nilspc Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 Hej, Nån som kan rekommendera ett lim till framskärmar till en 7 som håller? /Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 Jag nitade mina för att sedan plasta dem med glasfiber. Mina skärmar är i glasfiber och 1 år senare och 400 mil så håller det ännu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 Inte direkt svar på frågan men en del har väl använt "big heads" som plastas fast typ denna https://www.ebay.co.uk/itm/Special-Offer-M6-x-20-Big-Head-Male-Threaded-Fibreglass-Bonding-Stud-Qty40-/264290256647 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 Jag använde sika 295 https://swe.sika.com/content/dam/dms/se01/4/Limma och täta plastrutor A4 LOW RES.pdf Sen gjorde jag fogarna väldigt breda och höga, nästan 3 cm på varje sida och gick upp runt skärmstaget. Lim är svagt mot fläkning, och för korrosion mellan fog och substrat. Dessutom är styvhetsövergångar alltid en utmaning för belastade konstruktioner. Min hypotes är att ett långt förband som omsluter staget motverkar alla dessa tre utmaningar. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 PL 300 sitter som berget och kostar 100kr för en stor tub.Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 On 2021-03-17 at 13:40, vedde sade: PL 300 sitter som berget och kostar 100kr för en stor tub. Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Som en liten parallell - limmade stenblock som en 3 m mur för ~18 år sedan med PL400 och när jag för 2,5 år sedan skulle riva denna så började jag med huggmejsel och stor kofot med förhoppningen att kunna dela limfogen. Icke, bara stor slägga och rejält med kraft bakom rev muren (slitigt). Ca 50% av blocken delade sig men limfogen satt kvar 😉 Sen är inte detta samma som ett par skärmar med många små vibrationer. När den numera 35 meter muren limmad med PL800 så kommer inte jag göra det för handkraft kan jag säga utan då blir det stora maskiner 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören K Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 Notera att PL400 funkar inte på alla plaster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilspc Posted March 19, 2021 Author Share Posted March 19, 2021 Kanon Tack för input /Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 (edited) Kollade en bygg video för en caterham där var det föreskrivet Sikaflex och sikan brukar ju bita in i helvete bra och den går att måla över har jag för mig. Om jag använder mina små skärmar då blir det nog Sika som lim och när det härdat så penslar jag nog hela insidan med lite lagom tjockt karrosserikit som skydd mot inträngande vatten och stensprut. Alternativt så späder jag ut sika och målar med. Edited March 19, 2021 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 Jag är väldigt glad för att jag har skruvat mina. Det kommer tillfälle då och då när man vill kunna fixa med skärmarna eller stagen utan att behöva göra förstörande demontering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 Jag är också inne på att skruva mina, tänker mig en försänkt skruv på insidan av staget och kupolmutter på utsidan av skärmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 Jag har svetsade muttrar i stagen och använder denna typen av skruv från utsidan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilspc Posted March 19, 2021 Author Share Posted March 19, 2021 hmm, många bra idéer. Kanske ska kolla på en lösning att limma fast fästen (typ vinkeljärn) som jag kan skruva in i stagen. Stagen är 25mm rör så finns plats att skruva från sidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts