Fjonkalicious Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 Sitter ovh fantiserar om ett koncept/bygge i form av en three-wheeler med eldrivlina. När jag kikat på BMW i3:s motor så ser den rätt nim och liten ut, dessutom bakhjulsdriven även om det kanske spelar mindre roll. Finns det några andra drivlinor man skall titta på? Också nyfiken på hur lätt det är att fördela upp batteripaketen på flera olika positioner i bilen, för att enklare få plats med allt. Quote
bexander Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 Beror lite på vilken effekt du vill få ut? Nissan Leaf finns rätt mycket info om och många som gjort lösningar på för att använda motorstyrningen också. Tesla.... Mitsubishi Miev, original bakhjulsdriven. Gällande batteripacket så går det för det mesta att dela upp det på flera positioner i bilen. Beror lite på hur BMS:et är uppbyggt och hur väl du kan skydda och isolera anslutningarna. Quote
LUPUS Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 Detta var mitt första val , I3 motorns paket är jätte fint men har inte hittat varken can frames styrning eller ersättnings styrkort som verkligen verkar funka enkelt än. Men det är nog bara googla runt , det lär ju komma det med Quote
steel Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 Hej, har en komplett drivlina I3 : batteri, motor, HVJB,vxllåda, controller, drivaxlar och spindlar liggandes. Har så många projekt att jag inte vet om det blir något med det hela. Damien Maguire har kört motorn, men som LUPUS skriver ingen fullgod lösning än. Styrning av BMS:et till batteriet tror jag finns. PM:a om intresse finns. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 Det är mer eller mindre dax priser på elbils grejer i norge (ring / maila och pruta) så vilket batteri kitt du skall ha är lite svårt att veta ( är ju inte bara tekniken utan lite $ oxå ) . Jag valde leaf för jag fick bra pris och bms är ganska standalone om man använder HELA batteriet . Samtidigt finns det de som kör utan BMS helt och bara mäter så det inte blir ojämt ( då manuellt balanserar). Ett batteri från en OEM man inte rör borde vara ganska jämt i från gruden. BMS är tyvärr ganska dyrt i eftermarknad. Quote
steel Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 Hej, mitt dagspris: 52500 för allt. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 20, 2019 Posted November 20, 2019 11 timmar sedan, steel sade: Hej, mitt dagspris: 52500 för allt. Mvh Pär Tur jag är full köpt 🙈 Quote
Fjonkalicious Posted November 21, 2019 Author Posted November 21, 2019 (edited) Kul med så mycket respons. Jag fantiserade om att man skulle kunna hitta en bil som kunde köra(om än skadat) för att plocka all styrning osv från bilen. Jag var naiv nog och tänkte att om man har all styrning som sitter i bilen så borde grejorna fungera. Men det är ju vettigt att veta att det inte finns så mycket stand-alone lösningar än. Intressant förslag steel, men jag fantiserar än. Har minst ett annat bygge att komma i mål med innan detta påbörjas. Miev är väl lite klent, Tesla för dyrt och jag tycker att Leafen känns klumpig. Undrar vad som händer när man bara har ett drivande hjul. Undrar om den tror att ett hjul spinner och anti-spin går in? Edited November 21, 2019 by Fjonkalicious 1 Quote
steel Posted November 25, 2019 Posted November 25, 2019 Hej, det kommer bra grejer för konverteringar och byggen : https://www.inceptivemind.com/ready-install-crate-powertrain-electrify-type-vehicle/10263/ Mvh Pär 1 Quote
Fjonkalicious Posted November 26, 2019 Author Posted November 26, 2019 17 timmar sedan, steel sade: Hej, det kommer bra grejer för konverteringar och byggen : https://www.inceptivemind.com/ready-install-crate-powertrain-electrify-type-vehicle/10263/ Mvh Pär Men är den inte lite väl klen? 80kW.... Quote
LUPUS Posted November 26, 2019 Posted November 26, 2019 (edited) pris? Edited November 26, 2019 by LUPUS Quote
steel Posted November 27, 2019 Posted November 27, 2019 Klen och klen, 80 kW är bra i liiiten bil. Pris framgår ej, kommer senare. https://openinverter.org heter forumet jag for efter häromdagen. Här är en film där Damien Maguire kör BMW I3 motorn. Han skulle också behöva köra sina filmer X8..... www.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DTH14ry6TOy8 Mvh Pär Quote
steel Posted December 3, 2019 Posted December 3, 2019 Hej, mer godis till elkonverterande entusiaster ⚡⚡ https://driving.ca/auto-news/news/electric-crate-motors-make-turning-your-gas-car-into-an-ev-easy?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1571762456 Ser t.o.m ut som en V8, @Jocke4U Mvh Pär Quote
Jocke4U Posted December 4, 2019 Posted December 4, 2019 14 timmar sedan, steel sade: Ser t.o.m ut som en V8, @Jocke4U Trevligt men tror den saknar känslan & ljudet 🙂 Quote
steel Posted December 4, 2019 Posted December 4, 2019 Så är det !! Går inte att jämföra @Jocke4U Mvh Pär 1 Quote
steel Posted December 14, 2021 Posted December 14, 2021 https://cascadiamotion.com/images/catalog/DataSheets/idm190.pdf Quote
Göran Nilsson Posted December 14, 2021 Posted December 14, 2021 On 2019-12-04 at 11:01, Jocke4U sade: Trevligt men tror den saknar känslan & ljudet På tal om ljudet, hur är ljudet i kupén? Quote
Jocke4U Posted December 15, 2021 Posted December 15, 2021 18 timmar sedan, Göran Nilsson sade: På tal om ljudet, hur är ljudet i kupén? Om du menar GT40... Nu vet jag inte än men har åkt i 2 st GT40 (Magnus och Claes) med hjälm, inga problem alls. Nästan så sjuan lät mer pga vinden emot huvudet. Kärran som @heralue har låter nog mer än de flesta 😄 men det finns öronproppar och hörselkåpor 😉 Tror dock inte det är nåt problem (man har ju inte örat bak vid avgassystemets mynning) 1 Quote
EUSSVEN Posted February 24, 2022 Posted February 24, 2022 Jag hade nog använt tillverkarens BMS då det i regel ger ett bra skydd, och inte dela upp en befintlig lösning. Det primära är kylningen av cellerna. Det får absolut inte bli för varmt. Vad som kan ske är termisk medkoppling, till slut ökar strömmen så mycket att all energi cellen hade självurladdas och det går mkt fort. Resultatet är en batteribrand som inte går att stoppa. Tillverkarna lägger ned massor med resurser för att skydda batterierna. Så ett färdigt paket är nog väldigt driftsäkert. Våra batterier vi tillverkar styr BMS allt detta genom att tex koppla bort batteriet vid laddning när det är fullt eller om det börjar bli för varmt eller för hög ström. Våra laddare har en can ansluten till BMS, så laddaren är i princip passiv, ladd algoritmen sitter således i BMS. Quote
Tomas Posted March 27, 2022 Posted March 27, 2022 Finns det några fler lämpliga motorer för en eldriven S7 eller liknande liten och lätt bil? Såg en lösning med dubbla kedjor från motor till diff till en Netgain Hyper 9 , hur hållbart skulle en sådan lösning vara om man går på en kraftigare motor från tex en Leaf? Quote
bexander Posted March 27, 2022 Posted March 27, 2022 (edited) 3 timmar sedan, Tomas sade: Finns det några fler lämpliga motorer för en eldriven S7 eller liknande liten och lätt bil? Såg en lösning med dubbla kedjor från motor till diff till en Netgain Hyper 9 , hur hållbart skulle en sådan lösning vara om man går på en kraftigare motor från tex en Leaf? Vilken effekt vill du ha? Vilket vridmoment vill du ha? Leaf gen2 (-14 - -17) drivpaket är på 80kW och 250Nm max. Leaf gen3 (-17 -> ) är på 110kW men finns också i en 160kW variant. Alla ovan använder samma motor men olika inverter. Enklast med Leaf är nog att använda original växellåda/diff. Blir det för bred spårvidd med original drivaxlar så finns även NV-e 200 som har något smalare spårbredd. Finns också en kille i Canada som håller på att göra axeladaptrar så att man kan montera VW drivaxelflänsar och därmed görs ett enormt utbud av drivaxellängder tillgängligt. Axeladapter Både fram och bakmotorn inkl motorstyrning från Mitsubishi Outlander PHEV. Lite klenare än Leaf grejerna. Edited March 27, 2022 by bexander 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.