Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej, nr 2 insläpad i verkstad. Är nog 10-15 år sedan detta bygge påbörjades. Som titeln anger en Land Rover 88 med terrängbil 20 axlar som är upphägnda i Range Rover bärarmar. Torpedväggen var totalt upprostad så den blev nybyggd. Lite kul att se hur den yngre varianten av mig själv byggde, inte samma aversion mot vikt....20201122_121500.thumb.jpg.fff4d86ffa6bcf44262133dabe0d8298.jpg

Plockade av själva karossdelarna.

20201122_125516.thumb.jpg.69253cf740c44478e98e2872c35eaa45.jpg

Några detaljer att göra om, styraxeln vobblar.

20201122_171802.thumb.jpg.99c050f6b19a0d3184e7e874891b1403.jpg

Svetsade fast bullarna på en platta som sedan svetsades fast på ena ramhalvan. Flexar betänkligt  bör nog vara genomgående med rörhylsa. 

20201122_171813.thumb.jpg.f9c1e657822dbe8eeb5e28a7a4fca3a1.jpg

Motor urplockad, WTF ??

20201122_182451.thumb.jpg.4ab99c4e8da7720aee03df4ef42608ec.jpg

Paketet vägde 247 kg.

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 1
Posted (edited)

Det där är giltig försening. 👍

1959 😝  rätt åttionde 

 

tesla motorn i mitten med svetsad diff = klart 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Posted

Hej, @LUPUS ! Tack, ja man ska inte stressa... En god ide med Tesla motorn, det hade jag inte tänkt på. 

 

Mvh Pär

  • Like 1
Posted

Batterilådan på plats, ser lite högt ut på bilderna men inte högre än fossilen. Detta är andra varianten, nu är den så lågt och så långt bak det går.

20201126_101001.thumb.jpg.820f375dcdb38d5af9975020a5fe55f8.jpg

Ramen till den:20201126_151535.thumb.jpg.aebf7ae755656093e08a8e0450b924d0.jpg

Mvh Pär

Posted

Hej, fick dit controllern och övrig elektronik. Blev sugen att se om det funkade, jodå...20201127_175439.thumb.jpg.3258105b85507ed5c203c972f252ec2c.jpg

Sen blev det popcorn igen. Väääldigt irriterande. Fattar inte, har kört med packet i Electric Rockcrawlern . Kollat balansen, 38 mV, underhållsladdat. Men tamef...n. Blev trött, dricker öl i stället.

20201127_175447.thumb.jpg.53037c281eb10d3c2587088f4a44426d.jpg20201127_180124.thumb.jpg.90e879a1c3fab62a07e9b0294a664ecc.jpg

Raap, Pär

Posted

Ser ut som de majskornen är klara .... 

kanske tidigt för fel rapport men sköt du batteriet eller det andra först ?

 

jag dricker för övrigt öl INNAN jag kopplar man blir modigare då ( 10 amp säkring är ganska fegt i och för sig )

Posted

😀 Får väl börja med några öl innan ihopkopplingar, kan ju inte gå sämre...

Det är de klena sladdarna för BMS som brunnit, troligen har det börjat bli varmt nere vid batterierna och blivit kortslutning där. Sedan har i sin tur BMS:et fått det svettigt. 

En teori  till varför det hände är (kanske) att Tesla BMS originalsladdarna är väldigt tunna och då inte tål BMS utjämnings strömmar, om nu batteriet var i mer obalans än jag trodde ?  Det som talar emot detta är att det funkat hela tiden förut. 

Men ingen aning, kan vara något jordfel ??

Batterierna har klarat sig, ser värre ut än det är. Ska montera isär och dra nya kablar till BMS.

Mvh Pär 

Posted

Kan det var så att du råkat växla cellkablarna mellan den höga och låga batterimodulen? Då kan det blir stora strömmar i några cellkablar.

Vet du vad max balanseringsström är för ditt BMS? Eller vilka balanseringsmotstånd som används?

Posted (edited)

Hej, @bexander ! Grejen är att jag inte mixtrat med packet sedan jag kört det i El Rockcrawlern, bara kollat statusen och underhållsladdat. Sedan kopplade jag bara in plus och minus på controllern samt slog på det. Då visade det 38mV skillnad mellan högsta och lägsta cell. Detta skenade sedan iväg  men det tror jag berodde på viss kortslutning mellan kablarna. 

Enligt spec ska det balansera 1,2 A. Vet tyvärr inte vilka motstånd som används.

Torpedvägg värdig mindre stridsvagn...

20201126_172340.thumb.jpg.2784e5fe9de63b44f8de68ef77fdd985.jpg

Lättad och på plats, ska skära ur mer plåt och ersätta med aluminium på ej belastade ytor.20201128_180411.thumb.jpg.e7cd4a5ef0600d38984f75c5c5d3595d.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 1
Posted

Hej, donat med styrningen idag. Satte dit ett plastlager för att bota rörelsen i alla sidled. Egentligen inte den lösningen som önskades men hittade ingen eftermarknadsknut i 11/16-54.20201129_162954.thumb.jpg.642acdbded9c6676b5f0ef63dace98d3.jpg

Även mycket funderande kring golv, bromslösningar, handbroms etc. Ramlar på plats till slut. Även fått tag på delar till kardanerna.

Mvh Pär 

Posted

Hej, inne i träsket på allvar. Körställning, pedaler på fel ställe, ratt i knäna...vet inte om min anatomi förändrats så mycket på 15 år. Var kanske mer förlåtande förut och mer glad att man överhuvudtaget fick ihop något. 

Kommer att skippa bromsservo då det är trumbromsar, satsar på låång pedal.

20201130_181439.thumb.jpg.2398fb44b284817cb6ad7b15c672002a.jpg

Posted

Hej, ratt och bromspedal på plats. Blev en konstruktion med många hål. Fick bygga om ännu mer av torpedväggen för att få tillräcklig slaglängd på pedalen.

Nu sitter dock pedalerna och ratt i bekväm position. Använder original TGB11 huvudbromcylinder.

20201201_205811.thumb.jpg.6528f476d76a6ce7c1e6cbbb248c1f2c.jpg

20201201_205603.thumb.jpg.37f0e957a4fd8b643659a9c908752e66.jpg

Mvh Pär 

Posted (edited)

Tack, @daromer ! Ähh, strunta i det andra och börja bygg.

Fick ihop kardanerna, hade sån tur att ytterdiametern på 140 kardanen passade nästan perfekt på TGB :s kardans innerdiameter. Bara att mäta och bränna ihop.

20201203_165433.thumb.jpg.d1042c8da94ebec9ff658820812da44f.jpg

Fick bygga om, som tidigare nämnts, bakre fästet för motorn för att kardanen skulle gå fri vid in och utfjädring. 

20201203_193018.thumb.jpg.ee0459228550e1314184054f62d47840.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
Posted

Hej, fick äntligen montera mina Black Diamond. Dessa har legat på hyllan sedan 20 år då de satt på en kraftigt modifierad Volvo Valp ihop med de Range Rover hjulupphängningar som nu sitter på Landrovern. Att jag rev isär det Valpen bygget är för mig fortfarande ett mysterium, nån nyck ??  Men hade väl Landrover bygget i kikaren. Orbitrolen som sitter i Electric Rockcrawlern kommer därifrån. 

20201204_201703.thumb.jpg.5f18b75f91a3c5edf41d1b4283257fcf.jpg

Och bak.20201204_201653.thumb.jpg.0d7ae12d7e113d082dce92c26a0eb021.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1
Posted (edited)

Hej, fick dit golvet idag.20201205_184241.thumb.jpg.fafd20b6a59973152c6b37dd3ec2522d.jpg

Sedan är frågan storleken på handbromsskivan som ska sitta på flänsen vid fördelningslådan  150 mm eller 200 mm diameter??  Nerväxling i axlarna är 1:6

20201205_184320.thumb.jpg.9d1c549afcb35713ca20d1c40c23db07.jpg

 

Mvh Pär   

Edited by steel
Posted

Hej, blev svensk mellanmjölk. Svarvade ner stora skivan till 190 mm, ur med navet och svetsade ihop med medbringaren. 20201206_171211.thumb.jpg.472dbe6936bba7f7a849db6b0e183bf6.jpgOch på plats, krävs en liten skrapbåge under. Ska nu skaffa ett mekaniskt bromsok. Tror wildwood har det.

20201206_180928.thumb.jpg.72d5794fcc7c70a5564424c921cb30e7.jpgMvh Pär  

  • Like 1
Posted

Hej, har nu börjat bråttas med batteripacket. Byter BMS kablar till cellerna. Gäller att räkna,mäta och märka upp, fattar fortfarande inte vad som gjorde att det blev popcorn sist. Är nog lite trög. 20201207_133745.thumb.jpg.189c897be4dbbfdb3a61ee8f7ee59bdc.jpg

Bygger även om själva batterilådan så det går att klämma i 3 moduler. Blir ca 15 kWh. 

20201207_195011.thumb.jpg.38a991634bb1fc109238e13d75dea613.jpg

Blir ny låda åt BMS: et.

Mvh Pär 

Posted

Hej, har nu pillat in alla 3 moduler i lådan och kopplat ihop dem. 68V och inga gnistor. Stort framsteg. Fått dit ett litet elskåp för BMS, shunt och sammankoppling för dc-dc och laddning.20201208_164707.thumb.jpg.de62f2953587f7fd231b96c3697e2790.jpg

Funderar nu om jag ska koppla ihop Chargery BMS eller ett enklare ANT BMS som snart kommer från Kina. Lite nervös inför detta, inte kul med popcorn.

Mvh Pär 

  • Like 1
Posted

Hej, spårade ANT BMS som jag beställt från Kina, orkar inte vänta på det....

Började löda dit Chargery BMS i stället ( vilket var tänkt från början, kan hantera 500 A). Räkna, kolla dubbelkolla och mäta. Ska INTE elda upp detta också.

20201209_154808.thumb.jpg.25cf8df31fe3b322563712c25af45991.jpg

Mvh Pär 

Posted

Hej, kom på att om det ska provköras är det bra med broms. Rotade i gömmorna och hittade ett mekaniskt ok från Polaris ATV. Rotade lite mer och hittade en spak från en Scorpio. Hepp ! 20201210_191350.thumb.jpg.dcd6a4c98d1831df9329e9c4729f1639.jpg

Lyfte Batteripacket på plats.20201211_094021.thumb.jpg.03d7aaa8a0e39284df637d9bb0fbb2b9.jpg

Kopplade ihop och blundade.20201211_100223.thumb.jpg.8857dbb667fe702bcd2066f549140f19.jpg

Väääldigt förvånad, varken röksignaler eller popcorn 😀

Mvh Pär 

  • Like 1
Posted

Japp, Sorin ! Behövs då det gärna vill gå fort, säkert 40-50 knyck !!

Mvh Pär

  • Haha 1
Posted

Hej, har nu börjat med karossen.  Front, skärmar och huv på plats.

20201213_173647.thumb.jpg.0881f5a882431b12d3730f11ad43845b.jpg

Blir ingen lowrider direkt, 140 cm hög vid framkant huv. Aerodynamiken inget att skryta med heller....

Mvh Pär  

  • Like 1
Posted
19 timmar sedan, LUPUS sade:

1.1-1.2 kWh milen är en grov gissning 😝

😃😃  X4 kanske är närmare sanningen !!

 

Mvh Pär

Posted

Hej, lyfte dit bakre delen av karossen. Skulle inte haft så bråttom att svetsa dit torpeden...fort och fel. 20201214_175546.thumb.jpg.0f65d1aa64ad65fbfb9c3899b51bb0d6.jpg

Men det är ju bara att skära loss och göra om. Skärmfäste och gångjärn till huv blev iaf rätt.20201214_175721.thumb.jpg.214260fbaa0b965c56855c0e56981232.jpg

Mvh Pär 

Posted

Hej, har ikväll haft det tvivelaktiga nöjet att skära loss torpeden, flytta fram den 5 mm och rikta upp den mot bakdelen så dörrarna stämmer.

Ramskenorna är Inte i 90 graders vinkel mot torpeden, väldigt konstigt.

Att man aldrig kan lära sig att bara punkta fast saker innan man vet till 100 % att det är rätt. 

20201215_174110.thumb.jpg.cd843ce6d42136a8159e354247842732.jpg

20201215_174055.thumb.jpg.3d6936a6436177ee954a5da528273be1.jpg

Mvh Pär 

  • Like 2
Posted

Hej, har roat mig att fästa upp bakdelen mot ramen. Ett antal fästen.

Fick hjälp att lyfta på hardtoppen. 20201217_182407.thumb.jpg.aa837f3284933eb43b789ca2145395d7.jpg

20201217_182502.thumb.jpg.d39207974e29607c9aba1850f716e98c.jpg

Blir fränt, men lite besviken då den var väldigt tung. Blir operation lättning, sitter nån typ av inredning som luktar mögel som åker ur. Glasfönster blir plast. Blir inte det bra vete f..n.

Mvh Pär 

Posted

Dom är så kantiga och fula så de blir oemotståndligt snygga . Måste ha  ett fel på ” smaksinnet” 

Posted

Hej, håller med dig LUPUS, är lite oemotståndliga på nått sätt.

Har skruvat bort precis allt som går. Lyckades paja några rutor såklart. Men känns trots allt bättre med mindre vikt. Ser nu ut som om Chewbacca bott i kupén.20201218_190048.thumb.jpg.d137d5c3aafae56305477be55cd9c6d8.jpg

Mvh Pär 

Posted

Hej, LUPUS ! Brukar vara nån på blocket ibland, mer ofta förut.

Börjat läsa SFRO:s Bygghandbok för Elfordon mer noga. Det mesta är väl klart men två problem dyker upp.

EMC, står att det inte finns några formella krav på hemmabyggda fordon angående EMC test men att ingående komponenter BÖR vara EMC godkända enligt europeisk standard. Jag har en vanlig Kelly Controller som sitter i vilken eltruck/palltruck som helst runt om i sverige och europa för all del. Har dock ingen dokumentation på det. Hur ska man tolka det ? Jag tolkar det som att det inte behövs.

Sedan står det att backen inte får kunna läggas i om bilen inte står stilla eller rör sig med max 5 km/h framåt. På min controller har jag en ingång för framåt och en för bakåt mao en trevägs strömbrytare , framåt , ingenting och bakåt. Samtidigt kan man ju lägga ur "framåt" under tiden bilen rullar framåt men hur ska man låsa att det inte går att lägga i backen ? Då måste det till nån krets med rotationsvakt etc. Förstår ej vitsen med det, vilken idiot skickar i backen när man åker i 90 km/h framåt ??  Sitter en spak med back i alla bilar men inte lägger man i backen i tid och otid för det.

 

Mvh Pär

 

Posted

Det äf väl för det med en enkel knapp går att av misstag att få i backen. 

- Hur fort går den på lågväxel ? Kanske bara backa på lågväxel ? 

- kanske går att resonera sig fram till att ett dubbelkommando för back är tillräckligt 

 

Posted

Lite input från en som normalt bara läser & inte skriver eller bygger...

EMC för fordon, Lagkravet kan läsas på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02012X0920(01)-20120920&from=SV

Det är det som gäller för "icke hemmabyggda" fordon, hemmabyggda har som du säkert sett & vet inte alla de kraven som ett "byggt för att sälja" fordon har.

Som det står i våra nationella krav för elbilar https://sfro.com/images/stories/dok/elfordon-1_0_final.pdf 

Citat

Elektromagnetisk kompatibilitet, EMC Hemmabyggda fordon har inga formella krav på EMC-test men de bör vara så konstruerade att de inte stör andra maskiner (eller radio och TV). Ingående komponenter (styrelektronik etc.) bör vara EMC-godkända enligt europeisk standard, och i övrigt ska man se till att skärma av ledningar för att minska risken för störningar

Vilken europeisk standard författaren hänvisar till är lite luddigt, för bil är det ECE R10 som gäller. Men om dina "burkar" är godkänna enligt någon standard är det ju bara bra, jag tolkar det åxå som att ECE R10 krav inte gäller, lika lite som någon annat ev. industristandard, men det är bra om det fins någon form av godkännande.

När det gäller back, skulle en hastighetsstyrd spärr lösa det problemet? När hastigheten är över 5 km/h är kretsen från brytaren öppen & kan inte aktivera backen, i hastigheter under går det bra. (Vet inte hur ditt vred ser ut, varken mekaniskt eller elektriskt)

 

Posted

Vad gäller back tänker jag tillåta back men ha en limiterat moment . 

Detta för att snyggt kunna gå rullande fram till back .

i princip endast max  regent  moment som funktion av pedal tills hastigheten är ” låg”.    

Man får fyra kvadranter att kalibrera 0-100 pedal och -max hastighet -> + max hastighet 

 

du skulle nog kunna pilla ihop en aurdino enkelt 

Posted (edited)

Gällande back:

Det finns inget skydd i controllern för att bara tillåta växeländring under vissa varvtal?

Eller har du back via separata kontaktorer? Borde räcka med en mekanisk spärr, typ lock över brytaren för backen eller liknande så att det krävs två moment för att få i den. Är ju så det är i många manuella bilar, spärr att lyfta eller trycka ner för att kunna lägga i backen. 

 

Typ nått sådant:
https://www.conrad.se/p/vippstroembrytare-kippschalter-mit-led-12-v-r-1-st-645981?gclid=EAIaIQobChMIrYqozJDk7QIV5gZ7Ch3LfwVaEAQYAiABEgLCHPD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=tr

Edited by bexander
Posted (edited)

Hej, tack för alla svar. Tror många med mig när man läser Bygghandboken att det är helt omöjligt att få något genom besiktningen, men oftast när man går igenom och diskuterar saker och ting är det oftast inte så krångligt. Tror intresset för att bygga eldrivna fordon är stort så det är bra med den här typen av diskussioner.

Norlin : det var en rejäl lunta gällande EU:s regler, ECE R10. Gillande inledningen " EU-institutionerna tar inget ansvar för innehållet "  😃 !! Nähä, men en massa dokument går bra att producera !! Skämt åsido, intressant att det finns en så omfattande skrivning om det här ända ner på detaljnivå.

Bra att vi tolkar SFRO:s text på samma sätt, tyvärr har jag ingen dokumentation eller godkännade angående EMC eller liknande på Controllern. Har dock varit i kontakt med Kelly Controlls tidigare och då har de varit väldigt tillmötesgående, borde finnas nån typ av prövning och godkännande. Tack för ditt inlägg !!

Norlin, LUPUS , Bexander : Tyvärr är den "programmerbara" delen av programvaran på controllern väldigt primitiv på den här gamla modellen. Man ska kunna skicka Canbus signaler och få den att eventuellt göra andra konster, men men...   Då det är en Series DC motor sitter det externa kontaktorer för fram och back, styr dem idag med trevägs vippströmbrytare, dubbelkommando löser ju risken för olyckshändelse. Där är det en väldigt enkel lösning med den typen av skyddskåpa som du föreslår bexander. Antigen den för sig själv eller ev ihop med vippströmbrytaren. 

Arduino lösningen är ett litet projekt för sig själv, kul och kanske dags att lära sig. Har tyvärr inte ditt kunnande LUPUS, din lösning verkar väldigt snygg.

Tippar att den gör iaf 20-30km/h  på lågväxeln. 

Min plan för Landrovern var att bygga klart för den för byggbesiktning och sedan ställa den åt sidan för fokus på Elvito och SuperV8. Men nu tror jag att jag gör byggbesiktningen så fort som möjligt så det finns tid att jaga dokumentation och liknande under tiden. Kan då även demontera, renovera, lacka och skruva ihop det mekaniska om det uppstår "dötid".

 

Mvh Pär

Edited by steel
Posted

Sorry Pär, nu blir det lite OT i din fina tråd... 🤓 Force of habit..

Det finns motsvarande dokumentation för backspeglar, hastighetsmätare, mm mm ja alla delar/egenskaper på ett fordon är på ena eller andra sättet reglerat av en lag. Globalt sett vet jag inget som inte är reglerat, till och med färgen (kulör) är föremål för lagstiftning på vissa marknader, olivgröna bilar i Indien om jag nu mins rätt.

Hur som, när man bygger en bil som ex. Volvo gör sitter en hel avdelning och hjälper konstruktörer med tolkningar och förslag på hur man kan göra så att man till slut kan certifiera bilen så den blir laglig att sälja.

Nu ska jag inte skräpa ner tråden nått mer utan återgå till julstöket.

  • Like 1
Posted

Hej, ingen fara Norlin du skräpar inte ner.  Regleringssamhället är fantastiskt, lär väl inte bli mindre av den varan heller. 

Julstök är trevligt men ett aber för verkstadstid, blir inget gjort.

God Jul !

Mvh Pär 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...