ulwe Posted January 25, 2022 Share Posted January 25, 2022 Funderar på avgassystemet och då framförallt hur nära grenröret som katalysatorn kan sitta? Eller om man kan ha en flexslang först? Nu ser det ut så här: Topplocksfläns - 42.4 grenrör - 4 till 1 kollektor - 2.5" 45 graders böj - 2.5" flex 150 mm lång - 2.5" 180 graders böj - katalysator - övergång till 2" - resten av 2" piporna. Tål en flexslang likaväl mycket värme som katalysatorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 26, 2022 Share Posted January 26, 2022 Man brukar väl säga minst 400-500 mm rörlängd från avgasport till katalysator. Tänk på att katalysatorn är exotermisk och höjer temperaturen genom sin funktion så avgaserna ut ur katten är varmare än dom som går in. Jag har inga bra erfarenheter av den typen av böjligt avgasrör som finns på t.ex Biltema. Jag föredrar isåfall hellre att bygga med vanliga rördelar och bygga in ett kortare flexrör som kan ta upp rörelser vid värmeexpansion etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted January 26, 2022 Share Posted January 26, 2022 Om plats finnes så skulle jag från mina erfarenheter rekommendera flexstycket före katten. Och precis som Mats säger så undvik gärna den så kallade "Slangen" och kör ett riktigt flexstycke istället likt nedan länk: https://www.speeding.nu/p/motor-tuning/avgasdelar-grenrorsdelar/flexror-1265/flexror-2-51mm-langd-150mm-13145.html?gclid=CjwKCAiA3L6PBhBvEiwAINlJ9I1DRWqWDnSl7jvTENNwPT6oK6sbUhi4os6n3dyBopwFk7mh29kppxoCzXQQAvD_BwE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted January 26, 2022 Author Share Posted January 26, 2022 Bra synpunkter! Ja, det är flexrör med svetsanslutning som skaffats, dom främre här kändes dock lite billigare med interlockrör innerst, sedan bälg och ytterst rostfri strumpa. https://www.mrtuning.se/universal/avgassystem-tillbehor/flexror/flexror-interlock/flexror-interlock-med-svetsanslutning-64-x-150mm/ De bakre har strumpa innerst också, får se hur det funkar sen. Katalysatorvärme, hmmm, jag borde se till att få dom så långt bort från fotutrymmet som möjligt då!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted January 27, 2022 Share Posted January 27, 2022 har för mig det ska finnas någon rekommenderad längd från motorn på katten, typ 0,5-1 meter. MEN, det finns många tillverkare som har dem placerade direkt där grenrören slutar också, dvs. innan man kommer ner under torpeden på en vanlig produktionsbil (säkert för att få bra värme i kattarna och rena bättre?) Så frågan är hur stor betydelse det har, men för långt bak är väl inte att rekommendera heller, då dom har svårare att komma upp i arbetstemperatur. "För att en katalysator ska fungera tillfredsställande behöver den nå en arbetstemperatur av 400-600 grader Celsius. Innan katalysatorn nått den temperaturen går bilens avgaser orenade genom systemet" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 (edited) Som några andra redan skrivet Close-coupled Catalytic Converter eller CCC används idag av på många bilmodeller, dvs catten så nära grenröret som möjligt för att catten så snabbt som möjligt ska komma upp i temperatur och börja jobba (400-600 grader inuti ). För stora bilfabrikanter är varje sekund innan catten tänder av betydelse för det ger skitigare avgaser vid certifieringarna. För oss not so much tror jag. Alltså sätt den på ett ställe där den passar bäst. Edited January 29, 2022 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 On 2022-01-27 at 06:46, swedishGT40 sade: Så frågan är hur stor betydelse det har, men för långt bak är väl inte att rekommendera heller, då dom har svårare att komma upp i arbetstemperatur. "För att en katalysator ska fungera tillfredsställande behöver den nå en arbetstemperatur av 400-600 grader Celsius. Innan katalysatorn nått den temperaturen går bilens avgaser orenade genom systemet" Det är ju bara att titta på tävlingsbilar, många har dom längst bak, det syns rätt så väl hur varm dom är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.