Jump to content

Jaguar C-type


Recommended Posts

Några av er kanske känner igen mej då jag var på gång med en Locost för 10-12 år sen. Nu blev det inte så då det sammanföll med att barnen var tonåringar och jag startade eget företag. Nu har barnen flyttat hemifrån och mitt företag rullar på med normala, sansade arbetstider. Under den här tiden har dock beslutet mognat att gå på vad jag allra helst vill bygga istället för en Locost, en replika av en Jaguar C-type. Det är den vackraste bil som någonsin tillverkats enligt min mening. Jag har under decennier samlat bitar till bilen och följande prylar finns hemma så här långt:

Motor i form av en Jaguar XK 3.4 -54 av samma typ som i originalet.

Växellåda från en Jaguar MkVII -54 som förutom locket är korrekt.

Kardan från en MkVII -54.

ENV bakaxel från en Jaguar XK120 1950. (Fy för den lede vad dyr den var men den är av rätt sort...)

Undre bakre länkarmar och torsionsfjädring från en VW typ 1 1965. (Det skiljer millimetrar i mått mot originalet.)

Framvagn med torsionsfjädring från en MkVII -54. Det blir nog nya fjädrar från en XK120 istället då den är lättare och de jag har har lite korrosionsskador jag inte gillar.

Bromssystem från en Saab 9000 -95, utan ABS. Kommer att kombineras ihop med skivor ur BMW:s sortiment för att få det hela att lira med befintliga axlar. Jag är högst medveten om att det finns skivbromsar att köpa till Jaguar MkIX och XK 150 men det finns inget vettigt begagnat att tala om där ute och prisbilden på nytt är inne i njurdonationsland.

 

Jag har lite chassiritningar men jag ser dessa mer som en indikation då allt ändå behöver analyseras geometriskt för att hamna rätt i dynamiken. När som helst ramlar det in en 3D-fil på karossen som kommer från en scanning av en originalkaross. I företaget finns resurser i form av full-licens SolidWorks för 3Dmodellering och min son är rätt driven i ämnet, tillika högst passionerad bilnörd. Jag har en bild på en C-type som bakgrund på laptopen vilket gör att varje gång jag träffar en ny person hos en kund så har vi nåt att prata om. En av dem sa häromveckan att "-När all plåt i chassit är färdigritad så gör du en skärfil och fixar fram plåt med rätt intyg. Sen tar du med det till oss så vattenskär vi hela rasket åt dej utan kostnad. Vi älskar såna här saker och det är så kul om vi kan hjälpa dej..."

Jag vill flagga för att det här blir en riktig longhaul-tråd med emellanåt sporadiska uppdateringar. Den riktiga byggstarten blir så snart jag har min Saab Sonett på vägen igen vilket är rätt överhängande.

Så här ser visionen ut:

image.png.b3abd2e4afed7dae5c237efade57eddb.png

 

Det har ju varit en del väsen på sistone kring C-type repliker men nu har det lugnat ner sej. Jaguar Landrover har väl till slut insett att de retade gallfeber på typ 102% av alla märkets entusiaster. Dock finns det misstankar om att de håller på att kratta manegen för nya rättsfall i UK. Jag tycker dock att vi lämnar ämnet okommenterat i den här tråden och fokuserar på det roliga istället.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Va kul! Vill bara reda ut ett litet missförstånd bara då det är Jaguar D-type som är snyggast 😁 ska följa med intresse. Du verkar ju smartare än jag och bygger efter originalet med Jaguardelar. Mitt bygge är ju mer en bastard rakt igenom. 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen och kul att få följa bygget. 🙂

Det där med Jaguarer och snyggast är en laddad fråga, till och med Mr Ferrari hade ju en uppfattning i frågan. Själv tyckte jag XK180 prototypen var dödscool när den gjordes men nu när jag letade lite bilder så har den åldrats rätt rejält. 

2510jag.jpg?w=848&h=477

En av mina ständiga bil bevakningar är annars en F-type Coupe med V6 motorn och manuell låda utan glastak och inte svart. (petigt jag vet men jag har ändå inte råd att köpa den just nu) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Nu börjar det så smått hända lite. Jag har jagat underlag på karossen ett tag men haft svårt att hitta nåt vettigt så nu provade vi en annan väg. Det finns ju kommersiella aktörer som säljer 3D-filer och jag köpte hem en sån. Vi har provat lite och fått allt att fungera i Solidworks. Nästa steg är att kontrollera formen mot de kända koordinater jag har. Om vi inte hamnar alldeles fel i det steget så kör jag vidare med att ta fram bucken utifrån modellen. Om nån undrar så är bilden från en viewer och formerna ser klart bättre ut i Solidworks.

 

image.thumb.png.3b07cba0910276bc49b06dbad36d0d1d.png

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...