steel Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Hej, nytt projekt! Beskrivning kommer. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Var tvungen att googla " Rockcrawler " . Väntar med spänning 🙂 🙂 // Sorin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Du behöver inte en Fiat drivlina 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Hm, ser ut som en ThrigeTitan-motor. Behöver du en till? Jag har en nyrenoverad 12kW liggandes... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Hej, FIAT ??? Nej, LUPUS, ser inte riktigt var den skulle passa in 😁 Är intresserad, bexander, Gråben ska elektrifieras vad det lider. Bild på Gråben, sitter en trilskandes WV motor med automat där idag. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 troligen blir det aldrig byggt något på den ändå, har ju gått nissan spåret nu , bättre om någon kan använda den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Ok,LUPUS, trodde du behagade att skämta med mig. Den var väl dessutom fossil😣 Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 1 timme sedan, steel sade: Ok,LUPUS, trodde du behagade att skämta med mig. Den var väl dessutom fossil😣 Mvh Pär Nä mest om du inte hade motor så kan du få tillbaka "din" med låda , svetsa diffen så är det ju crawler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Jaa, du menar Ansaldon, hmmm.... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Hej, orkade inte skriva, gjorde en liten film istället. Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Offroad Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Detta ser kul ut, eller är du bara skojfrisk.😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 2, 2019 Author Share Posted April 2, 2019 He, he Offroad ! Både och 👍 Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Kan bli riktigt kul detta 🙂 Och till Offroad: Vi som "känner" Steel höjer nog inte ens på ögonbrynen. Så att detta skulle vara en aprilskämt, nääää. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Offroad Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Att kunnandet finns betvivlar jag inte efter att ha läs div trådar, men datumet. Offroad fordon är ofta hybrider i någon mening. Fosilbränsle tills man inte kommer längre då drar man ut snöret på elvinchen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 (edited) Hej, har nu varit lite intensiv även med mina mått mätt 😥 @Offroad , el är alldeles utmärkt för terrängkörning. Fullt moment direkt !! Kommer att ha 15 kWh, räcker för flera timmars crawlande 😀 Mvh Pär Edited April 4, 2019 by steel La till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 (edited) På den tiden hann jag bara köpa däck och beställa stål rör 🙈. För långsam .... vilken fördelnings låda blev det ?är det ladan som är rengjord ? Ser relativt ny ut .... Edited April 4, 2019 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 😀LUPUS ! Det blev Lada Niva lådan. Själva layouten på ingående axel i förhållande till utgående axlar till kardanaxlana gjorde att det blev mycket lättare att ansluta elmotorn. Fick dessutom lägre utväxling på låg jämfört med valp vändarlådan samt högväxel för transport och 2 och 4 hjulsdrift ! Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 Detta blir väl ditt nästa projekt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 6, 2019 Author Share Posted April 6, 2019 PeerO@ 😀Inte helt främmande, har börjat flyga FPV med min son, väldigt kul för övrigt, och sonen har vädrat intresse för något liknande. Dock, troligen pga ålder, ser jag vissa risker med liknade flygdon. Choppad av propeller är en av dem.... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 6, 2019 Author Share Posted April 6, 2019 Hej, bygger vidare, väldigt kul 😀 Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 10, 2019 Author Share Posted April 10, 2019 Hej, är det någon som känner igen dessa bromsok, märkta med " Warburg" Sitter fram på de konverterade Valpaxlarna. Beläggen slut och oken troligen bortom all räddning. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 11, 2019 Author Share Posted April 11, 2019 Hej, dags för en liten filmsnutt igen !! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 (edited) för det första så tror jag du slog nytt rekord i byggande igen , men det börjar bli tråkigt att påpeka det nu :-) för det andra , har du hittat någon fin step down DC/DC typ 380 volt till 12 ?` duger med ganska låg effekt , bara underhålls ladda 12v sidan under drift Edited April 11, 2019 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 11, 2019 Author Share Posted April 11, 2019 (edited) Tack, LUPUS Blir ju lite sport att öka tempot..... Hittade DC-DC nånstans på nätet......men vart ?? Ska kolla återkommer. Mvh Pär Edited April 11, 2019 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 @LUPUS Många nätaggregat som har PFC (Power Factor Correction) går att mata med DC, se ex här. De finns i många olika utspänningar och uteffekter, dock bör de sitta inomhus i bilen då de sällan är vattentäta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 (edited) 9 timmar sedan, bexander sade: @LUPUS Många nätaggregat som har PFC (Power Factor Correction) går att mata med DC, se ex här. De finns i många olika utspänningar och uteffekter, dock bör de sitta inomhus i bilen då de sällan är vattentäta. inte ens tänkt i de banorna....! kanske till och med ligger något och skräpar hemma . Behöver man reglera en sådan eller är det ok att konstant köra den på 12v ? borde väl enbart lägga ut effekt om orginal batteriet sjunker under 12v ? Grund förutsättningen är ju att det lilla bly batteriet är fullt och sedan tar denna vid om det behövs , det är ju inte full laddfunktion utan mer slast support. Edited April 12, 2019 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 1 timme sedan, LUPUS sade: inte ens tänk i de banorna....! kanske till och med ligger något och skräpar hemma . Behöver man reglera en sådan eller är det ok att konstant köra den på 12v ? borde väl enbart lägga ut effekt om orginal batteriet sjunker under 12v ? Grund förutsättningen är ju att det lilla bly batteriet är fullt och sedan tar denna vid om det behövs , det är ju inte full laddfunktion utan mer slast support. Det bästa är att ha ett 13,5-13,8V nätagg, annars blir inte 12V batteriet laddat något vidare. Tanken är att 12V batteriet enbart skall hjälpa till vid belastningstoppar som ex start av vindrutetrokare annars är det DC/DC som skall sköta resten. Vissa nätaggregat ger 13,8V från början andra kan gå att justera upp från 12V eller ner från 15V, allt beroende på specen på det specifika agget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 risken är väl att man överladdar om man inte har förbrukare ? hmm nästa steg vore ju något liknade man slår på duty via en aurdino nu kapar vi fel tråd oxå :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Du kan inte överladda om du ställer det på 13,8 V. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 18, 2019 Author Share Posted April 18, 2019 Hej, liten provkörning utan bromsar och fel coilovers. 20190418_113013.mp4 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 26, 2019 Author Share Posted April 26, 2019 Hej, jaha och hur tänkte jag här ??? Blir väldigt svårt att få dit fälgen...... Gör om gör rätt 😠 Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 26, 2019 Author Share Posted April 26, 2019 Hej, nu blev det rätt. BMW E39 bakre bromsok. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 6, 2019 Author Share Posted May 6, 2019 Hej, har klämt dit några aluminium plåtar. Plockar f.n. med det beryktade Tesla modul batteripacket som blev övergivet i Fox Relliant tråden, undrar hur det går denna gång....??? Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 12, 2019 Author Share Posted May 12, 2019 Hej, all aluminium på plats : Och nej, jag och Tesla grejerna är inte kompisar.....eldade upp ett BMS för 3tkr 😣 750 A är mycket kräm när det blir fel. Har beställt ett nytt....tror ( skriver tror ) jag vet vad som blev fel. Coilovers kommer imorgon, dags för seriös provkörning. Mvh Pär 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted May 13, 2019 Share Posted May 13, 2019 Går BMS:et att laga eller blev det fullständigt popcorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 13, 2019 Author Share Posted May 13, 2019 Hej, bexander ! Tyvärr bara popcorn, kopplade ur strömförsörjningen, vände mig bort och läste manualen med radiokåporna på. Funderade efter en stund vad det var som bubblade.....full rökutveckling, fick evakuera garaget. Suck ! Troligen jordningsfel i övergången mellan kablagen i BMS:et. 6s i varje Teslamodul och 8s per kablage i BMS:et och för varje påbörjad 8 serie ska en jordkabel med. Blev nått fel. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 13, 2019 Share Posted May 13, 2019 Jäkla snyggt bygge ! Vad var det för axlar du använde ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 14, 2019 Author Share Posted May 14, 2019 Tack, Kjell ! Det är Volvo Valp axlar som är slivbromskonverterade. Ny film på byggnation och testkörning: Mvh Pär 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 26, 2019 Author Share Posted May 26, 2019 Hej, så här går det när man gör bypass på discharge funktionen om man har ett för litet BMS och inte håller koll på spänningsnivåerna. Kunde iaf rädda hälften av cellerna..... Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 27, 2019 Share Posted May 27, 2019 Kör så det ryker borde inte vara en term man använder på elbilar 😞 . Vad gick fel i detalj ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 27, 2019 Author Share Posted May 27, 2019 Nja, inge bra på elbilar ifall det inte gäller däcken. Felet var att BMS:et slog ifrån vid provkörningen då motorn drog momentant mer än 200 A som var limiten på BMS:et. Batterierna klarar 400 A så smarte Pär kopplade sonika bort discharge från BMS:et och satte direkt på minuspolen istället. Charge fick vara kvar. I provkörningsivern när de nya coiloversen kom på plats hade nämnda Pär inte koll på att nån cell hamnade under vad som är lämpligt spänningsmässigt och viss rökutveckling uppstod. Cell överbelastad. Knuffade hem ekipaget och laddade upp på nytt, inget konstigt vid laddning och trodde att allt var ok. Men icke, en cell var förstörd och vid nästa körning tog det eld. Lärdom: se för f..n till att ha rätt BMS !! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 11, 2019 Author Share Posted June 11, 2019 Hej, bygge av Tesla 48 V batteripack : Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Snyggt! Kanske du skulle ha ett nytt forumnamn såsom "El´Geek" 😉 😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 18, 2019 Author Share Posted June 18, 2019 Hej, lite mer om batteribrand : Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Hej, ny drivenhet. 4 X mer kW och 70 kg lättare..... Konstant AWD dock. Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Halloj ! Har en bekant som är insatsledare på brandkåren, han säger att såna där brinnande batterier ska man hålla sig långt ifrån för dom ger ifrån sig giftigheter som går igenom alla deras skyddskläder. så ta det försiktigt när du eldar batterier 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 (edited) Tack, Kjell för omtanken ! Har förstått att det inte alls är bra. I Tyskland har de sonika en hel container med lämpligt brandsläkningsmedel där de sänker ner elbilar ifall de tar eld. Har svetsat klart subframen för drivenheten. Fick även dit några rör under för att skydda drev och motorfäste. Punktade dit den med hjälp av en plåtbit och telfer. Mvh Pär Edited September 22, 2020 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted September 23, 2020 Author Share Posted September 23, 2020 Hej, färdigsvetsad subframe och provmontage av motor och transmission. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted September 26, 2020 Author Share Posted September 26, 2020 (edited) Hej, fick till batterilådan där BMW I3 modulerna ska vara. På sista bilden syns en liten förstärkning av k-länken. Den hade blivit lite krokig. Mvh Pär Edited September 26, 2020 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted September 28, 2020 Author Share Posted September 28, 2020 Hej, provmontage av I3 modul i batterilåda. Div fästen ditsvetsade. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.