Jump to content

Byggtråd seven/miata


Recommended Posts

Det jag tänker på när jag ser bilderna, är att det inte verkar finnas så mycket som hindrar att det övre tvärgående röret trycks framåt/nedåt.

Om jag jämför med en Westfieldram, så har den rullen lite förskjuten i sidled så det går att ha en stötta snett framåt under infästningen:

image.thumb.jpeg.4946f22ad11ab90024c781947d36ac1c.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, therealpinto sade:

Det jag tänker på när jag ser bilderna, är att det inte verkar finnas så mycket som hindrar att det övre tvärgående röret trycks framåt/nedåt.

Om jag jämför med en Westfieldram, så har den rullen lite förskjuten i sidled så det går att ha en stötta snett framåt under infästningen:

image.thumb.jpeg.4946f22ad11ab90024c781947d36ac1c.jpeg

Jag har lämnat området lite öppet eftersom jag inte visste hur mycket plats det fanns, men tanken är endera två fyrkantsrör, eller en större 2 mm tjock plåt;

20241124_094928.thumb.JPG.5b85e1132526ad4726324de35b8b00f0.JPG

20241124_100453.thumb.JPG.d7354c8bfb1bc08cbf38417f0eb8e13c.JPG

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Det ser bättre ut !  Finns det möjlighet att sätta något stöd till den övre 4-kant profilen med ett rör rakt ner?

Vet du om "vanliga" bälten kan anses som något flexibla?

När jag räknade på vilka krafter det blev, och hur man skulle dimensionera plattjärn etc så skrivs det om att krafterna skiljer om man räknar med att bältet är stumt, eller om det ger med sig litegrann.... Jag utgick ifrån det stumma alternativet, men det vore ju bra att veta om man har säkerhetsmarginal x2 ... 

Link to comment
Share on other sites

Bilbälte är konstruerade för att töja sig, en kvalificerad gissning är det 10% på hela längden dessutom så rullar det ut en stäcka bara för att bältet i rullen dras åt.

Plana plåtar är kass att ta upp tryckande krafter men jättebra att ta upp dragande krafter.

Stödet till övre 4-kants röret bör absolut ligga rakt under bältesinfästningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Bilbälte är konstruerade för att töja sig, en kvalificerad gissning är det 10% på hela längden dessutom så rullar det ut en stäcka bara för att bältet i rullen dras åt.

Plana plåtar är kass att ta upp tryckande krafter men jättebra att ta upp dragande krafter.

Stödet till övre 4-kants röret bör absolut ligga rakt under bältesinfästningen.

Det är lite svårt att "komma åt" direkt under, rullen hamnar ca 6 cm under röret.. 

20241124_132252.thumb.JPG.c9fed09660e54666a9e5cce60c184113.JPG

Kanske ska ha rör på utsidan med?

20241124_132259.thumb.JPG.0c0352191673f4ebb34b3eaa151d3328.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...