dmc12Hank Posted September 16, 2020 Author Share Posted September 16, 2020 En till. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 15 timmar sedan, dmc12Hank sade: Ha ha. Saknar gummi. Men ska köpa däck så småningom. Jag tror jag ska köra på 235/55 17 fram och 245/55 17 bak. Vad tror du om det? Jag personligen älskar Thorque thrust och spinners. Så det är mina drömfälgar. Möjligen svarta istället för gråa skulle vara snäppet bättre men kanske inte. Skickat från min iPhone med Tapatalk Jag provade med 255 40 18 bak, men det är gränsfall. Kollar lite på Lightweight om man kan hitta liknande plåtfälgar med 5/112 eller 5/114,3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 2 timmar sedan, Christer J sade: Jag provade med 255 40 18 bak, men det är gränsfall. Kollar lite på Lightweight om man kan hitta liknande plåtfälgar med 5/112 eller 5/114,3 Lightweight är ju kanske världens snyggaste bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 Jag gillar lite mer oldschool med lite mer gummi, högre profil. På bilden ovan på E-typen är det så snyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted September 18, 2020 Share Posted September 18, 2020 Håller med @dmc12Hank men inte bara att utseendet passar den typen av bil bättre. (fast det ligger ju självklart i betraktarens ögon) Jag tänker även bättre funktion, ju lättare bil desto högre profil och tvärt om. Låg profil ger en nervösare bil, den låga profilen på lätt bil gör att greppet släpper mer plötsligt då belastningen i sidorna blir för låg, d.v.s. det "fjädrar inte" tillräckligt i gummit. Ska man köra lite bana ibland tror jag att man har roligare på lite högre profil då man vågar lita mer på bilen och därmed gasa mer. Följer det här bygget med stor spänning då jag gillar konceptet. Grattis till nya garaget, kör hårt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 26, 2020 Author Share Posted September 26, 2020 Håller på med styrningen. Jag tror att jag får ihop det. Herregud va trångt det är överallt. Har plastat huven också så nu är det flipfront som gäller. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 Trångt? Det där är i te trångt 🤔 GT40, där är det trångt😀 👍Kul att se dina framsteg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 27, 2020 Author Share Posted September 27, 2020 Tack! Ja GT40 bygge är lite mer överkurs känns det som. Ska sluta gnälla :)Ska försöka få dit lite pedaler idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 27, 2020 Author Share Posted September 27, 2020 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 28, 2020 Author Share Posted September 28, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 29, 2020 Author Share Posted September 29, 2020 Fint med furugolv i cockpit eller hur! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 4, 2020 Author Share Posted October 4, 2020 Ledig dag i bilfabriken idag. Tillverkade en taklampa till hallen i stället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 4, 2020 Author Share Posted October 4, 2020 Testade att skruva dit fälgarna. Kommer bli skitbra. Gott om plats för bromsoket. Inget tar i, skönt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 5, 2020 Share Posted October 5, 2020 (edited) Det där ser riktigt bra ut, måste känts tokbra! Edited October 5, 2020 by tpau 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 11, 2020 Author Share Posted October 11, 2020 Håller på med framänden och trixar med rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 11, 2020 Author Share Posted October 11, 2020 Upptäckte att blockhugger-headersen tar i en givare som sitter långt ner på blocket på passagerarsidan. Är det oljetempgivare kanske. Måste göra nåt åt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 18, 2020 Author Share Posted October 18, 2020 Har googlat lite och jag tror det är knack sensorn som sitter i vägen. Det verkar som man kan flytta den eller sätta en 90graders rörböj ganska enkelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 19, 2020 Author Share Posted October 19, 2020 Jag tänkte ju från början att inte ha några Jaguar loggor på bilen men kanske tänker om. Blir ju så snyggt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 26, 2020 Author Share Posted October 26, 2020 Lite jobbigt att kapa hela karossen på längden. Men det blir nog bra :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 (edited) Respekt!! Spännande att följa men det blir säkert bra bara man inte har för bråttom och låter det ta lite tid Edit: Bilder på två av mina favvoverktyg när jag håller på med plasten + möjligen en multislip. Edited October 27, 2020 by Arto 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 Så här ser det ut just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 31, 2020 Author Share Posted October 31, 2020 Det går långsamt framåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 31, 2020 Author Share Posted October 31, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 31, 2020 Author Share Posted October 31, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 Fixat bältesinfästningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted November 7, 2020 Share Posted November 7, 2020 Det där behöver jag också kolla på, har hela tiden tänkt att övre fästet ska vara utåt. Blir ju betydligt mera clean så där! Hur med höjden på övre fästet, i nivå med axel / nacke?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 17 minuter sedan, ulwe sade: Det där behöver jag också kolla på, har hela tiden tänkt att övre fästet ska vara utåt. Blir ju betydligt mera clean så där! Hur med höjden på övre fästet, i nivå med axel / nacke?? Det står i SFRO boken men har för mig att minimimåttet från sittdynan är 53cm till övre fästet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted November 7, 2020 Share Posted November 7, 2020 Hittade det i boken, 450 mm från höftkulan!! eller 520 mm från dynan för 4/5/6 punkts bälte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 45cm låter lite men å andra sidan kanske höftkulan sitter lite högre upp än sittdynan. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Har du tänkt montera något slags nackskydd ? Jag har liknande stolar till min Wildcat, men överväger att skaffa andra pga det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 1 timme sedan, Christer J sade: Har du tänkt montera något slags nackskydd ? Jag har liknande stolar till min Wildcat, men överväger att skaffa andra pga det. Jag har tänkt på det. På förarsidan på en Jaguar d-type så är det ju en kudde bakom huvet framför vingen. Se bild Men till passagerarsidan har jag köpt en som jag tänker mig att man sätter dit när man har en passagerare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Den på passagerarsidan är från en vanlig bil. Ganska diskret, jag ska svetsa dit rör i ramen bakom stolen där man sticker ner ”pinnarna” om du förstår vad jag menar. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Har inte bestämt mig om jag ska göra uppdelningen i kupén så att det blir mer sittbrunnar. Det ser ju rätt coolt ut men känns lite som man ska bli halshuggen eller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 F*n vilken vacker karossform det där är Kommer du att gömma en liten båge i fenan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 F*n vilken vacker karossform det där är:wub: Kommer du att gömma en liten båge i fenan?Ja det kanske man ska. Bara vetskapen att den är där skulle kännas lite skönare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Roade mig att kolla upp vilka färger och nummer alla D-type Le Mans bilar hade 1955-1957 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Just nu gillar jag den blå nr: 17 som kom trea 1957 och kördes av Lucas / "Mary bäst. Jag har ju en sjua som är gul så det vore kul med en annan färg. Skapligt resultat 19571. nr: 3 Bueb / Flockhart Jaguar D-type 2. nr: 15 Lawrence / Sanderson Jaguar D-type3. nr: 17 Lucas / "Mary" Jaguar D-type 4. nr: 16 Frère / Rousselle Jaguar D-type 5. nr: 8 Lewis-Evans / Severi Ferrari 315 Sport6. nr: 4 Gregory / Hamilton Jaguar D-type Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Karossen fanns i två varianter, short nose och long nose. Jag har en long nose vilken är absolut snyggast tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Lägger in resultatlistan från 1955-56 också om nån är intresserad. :)19551. nr: 6 Hawthorn / Bueb Jaguar D-type2. nr: 23 Collins / Frère Aston Martin DB3S3. nr: 10 Claes / Swaters Jaguar D-type4. nr: 37 Polensky / von Frankenberg Porsche 550 5. nr: 66 Gendebien / Seidel Porsche 550 Spyder6. nr: 62 Glöckler / Juhan Porsche 550 Spyder19561. nr: 4 Flockhart / Sanderson Jaguar D-type2. nr: 8 Moss / Collins Aston Martin DB3S3. nr: 12 Gendebien / Trintignant Ferrari 625 LM Touring4. nr: 5 Swaters / Rousselle Jaguar D-type 5. nr: 25 von Frankenberg / von Trips Porsche 550A RS Coupe 6. nr: 1 Hawthorn / Bueb Jaguar D-type Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Glömde en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 22, 2020 Author Share Posted November 22, 2020 Bilen är naken! Känns som att ta ett steg tillbaka nästan. Rören har tagit slut. Måste köpa mer för lite mer triangulering. Men först ska jag inrikta mig på bakvagnen, subframen, länkarmarna och fästen för coilovers. Allt kommer ju från Mazda RX8 och diametern på nedre dämparfästet är 18mm. Någon som vet om nån leverantör som har coilovers med 18mm uniball eller bussning i nedre öglan. Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 Alltid kul med en uppdatering på detta coola bygge! Två frågor: Varför inte köra på Mazda RX8 coilovers bak? Borde gå att hitta med justering och utbytbara fjädrar. Varför vill du ha uniballs till bakdämparen, kommer inget detta bygge bli en lite lugnare maskin? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Jag har funderat på att köpa ett coiloverkit till Mazda rx8 men jag kommer nog behöva byta fjädrar insåfall då den väger lite mer. Men det kanske inte är en så dum idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 Dom dämparna ser ut som dom jag köpte till min Mustang, Maxpeningrods. De jag köpte till mustangen var en komplett sats för strax under 2,5 tkr. För de priset var dom väldigt bra men dämparmatchningen är lite so so. I fram kan jag justera mellan tokhårt och hårdare och jag behövde köra vinkelslip på fästet för att få plats med muttern. I bak är dämpkarakteristiken bra men dämparen är för lång och fjädern för kort så jag har fjäderplattformen i max och dämparen kortast möjliga och har då 4-5 cm fjärdingsväg med hårt nedskurna bumpstop. På det stora hela blev bilen låg och är körbar men jag funderar redan på nya dämpare... Till Miatan köpte jag TA technix och de var klockrena på alla sätt, passade bra och bara funkade. Jag tror att det kan vara lite från lösning till lösning, för mustangen viste jag redan innan jag beställde att de skulle bara så då jag hittade lite forumtrådar och youtube klipp men ville ha den låg och tyckte inte jag hade råd att investera i dyrare. Det jag försöker säga är tänk en gång till innan du köper för billigt, det kan vara rätt sak att göra för att börja men kanske inte klockrent en långsiktig lösning. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Alltid kul med en uppdatering på detta coola bygge! Två frågor: Varför inte köra på Mazda RX8 coilovers bak? Borde gå att hitta med justering och utbytbara fjädrar. Varför vill du ha uniballs till bakdämparen, kommer inget detta bygge bli en lite lugnare maskin? /TAngående uniballs så vill jag ha bussningar om det går men jag vet inte hur dämparen rör sig i fjärdingsvägen. Varken fram eller bak. Kan ju vara så att den inte är helt linjär utan svänger lite. Vet inte hur det ser ut original. Men om det funkar tänker jag ha bussningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Dom dämparna ser ut som dom jag köpte till min Mustang, Maxpeningrods. De jag köpte till mustangen var en komplett sats för strax under 2,5 tkr. För de priset var dom väldigt bra men dämparmatchningen är lite so so. I fram kan jag justera mellan tokhårt och hårdare och jag behövde köra vinkelslip på fästet för att få plats med muttern. I bak är dämpkarakteristiken bra men dämparen är för lång och fjädern för kort så jag har fjäderplattformen i max och dämparen kortast möjliga och har då 4-5 cm fjärdingsväg med hårt nedskurna bumpstop. På det stora hela blev bilen låg och är körbar men jag funderar redan på nya dämpare... Till Miatan köpte jag TA technix och de var klockrena på alla sätt, passade bra och bara funkade. Jag tror att det kan vara lite från lösning till lösning, för mustangen viste jag redan innan jag beställde att de skulle bara så då jag hittade lite forumtrådar och youtube klipp men ville ha den låg och tyckte inte jag hade råd att investera i dyrare. Det jag försöker säga är tänk en gång till innan du köper för billigt, det kan vara rätt sak att göra för att börja men kanske inte klockrent en långsiktig lösning. /TPriset på kittet på bilden är nästan för bra för att vara sann. Ska kanske satsa på riktiga grejer på en gång. Men det svider lite. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 Stötdämpare, köpte via Libell AB, Protech. Fördelen är att du kan välja travel, fjäder, och justerbar dämpning. Byter man fjäder så är det bra att kunna ändra dämpningen, det hänger ihop..... Jag kunde välja bulthål diameter, men om dom har upp till 18 mm??? Det är grovt! Men ditt färdiga kit ser ju attraktivt ut, dom korta kommer att kunna ta vinkeländring väl? Toppskruven tillåter nog det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.