PutteGT40 Posted January 10, 2020 Share Posted January 10, 2020 Har gått i tankarna nått år och lusläst forumet ett längre tag. Har egentligen flera frågor. Dels undrar jag om det finns någon mer leverantör än GTForte som säljer chassin i byggsatser? Sen undrar jag nog lite hur svår utmaning det är att bygga en GT40? Är utbildad mekaniker/elektriker och jobbar som mekaniker inom industrin men har ingen jättekoll på bilar egentligen. Svetsa/svarva/fräsa är vardag men tänker mer billösningarna? Har kunskap inom vänskap men vill ju klara mig så mycket som möjligt själv. Med vänlig hälsning, Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 10, 2020 Share Posted January 10, 2020 (edited) Vettigt ställda frågor, med eftertanke tycker jag👍 Jag vet inte någon mer än GT Forte som säljer "flat pack kit", nu har inte Darren rosat marknaden direkt och har många minuspoäng hos dom som beställt som jag förstår. Det finns nog andra här på forumet har mer erfarenheter och åsikter om detta. Jag höll mig undan mest för jag såg på bilderna att det inte är vad jag vill ha. Speciellt bärarmar med hjulupphängningarna, riktigt taskig ställbarhet och inte besiktningsbart med scrubradier etc. Inte rakt av iaf. Har själv filat lite på en rörsats men känner mig inte riktigt klar för "sjösättning". Angående det andra så har man din bakgrund tror jag det finns gott hopp vad gäller det praktiska. Det finns gott om kunniga här på forumet som bidrar med kunnande och tips när det behövs. Det som jag känner är svårbedömt är möjlighet att tillbringa tiden och portionen envishet som krävs innan man kan susa fram på en krokig småväg. Att bygga en Gt40 är just en en bilbyggarhobby där man måste gilla skaparglädjen, och det ganska mycket🙂 För min egen del ångrar jag inte en sekund, lite jobbigt stundtals men det positiva överväger massor. Å så har man fått flera nya vänner på köpet.👍 (En del som är nästan lika knäppa som jag) svårt? Njae. Men många handgrepp skulle man kunna säga. Edit: Mååånga med tre å😉 Edited January 10, 2020 by Arto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted January 10, 2020 Share Posted January 10, 2020 Du har alla förutsättningar för att bygga en bil med den utbildningen och yrkeserfarenheten. Billösningar finns det gott om och du kommer att förstå vilka som är användbara när du sätter dig in i problemen. Här på forumet kan du få mycket råd från erfarna å trevlig å hjälpsamma människor. Tveka inte mer ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 Tack för svaren 🙂 Har läst mig till att gt-forte inte är det mest rosade företaget. Men skapaglädjen är väl lite det som ligger till grund för att jag vill bygga chassit själv. Finns det möjlighet att köpa ritning någonstans? Kanske får ta det ett steg längre ändå 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 Kolla in den här tråden, finns ritningar där. https://www.gt40s.com/threads/a-riviera-scratchbuilt-gt40.32106/page-2 Det finns mer ritningar på andra ställen i tråden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 11 minuter sedan, Arto sade: Kolla in den här tråden, finns ritningar där. https://www.gt40s.com/threads/a-riviera-scratchbuilt-gt40.32106/page-2 Det finns mer ritningar på andra ställen i tråden Tack! Får nog bli den vägen istället. Räknar med ett antal års byggande ändå 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 6 minuter sedan, PutteGT40 sade: Räknar med ett antal års byggande ändå 🙂 Det får man nog absolut göra Bara att sätta igång och planera bygget och lägga upp en byggtråd. Har du tänkt någon speciell filosofi? Klassisk med 15" hjul och Ford Järnrova eller mer fritänk med någon nyare aluminiumsnurra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 Jag tänker mig nog lite blandat. Kommer inte bygga den exakt som en 60 tals, men vill ju ha 15" jul och en stor gammal gjutjärnsspis 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 5 timmar sedan, PutteGT40 sade: Tack för svaren 🙂 Har läst mig till att gt-forte inte är det mest rosade företaget. Men skapaglädjen är väl lite det som ligger till grund för att jag vill bygga chassit själv. Finns det möjlighet att köpa ritning någonstans? Kanske får ta det ett steg längre ändå 🙂 Hör med @fege - han har fått ett "flat-pack" av GT Forte och har erfarenheter runt det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 1 timme sedan, Jocke4U sade: Hör med @fege - han har fått ett "flat-pack" av GT Forte och har erfarenheter runt det Efter att ha sett ritningarna och googlat lite stål priser så får det bli ett scratch bygge. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 Köper man under 1000kg får man ofta ett tillägg på 100% på listpriset, kvantitetstillägg kallas det. Köper man det på omvägar genom goda kontakter hamnar man ibland på halva listpriset. Ädla metaller får man dessutom betala legeringstillägg på. Så det kan vara lite lurigt att köpa en stålbit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 49 minuter sedan, Klubbsson sade: Köper man under 1000kg får man ofta ett tillägg på 100% på listpriset, kvantitetstillägg kallas det. Köper man det på omvägar genom goda kontakter hamnar man ibland på halva listpriset. Ädla metaller får man dessutom betala legeringstillägg på. Så det kan vara lite lurigt att köpa en stålbit. Jaha där ser man! Sällan något skall vara enkelt verkar det som. 1000kg känns ju lite väl tilltaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted January 12, 2020 Share Posted January 12, 2020 Du bor i Strängnäs, jag kan rekommendera Eskilstuna handelstål, dom är bra att göra med och fixar de mesta, ligger i Folkesta. Böjda rör fixar Finess i Skogstorp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 12, 2020 Author Share Posted January 12, 2020 2 timmar sedan, Klubbsson sade: Du bor i Strängnäs, jag kan rekommendera Eskilstuna handelstål, dom är bra att göra med och fixar de mesta, ligger i Folkesta. Böjda rör fixar Finess i Skogstorp. Tack för tipset, ska kolla upp dem 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 12, 2020 Share Posted January 12, 2020 Halloj ! Väkommen i gänget, nu bygger jag ju inte GT 40 ...... än :-) börjar med en sjua sen får vi se vad man orkar med. Jag bygger from scratch började med att hämta 40 m rör hos svetsbolaget här i stan. sen har det blivit ett gäng återbesök. För egen del så är skapandet tror jag lika givande som det sen blir att köra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 12, 2020 Author Share Posted January 12, 2020 2 timmar sedan, Kjelland28 sade: Halloj ! Väkommen i gänget, nu bygger jag ju inte GT 40 ...... än 🙂 börjar med en sjua sen får vi se vad man orkar med. Jag bygger from scratch började med att hämta 40 m rör hos svetsbolaget här i stan. sen har det blivit ett gäng återbesök. För egen del så är skapandet tror jag lika givande som det sen blir att köra. Tack! 🙂 Ja skapandet är ju en stor del av grejen. Drömmer mer om att få bygga än köra egentligen hehe. Jag ska skaffa lite maskiner jag behöver sen blir det jigg innan bilen får påbörjas. Har ingen direkt budget att börja med så det får blli lite i taget. När det är dags för motor/kaross får man väl skrapa ihop ett större kapital men tills dess får det bli lite i taget 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Har kollat runt på det här med stål. Fick hem bygghandboken, har letat efter det som nämns i boken men hittar ingenting som verkar rätt eller är tillräckligt specat. Någon som har tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Välkommen Stål för ramen? Det finns material överallt och de flesta svetsbara konstruktionsstålen fungerar. Givet ska man kolla upp det innan 🙂 Men alla vanliga leverantörer har det i sin lager. T ex Stena lagerför det som vanlig S235 och den som då inte är märkt C (Kalldraget) Finns gott om benämningar. Men hör av dig till en firma med specifikationerna tar dom fram det. Jag köper mestandels av detta från Stena stål men även köpt från andra. Se till att få med papper på dess specifikation direkt vid köpet så slipper du leta senare Det som ibland kan vara knepigare är det till bärarmar men inga problem det heller. Det hittar du på de flesta med alternativt direkt från en hydraulfirma 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 1 minut sedan, daromer sade: Välkommen Stål för ramen? Det finns material överallt och de flesta svetsbara konstruktionsstålen fungerar. Givet ska man kolla upp det innan 🙂 Men alla vanliga leverantörer har det i sin lager. T ex Stena lagerför det som vanlig S235 och den som då inte är märkt C (Kalldraget) Finns gott om benämningar. Men hör av dig till en firma med specifikationerna tar dom fram det. Jag köper mestandels av detta från Stena stål men även köpt från andra. Se till att få med papper på dess specifikation direkt vid köpet så slipper du leta senare Det som ibland kan vara knepigare är det till bärarmar men inga problem det heller. Det hittar du på de flesta med alternativt direkt från en hydraulfirma 🙂 Har hittat s235/355 osv men det skall vara märkt +n enligt boken och det finns ingenstans. j2/k2 t ex har jag hittat. vill ha 40x40x2 mm som är lämpligt för tig svets bara men behöver beteckningar som funkar 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Förr i tiden var det märkt +n men i dags läget så är allt ur stenas sortiment normaliserat om det inte står +c. Detta kommer från Stenas ena säljare häromdagen: Citat Om något material är kallbearbetat så lägger vi till ett +C på slutet. (Cold) Exempel är KKR 25x25x2 Varmvalsat, eller som du säger ”Normaliserad”. Ett kalldraget material är alltid dyrare än varmvalsat. Om det står BA, så betyder det ”Betade/Anoljade”. Med ”Betade” betyder det att materialet har doppats i ett bad (typ syrabad) som tar bort orenheter på ytan. Sedan brukar man lägga på ett tunt lager olja (Anoljad) för att det inte ska rosta direkt." Jag ställde frågan själv då dom tagit bort +n benämningen 🙂 Återigen kolla med de du köper av så svarar dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 14 minuter sedan, daromer sade: Förr i tiden var det märkt +n men i dags läget så är allt ur stenas sortiment normaliserat om det inte står +c. Detta kommer från Stenas ena säljare häromdagen: Jag ställde frågan själv då dom tagit bort +n benämningen 🙂 Återigen kolla med de du köper av så svarar dom TACK!! slipper jag googla mig galen 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PutteGT40 Posted February 15, 2020 Author Share Posted February 15, 2020 Tänkte köra med Fyrkantsprofil S355JR och Esab ok tigrod 12.64 Kan det vara enligt konstens alla regler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.