Jump to content

SAABEL 92 E 2.0 uppgradering startad


LUPUS

Recommended Posts

Lite ont om tid men det små pillas med sista  12v 

vad tror ni om placering är detta godkänd för blinkers , lite tillfälligt på skärmen för jag är osäker på var jag skall borra i skärmen just nu. Inte bestämt om jag skall  köra med kromlister eller inte och det styr platsen. Men det jag läst  mig till borde detta va ok i reglerna. 

 

7A9F6DF6-FE49-43D1-9716-C920540427DD.thumb.jpeg.bf187c89e564b6fae9032d0f9f3022fb.jpeg
 

inuti är det bara lite buntband och tejp kvar. Börjar se ut som en bil 🚙 CB57F8FC-C7F7-4AD1-B143-31725A3B46CE.thumb.jpeg.21b900598c75ee638a11c3a8624b6c93.jpeg


 

Så nu är det ”bara” värme kvar inuti funderar på 12v nöd värme 700w och enkelt med relä eller orginal Leaf 5kw 400v och lite mera jobb med LIN dat bussar och annat kul 

Edited by LUPUS
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter många förslag fram och tillbaka och en hel påse med stegmotorer och drivmotorer har orginal mätaren blivit slaktad och fått en 25 kronors radiostyrd bil servo i opererad . Funktionen är enkel att styra från en aurdino och testat i en orginal Leaf redan ( tack Jonas) 

finns en liten oro för att den faktiskt låter lite för mycket i en elbil . Men kanske en bättre kvalitet servo och segt fett löser det 

1CFD2D4D-534B-4EA5-B48E-835F4C41C0A6.thumb.jpeg.183c164a48a5518bb3a30771cff47538.jpeg2CB3633A-0005-4A7C-9589-F39B120887F2.thumb.jpeg.a6aff6edf2862d6da554a153d88a6808.jpeg55F98E7B-244F-4C1C-B180-EF82C50EBA9F.thumb.jpeg.4e89933808d5cbb924c01fbbb6886cbd.jpeg
 

Bara resten kvar 🙈

Edited by LUPUS
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Smet ut Igår kväll och slutmonterar lite mera, tror aldrig det blev någon slutbild på bältena 

Bälten från enbay med rätt märkning , riktigt kraftiga järn i ramen och lägre bältet i höften på sätet i bakersta läget 

4161EBF5-6811-4026-8F8B-4DAA2876CC5A.thumb.jpeg.deda5ef4b46578a2f71af1921701d865.jpeg
 

grovt lite tjockare platt järn ersatta det första vinkel/ profil svetsade förslaget som följde stolpen   , tips från sfro1 

insidan b stolpen har en 2 dm lång stål platta istoppad utifrån blinkers pilen ( orginal eftermarknads grej) 


F41DC2AA-3C74-457B-9382-C88D980137D9.thumb.jpeg.7cd9d05b15e4320c53e94f9ea7419e3d.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Härligt att det börjar dra sig mot slutet ! 🙂

Ska ju snart va klar 🙈 7 jun är deadline 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite nörd bilder på displayen . 
var och hälsa på grabbarna på re-solve i Gbg ( de gör min VCU) .

detta   är gen två och har efter lite snack fram och tillbaka kraftigt förbättrat  sleep / vilo ström .

Nu skall mitt pytte lilla 12v 20 amp batteri klara sig minst  en månad+  mellan körtid. 
Innan börja det klaga efter 10-12dagar. 
 

B30ECE7A-F993-4D5F-BF8D-4D06AB016E59.thumb.jpeg.f911c6152b2fd27910ad85a6a4c86182.jpeg
 

 

558D07CF-C81C-4089-A7CD-695755E4615C.thumb.jpeg.e24f5099d11b83c2a7c2d6971d025174.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Full tank tack ! 
 

246E2792-7C26-41BB-83A0-39FC3A2C1664.thumb.jpeg.95eb97fb6ea87409503bbd4fa4afc8a2.jpeg


 

Full tank kaffe alltså ️, det enda de har till denna bil numera på tappen 

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
23 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Är den godkänd för allmän framfart nu? 😀

 

Nä det är shake down som gäller ,   saltet är borta och nästan regnet så första möjligheten att köra lite.   

Allt är mer eller mindre klart , broms balans  och allmänt uppförande.   

Den är lite hårt fjädrad fram med hacket hårdare än 9-3 aero fjädrar ( de som satt i donatorn)  och jag tro det påverkar att corner weighten inte är helt injusterad oxå , inbillar mig att den dynamiskt  svänger in lite lättare höger än vänster , men det kanske får bli senare känns helt klart besiktnings bar.    SFRO II skall bokas asap 

 

 

  • EDIT :    efter lite grova beräkningar skall det vara 7kilos fjädrar enligt spec --> med gissad vikt  är den  fjädrad tillca  2.4Hz   😆   hälften hade nog varit lagom på en glass åkar bil.    
Edited by LUPUS
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

1080kg 🤔  på lastbilsvågen det är väl inte helt galet på en elbil. 
359D54AC-DD4B-4F97-B4FD-5C8009F98A36.thumb.jpeg.23bd19ce8523e3c5e3e3bf9f6b9ab9b6.jpeg

 

Edited by LUPUS
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Vad får du för räckvidd 😀

Gissningar naturligtvis men orginal  skall en Leaf dra ca 1.7 kWh enligt cykel 

Men 92 an är lättare,  mindre luftmotstånd , smalare däck och inga parasit förluster så vi kan gissa på 1.5kwh per mil . Lilla 24kwh batteriet har nog kvar 20 ”verkliga” kWh som går att använda och inte bara skriva i specen ( tydligen är det inte 24 ens från start) jag kan gå lite lägre ner i SOC än orginal då ingen definitiv undre gräns existerar 

Så 13 ärliga mil borde gå nu och planen är att byta till 40 batteriet och då blir det ju 25 mil 

 

men detta skall naturligtvis testas kanske jag kommer under 1.5 🤔

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Du kanske kommer upp med den på bandagen ? 😀

Det gör jag nog om inget annat krockar, 
R-däcken från sjuan har ju  samma bultmönster och vore kul att se om det funkar oxå när det svänger , frågan är om det gör att svänga med 195 😂

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Brottarservo 😀

Mest rädd det tar i framskärmarna  , det är väldigt tajt redan 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bråkat med aurdino i flera dagar nu , lyckats köpa en can shield som ingen annan verkar använda , någon lyxig variant med joystick , GPS, minneskort mm  .

Manualens beskrivning av fysiska db9 pinnout var fel 🤬 ( obd istället för can standard som det stod)  

och efter det felet har jag  inte ens fått de enkla exemplen att fungera , till slut gav jag upp och hitta en problem tråd på ett forum , där stod att vissa kort hade helt andra intern pinnar , ställde in CS och INT pinnarna som det INTE står man skall göra och fick igång det med helt andra 10 år gamla ”noname” drivrutiner. 🍺 

En av de sista pussel bitarna innan sfro2 

fungerande hastighets mätare. 
—> Saab 1955 analog goes CAN 

 

 

 

 

 


 

hastigheten går till 120 sedan tar nålen i Funderar på om man kan låta nålen hoppa vid 130 till 30 , 140 till 40 osv . 
kanse efter regg 🤔

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

924DC63E-154C-43AE-B8B5-094842F1155F.thumb.png.b7c285d0cfe6c79cbdf0501e1cc91bb8.pngTrailer Queen !!!!

nu har den åkt lite kärra till utsocknes mark och SFRO2. 
på det hela såg det bra ut , men lite kompletteringar på dokument sidan  , en hel drös extra sånt  på elbilar. 
visst var förgasare enklare 😂


beröm för väghållning och lack…..😂
 

 

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, LUPUS sade:

924DC63E-154C-43AE-B8B5-094842F1155F.thumb.png.b7c285d0cfe6c79cbdf0501e1cc91bb8.pngTrailer Queen !!!!

nu har den åkt lite kärra till utsocknes mark och SFRO2. 
på det hela såg det bra ut , men lite kompletteringar på dokument sidan  , en hel drös extra sånt  på elbilar. 
visst var förgasare enklare 😂


beröm för väghållning och lack…..😂
 

 

grattis!

Link to comment
Share on other sites

Lite speciell känsla att packa up glas NOS baklampor från ca 1957 i orginal typ cellofan papper 

+ Dax att renovera teardrop originalen , citronsyra , stålborsten och nya dubbel lamphållare beställda ( ingen blinkers orginal ) 

9199EB04-A4B5-4E13-9128-154456523236.thumb.jpeg.b6236b93dbdb9343ad1f068d5143c312.jpeg

B605B0A3-5B10-4EC1-9A13-F2482FB23EF5.thumb.png.03cbe2a9e521e267ce977fabf4d14c65.png

Skulle inte dessa va räddningsbara  finns det faktiskt data tillgängligt för  att 3d printa 🥇

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
On 2024-04-09 at 21:24, vedde sade:

Kul, grattis! Kinnekulle nästa vore kul att se den.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Testa toppfart i går 143 på GPS , fan va gött att kunna hålla fullt under bron 😂

Edited by LUPUS
  • Like 1
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testar app baserad laddning via kommersiell laddstation . 
lite långsamt med 3.3 kW men full funktion inga buggar i uppstart 👍.

Nästa steg får bli att ta sig till storstaden och hitta en av de exotiska utrotnings hotade  chademo laddarna ( 50kw laddning i teorin)

Men kanske lättare att hitta vita noshörningar på Schlätta. 
 

och visst har dagens nya bilar blivit lite över jästa .  
min 1080 kg undra vad den till höger väger 
 

B2DB9349-D95F-45A7-8B8B-53D44DB27822.thumb.jpeg.8e5574c28c020cd61efab96afb0824ea.jpeg

  • Like 9
  • Thanks 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

De efterlängtade SFRO pappren kom i måndags 15.00 på posten , direkt på telefonen och lite snack med fordonsprovarna i Gbg och 7.30 morgonen dagen efter reggades det en

SAABEL   Modellbeteckning  92E 

EF7110D9-A864-401C-BFD1-ECBE95BA092C.thumb.jpeg.093b08e4bea76a4d7ebf0fe173f0e427.jpeg
 

den lilla damen ( för bilar är väl det) var lite nervös för lastbils hallen men någon cm tillgodo fanns. 

 Nästan 23 mil körda idag och en verifierad chademo DC laddning med bra fart  —> 39kw

CC11AD34-44EB-4610-8B69-C6CAB84D9AFA.thumb.jpeg.2e2bf9d8553e7822ffbe3ae5346a3860.jpeg
 

inga problem att följa vanlig trafik i både köer och motorvägs hastighet . 
Vinnare av alla rödljus 😝

 

Nu är det bara resten kvar 😎

 

 

  • Like 22
Link to comment
Share on other sites

  • LUPUS changed the title to SAABEL 92 E Nu registrerad !
38 minuter sedan, Cyberdennis sade:

Grattis till en fräck bil och ett bra jobb med den!

Kommer bli rullad i tjära och fjädrar om en månad 😎

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, LUPUS sade:

Kommer bli rullad i tjära och fjädrar om en månad 😎

Nej då. Alla där kommer veta vilket jobb det har varit och det är ju faktiskt ytterligare en Saab(el) ute på vägarna!

Link to comment
Share on other sites

Nästa 70 år tar på materialet, dörrstoppen sprack nästan direkt ☹️

Jörgen knepa dock ihop nya 

 

BF0D314E-D677-4B57-86D2-6A73C486BD60.thumb.jpeg.92929dd836486fc5734fd5cc2122f1a4.jpeg

77855BC2-A2B3-477E-AF53-B9FA4F6A5E7D.thumb.jpeg.20fad0e10b526c6a21632489e53df26b.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...