Jump to content

Bil från Storbritannien


Recommended Posts

  • 5 months later...

Antar att alla fordon från utlandet måste registreringsbesiktigas i sverige. Eller menar du att du ska ta hit en bil bygga om den och sen registrera den som ombyggt / amatörbyggt fordon ? Det går nog att göra men du måste kunna klara en ursprungskontroll av bilen och delarna du ska stoppa i den. tror The realpinto kanske har några bra svar på detta.

Link to comment
Share on other sites

Kan man avregistrera bilen i England och sen importera som skrot?

Dvs om man vill ha drivlina från en riktigt rostig MX-5?

Misstänker att våra miljölagstiftningar kan sätta käppar i hjulet frågan är hur många och hur stora käppar.

Link to comment
Share on other sites

Importera som skrot vet jag inte hur det funkar idag. Men jag tror inte det finns någon koppling till att man MÅSTE registrera en bil man importerar. Den kan demonteras och skrotas utan att ha varit reggad såvitt jag vet (men man får ju betala tull osv. för bilen).

Link to comment
Share on other sites

England är väl ett sämre land nu då de gick ur EU? Måste väl finnas närmare länder som har billiga dåliga bilar? Tyskland?

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

On 2024-01-21 at 20:45, Kjelland28 sade:

 Eller menar du att du ska ta hit en bil bygga om den och sen registrera den som ombyggt / amatörbyggt fordon ?

Precis så tänkte jag. Jag är en engelskman så det är lättare för mig att hitta bilar som skulle passar en locost. Plus att mx5or är rätt billig i England i jämförelse med andra länder.

Link to comment
Share on other sites

Ok, att dom är billigare måste vara det att alla bilar i england av nån anledning har ratten på fel sida ! 🙂 Att göra ett amatörbyggt fordon går nog bra allt du behöver då är ett kvitto på köpet av grejerna. Bygga typ en Locost seven eller så alltså. Det funkar ju även om du köper ett kit från nån som gör chassien så länge som du själv bygger dit drivlina bromsar och styrning av egna eller eget skaffade delar. Ombyggt fordon är ju om du plockar hit en mx-5 och sätter i en typ en volvomotor annan växellåda och och andra bromsar t.ex det kan funka med ombyggt fordon reglerna. Om du inte har den så skulle jag rekommendera att skaffa SFRO's handbok 2.0 finns här eller hos nån återförsäljare som finn på sidan https://sfro.com/index.php/boken/kop-bygghandboken. Lycka till själv hoppas jag besikta min locost seven i vår.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...