drzero Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 vet någon om man får regga bilen med kodlås och startknapp? skulle vara tufft tycker jag :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Har faktiskt haft samma funderingar fast med fingeravtrycksläsare för att få igång spänningen i bilen å sedan startknapp. Det är ju iaf stöldskyddande, men frågan är om försäkringsbolagen godkänner det :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Visst går det bra med kodlås om man vill. 26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 he he he då blir det så :wohow: Får man koppla in teslaspole också så kan dom som slår fel kod få sig en :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 ja kommer köra me dubbla nycklar å startknapp... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freeman Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Har faktiskt haft samma funderingar fast med fingeravtrycksläsare för att få igång spänningen i bilen å sedan startknapp. Det är ju iaf stöldskyddande, men frågan är om försäkringsbolagen godkänner det :) Fingeravtrycksläsare är inge bra, vi har sådana här på jobbet och man får ibland göra 10-20 försök innan läsaren fattar att jag är jag. Men kodlås eller kortläsare (hellst rf kort) kan ju vara tufft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 ok, så det är inte bra. Ögonscanning då :D Kortläsare har dom ju till Renault, kanske skulle ha en krockad sån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 har ett designförslag på kortläsare med gammalt piratkort (parabol) liggande i någon låda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Kanske skulle knåpa ihop något i stil med Mercedes. Så är det bara att trycka på knappen när man sitter i bilen. Inga nycklar eller kort. Bara en transponder i fickan. Det kan ju inte vara så svårt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 har ett designförslag på kortläsare med gammalt piratkort (parabol) liggande i någon låda Skulle kunna vara något. Med startknapp eller skulle du starta med kortet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 kortet skulle bara "slå på" spänningen bilen skulle man starta med knapp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 OK Då kvarstår problemet med att stänga av motorn. De startknappar som finns ute i handeln nu klara inte av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennis_f Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 det borde ju vara ganska enkelt att fixa elektroniskt, första gången man trycker på knappen så drar den startmotorn, andra gången så dödar den tändningen. Går att ordna antingen med ett pulsrelä eller några elektronikkomponenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 Om jag förstått rätt måste man ha någon form av styrlås så nyckeln kommer man nog inte ifrån iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 (edited) Visst går det bra med kodlås om man vill. 26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor. /Gustaf Lägg märke till ELLER förhindrar start av motor...... Om jag förstått rätt måste man ha någon form av styrlås så nyckeln kommer man nog inte ifrån iaf... Edited February 3, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Hmm.. OK.. :icon_oops: men jag kommer nog köra på 2 nycklar iaf.. :) S2k nyckeln är kodad så den "måste" ajg ha om jag inte slopar orginalECUn.. å rattlåset behäller jag för sakens skull isf... känns bra ju fler lås man har på bilen.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Hmm.. OK.. :icon_oops: men jag kommer nog köra på 2 nycklar iaf.. :) S2k nyckeln är kodad så den "måste" ajg ha om jag inte slopar orginalECUn.. å rattlåset behäller jag för sakens skull isf... känns bra ju fler lås man har på bilen.. :) Ja självklart, det sista man vill är ju att nån spoling skall tjuva bilen och skada andra eller sig själv, särskilt om man slarvat med stöldskyddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Ja självklart, det sista man vill är ju att nån spoling skall tjuva bilen och skada andra eller sig själv, särskilt om man slarvat med stöldskyddet. Eller ännu värre, tänk om han skadar bilen :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Hmm.. OK.. :icon_oops: men jag kommer nog köra på 2 nycklar iaf.. :) S2k nyckeln är kodad så den "måste" ajg ha om jag inte slopar orginalECUn.. å rattlåset behäller jag för sakens skull isf... känns bra ju fler lås man har på bilen.. :) Du kan nog "koppla" bort den där biten med kodad nyckel. Iaf kan man göra detta med VAGs styrsystem. Vad gäller nyckell eller inte så ska jag ha snap off så då behöver man inte bry sig om nyckel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 För våran del blir det nog Nyckel och Krycka mellan pedal<>ratt samt en dold brytare ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 jo, om tjuven skadar sig eller inte "skiter" jag i.. ger han sig på mina saker kan han gott ha all olycka i världen efter sig... :icon_angry: men åter till nycklar å sånt.. :) ja kommer nog köra med orginal rattlås kvar då den inte syns då den sitter under instrumentbrädan.. så den sitter bra där den sitter... :) Hondanyckeln kommer jag behålla dels då den är kodad = ett till hinder för tjuven, samt att S2000 orginal är utrustad med startknapp så ELsystemet är redan färdigbyggt för det.. :) sedan tror jag att de orginal på amerikanska S2000 är så att man måste ha nere kopplingen för att bilen skall gå att starta så den kommer jag nog sätta som en knapp någonstanns oxså.. kanske med en text som ex: tuta eller något en tjuv aldrig skulle trycka på.. :lol: sedan kommer jag nog köra med larm oxså.. och ta med mig ratten då det är en snapp-off... så det blir: Rattlåsnyckel Startnyckel dold brytare larm snapp-off ratt vem är paranoid sa ni ?? :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
s-o Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 jo, om tjuven skadar sig eller inte "skiter" jag i.. ger han sig på mina saker kan han gott ha all olycka i världen efter sig... :icon_angry: Men Acke, tänk vilken tragedi det skulle vara om någon biltjuv skadar sig i din bil (exempelvis på rävsaxen i handskfacket eller på den exploderande kulsitsen :whistling: ) och sedan råkar blöda på stackars Budda. Såna fläckar kan vara rysligt svåra att få bort. /s-o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Angående billarm .... http://forum.stcs.nu/phpbb1/viewtopic.php?...6b2b2189dd2aa51 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Jag var lite inne på snap-off ratt också men kom sedan på att då måste man ständigt bära runt på ratten varje gång man parkerar. Annars snor nån ju ratten. Det är ju inte alltid man har lust att bära omkring på den hela tiden. Själv har jag inget rattlås utan måste egentligen ha krycka enligt försäkringsbolaget men jag fick dispens och har istället en vanlig båtkätting och hänglås. Jag tar aldrig med det när jag åker men det är betydligt mer praktiskt om jag skutte vara tvungen eftersom det är lättare att stuva undan en kätting än en krycka. Fungerar för mig iallafall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 8, 2005 Share Posted February 8, 2005 Själv har jag inget rattlås utan måste egentligen ha krycka enligt försäkringsbolaget men jag fick dispens och har istället en vanlig båtkätting och hänglås. Det gick bra med Snap Off för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts