steel Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 (edited) Hej, nr 2 insläpad i verkstad. Är nog 10-15 år sedan detta bygge påbörjades. Som titeln anger en Land Rover 88 med terrängbil 20 axlar som är upphägnda i Range Rover bärarmar. Torpedväggen var totalt upprostad så den blev nybyggd. Lite kul att se hur den yngre varianten av mig själv byggde, inte samma aversion mot vikt.... Plockade av själva karossdelarna. Några detaljer att göra om, styraxeln vobblar. Svetsade fast bullarna på en platta som sedan svetsades fast på ena ramhalvan. Flexar betänkligt bör nog vara genomgående med rörhylsa. Motor urplockad, WTF ?? Paketet vägde 247 kg. Mvh Pär Edited November 22, 2020 by steel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 (edited) Det där är giltig försening. 👍 1959 😝 rätt åttionde tesla motorn i mitten med svetsad diff = klart Edited November 22, 2020 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Hej, @LUPUS ! Tack, ja man ska inte stressa... En god ide med Tesla motorn, det hade jag inte tänkt på. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Hej, Lada Niva fördelningslåda på plats. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 25, 2020 Author Share Posted November 25, 2020 Hej, motor på plats. Fixat flexet av styrväxeln. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 Ser trångt ut får drivaxeln till bakaxeln? (Ellerom det var fram) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 26, 2020 Author Share Posted November 26, 2020 Hej, stämmer. Måste modda lite. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 26, 2020 Author Share Posted November 26, 2020 Batterilådan på plats, ser lite högt ut på bilderna men inte högre än fossilen. Detta är andra varianten, nu är den så lågt och så långt bak det går. Ramen till den: Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 27, 2020 Author Share Posted November 27, 2020 Hej, fick dit controllern och övrig elektronik. Blev sugen att se om det funkade, jodå... Sen blev det popcorn igen. Väääldigt irriterande. Fattar inte, har kört med packet i Electric Rockcrawlern . Kollat balansen, 38 mV, underhållsladdat. Men tamef...n. Blev trött, dricker öl i stället. Raap, Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Ser ut som de majskornen är klara .... kanske tidigt för fel rapport men sköt du batteriet eller det andra först ? jag dricker för övrigt öl INNAN jag kopplar man blir modigare då ( 10 amp säkring är ganska fegt i och för sig ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 28, 2020 Author Share Posted November 28, 2020 😀 Får väl börja med några öl innan ihopkopplingar, kan ju inte gå sämre... Det är de klena sladdarna för BMS som brunnit, troligen har det börjat bli varmt nere vid batterierna och blivit kortslutning där. Sedan har i sin tur BMS:et fått det svettigt. En teori till varför det hände är (kanske) att Tesla BMS originalsladdarna är väldigt tunna och då inte tål BMS utjämnings strömmar, om nu batteriet var i mer obalans än jag trodde ? Det som talar emot detta är att det funkat hela tiden förut. Men ingen aning, kan vara något jordfel ?? Batterierna har klarat sig, ser värre ut än det är. Ska montera isär och dra nya kablar till BMS. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Kan det var så att du råkat växla cellkablarna mellan den höga och låga batterimodulen? Då kan det blir stora strömmar i några cellkablar. Vet du vad max balanseringsström är för ditt BMS? Eller vilka balanseringsmotstånd som används? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 28, 2020 Author Share Posted November 28, 2020 (edited) Hej, @bexander ! Grejen är att jag inte mixtrat med packet sedan jag kört det i El Rockcrawlern, bara kollat statusen och underhållsladdat. Sedan kopplade jag bara in plus och minus på controllern samt slog på det. Då visade det 38mV skillnad mellan högsta och lägsta cell. Detta skenade sedan iväg men det tror jag berodde på viss kortslutning mellan kablarna. Enligt spec ska det balansera 1,2 A. Vet tyvärr inte vilka motstånd som används. Torpedvägg värdig mindre stridsvagn... Lättad och på plats, ska skära ur mer plåt och ersätta med aluminium på ej belastade ytor. Mvh Pär Edited November 28, 2020 by steel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 29, 2020 Author Share Posted November 29, 2020 Hej, donat med styrningen idag. Satte dit ett plastlager för att bota rörelsen i alla sidled. Egentligen inte den lösningen som önskades men hittade ingen eftermarknadsknut i 11/16-54. Även mycket funderande kring golv, bromslösningar, handbroms etc. Ramlar på plats till slut. Även fått tag på delar till kardanerna. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 30, 2020 Author Share Posted November 30, 2020 Hej, inne i träsket på allvar. Körställning, pedaler på fel ställe, ratt i knäna...vet inte om min anatomi förändrats så mycket på 15 år. Var kanske mer förlåtande förut och mer glad att man överhuvudtaget fick ihop något. Kommer att skippa bromsservo då det är trumbromsar, satsar på låång pedal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 1, 2020 Author Share Posted December 1, 2020 Hej, ratt och bromspedal på plats. Blev en konstruktion med många hål. Fick bygga om ännu mer av torpedväggen för att få tillräcklig slaglängd på pedalen. Nu sitter dock pedalerna och ratt i bekväm position. Använder original TGB11 huvudbromcylinder. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 Hej, har börjat med golvet. Lite rör och fästen. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 Hej, och så en video på byggnationen: Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Snyggt! Jag vill verkligen börja bygga mitt men har en del annat som ska göras klart innan 😛 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 (edited) Tack, @daromer ! Ähh, strunta i det andra och börja bygg. Fick ihop kardanerna, hade sån tur att ytterdiametern på 140 kardanen passade nästan perfekt på TGB :s kardans innerdiameter. Bara att mäta och bränna ihop. Fick bygga om, som tidigare nämnts, bakre fästet för motorn för att kardanen skulle gå fri vid in och utfjädring. Mvh Pär Edited December 3, 2020 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 4, 2020 Author Share Posted December 4, 2020 Hej, fick äntligen montera mina Black Diamond. Dessa har legat på hyllan sedan 20 år då de satt på en kraftigt modifierad Volvo Valp ihop med de Range Rover hjulupphängningar som nu sitter på Landrovern. Att jag rev isär det Valpen bygget är för mig fortfarande ett mysterium, nån nyck ?? Men hade väl Landrover bygget i kikaren. Orbitrolen som sitter i Electric Rockcrawlern kommer därifrån. Och bak. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 5, 2020 Author Share Posted December 5, 2020 (edited) Hej, fick dit golvet idag. Sedan är frågan storleken på handbromsskivan som ska sitta på flänsen vid fördelningslådan 150 mm eller 200 mm diameter?? Nerväxling i axlarna är 1:6 Mvh Pär Edited December 5, 2020 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 6, 2020 Author Share Posted December 6, 2020 Hej, blev svensk mellanmjölk. Svarvade ner stora skivan till 190 mm, ur med navet och svetsade ihop med medbringaren. Och på plats, krävs en liten skrapbåge under. Ska nu skaffa ett mekaniskt bromsok. Tror wildwood har det. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 Hej, har nu börjat bråttas med batteripacket. Byter BMS kablar till cellerna. Gäller att räkna,mäta och märka upp, fattar fortfarande inte vad som gjorde att det blev popcorn sist. Är nog lite trög. Bygger även om själva batterilådan så det går att klämma i 3 moduler. Blir ca 15 kWh. Blir ny låda åt BMS: et. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 Hej, liten film på det ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 8, 2020 Author Share Posted December 8, 2020 Hej, har nu pillat in alla 3 moduler i lådan och kopplat ihop dem. 68V och inga gnistor. Stort framsteg. Fått dit ett litet elskåp för BMS, shunt och sammankoppling för dc-dc och laddning. Funderar nu om jag ska koppla ihop Chargery BMS eller ett enklare ANT BMS som snart kommer från Kina. Lite nervös inför detta, inte kul med popcorn. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 9, 2020 Author Share Posted December 9, 2020 Hej, spårade ANT BMS som jag beställt från Kina, orkar inte vänta på det.... Började löda dit Chargery BMS i stället ( vilket var tänkt från början, kan hantera 500 A). Räkna, kolla dubbelkolla och mäta. Ska INTE elda upp detta också. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 Hej, kom på att om det ska provköras är det bra med broms. Rotade i gömmorna och hittade ett mekaniskt ok från Polaris ATV. Rotade lite mer och hittade en spak från en Scorpio. Hepp ! Lyfte Batteripacket på plats. Kopplade ihop och blundade. Väääldigt förvånad, varken röksignaler eller popcorn 😀 Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Speciella racing bromsklossar ? 🙂 🙂 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 Japp, Sorin ! Behövs då det gärna vill gå fort, säkert 40-50 knyck !! Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Hej, har nu provkört och en film på det : Mvh Pär 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Hej, har nu börjat med karossen. Front, skärmar och huv på plats. Blir ingen lowrider direkt, 140 cm hög vid framkant huv. Aerodynamiken inget att skryta med heller.... Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 1.1-1.2 kWh milen är en grov gissning 😝 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 19 timmar sedan, LUPUS sade: 1.1-1.2 kWh milen är en grov gissning 😝 😃😃 X4 kanske är närmare sanningen !! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Hej, lyfte dit bakre delen av karossen. Skulle inte haft så bråttom att svetsa dit torpeden...fort och fel. Men det är ju bara att skära loss och göra om. Skärmfäste och gångjärn till huv blev iaf rätt. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Hej, har ikväll haft det tvivelaktiga nöjet att skära loss torpeden, flytta fram den 5 mm och rikta upp den mot bakdelen så dörrarna stämmer. Ramskenorna är Inte i 90 graders vinkel mot torpeden, väldigt konstigt. Att man aldrig kan lära sig att bara punkta fast saker innan man vet till 100 % att det är rätt. Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 17, 2020 Author Share Posted December 17, 2020 Hej, har roat mig att fästa upp bakdelen mot ramen. Ett antal fästen. Fick hjälp att lyfta på hardtoppen. Blir fränt, men lite besviken då den var väldigt tung. Blir operation lättning, sitter nån typ av inredning som luktar mögel som åker ur. Glasfönster blir plast. Blir inte det bra vete f..n. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Dom är så kantiga och fula så de blir oemotståndligt snygga . Måste ha ett fel på ” smaksinnet” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 18, 2020 Author Share Posted December 18, 2020 Hej, håller med dig LUPUS, är lite oemotståndliga på nått sätt. Har skruvat bort precis allt som går. Lyckades paja några rutor såklart. Men känns trots allt bättre med mindre vikt. Ser nu ut som om Chewbacca bott i kupén. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 19, 2020 Author Share Posted December 19, 2020 Hej, framrutan på plats samt fästen till den. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 Hej, film på senaste framgångarna ?? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Fan vill ha en sån här , finns de att köpa fortfarande till vettiga priser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 22, 2020 Author Share Posted December 22, 2020 Hej, LUPUS ! Brukar vara nån på blocket ibland, mer ofta förut. Börjat läsa SFRO:s Bygghandbok för Elfordon mer noga. Det mesta är väl klart men två problem dyker upp. EMC, står att det inte finns några formella krav på hemmabyggda fordon angående EMC test men att ingående komponenter BÖR vara EMC godkända enligt europeisk standard. Jag har en vanlig Kelly Controller som sitter i vilken eltruck/palltruck som helst runt om i sverige och europa för all del. Har dock ingen dokumentation på det. Hur ska man tolka det ? Jag tolkar det som att det inte behövs. Sedan står det att backen inte får kunna läggas i om bilen inte står stilla eller rör sig med max 5 km/h framåt. På min controller har jag en ingång för framåt och en för bakåt mao en trevägs strömbrytare , framåt , ingenting och bakåt. Samtidigt kan man ju lägga ur "framåt" under tiden bilen rullar framåt men hur ska man låsa att det inte går att lägga i backen ? Då måste det till nån krets med rotationsvakt etc. Förstår ej vitsen med det, vilken idiot skickar i backen när man åker i 90 km/h framåt ?? Sitter en spak med back i alla bilar men inte lägger man i backen i tid och otid för det. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Det äf väl för det med en enkel knapp går att av misstag att få i backen. - Hur fort går den på lågväxel ? Kanske bara backa på lågväxel ? - kanske går att resonera sig fram till att ett dubbelkommando för back är tillräckligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Lite input från en som normalt bara läser & inte skriver eller bygger... EMC för fordon, Lagkravet kan läsas på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02012X0920(01)-20120920&from=SV Det är det som gäller för "icke hemmabyggda" fordon, hemmabyggda har som du säkert sett & vet inte alla de kraven som ett "byggt för att sälja" fordon har. Som det står i våra nationella krav för elbilar https://sfro.com/images/stories/dok/elfordon-1_0_final.pdf Citat Elektromagnetisk kompatibilitet, EMC Hemmabyggda fordon har inga formella krav på EMC-test men de bör vara så konstruerade att de inte stör andra maskiner (eller radio och TV). Ingående komponenter (styrelektronik etc.) bör vara EMC-godkända enligt europeisk standard, och i övrigt ska man se till att skärma av ledningar för att minska risken för störningar Vilken europeisk standard författaren hänvisar till är lite luddigt, för bil är det ECE R10 som gäller. Men om dina "burkar" är godkänna enligt någon standard är det ju bara bra, jag tolkar det åxå som att ECE R10 krav inte gäller, lika lite som någon annat ev. industristandard, men det är bra om det fins någon form av godkännande. När det gäller back, skulle en hastighetsstyrd spärr lösa det problemet? När hastigheten är över 5 km/h är kretsen från brytaren öppen & kan inte aktivera backen, i hastigheter under går det bra. (Vet inte hur ditt vred ser ut, varken mekaniskt eller elektriskt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Vad gäller back tänker jag tillåta back men ha en limiterat moment . Detta för att snyggt kunna gå rullande fram till back . i princip endast max regent moment som funktion av pedal tills hastigheten är ” låg”. Man får fyra kvadranter att kalibrera 0-100 pedal och -max hastighet -> + max hastighet du skulle nog kunna pilla ihop en aurdino enkelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 (edited) Gällande back: Det finns inget skydd i controllern för att bara tillåta växeländring under vissa varvtal? Eller har du back via separata kontaktorer? Borde räcka med en mekanisk spärr, typ lock över brytaren för backen eller liknande så att det krävs två moment för att få i den. Är ju så det är i många manuella bilar, spärr att lyfta eller trycka ner för att kunna lägga i backen. Typ nått sådant: https://www.conrad.se/p/vippstroembrytare-kippschalter-mit-led-12-v-r-1-st-645981?gclid=EAIaIQobChMIrYqozJDk7QIV5gZ7Ch3LfwVaEAQYAiABEgLCHPD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=tr Edited December 23, 2020 by bexander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 23, 2020 Author Share Posted December 23, 2020 (edited) Hej, tack för alla svar. Tror många med mig när man läser Bygghandboken att det är helt omöjligt att få något genom besiktningen, men oftast när man går igenom och diskuterar saker och ting är det oftast inte så krångligt. Tror intresset för att bygga eldrivna fordon är stort så det är bra med den här typen av diskussioner. Norlin : det var en rejäl lunta gällande EU:s regler, ECE R10. Gillande inledningen " EU-institutionerna tar inget ansvar för innehållet " 😃 !! Nähä, men en massa dokument går bra att producera !! Skämt åsido, intressant att det finns en så omfattande skrivning om det här ända ner på detaljnivå. Bra att vi tolkar SFRO:s text på samma sätt, tyvärr har jag ingen dokumentation eller godkännade angående EMC eller liknande på Controllern. Har dock varit i kontakt med Kelly Controlls tidigare och då har de varit väldigt tillmötesgående, borde finnas nån typ av prövning och godkännande. Tack för ditt inlägg !! Norlin, LUPUS , Bexander : Tyvärr är den "programmerbara" delen av programvaran på controllern väldigt primitiv på den här gamla modellen. Man ska kunna skicka Canbus signaler och få den att eventuellt göra andra konster, men men... Då det är en Series DC motor sitter det externa kontaktorer för fram och back, styr dem idag med trevägs vippströmbrytare, dubbelkommando löser ju risken för olyckshändelse. Där är det en väldigt enkel lösning med den typen av skyddskåpa som du föreslår bexander. Antigen den för sig själv eller ev ihop med vippströmbrytaren. Arduino lösningen är ett litet projekt för sig själv, kul och kanske dags att lära sig. Har tyvärr inte ditt kunnande LUPUS, din lösning verkar väldigt snygg. Tippar att den gör iaf 20-30km/h på lågväxeln. Min plan för Landrovern var att bygga klart för den för byggbesiktning och sedan ställa den åt sidan för fokus på Elvito och SuperV8. Men nu tror jag att jag gör byggbesiktningen så fort som möjligt så det finns tid att jaga dokumentation och liknande under tiden. Kan då även demontera, renovera, lacka och skruva ihop det mekaniska om det uppstår "dötid". Mvh Pär Edited December 23, 2020 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Sorry Pär, nu blir det lite OT i din fina tråd... 🤓 Force of habit.. Det finns motsvarande dokumentation för backspeglar, hastighetsmätare, mm mm ja alla delar/egenskaper på ett fordon är på ena eller andra sättet reglerat av en lag. Globalt sett vet jag inget som inte är reglerat, till och med färgen (kulör) är föremål för lagstiftning på vissa marknader, olivgröna bilar i Indien om jag nu mins rätt. Hur som, när man bygger en bil som ex. Volvo gör sitter en hel avdelning och hjälper konstruktörer med tolkningar och förslag på hur man kan göra så att man till slut kan certifiera bilen så den blir laglig att sälja. Nu ska jag inte skräpa ner tråden nått mer utan återgå till julstöket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 24, 2020 Author Share Posted December 24, 2020 Hej, ingen fara Norlin du skräpar inte ner. Regleringssamhället är fantastiskt, lär väl inte bli mindre av den varan heller. Julstök är trevligt men ett aber för verkstadstid, blir inget gjort. God Jul ! Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.