Marcus Hedström Posted March 2, 2019 Share Posted March 2, 2019 Hej Tänkte försöka dela med mig av mitt kommande projekt och inte bara snikläsa alla andras framfart i garagen. Hur som helst så guppar nog min blivande Zero på vågorna på väg till Göteborgs hamn i detta nu. Spänd väntan! Postar en bild på hjärtat i skapelsen så länge. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 2, 2019 Share Posted March 2, 2019 Hej Marcus, välkommen i gänget av amatörbyggare! 😀. Vad är det för donator till drivlinan? Mvh Kjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted March 2, 2019 Author Share Posted March 2, 2019 (edited) Hej Tack! Det är en Honda S2000 med 6vxl låda och Torsendiff. /Marcus Edited March 2, 2019 by Marcus Hedström 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 Välkommen! Verkar vara en riktigt trevlig högvarvig motor. Vad är effekten på en sån? 220-240 hk? Tänkte på gränsen för vikt/effekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted March 4, 2019 Author Share Posted March 4, 2019 Tack! Det är 240hk så visst, relativt mkt effekt. Siktar på att bygga enl dispansen på 20kw/100kg, ska bla förstärka motorrum, sittbrunn samt eventuellt även ha bur + lite andra viktöjande options, bredare däck, större tank (E85) etc. 750-760 kilo verkar inte vara onormalt för en Zero i std utförande så är nog inte allt för långt ifrån. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 Vid 760 kg landar du på 31 kW per 100 kg lite drygt dubbelt mot vad som godkänns som std och 11 kw /100 kg mer än vad som godkänns med dispens. Bilen behöver egentligen väga 885 kg för att landa på 20kW. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted March 4, 2019 Author Share Posted March 4, 2019 Helt korrekt, vilket jag oxå siktar på. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 Alternativet är väl att "bromsa ner " motorn lite om det gårSkickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted March 4, 2019 Author Share Posted March 4, 2019 Har forskat lite i detta oxå, tyvärr är nog utsikterna att lyckas relativt små. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted March 4, 2019 Author Share Posted March 4, 2019 Dags för paketöppning 😁 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 Vid 760kg så blir det 152 kW med dispens det är en diff på 25kW mot de 177 kW du har, kan bli lite mycket att gömma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 Marcus, öppna paketen vi vill se !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted March 4, 2019 Author Share Posted March 4, 2019 Menade att 760kg verkar vara ganska vanligt på Zero’s enl Transportstyrelsen, Jag siktar på en tjänstevikt på 885kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 Har en zero glasfiber kaross eller är den plåtklädd ? 1mm galvad plåt i stället för aluminium borde kunna hjälpa till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 Stor tank är bästa ballasten. Man väljer ju själv hur mycket man vill fylla på sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted March 4, 2019 Author Share Posted March 4, 2019 Jo det var ngt innanför allt emballage oxå 🙂 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Hej, man får tynga ner sitt fordon med diverse plattjärn etc. Hade en bukplåt som vägde modiga 70 kg samt ett nätt plattjärn på 20x120x700 fastbultad ovanför tanken på min Locost 31:a. Man får dock inte skruva bort dem efter regbesiktningen............ Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted April 7, 2019 Author Share Posted April 7, 2019 Efter lite andra måsten så har nu Zero’n fått lite tid. Motorn är nu inpassad och diffen någorlunda på plats den oxå, provisoriskt ska väll tilläggas och man behövde inte vara allt för brysk med kapskivan. Nu ska det smidas fästen. Trotts att motorn är relativt stor så sitter den förvånadsvärt bra i bilen, avstånd, bredder är synnerligen bra och då golvet på GT’n är försänkt kan man oxå kosta på sig att släppa ned motorn ngt. En hasplåt blir sedan lägsta punkten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Jag hade ju lite bly i min bil tidigare när man körde hojmotor(300kg)Lätt att placera (gömma) och väger bra. Köpte på lokala metallskroten. Men man får ju inte ta bort det efter vägning såklart.../VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Så man kan inte hyra det på tre veckor alltså ? Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Nä jag köpte för typ 5kr/kg osorterat bly och sålde för 4kr/kg tillbaka. Så 1kr/kg hyra kan man sägaSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted April 28, 2019 Author Share Posted April 28, 2019 Det tog några timmar och otaliga i o ur lyft men nu sitter den exakt där den ska! Växelspaken i rätt position, motorn centrerat o i ok höjd med bra motor/växellådskuddar. Kardantunnel även förstärkt. Tur det finns så stora marginaler i dessa bilar, hela 4mm till godo. Går faktiskt demontera motorn utan vinkelslip.. 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted September 29, 2019 Author Share Posted September 29, 2019 Första Sjuan färdigställd! 😁 Dax o ta tag i 1:1 bilen.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted December 6, 2019 Author Share Posted December 6, 2019 Jultomten kom tidigt i år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted December 6, 2019 Author Share Posted December 6, 2019 Tight men nog funkar det allt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted December 26, 2022 Author Share Posted December 26, 2022 Dax att riva för målning och foliering 😊 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilborg Posted December 26, 2022 Share Posted December 26, 2022 5 timmar sedan, Marcus Hedström sade: Dax att riva för målning och foliering 😊 Grymt jobbat😎 Bara de sista kvar nu! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.