĂ€nsligt för hur rent materialet Ă€r och lĂ€ttare att fylla lite spalter med. Ja en TIG kommer de bli helt klart men tĂ€nkte en MIG för lite mindre och snabba jobb đ Quote
highXspeed Posted July 29 Author Posted July 29 Hejes!  Ber om ursĂ€kt för att jag inte uppdaterat pĂ„ ett tag, men det har sina skĂ€l. HĂ„ller just nu pĂ„ i garaget och bygger om lite inför starten av detta bygge och samlar material och skisser och tankar đ 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.