Jump to content

tändninglås anorlunda modell


drzero

Recommended Posts

Har faktiskt haft samma funderingar fast med fingeravtrycksläsare för att få igång spänningen i bilen å sedan startknapp. Det är ju iaf stöldskyddande, men frågan är om försäkringsbolagen godkänner det :)

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt haft samma funderingar fast med fingeravtrycksläsare för att få igång spänningen i bilen å sedan startknapp. Det är ju iaf stöldskyddande, men frågan är om försäkringsbolagen godkänner det  :)

Fingeravtrycksläsare är inge bra, vi har sådana här på jobbet och man får ibland göra 10-20 försök innan läsaren fattar att jag är jag.

Men kodlås eller kortläsare (hellst rf kort) kan ju vara tufft.

Link to comment
Share on other sites

har ett designförslag på kortläsare med gammalt piratkort (parabol) liggande i någon låda

Skulle kunna vara något. Med startknapp eller skulle du starta med kortet?

Link to comment
Share on other sites

det borde ju vara ganska enkelt att fixa elektroniskt, första gången man trycker på knappen så drar den startmotorn, andra gången så dödar den tändningen. Går att ordna antingen med ett pulsrelä eller några elektronikkomponenter.

Link to comment
Share on other sites

Visst går det bra med kodlås om man vill.

26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.

/Gustaf

Lägg märke till ELLER förhindrar start av motor......

Om jag förstått rätt måste man ha någon form av styrlås så nyckeln kommer man nog inte ifrån iaf...
Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. OK.. :icon_oops:

men jag kommer nog köra på 2 nycklar iaf.. :)

S2k nyckeln är kodad så den "måste" ajg ha om jag inte slopar orginalECUn..

å rattlåset behäller jag för sakens skull isf... känns bra ju fler lås man har på bilen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  OK.. :icon_oops:

men jag kommer nog köra på 2 nycklar iaf..  :)

S2k nyckeln är kodad så den "måste" ajg ha om jag inte slopar orginalECUn..

å rattlåset behäller jag för sakens skull isf... känns bra ju fler lås man har på bilen..  :)

Ja självklart, det sista man vill är ju att nån spoling skall tjuva bilen och skada andra eller sig själv, särskilt om man slarvat med stöldskyddet.

Link to comment
Share on other sites

Ja självklart, det sista man vill är ju att nån spoling skall tjuva bilen och skada andra eller sig själv, särskilt om man slarvat med stöldskyddet.

Eller ännu värre, tänk om han skadar bilen :mad:

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  OK.. :icon_oops:

men jag kommer nog köra på 2 nycklar iaf..  :)

S2k nyckeln är kodad så den "måste" ajg ha om jag inte slopar orginalECUn..

å rattlåset behäller jag för sakens skull isf... känns bra ju fler lås man har på bilen..  :)

Du kan nog "koppla" bort den där biten med kodad nyckel. Iaf kan man göra detta med VAGs styrsystem.

Vad gäller nyckell eller inte så ska jag ha snap off så då behöver man inte bry sig om nyckel!

Link to comment
Share on other sites

jo, om tjuven skadar sig eller inte "skiter" jag i.. ger han sig på mina saker kan han gott ha all olycka i världen efter sig... :icon_angry:

men åter till nycklar å sånt.. :)

ja kommer nog köra med orginal rattlås kvar då den inte syns då den sitter under instrumentbrädan.. så den sitter bra där den sitter... :)

Hondanyckeln kommer jag behålla dels då den är kodad = ett till hinder för tjuven, samt att S2000 orginal är utrustad med startknapp så ELsystemet är redan färdigbyggt för det.. :)

sedan tror jag att de orginal på amerikanska S2000 är så att man måste ha nere kopplingen för att bilen skall gå att starta så den kommer jag nog sätta som en knapp någonstanns oxså..

kanske med en text som ex: tuta eller något en tjuv aldrig skulle trycka på.. :lol:

sedan kommer jag nog köra med larm oxså.. och ta med mig ratten då det är en snapp-off...

så det blir:

Rattlåsnyckel

Startnyckel

dold brytare

larm

snapp-off ratt

vem är paranoid sa ni ?? :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

jo, om tjuven skadar sig eller inte "skiter" jag i..  ger han sig på mina saker kan han gott ha all olycka i världen efter sig... :icon_angry:

Men Acke, tänk vilken tragedi det skulle vara om någon biltjuv skadar sig i din bil (exempelvis på rävsaxen i handskfacket eller på den exploderande kulsitsen :whistling: ) och sedan råkar blöda på stackars Budda. Såna fläckar kan vara rysligt svåra att få bort.

/s-o

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite inne på snap-off ratt också men kom sedan på att då måste man ständigt bära runt på ratten varje gång man parkerar. Annars snor nån ju ratten. Det är ju inte alltid man har lust att bära omkring på den hela tiden.

Själv har jag inget rattlås utan måste egentligen ha krycka enligt försäkringsbolaget men jag fick dispens och har istället en vanlig båtkätting och hänglås. Jag tar aldrig med det när jag åker men det är betydligt mer praktiskt om jag skutte vara tvungen eftersom det är lättare att stuva undan en kätting än en krycka. Fungerar för mig iallafall...

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag inget rattlås utan måste egentligen ha krycka enligt försäkringsbolaget men jag fick dispens och har istället en vanlig båtkätting och hänglås.

Det gick bra med Snap Off för mig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...