Jump to content

Startmapp Maxxecu zetec 2.0 sug


Recommended Posts

Hej,

Är det någon som har en vettig startmapp till Maxecu och Zetec 2.0 sugmotor (ST170).

Jag får inte till det med zetecmappen från maxxecu's hemsida.

 

Mvh

Tomas /Almax

 

Link to comment
Share on other sites

Dels är jag osäker på y-axlarna på mapp tabellerna (bränsle/lambda/tändning). Jag kör på insugstryck(map), origo ca 20 kpa max ca 200 kpa, jag tycker det känns som att de är anpassat för överladdat. 

Har provat att "vänt" på y axeln på bränsle mappen.

Funkar bra när den är kall men sedan varvar den upp och ned, liksom klipper av.  Lamdavärdet går upp från ca 0,9 till max 2,9. Det verkar gå jämnare när jag kör och belastar.

Link to comment
Share on other sites

Jo, vid tomgång har jag ett hyfsat stabilt vacuum/tryck ca 50 kpa, iom att jag har sugmotor är der inte tal om laddtryck, utan när jag gasar sjunker trycket men fladdrar väldigt mycket. Sedan är jag osäker på vilka VE värden som är lämpliga att börja med.

Link to comment
Share on other sites

Hur är din startup enrichment satt?

Megasquirt har startup enrichment och cold start enrichment. MaxECU borde ha motsvarande.
Dessa är kurvor som ger extra bränsle för att motorn ska starta, den ena på tid efter start och den andra på kylvätsketemp.

40 kpa låter högt på tomgång men å andra sidan har du inte fått den att gå stabilt. När du har en fungerande tomgång så tri,mar du för lägsta möjliga insugstryck.

Min bil med vass kam ochseparattrpttlat har 60 kpa på tomgång. Vid lite högre varv har jag 40 kpa när jag kör, och ner till 20 kpa vid motorbroms.

/T

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Har du ingen TPS? har du det så är det ju bara att byta y-axeln till TPS utslag och mappa utifrån det istället.

Jag provade lite som hastigast med TPS, bara bytte från MPA till TPS, gick inge vidare. (tps är kalibrerad) Lade inte någon mer tid på det.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl kanske inte Y axeln som är det stora problemet, utan vilka värden och var i VE tabellen.

Maxxecu´s zetec mapp, kanske bara är en standard VE tabell. jag förutsätter att lambda tabellen är någorlunda ok.

MaxxecuZetecVEtabell.JPG.02bbc308949d30c0e673d421cdbbce2a.JPG

 

när jag kör med denna ser det ut så här:

detta var nog innan jag installerade tomgångsventil.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har även laddat ned några mappar från ME, de har en uppsjö av ST170 mappar. dock kör de Y axeln med något de kallar power En kombo av MAP och belastning.

denna ser ut så här när jag har skalat Y axeln efter eget påhitt.

23-07-13.JPG.b56782e956cdc2260e7b551f97014e49.JPG

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon maxxecu grundguide hur du går igenom steg för steg för att starta?

Jag försökte först själv med halvbra resultat, sen läste jag megasquirts start guide och följde den punkt för punkt.

Där är fokuset först på att sätta upp alla sina grundparametrar.

Sen startar man och håller igång motorn tills den kommer upp ordentligt i temp. Väl där justerar med en grundparameter för spridarsvar som heter reqfuel tills motorn går på tomgång. 

Väl där börjar man med sitt lilla tomgångshörn, 4-6 rutor nere till vänster.

Det låter som att du behöver backa tillbaka något steg och sluta fokusera på tabellen. Utan komma tillbaka så att grundparametrarna är rätt skalade.

För att sätta axlarna på tabellen körde jag och dataloggade. Utifrån loggarna byggde jag min tabell så att jag har mycket datapunkter där jag kör mycket och där motorns karaktär förändras mycket.

Annars kommer man långt genom att sprida från 20-100 och fördela varvtalen från 500-maxvarv.

Om inte Maxxecu har en sån guide rekommenderar jag starkt att läsa megamanuals startguide några gånger och konvertera funktionerna till Maxxecu språk.

/T

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, tpau sade:

Finns det någon maxxecu grundguide hur du går igenom steg för steg för att starta?

Jag försökte först själv med halvbra resultat, sen läste jag megasquirts start guide och följde den punkt för punkt.

Där är fokuset först på att sätta upp alla sina grundparametrar.

Sen startar man och håller igång motorn tills den kommer upp ordentligt i temp. Väl där justerar med en grundparameter för spridarsvar som heter reqfuel tills motorn går på tomgång. 

Väl där börjar man med sitt lilla tomgångshörn, 4-6 rutor nere till vänster.

Det låter som att du behöver backa tillbaka något steg och sluta fokusera på tabellen. Utan komma tillbaka så att grundparametrarna är rätt skalade.

För att sätta axlarna på tabellen körde jag och dataloggade. Utifrån loggarna byggde jag min tabell så att jag har mycket datapunkter där jag kör mycket och där motorns karaktär förändras mycket.

Annars kommer man långt genom att sprida från 20-100 och fördela varvtalen från 500-maxvarv.

Om inte Maxxecu har en sån guide rekommenderar jag starkt att läsa megamanuals startguide några gånger och konvertera funktionerna till Maxxecu språk.

/T

Maxxecu har en sådan funktion, funkade bra på min luftkylda motor med ITB's när jag konverterade den så det bör funka för en Zetec med men som du säger så är grunderna viktiga.  Gå tillbaka till Maxxecus grundmapp, din motor bör starta och gå på tomgång på den om du har samma storlek på spridare etc. Skalningen i  mappen spelar ingen roll för tomgången utan går inte motorn där så är det mest troligt att nåt annat spökar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Zepp71 sade:

detta var nog innan jag installerade tomgångsventil.

 

Jag skulle avaktivera tomgångsfunktionen och ställa tomgången genom att öppna spjället lagom mycket.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som info: Det var en inställning under Fuel - Overrun Cut (stänger spridarna för att inte fylla cylindrar med bränsle) som klippte vid under 50Kpa MAP som var stora boven.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I många fall vid uppstart av ny Ecu kan det vara nån parameter som är felinställd utan att man vet om det och inte så lätt

att hitta alla gånger.

 

Funktionen Fuel-Overrun Cut får man testa sig fram, den stänger ju av bränslet vid motorbroms.

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...