Jump to content

Bakhjulsdriven eldrivlina till Three-wheeler (BMW i3?)


Fjonkalicious

Recommended Posts

Sitter ovh fantiserar om ett koncept/bygge i form av en three-wheeler med eldrivlina. NÀr jag kikat pÄ BMW i3:s motor sÄ ser den rÀtt nim och liten ut, dessutom bakhjulsdriven Àven om det kanske spelar mindre roll. 
 

Finns det nÄgra andra drivlinor man skall titta pÄ? 
 

OcksÄ nyfiken pÄ hur lÀtt det Àr att fördela upp batteripaketen pÄ flera olika positioner i bilen, för att enklare fÄ plats med allt. 

Link to comment
Share on other sites

Beror lite pÄ vilken effekt du vill fÄ ut?
Nissan Leaf finns rÀtt mycket info om och mÄnga som gjort lösningar pÄ för att anvÀnda motorstyrningen ocksÄ.
Tesla....
Mitsubishi Miev, original bakhjulsdriven.

GÀllande batteripacket sÄ gÄr det för det mesta att dela upp det pÄ flera positioner i bilen. Beror lite pÄ hur BMS:et Àr uppbyggt och hur vÀl du kan skydda och isolera anslutningarna.

Link to comment
Share on other sites

 

Detta var mitt första val , I3 motorns paket Àr jÀtte fint men har inte hittat varken can frames styrning eller ersÀttnings styrkort som verkligen verkar funka enkelt  Àn. 

Men det Àr nog bara googla runt , det lÀr ju komma det med

Link to comment
Share on other sites

Hej, har en komplett drivlina I3 : batteri, motor, HVJB,vxllÄda, controller, drivaxlar och spindlar liggandes. Har sÄ mÄnga projekt att jag inte vet om det blir nÄgot med det hela.

Damien Maguire har kört motorn, men som LUPUS skriver ingen fullgod lösning Àn. Styrning av BMS:et till batteriet tror jag finns.  PM:a om intresse finns.

 

Mvh PÀr 

Link to comment
Share on other sites

Det Àr mer eller mindre dax priser pÄ elbils grejer i norge (ring / maila och pruta)  sÄ vilket batteri kitt du skall ha Àr lite svÄrt att veta ( Àr ju inte bara tekniken utan lite $ oxÄ  ) . 

Jag valde leaf för jag fick bra pris och bms Àr ganska standalone om man anvÀnder HELA  batteriet .   Samtidigt finns det de som kör utan BMS  helt och bara mÀter sÄ det inte blir ojÀmt ( dÄ manuellt balanserar). 

Ett batteri frÄn en OEM man inte rör borde vara ganska jÀmt i frÄn gruden.    BMS Àr tyvÀrr ganska dyrt i eftermarknad.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul med sÄ mycket respons. Jag fantiserade om att man skulle kunna hitta en bil som kunde köra(om Àn skadat) för att plocka all styrning osv frÄn bilen. Jag var naiv nog och tÀnkte att om man har all styrning som sitter i bilen sÄ borde grejorna fungera. Men det Àr ju vettigt att veta att det inte finns sÄ mycket stand-alone lösningar Àn. 
 

Intressant förslag steel, men jag fantiserar Àn. Har minst ett annat bygge att komma i mÄl med innan detta pÄbörjas. 
 

Miev Àr vÀl lite klent, Tesla för dyrt och jag tycker att Leafen kÀnns klumpig. 
 

Undrar vad som hÀnder nÀr man bara har ett drivande hjul. Undrar om den tror att ett hjul spinner och anti-spin gÄr in?

Edited by Fjonkalicious
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klen och klen, 80 kW Àr bra i liiiten bil. Pris framgÄr ej, kommer senare. 

https://openinverter.org  heter forumet jag for efter hÀromdagen.

HÀr Àr en film dÀr Damien Maguire kör BMW I3 motorn. Han skulle ocksÄ behöva köra sina filmer  X8.....

www.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DTH14ry6TOy8

Mvh PĂ€r

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
18 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

PÄ tal om ljudet, hur Àr ljudet i kupén?

Om du menar GT40...

Nu vet jag inte Àn men har Äkt i 2 st GT40 (Magnus och Claes) med hjÀlm, inga problem alls. NÀstan sÄ sjuan lÀt mer pga vinden emot huvudet.

KĂ€rran som @heralue har lĂ„ter nog mer Ă€n de flesta 😄  men det finns öronproppar och hörselkĂ„por 😉 Tror dock inte det Ă€r nĂ„t problem (man har ju inte örat bak vid avgassystemets mynning)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag hade nog anvÀnt tillverkarens BMS dÄ det i regel ger ett bra skydd, och inte dela upp en befintlig lösning. Det primÀra Àr kylningen av cellerna. Det fÄr absolut inte bli för varmt. Vad som kan ske Àr termisk medkoppling, till slut ökar strömmen sÄ mycket att all energi cellen hade sjÀlvurladdas och det gÄr mkt fort. Resultatet Àr en batteribrand som inte gÄr att stoppa. Tillverkarna lÀgger ned massor med resurser för att skydda batterierna. SÄ ett fÀrdigt paket Àr nog vÀldigt driftsÀkert. VÄra batterier vi tillverkar styr BMS allt detta genom att tex koppla bort batteriet vid laddning nÀr det Àr fullt eller om det börjar bli för varmt eller för hög ström.

VÄra laddare har en can ansluten till BMS, sÄ laddaren Àr i princip passiv, ladd algoritmen sitter sÄledes i BMS.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finns det nÄgra fler lÀmpliga motorer för en eldriven S7 eller liknande liten och lÀtt bil? 
SÄg en lösning med dubbla kedjor frÄn motor till diff till en Netgain Hyper 9 , hur hÄllbart skulle en sÄdan lösning vara om man gÄr pÄ en kraftigare motor frÄn tex en Leaf?

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Tomas sade:

Finns det nÄgra fler lÀmpliga motorer för en eldriven S7 eller liknande liten och lÀtt bil? 
SÄg en lösning med dubbla kedjor frÄn motor till diff till en Netgain Hyper 9 , hur hÄllbart skulle en sÄdan lösning vara om man gÄr pÄ en kraftigare motor frÄn tex en Leaf?

Vilken effekt vill du ha? Vilket vridmoment vill du ha? 

Leaf gen2 (-14 - -17) drivpaket Àr pÄ 80kW och 250Nm max.
Leaf gen3 (-17 -> ) Àr pÄ 110kW men finns ocksÄ i en 160kW variant. 
Alla ovan anvÀnder samma motor men olika inverter. 

Enklast med Leaf Àr nog att anvÀnda original vÀxellÄda/diff. Blir det för bred spÄrvidd med original drivaxlar sÄ finns Àven NV-e 200 som har nÄgot smalare spÄrbredd. 
Finns ocksÄ en kille i Canada som hÄller pÄ att göra axeladaptrar sÄ att man kan montera VW drivaxelflÀnsar och dÀrmed görs ett enormt utbud av drivaxellÀngder tillgÀngligt.
Axeladapter

BÄde fram och bakmotorn inkl motorstyrning frÄn Mitsubishi Outlander PHEV. Lite klenare Àn Leaf grejerna. 

Edited by bexander
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...