Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har problem med min TPS som verkar glappa vilket gör att motorn hackar och går illa, påpekat av min mappare.

Min är originalet från Nissan Gti-r och svåra att få tag i nya eller svindyra. Sprutet funkar med vilken som helst 5v med 3 pinnar. Jag vill ha något som funkar och Bosch brukar ju leverera kvalitets givare. Kan jag bygga om en Bosch till Volvo 850 till detta? Eller beror det helt på hur många grader den går att vrida?

368cd16bc3ba7a66aed48b3d6d76b95a.jpg21aa2a96f3786151339daba4452be117.jpg

 

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

 

 

Posted

Ska du inte grotta så mycket i styrenheten behöver du en som har samma kurva.

Helst bör du fortfarande göra en ändlägeskalibrering så att styrenheten vet om du är på tomgång eller fullgas.

Är det en Boschdel som du har från början kan du nog hitta vad den har för kurva genom lite googlande.

Annars går det säkert att kolla resistans vid start mitt och slut o jämföra.

Om du byter kurva kan det påverka TPS baserad acceleration enrichment 

Samt om du kör alfa-N, så kan du behöva se över hela skalningen av mappen. Motorn är ju mekaniskt lika det som behövs är att lära styrenheten vad olika motstånd betyder för mekaniskt läge.

/T

  • Like 1
Posted
Ska du inte grotta så mycket i styrenheten behöver du en som har samma kurva.
Helst bör du fortfarande göra en ändlägeskalibrering så att styrenheten vet om du är på tomgång eller fullgas.
Är det en Boschdel som du har från början kan du nog hitta vad den har för kurva genom lite googlande.
Annars går det säkert att kolla resistans vid start mitt och slut o jämföra.
Om du byter kurva kan det påverka TPS baserad acceleration enrichment 
Samt om du kör alfa-N, så kan du behöva se över hela skalningen av mappen. Motorn är ju mekaniskt lika det som behövs är att lära styrenheten vad olika motstånd betyder för mekaniskt läge.
/T
Styrenheten, VEMS, kan kalibrera TPS:en utifrån ändlägena för att hantera vilken som helst så däri ligger inte problemet.
Borde funka alltså, bara att göra en adapter och testa.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  • Like 1
Posted

I Alla moderna sprut behöver man bara ”kalibrera” genom att ange när spjället är stängt och fullt öppet resten sköter sprutet. Med andra ord kan du montera den TPS,en som passar bäst mekaniskt.

Posted
8 timmar sedan, vedde sade:

 

Hej

Jag har problem med min TPS som verkar glappa vilket gör att motorn hackar och går illa, påpekat av min mappare.

 

Glappar den på spjällaxeln eller är den på väg att ge upp?

 

Posted
Glappar den på spjällaxeln eller är den på väg att ge upp?
 
Hej
Den verkar glappa och hoppa fram istället för en jämn kurva som man borde ha. Det gör att gången hoppar och hackar då lambda fladdrar.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted
11 minuter sedan, vedde sade:

Har du måtten mellan fästöronen?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

jag kan kolla efter 16.00 och återkommer .

Posted

@sorin - hur mycket vill du ha i Kr och kan du skicka med posten?
Jag behöver modifiera vilken jag än köper och din verkar bra kvalitet till bra pris??

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted
9 timmar sedan, vedde sade:

@sorin - hur mycket vill du ha i Kr och kan du skicka med posten?
Jag behöver modifiera vilken jag än köper och din verkar bra kvalitet till bra pris??emoji16.png

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

@vedde Du har PM

  • Like 1
Posted

Tack för all hjälp. Se min tråd för uppdatering

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...