Jump to content

Electric Rockcrawler


steel

Recommended Posts

Hej, FIAT ??? Nej, LUPUS,  ser inte riktigt var den skulle passa in 😁

Är intresserad, bexander,  Gråben ska elektrifieras vad det lider.

20190218_165952.thumb.jpg.cdb4d5d6e76f44562d344e49633f164d.jpg

Bild på Gråben,  sitter en trilskandes WV motor med automat där idag.

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, steel sade:

Ok,LUPUS, trodde du behagade att skämta med mig. Den var väl dessutom fossil😣

Mvh Pär 

Nä mest om du inte hade motor så kan du få tillbaka "din" med låda ,  svetsa diffen så är det ju crawler 

Link to comment
Share on other sites

Att kunnandet finns betvivlar jag inte efter att ha läs div trådar, men datumet. Offroad fordon är ofta hybrider i någon mening. Fosilbränsle tills man inte kommer längre då drar man ut snöret på elvinchen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu varit lite intensiv även med mina mått mätt 😥20190404_195042.thumb.jpg.64582f47b2813fedb369a3a8e3ddc28d.jpg20190404_195053.thumb.jpg.0b51105b2fb650a736c7545819a7578e.jpg

@Offroad , el är alldeles utmärkt för terrängkörning.  Fullt moment direkt !!

Kommer att ha 15 kWh,  räcker för flera timmars crawlande 😀

Mvh Pär 

Edited by steel
La till
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På den tiden hann jag bara köpa däck och beställa stål rör 🙈.  För långsam .... 

vilken fördelnings låda blev det ?är det ladan som är rengjord ?   Ser relativt ny  ut .... 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

😀LUPUS ! Det blev Lada Niva lådan. Själva layouten på ingående axel i förhållande till utgående axlar till kardanaxlana gjorde att det blev mycket lättare att ansluta elmotorn.  Fick dessutom lägre utväxling på låg jämfört med valp vändarlådan samt högväxel för transport och 2 och 4 hjulsdrift ! 

Mvh Pär 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

PeerO@ 😀Inte helt främmande,  har börjat flyga FPV med min son, väldigt kul för övrigt, och sonen har vädrat intresse för något liknande.  Dock, troligen pga ålder, ser jag vissa risker med liknade flygdon. Choppad av propeller är en av dem....

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, är det någon som känner igen dessa bromsok,  märkta med " Warburg"

20190409_193750.thumb.jpg.2c1e5739709e5bf5dda5fc0e651f0c4b.jpg

Sitter fram på de konverterade Valpaxlarna. Beläggen slut och oken troligen bortom all räddning. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

för det första så tror jag du slog nytt rekord i byggande igen , men det börjar bli tråkigt att påpeka det nu  :-)    

för det andra ,  har du hittat någon fin step down DC/DC typ 380 volt till 12 ?`   duger med ganska låg effekt , bara underhålls ladda 12v sidan under drift 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack, LUPUS :smile: Blir ju lite sport att öka tempot.....  Hittade DC-DC nånstans på nätet......men vart ?? Ska kolla återkommer.

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, bexander sade:

@LUPUS Många nätaggregat som har PFC (Power Factor Correction) går att mata med DC, se ex här. De finns i många olika utspänningar och uteffekter, dock bör de sitta inomhus i bilen då de sällan är vattentäta. 

inte ens tänkt i de banorna....!     kanske till och med ligger något och skräpar hemma .    

Behöver man reglera en sådan eller är det ok att konstant köra den på 12v  ?   borde väl enbart lägga ut effekt om orginal  batteriet sjunker under 12v ? 

Grund förutsättningen är ju att det lilla bly batteriet är fullt och sedan tar denna vid om det behövs ,  det är ju inte  full laddfunktion utan mer slast support.   

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, LUPUS sade:

inte ens tänk i de banorna....!     kanske till och med ligger något och skräpar hemma .    

Behöver man reglera en sådan eller är det ok att konstant köra den på 12v  ?   borde väl enbart lägga ut effekt om orginal  batteriet sjunker under 12v ? 

Grund förutsättningen är ju att det lilla bly batteriet är fullt och sedan tar denna vid om det behövs ,  det är ju inte  full laddfunktion utan mer slast support.   

Det bästa är att ha ett 13,5-13,8V nätagg, annars blir inte 12V batteriet laddat något vidare. Tanken är att 12V batteriet enbart skall hjälpa till vid belastningstoppar som ex start av vindrutetrokare annars är det DC/DC som skall sköta resten. 

Vissa nätaggregat ger 13,8V från början andra kan gå att justera upp från 12V eller ner från 15V, allt beroende på specen på det specifika agget. 

Link to comment
Share on other sites

risken är väl att man överladdar om man inte har förbrukare  ?     hmm nästa steg vore ju något liknade man slår på duty via en aurdino 

nu kapar vi fel tråd oxå :-)  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, har klämt dit några aluminium plåtar. 

20190503_171653.thumb.jpg.4c05c08fdb7a2d9ef68e31cd3b2745a2.jpg

20190503_171626.thumb.jpg.ebd72dbde4db0bc7ff0ee106b32a1059.jpg

Plockar f.n. med det beryktade Tesla modul batteripacket som blev övergivet i Fox Relliant tråden,  undrar hur det går denna gång....???

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, all aluminium på plats :

20190510_131810.thumb.jpg.485788dff95a579d2faad9b776436483.jpg

Och nej, jag och Tesla grejerna är inte kompisar.....eldade upp ett BMS för 3tkr 😣 750 A är mycket kräm när det blir fel.20190507_161236.thumb.jpg.10096fdafd529293969bf4f5d7a3b297.jpg

Har beställt ett nytt....tror ( skriver tror ) jag vet vad som blev fel. Coilovers kommer imorgon, dags för seriös provkörning. 

Mvh Pär 

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Hej, bexander ! Tyvärr bara popcorn, kopplade ur strömförsörjningen, vände mig bort och läste manualen med radiokåporna på. Funderade efter en stund vad det var som bubblade.....full rökutveckling, fick evakuera garaget. Suck !  Troligen jordningsfel i övergången mellan kablagen i BMS:et. 6s i varje Teslamodul och 8s per kablage i BMS:et och för varje påbörjad 8 serie ska en jordkabel med.  Blev nått fel.

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, så här går det när man gör bypass på discharge funktionen om man har ett för litet BMS och inte håller koll på spänningsnivåerna. Resized_IMG_20190525_205632_795_3480.jpg.231bf869d8df25e49bb681c7602d4ac3.jpg

Kunde iaf rädda hälften av cellerna.....

Mvh Pär 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

:smile:Nja, inge bra på elbilar ifall det inte gäller däcken.  Felet var att BMS:et slog ifrån vid provkörningen då motorn drog momentant mer än 200 A som var limiten på BMS:et.

Batterierna klarar 400 A så smarte Pär kopplade sonika bort discharge från BMS:et och satte direkt på minuspolen istället. Charge fick vara kvar.  I provkörningsivern när de nya coiloversen kom på plats hade nämnda Pär inte koll på att nån cell hamnade under vad som är lämpligt spänningsmässigt och viss rökutveckling uppstod. Cell överbelastad. Knuffade hem ekipaget och laddade upp på nytt, inget konstigt vid laddning och trodde att allt var ok. Men icke, en cell var förstörd och vid nästa körning tog det eld. 

Lärdom: se för f..n till att ha rätt BMS !!

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Halloj !

Har en bekant som är insatsledare på brandkåren, han säger att såna där brinnande batterier ska man hålla sig långt ifrån för dom ger ifrån sig giftigheter som går igenom alla deras skyddskläder. så ta det försiktigt när du eldar batterier 🙂

  

Link to comment
Share on other sites

Tack, Kjell för omtanken ! Har förstått att det inte alls är bra. I Tyskland har de sonika en hel container med lämpligt brandsläkningsmedel där de sänker ner elbilar ifall de tar eld.

Har svetsat klart subframen för drivenheten. Fick även dit några rör under för att skydda drev och motorfäste. 

20200922_164616.thumb.jpg.62190fce9fce4b314624718cae19f939.jpg

Punktade dit den med hjälp av en plåtbit  och telfer.

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, fick till batterilådan där BMW I3 modulerna ska vara.20200925_183115.thumb.jpg.4692f80c35495de14bbd54ef4f3b4937.jpg

20200925_183146.thumb.jpg.5bc50cd16bf3a82b053c3ac59fb29a82.jpg

På sista bilden syns en liten förstärkning av k-länken. Den hade blivit lite krokig.

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...