rug Posted May 1, 2021 Share Posted May 1, 2021 Hej! Har hamnat på ett sidospår i mitt bilbyggande och behöver ny drivlina till ett annat projekt. Söker en växellåda, Ford Type-9 samt en Ford 2.0 Duratec. Båda ska vara i OK (brukbart skick). Gärna i Uppsala eller Stockholm med omnejd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 Motor hittad! Söker nu endast Type-9-lådan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 11, 2021 Author Share Posted May 11, 2021 Jag hade en tro att type-9-lådor var ganska enkla att hitta men det verkar börja ta slut med gamla fordar som skrotas! 😬 Så, för att vara lite extra tydlig - letar fortfarande Type-9-låda 🙂 /Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 (edited) Vad sägs om en spansk en... https://www.ebay.de/itm/274777877238?hash=item3ffa09aaf6:g:xOIAAOSw7vxgkCy1 Eller annars en från en 2-liters NC miata? /T Edited May 11, 2021 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 11, 2021 Author Share Posted May 11, 2021 Ooh, ebay har jag inte tänkt på! Lite saftigt pris kanske men jag ska titta lite där. Jag har fått för mig att miata-lådan sätter växelspaken längre bak än type-9an? Hittar inga mått på den lådan.... redan type-9an sätter spaken 100mm längre bak än det jag vill ersätta så om miata-lådan är längre bak så blir det jobbigt... är inte NC-lådan fysiskt större också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Nu är jag på djupt vatten men, forum verkar påstå att växelspaken är på samma plats. Sen är frågan om det finns 5-vxl lådor med duratec mönster, den är typ samma storlek som en typ 9. Annars verkar engelsmännen konvertera RX8 lådor, @veddegjorde det också. RX8 hade också en 5 växlad låda i vissa utföranden. Kolla den här tråden http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=980905 /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Personligen skulle jag absolut överväga en Miatalåda, i alla fall om det är en bil där det är hyfsat med plats. Typ 9 börjar det vara tunt med. Sedan är ju frågan vad du har för ambitionsnivå, jag har väl någon låda kvar som är ett ämne för renovering, både någon HD (V6-låda omgjord för fyra) med ett rasat drev och en standardlåda som förmodligen behöver huset svetsat och nya lager. Sierra/Scorpio och Granada-grupperna på Facebook är nog annars bästa jaktmarkerna, det finns folk som nosar upp de här bilarna och slaktar för reservdelar. Men man får ju inte en fräsch låda för 500 kr som när jag började använda dem 😉 Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 Det kan aldrig vara enkelt 😉 Jag har gjort alla initiala mätningar med Type-9-lådan och det verkar kunna fungera bra utan att jag behöver modifiera inredningen. Plåt är ganska lätt att skära och forma men jag vill hålla inredningsdetaljer och konsoler orginal om möjligt. MX5-lådan är lite intressant om spak hamnar på samma plats som för type-9. Dock ser lådan fysiskt lite större ut. Här har vi utmanningen att lådan eller motorn lutas 10 grader också. RX7-lådor verkar det inte finnas så gott om... RX8-lådor i 6-växlad form verkar finnas en hel del och de verkar inte heller överdrivet dyra. Denna verkar behöva någon adapterplatta dock och jag har ingen aning om vart växelspaken hamnar. Jag är typ redo att köpa en renoverad type-9a med drevsats (inte rakskurna drev dock...), alternativt renovera och byta drevsats själv. Det skulle dock vara trevligt att passa in alla delar i bilen först innan man lägger alla dom pengarna på lådan. Så initialt kan jag klara mig på en trasig type-9a eller en utan innehåll bara för att se att allt passar. Då skjuter jag problemet med att hitta en fungerande låda på framtiden 😉 /Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 (edited) Ok.. hittade lite fler bilder med mått. MX5-lådan är längre än Type-9 och jag tror växelspaken hamnar runt 80mm längre bak än på type-9. Då är jag ca 180mm från orginal 😞 Här är Quaife mått på sin NC-låda. Dom stämmer ganska bra (inom ett par mm) från vad jag hittar på locostbuilders. Nedanför finns måtten på Type-9. Fordlådan har 710mm från främre delen av kåpa till växelspak. MX5an har ca 790mm. Som sagt, svårt att hitta säkra mått och dyrt att köpa och prova. EDIT: Nu hittade jag en CAD-fil med en scannad Miata NC-låda. Då är det 730mm från framkant/motor till växelspak. Det är typ samma som ford-lådan. Edited May 12, 2021 by rug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 34 minuter sedan, rug sade: Nedanför finns måtten på Type-9. Fordlådan har 710mm från främre delen av kåpa till växelspak. MX5an har ca 790mm. Som sagt, svårt att hitta säkra mått och dyrt att köpa och prova. Vill du att spaken skall komma längre fram finns ju stålspak som är rak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Om jag får tid i vårstädningen kan jag gräva fram nån av mina lådor för att bedöma skicket på dem. Det förutsätter att du är villig att vara med om att lösa någon fraktlösning från Norrland 😉 Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 (edited) Har hittat en CAD-fil på en scannad Miata NC-låda. Ska ta lite mätpunkter från den och se hur den passar i tunneln på bilen. Återkommer 🙂 Gustaf: frakt från Norrland går säkert att ordna men jag tar en titt på Miata-lådan först nu när jag har lite vettiga mått att utgå ifrån. Edited May 12, 2021 by rug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 15, 2021 Share Posted May 15, 2021 Min Rx8 låda är exakt lika lång som Typ 9 och spaken hamnade på samma ställe. Lådan är dock litestörre och tyngre men 6 växlad och håller upp till 500hk.Jag betalade drygt 2000 i UK för lådan och sen någon 100lapp i frakt. Jag har en CAD på plattan som behövs mellan Rx8 och Duratec. Den tar samma koppling som Pinton och har rätt splines.Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 17, 2021 Author Share Posted May 17, 2021 @vedde: låter som ett bra pris på låda! Priserna på skrotar i sverige känns lite saftigare... Nu har jag i alla fall hittat en 5-växlad MX5/Miata-låda med lågt miltal (enligt skroten) och till ett ok pris (får med en startmotor också 😉). Snart får vi se om paketet med motor och låda passar i min gamla italienare! Tack alla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 19, 2021 Author Share Posted May 19, 2021 Nu har jag fått hem mazda-lådan. Skiljer endast 65mm från Fiat originallådan som jag ersätter. Det får säkert att flytta fram hela paketet med motor och låda om det skulle behövas. Nu ska bara resten passa 😅 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 Trevligt, ta gärna lite bra referensmått om du hinner så kan vi andra jämföra mot typ 9 och MT-75 🙂 Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted May 20, 2021 Author Share Posted May 20, 2021 1 timme sedan, therealpinto sade: Trevligt, ta gärna lite bra referensmått om du hinner så kan vi andra jämföra mot typ 9 och MT-75 🙂 Gustaf Bra idé! Kan mäta lite i helgen och lägga upp måtten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.