Klubbsson Posted February 18, 2023 Share Posted February 18, 2023 (edited) Känner att det är dax att presentera bygget efter att smugit runt rätt anonymt på forumet i några år. Runt 2016 kände jag att det är läge att bygga något kul efter eget huvud. Valde mellan en båt, ett flygplan eller en bil. En båt skulle nog bli rätt oanvänd, konstruera ett flygplan skulle bli orimligt mycket jobb. Så det fick bli en bil, hur svårt kan det vara? Ajden's tråd på rejsa visar ju att det går att göra det över en vinter..... Att konstruera och bygga en egen bil visade sig vara något mer komplicerat än vad jag kunde föreställa mig.🙄 Trots att man är mekanikkonstruktör till yrket. Cad ritandet är dock på en minimal nivå, det är helt enkelt skittrist att jobba med det verktyget på sin fritid. Åt andra sidan är jag inte bilintresserad heller, vilket är en klar nackdel i sammanhanget.😎 Men jag gillar att bygga saker och har en viss förkärlek för udda projekt. Iden var att bygga något litet och unikt runt en mc motor. Nåt roligt som man kan finåka med och köra trackdays. Då jag känner till förarens skicklighet och omdöme, ska det vara nått man kan tänka sig att krocka med. Det hela kokade ner till en historia med Yamaha R1 och delar från en Sierra. Det är ganska mycket som jag skulle ha gjort annorlunda om jag hade börjat bygga en bil i dag, men samtidigt är ju lärandet och upptäckandet en del av nöjet. En Sierra inhandlades, trevlig bil men börjar tyvärr bli rätt sällsynta. En kille åkte från Göteborg för att köpa en dörr för 300kr. Sen skulle man ju ha en R1a med. Hittade en i diskutabelt skick men motorn gick bra enligt mina vänner. Själv vågade jag bara gasa till 5000rpm…. Armarna är egentillverkade med geometrier från Seven /lowcost Ja, då var det bara att börja med det som ska sitta mellan axlarna. Att konstruera nått i CAD som interagerar med en människa är nästan omöjligt. Trä är billigt och man får en känsla av vad som är vettigt. Skulle man ju ha en diff med. Delar från Sierran och en 3D printad prototyp. Plast är billigare än aluminium. 3D printern är rätt bra till smågrejer i bygget. Bussningar, hållare och mallar. Så blev det en ram med, ville ha nått som jag kan tänka mig att krocka med. Hittade en halvbur i dragracing reglementet som skulle passa min ide. Ritade in den i CAD´n, tyckte att det såg rätt fånigt ut med Ø45mm rör som möter 25x25mm rör. Så jag tog Ø45mm rör över allt, det blir färre rör metrar samt att jag kan dra dom lite som jag känner för. Att bygga lätt känns inte så viktigt, den är byggd för att det är kul. Rör som möter varandra är en utmaning. Turbo grenröret.... jag nyktrade till lite senare och kastade ut den. Har ju blivit en hel del omtag med halvdana idéer som visade sig vara rätt dåliga. Det hade nog gått fortare att bygga en enkel sjua efter ritning först. För att sen bygga något eget påhitt. Det är ett himla filande när man bygger med runda rör som dessutom är rätt grova. Bågen bockade Finess åt mig. Nu är det ett hopp på ca 2,5 år. Stressigt jobb och lite annat i vägen. Så himla mycket pyssel med allt, här ska det byggas en kuggkrans med rätt diameter. Utgick från ett svänghjul från en 740 Bromsar på plats och redo för besiktning. Valde att vända mig till Testa. Fick en hel del bra att veta och nedslag på rattaxeln. Den fick inte vara svetsad....... det glömdes visst bort under uppehållet på 2,5år😅 Nu, börjar paniken sprida sig i kroppen. Det är dax att bygga kaross...... jag har lite lösryckta idéer men ingen helhet. Jag hade en vän som för flera år sen lovade att hjälpa mig med karossbygget. Men han gick tyvärr och dog 51 år gammal😥. Ajden skrev en liten handbok om glasfiber och polyester, där hitta jag en inspirerande text. "jag är inget bra på att rita så jag brukar bara börja och hoppas på det bästa" Ja, nu kör vi och ser vad som händer för jag kommer inte på nått bättre..... Vi börjar med ett hjulhus, det måste man ju ha. Jag gjorde fyra lika, bara för att hålla det enkelt. Sen skulle man hitta nån slags form mellan hjulhusen. Tur att Biltema har rea på fogskum. Dom hade utförsäljning på varianten för sprutpistol. Gör man hål i botten på flaskan får man ut innehållet i ett svep. Jag tycker dessutom man får ut mer skum den vägen. Fast det är lite spännande att både göra hålet och använda flaskan tills den är tom. Modellgips och vanligt väggspackel i omgångar. Jag kör med glasfiber direkt ovan på gipspluggen. Då slipper man bygga en form. Detaljen blir tjockare och det är ett himla spacklande och slipande. Tidsvinst, tveksamt men nu blev det så. Ja, får se om jag bygger en form någon dag. Men det är inte så viktigt att bygga lätt för mig. Hålla det enkelt och bli klar verkar funka bättre för mig än att krångla i onödan. (det är ingen video, men det behagade bli en symbol där) Sågade karossen i lämpliga bitar och börja rensa insidan. Utsidan är målad med slipgrund för att se att man ska få en uppfattning om hur man ligger till med formen. Första bilden Jaha, då kan kan äntligen ansöka ursprungskontroll. Och då skulle man ha kvitton....hum.... det blev till att leta.... Det gick bra fick den godkänd efter en månad. Ja, då var det bara resten kvar. Ruta vill jag ha efter ha klippt lite för många rådjur. Vad har ni för domkrafter förresten? Tyckte att det skulle vara coolt med en låg bil. Så jag har en markfrigång på 12cm, vilket är helt odugligt när man inte ens får in domkraften under bilen. Kylaren hängde jag in i dag, från en polo. Nu när jag har bestämt mig för att ha en framruta vilka saker måste man ha till rutan? Vindrutetorkare, ja med flera hastigheter. Vad krävs det egentligen? Backspegel antar jag, men hur är det med solskydd, finns det krav på det på en bil utan tak? Vart kam man hitta Ø25 eller Ø32mm kylarslang på löpmeter för en vettig peng? Edited February 18, 2023 by Klubbsson 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted February 19, 2023 Share Posted February 19, 2023 Har du vindruta så ska du ha torkare, (+spolning?) och defroster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted February 19, 2023 Share Posted February 19, 2023 Spännande bygge! Altid imponerad på folk som vågar kliva utanför vältrampade stigar. Jag brukar säga att leka med bilar och annat mekaniskt är ganska tacksamt isomer att till skillnad från levande djur så går det att stänga och låsa garagedörren och göra annat i några månader eller år. Den står där och väntar när suget kommer tillbaka. Det ena är att vi har bra klubbrabatt på hydroscand, gå in på din lokala butik och prata med dom. Själv har jag svårt att hitta ledig tid under vardagar så jag handlar mycket på Carbuildersolutions snabba, bra priser, och relativt lite som är för lågbudget för att kunna användas. https://www.carbuilder.com/uk/rubber-hose-coolant-raidiator-hoses#/pageSize=20&viewMode=grid&orderBy=15 /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 Blev lite färg på ramen i dag. Hade bestämt mig för att på det riktigt gjort. Pratade med en lokal aktör för en månad sen om att få ramen blästrad och målad. Det skulle ta en vecka och hamna på runt 5000. Jag ringde i torsdags morse och fråga om jag kunde komma in med den. Så jag lasta ramen och åkte dit. Väl där kläcker han ur sig att det skulle ta ett par månader för han hade annat att göra........ Så jag åkte hem och tog fram vinkelslipen med stålborste. Sen fick det bli slät hammarlack. Vilket igentligen passar ganska bra för en som är rätt säker på att man inte har svetsat på ramen för sista gången. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted April 21, 2023 Author Share Posted April 21, 2023 Lysen på gång, det svåraste var helt klart att bestämma sig vad man ska ha. Men det blev en projektorlampa med slutare, Hella blinkers och löst possitions ljus. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted May 22, 2023 Author Share Posted May 22, 2023 I helgen blev jag svårt mobbad av min pensionärs granne...... Hon kom smygandes när det började låta. "Du måste öka takten på bygget så jag får se resultatet innan jag dör" Mummel... Kylsystemet blev provkört i helgen i alla fall. 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 22, 2023 Share Posted May 22, 2023 Ha ha, jag blev påhoppad förra veckan av vår grann tant som kom och frågade vad det var för bil jag tuffade runt i på gatan, hon tyckte den var stentuff och var väldigt imponerad av att det var ett hemmabygge. Coola gamla tanter. 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted May 25, 2023 Author Share Posted May 25, 2023 Premiärtur! Gick över förväntan, kändes som att köra en förvuxen gokart. Mycket fix och trix kvar men ett stort steg åt rätt håll. Testkörning Sälbil_komprimerad.mp4 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted June 7, 2023 Author Share Posted June 7, 2023 Provkörning nummer 2. Ljudmätning i egen regi, hum var ju inte helt lätt att få till det. Integrations tid F skulle det tydligen vara. Det lutar åt att det får bli en dämpare till. Låg på 87-92dBa🙄. Sen gick det lite varmt med, antar att kylslangarna blev lite för långa. Någon som har något bra tips på en bra vattenpump, helst med 25mm slanganslutning. Sen hiva jag ut backen. Den blev lite för digital, besiktningsmannen skulle ha riskerat att sätta näsan i ratten. Så nu måste jag hitta på något nytt. Goda idéer mottages tacksamt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted March 30 Author Share Posted March 30 Vart glest med uppdateringar på sistone. Har byggt om backen och kylsystemet. Samt nya vajrar till gas och koppling u der vintern. Men i dag skulle det fixas med baklysen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted April 15 Author Share Posted April 15 (edited) Idag har vi lärt oss att mygg säsongen har börjat i Eskilstuna och dom jävlarna gillar rött. Edited April 15 by Klubbsson 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted May 12 Author Share Posted May 12 Fyra lediga byggdagar, men så kommer det saker i mellan. Blev lite kabeldragning i alla fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted May 12 Share Posted May 12 4 timmar sedan, Klubbsson sade: Blev lite kabeldragning i alla fall Vad har du för parkeringsljus och blinkers fram ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted May 12 Author Share Posted May 12 Du får hela receptet 😁 Blinkers fram: https://www.trodo.se/blinkers-hella-2ba-008-221-107 Parkeringsljus: Vet ej, men jag tror dom såldes på diodhuset som "minsta godkända", men verkar inte finnas kvar, köpte dom själv här på forumet. Hel/halvljus https://www.hojstyling.se/elektronik/framlampor/framlampa-projektor-med-elektronisk-slutare (snott från Göran 🙂 ) Sidoblinkers: HELLA 2BM 003 563-111 Baklykta: https://www.diodhuset.se/bakljus-rund-led-12-24v-cata Dimljus: https://www.diodhuset.se/dimbakljus-led-e-markt Skyltbelysning: Monterade inte den jag köpte, ska prova Biltemas, om jag inte får ett tips. Har jag glömt nått? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted June 9 Author Share Posted June 9 Ruttnande på att fixa med elsystemet. Så det blev lite provmontering av kaross. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted June 23 Author Share Posted June 23 Det är fantastiskt hur en glasfiberkaross kan ändra form under 1,5 år efter gjutning. Men nu hoppas jag att det ska vara slut med det. Fick några nivåverktyg från en murare att prova med, riktigt användbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.