Jump to content

Recommended Posts

Posted
15 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Ha ha. Saknar gummi. Men ska köpa däck så småningom. Jag tror jag ska köra på 235/55 17 fram och 245/55 17 bak. Vad tror du om det? Jag personligen älskar Thorque thrust och spinners. Så det är mina drömfälgar. Möjligen svarta istället för gråa skulle vara snäppet bättre men kanske inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag provade med 255 40 18 bak, men det är gränsfall. Kollar lite på Lightweight om man kan hitta liknande plåtfälgar med 5/112 eller 5/114,3

 

10463_img_0195.jpg

Posted
2 timmar sedan, Christer J sade:

Jag provade med 255 40 18 bak, men det är gränsfall. Kollar lite på Lightweight om man kan hitta liknande plåtfälgar med 5/112 eller 5/114,3

 

10463_img_0195.jpg

Lightweight är ju kanske världens snyggaste bil.

Posted

Jag gillar lite mer oldschool med lite mer gummi, högre profil. På bilden ovan på E-typen är det så snyggt.

Posted

Håller med @dmc12Hank men inte bara att utseendet passar den typen av bil bättre. (fast det ligger ju självklart i betraktarens ögon) Jag tänker även bättre funktion, ju lättare bil desto högre profil och tvärt om. Låg profil ger en nervösare bil, den låga profilen på lätt bil gör att greppet släpper mer plötsligt då belastningen i sidorna blir för låg, d.v.s. det "fjädrar inte" tillräckligt i gummit. Ska man köra lite bana ibland tror jag att man har roligare på lite högre profil då man vågar lita mer på bilen och  därmed gasa mer. :burnout:

Följer det här bygget med stor spänning då jag gillar konceptet. Grattis till nya garaget, kör hårt.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Håller på med styrningen. Jag tror att jag får ihop det. Herregud va trångt det är överallt. Har plastat huven också så nu är det flipfront som gäller. afe9ae2ffe71d2e8150eeaeaeaed4598.jpg
e3609a71bb6aab8f1a526ec85be256f5.jpg
7e45ebe684b72d005fb1b78a73f3d930.jpg
5882edd14d72df4299811af636e469bf.jpg
298b23666d85e45b99d03c43dc8f6c9b.jpg
ac2a5015f5791e9a3c0c42269a368a33.jpg

  • Like 2
Posted

Trångt? Det där är i te trångt 🤔 GT40, där är det trångt😀

👍Kul att se dina framsteg

Posted

Tack! Ja GT40 bygge är lite mer överkurs känns det som. Ska sluta gnälla :)

Ska försöka få dit lite pedaler idag.

Posted

Testade att skruva dit fälgarna. Kommer bli skitbra. Gott om plats för bromsoket. Inget tar i, skönt.

4da30bd1ab861511489ee04134c91c5e.jpg

  • Like 3
Posted (edited)

Det där ser riktigt bra ut, måste känts tokbra!

Edited by tpau
  • Like 1
Posted

Upptäckte att blockhugger-headersen tar i en givare som sitter långt ner på blocket på passagerarsidan. Är det oljetempgivare kanske. Måste göra nåt åt det.

Posted

Har googlat lite och jag tror det är knack sensorn som sitter i vägen. Det verkar som man kan flytta den eller sätta en 90graders rörböj ganska enkelt

Posted

Jag tänkte ju från början att inte ha några Jaguar loggor på bilen men kanske tänker om. Blir ju så snyggt.
b882fdf50cfc80a9d825ebd0671e905f.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Respekt!!

Spännande att följa men det blir säkert bra bara man inte har för bråttom och låter det ta lite tid:icon_thumbup:

Edit: Bilder på två av mina favvoverktyg när jag håller på med plasten + möjligen en multislip.

 

001.thumb.jpg.7cff4e8fb7ff3598357a1605071c3688.jpg

 

 

004.thumb.jpg.91a957c0f5122873d7cd24144e8e8327.jpg

Edited by Arto
  • Like 2
Posted

Det där behöver jag också kolla på, har hela tiden tänkt att övre fästet ska vara utåt. Blir ju betydligt mera clean så där! Hur med höjden på övre fästet, i nivå med axel / nacke??

Posted
17 minuter sedan, ulwe sade:

Det där behöver jag också kolla på, har hela tiden tänkt att övre fästet ska vara utåt. Blir ju betydligt mera clean så där! Hur med höjden på övre fästet, i nivå med axel / nacke??

Det står i SFRO boken men har för mig att minimimåttet från sittdynan är 53cm till övre fästet. 

Posted

Hittade det i boken, 450 mm från höftkulan!!  eller 520 mm från dynan för 4/5/6 punkts bälte.

Posted

Har du tänkt montera något slags nackskydd ? Jag har liknande stolar till min Wildcat, men överväger att skaffa andra pga det.

Posted
1 timme sedan, Christer J sade:

Har du tänkt montera något slags nackskydd ? Jag har liknande stolar till min Wildcat, men överväger att skaffa andra pga det.

Jag har tänkt på det. På förarsidan på en Jaguar d-type så är det ju en kudde bakom huvet framför vingen. Se bild Men till passagerarsidan har jag köpt en som jag tänker mig att man sätter dit när man har en passagerare. 

2B3FB362-A1A4-4D3D-AEB6-A40E8C3149FA.jpeg

Posted

Den på passagerarsidan är från en vanlig bil. Ganska diskret, jag ska svetsa dit rör i ramen bakom stolen där man sticker ner ”pinnarna” om du förstår vad jag menar. 🙂

Posted

Har inte bestämt mig om jag ska göra uppdelningen i kupén så att det blir mer sittbrunnar. Det ser ju rätt coolt ut men känns lite som man ska bli halshuggen eller

Posted

F*n vilken vacker karossform det där är:wub: 

Kommer du att gömma en liten båge i fenan?

  • Like 1
Posted
F*n vilken vacker karossform det där är:wub: 
Kommer du att gömma en liten båge i fenan?

Ja det kanske man ska. Bara vetskapen att den är där skulle kännas lite skönare.
Posted

Just nu gillar jag den blå nr: 17 som kom trea 1957 och kördes av Lucas / "Mary bäst. Jag har ju en sjua som är gul så det vore kul med en annan färg.

Skapligt resultat 1957

1. nr: 3 Bueb / Flockhart Jaguar D-type
2. nr: 15 Lawrence / Sanderson Jaguar D-type
3. nr: 17 Lucas / "Mary" Jaguar D-type
4. nr: 16 Frère / Rousselle Jaguar D-type
5. nr: 8 Lewis-Evans / Severi Ferrari 315 Sport
6. nr: 4 Gregory / Hamilton Jaguar D-type

Posted

Karossen fanns i två varianter, short nose och long nose. Jag har en long nose vilken är absolut snyggast tycker jag.

Posted

Lägger in resultatlistan från 1955-56 också om nån är intresserad. :)

1955
1. nr: 6 Hawthorn / Bueb Jaguar D-type
2. nr: 23 Collins / Frère Aston Martin DB3S
3. nr: 10 Claes / Swaters Jaguar D-type
4. nr: 37 Polensky / von Frankenberg Porsche 550
5. nr: 66 Gendebien / Seidel Porsche 550 Spyder
6. nr: 62 Glöckler / Juhan Porsche 550 Spyder


1956
1. nr: 4 Flockhart / Sanderson Jaguar D-type
2. nr: 8 Moss / Collins Aston Martin DB3S
3. nr: 12 Gendebien / Trintignant Ferrari 625 LM Touring
4. nr: 5 Swaters / Rousselle Jaguar D-type
5. nr: 25 von Frankenberg / von Trips Porsche 550A RS Coupe
6. nr: 1 Hawthorn / Bueb Jaguar D-type

  • 2 weeks later...
Posted

Bilen är naken! Känns som att ta ett steg tillbaka nästan. Rören har tagit slut. Måste köpa mer för lite mer triangulering.


Men först ska jag inrikta mig på bakvagnen, subframen, länkarmarna och fästen för coilovers. Allt kommer ju från Mazda RX8 och diametern på nedre dämparfästet är 18mm. Någon som vet om nån leverantör som har coilovers med 18mm uniball eller bussning i nedre öglan. Tacksam för svar.
2c527465e9e78bd5080afbf8471bff44.jpg
7a9b9051379980ea848880a06a20de7a.jpg
caa92fd1772756fd8ba1fb58537e9ebb.jpg

Posted

Alltid kul med en  uppdatering på detta coola bygge!

Två frågor:

Varför inte köra på Mazda RX8 coilovers bak? Borde gå att hitta med justering och utbytbara fjädrar.

Varför vill du ha uniballs till bakdämparen, kommer inget detta bygge bli en lite lugnare maskin?

/T

Posted

Jag har funderat på att köpa ett coiloverkit till Mazda rx8 men jag kommer nog behöva byta fjädrar insåfall då den väger lite mer. Men det kanske inte är en så dum idé.

Posted

Dom dämparna ser ut som dom jag köpte till min Mustang, Maxpeningrods.

De jag köpte till mustangen var en komplett sats för strax under 2,5 tkr. För de priset var dom väldigt bra men dämparmatchningen är lite so so.

I fram kan jag justera mellan tokhårt och hårdare och jag behövde köra vinkelslip på fästet för att få plats med muttern.

I bak är dämpkarakteristiken bra men dämparen är för lång och fjädern för kort så jag har fjäderplattformen i max och dämparen kortast möjliga och har då 4-5 cm fjärdingsväg med hårt nedskurna bumpstop.

På det stora hela blev bilen låg och är körbar men jag funderar redan på nya dämpare...

Till Miatan köpte jag TA technix och de var klockrena på alla sätt, passade bra och bara funkade.

Jag tror att det kan vara lite från lösning till lösning, för mustangen viste jag redan innan jag beställde att de skulle bara så då jag hittade lite forumtrådar och youtube klipp men ville ha den låg och tyckte inte jag hade råd att investera i dyrare.

Det jag försöker säga är tänk en gång till innan du köper för billigt, det kan vara rätt sak att göra för att börja men kanske inte klockrent en långsiktig lösning.

/T

  • Like 1
Posted
Alltid kul med en  uppdatering på detta coola bygge!
Två frågor:
Varför inte köra på Mazda RX8 coilovers bak? Borde gå att hitta med justering och utbytbara fjädrar.
Varför vill du ha uniballs till bakdämparen, kommer inget detta bygge bli en lite lugnare maskin?
/T

Angående uniballs så vill jag ha bussningar om det går men jag vet inte hur dämparen rör sig i fjärdingsvägen. Varken fram eller bak. Kan ju vara så att den inte är helt linjär utan svänger lite. Vet inte hur det ser ut original. Men om det funkar tänker jag ha bussningar
.
Posted
Dom dämparna ser ut som dom jag köpte till min Mustang, Maxpeningrods.
De jag köpte till mustangen var en komplett sats för strax under 2,5 tkr. För de priset var dom väldigt bra men dämparmatchningen är lite so so.
I fram kan jag justera mellan tokhårt och hårdare och jag behövde köra vinkelslip på fästet för att få plats med muttern.
I bak är dämpkarakteristiken bra men dämparen är för lång och fjädern för kort så jag har fjäderplattformen i max och dämparen kortast möjliga och har då 4-5 cm fjärdingsväg med hårt nedskurna bumpstop.
På det stora hela blev bilen låg och är körbar men jag funderar redan på nya dämpare...
Till Miatan köpte jag TA technix och de var klockrena på alla sätt, passade bra och bara funkade.
Jag tror att det kan vara lite från lösning till lösning, för mustangen viste jag redan innan jag beställde att de skulle bara så då jag hittade lite forumtrådar och youtube klipp men ville ha den låg och tyckte inte jag hade råd att investera i dyrare.
Det jag försöker säga är tänk en gång till innan du köper för billigt, det kan vara rätt sak att göra för att börja men kanske inte klockrent en långsiktig lösning.
/T

Priset på kittet på bilden är nästan för bra för att vara sann. Ska kanske satsa på riktiga grejer på en gång. Men det svider lite.
  • Like 1
Posted

Stötdämpare, köpte via Libell AB, Protech. Fördelen är att du kan välja travel, fjäder, och justerbar dämpning. Byter man fjäder så är det bra att kunna ändra dämpningen, det hänger ihop..... Jag kunde välja bulthål diameter, men om dom har upp till 18 mm??? Det är grovt! Men ditt färdiga kit ser ju attraktivt ut, dom korta kommer att kunna ta vinkeländring väl? Toppskruven tillåter nog det.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...