catskalle Posted February 8, 2020 Author Share Posted February 8, 2020 (edited) Idag blev det testmontering av vattenpump! Ska montera den djupare så att generatorn får plats. /Thomas Edited February 8, 2020 by catskalle 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 Känner igen dessa prylar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 Snyggt, är det EWP150? Köpte du från Australien, eller? Har liknande prylar på listan 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 Japp stämmer,EWP 150 och direkt från Davies Craig! Flyttade ner och bakåt idag så blir det bättre plats! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 Testade en idé jag haft om att få bort bränslepåfyllningen som är onödigt nära kupén vid en sidosmäll! Så idén är att slopa original påfyll (tanklocken blir kvar) och flytta det bak som på bilden! Allt klart med pump, tryck, retur, och påfyllning. Under tanklocken är det tänkt att brandutlösning och strömbrytare hamnar! /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 1 timme sedan, catskalle sade: Japp stämmer,EWP 150 och direkt från Davies Craig! Flyttade ner och bakåt idag så blir det bättre plats! Vill minnas att Davies Graig rekommenderat att ha liten lutning på huset för att förenkla luftningen. Din montering verkar ändå kunna lösa det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 Ja precis som min sitter nu bör det funka! Problemet blir väll när man lutar den framåt och får luftficka i huset! /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 (edited) 10 timmar sedan, Jocke4U sade: Snyggt, är det EWP150? Köpte du från Australien, eller? Har liknande prylar på listan 😉 Såg att Demontweeks har dom, även locket isf. Orginalpumpen till Ford SB. Edited February 9, 2020 by Arto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 https://www.speeding.nu/p/motor-tuning/vatten-oljesystem/vattenpump/davies-craig-ewp150l-vattenpumpsats-11739.html 3775:- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Nu bör man ju köpa från svenska ÅF såsom Speeding,....men EWP150 pump för 2.550 kr inkl frakt från AUS (ca 1.300 kr billigare) https://www.ebay.co.uk/itm/Davies-Craig-150L-min-Aluminium-Electric-Water-Pump-LCD-Controller-DC8970/253415914794 Vattenpump-huset för 935 kr inkl frakt från AUS (nu var den slut såg jag) https://www.ebay.co.uk/itm/Davies-Craig-EWP-Header-Adaptor-Kit-For-SB-Ford-Windsor-289-351-DC8640/253483648123 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Du får tull att lägga till. Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 3 minuter sedan, Örjan Brattberg sade: Du får tull att lägga till. Mvh Örjan Och inte nog med det, svensk moms lär tillkomma även det väl?'' Thomas: Har funderat lite mer på din lösning med bränslepåfyllning etc. tycker den är riktigt genialisk. Ingen slang alls och mer utrymme att placera svårplacerade prylar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 10, 2020 Author Share Posted February 10, 2020 Tack Arto, man behöver bolla dessa saker med lika sinnade, det händer ju att man lyckas med en tanke vurpa då och då Men denna kändes rätt! /Thomas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 1 timme sedan, Örjan Brattberg sade: Du får tull att lägga till. Mvh Örjan Så sant, samt som @Arto skrev moms EDIT: så för pumpen 2550 kr => (+4% tull) 2.652 kr => (+moms 25%) = 3.315 kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 On 2020-02-09 at 16:46, catskalle sade: ....Under tanklocken är det tänkt att brandutlösning och strömbrytare hamnar!....... En mening/ordsekvens som innehåller sådant man inte förväntar sig att se tillsammans😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 11, 2020 Author Share Posted February 11, 2020 Ja man kanske är lite miljö skadad, men va skönt det vore ibland att bara öppna tanklocket och utlösa ett släcksystem och bryta strömmen! Bild på tjänstebilen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 Kollade lite på stag mellan bakre fjädring igår! Ser ut som att jag ska ner och bakåt så får jag mer utrymme till avgas! /Thomas 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 Just ja jag ändrade på staget och flyttade ner det och bakåt! Kapade ner fjädertornen och lockade dem i samma arbete Hoppas på att verkan blir som det är tänkt, jag tror det men det kommer att visa sig! bättre utrymme för avgas blir det dock! Fackverksbalken skall lockas och snyggas till när det är bestämt att den skall sitta där! /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted April 20, 2020 Author Share Posted April 20, 2020 Det är rörigt i verkstan nu Det tar mycket tid att få ihop dessa rör men ändå ett rogivande jobb. Montera, mäta, montera isär, punkta, prova. sen är det någon vinkel som inte stämmer så då är det bara att kapa isär och göra om. Kände när jag skruvade fram och tillbaka i alutopparna att några gängingångar var dåliga så då monterade jag insatsgängor! /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted April 20, 2020 Author Share Posted April 20, 2020 Snart dax för kabeldragning/härvor, vägg att dra på klar, kablar hemma, kabelstrumpor hemma, elschema klart ja då är det bara att köra igång. Tänkte projisera bilen på väggen och rita av så hamnar förhoppningsvis allt där det ska. /Thomas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 (edited) 3 timmar sedan, catskalle sade: .............Det tar mycket tid att få ihop dessa rör men ändå ett rogivande jobb. Montera, mäta, montera isär, punkta, prova. sen är det någon vinkel som inte stämmer så då är det bara att kapa isär och göra om................. Det ser urtjusigt ut, jag ser verkligen fram mot det där jobbet Fick f.ö. ett tips om att preppa några slangklämmor genom att punkta fast 3-4 korta små axelstumpar insidan. Då kan man dra en sådan över en skarv (eller flera), vrida och testa men ändå komma åt att punkta sedan när man tycker det är dags. Edited April 20, 2020 by Arto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 Sådär då är allt punktat bara helsvetsning kvar😁 /Thomas 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Respekt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Ja-jädrar så fränt... kul att se tålamod och framgång Av någon anledning, som jag inte riktigt kan förklara ser jag faktiskt fram mot just det momentet Pratade med Mick på SGT när jag var där en gång och dom höll på och punktade upp en omgång rör: "time consuming" var hans enda kommentar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Aaaah, älskar o bygga grenrör. Måste med andra ord vara lika störd som Arto, eller är det han som är lika sjuk som mig? 😇 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Stiligt blir det , ett riktigt 3-pussel att lägga kräver både tid och tålamod , snyggt jobbat !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Tjusigt! En del tittar på Picasso men jag tittar hellre på detta 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 22, 2020 Author Share Posted May 22, 2020 Har börjat helsvetsa rören blir ett till två rör varje gång jag åker till bilen. Tejpa skarvar, fylla rotgas, svetsa, sen repetera 😁 Rotgasen gör sitt jobb. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 Vilka primärrör längder landar du på ungefär ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 24, 2020 Author Share Posted May 24, 2020 Kollar idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 24, 2020 Author Share Posted May 24, 2020 De flesta ligger mellan 900-1000mm, cyl 4 och 8 blir kortare ca 600mm. Nu är alla rör helsvetsade, ska byta flänsar då jag bara hade svarta när jag började🤪 Efter det så ska det ner i betbadet. /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Snyggt jobbat och raskt marscherat ! Ja jo det är inte helt enkelt att landa lika långa primärrör kontra delat utrymme men allt annat . Håller på att plocka fram och tillbaka med mina än , men snart så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 Det kom en stormvind från norr igår på väg genom Sverige och stannade till i Söderhamns trakten så vi fick avnjuta denna läckerhet ( bilen alltså ), Tack christer. Vi var hemma hos Örjan så intressant att se lite olika lösningar och skillnad MK1 & MK2! /Thomas 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted November 14, 2020 Author Share Posted November 14, 2020 Liten uppdatering, Idag fixade jag lite med fronthuvens gångjärn och kylarens placering så det passar mot huven. Satte även dit ett förstärkt fäste till styrstången då det föregående flexade lite! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Hur går det här då Thomas, någon framfart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted September 3, 2021 Author Share Posted September 3, 2021 Sådär, håller på med ett stambyte i en fastighet som jag ska sälja men är snart klar så då ligger det mycket delar å väntar😁 Får uppdatera när jag drar igång! / Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted April 3, 2022 Author Share Posted April 3, 2022 Dåligt med uppdateringar men det jobbas i det tysta 😊 som sagt tidigare renoverat och sålt tre fastigheter och köpt en ny och flyttat in i med stort garage😁 Just nu bromsoks renovering. Nya dörrgångjärn, 100mm kylare, handbroms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted April 3, 2022 Share Posted April 3, 2022 1 timme sedan, catskalle sade: handbroms Gediget arbete du gör, bilen kommer hålla i många år. 👍🏻 Liten och snygg handbromsspak du har , var har du skaffat den ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted April 3, 2022 Author Share Posted April 3, 2022 Tackar 😊 https://www.carbuilder.com/uk/ Där är handbromsen från. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 17, 2022 Author Share Posted May 17, 2022 Bromsoken lackade och renoveras😁 bara logotyp och klarlack kvar👍 /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 Bara klarlack kvar😊 /Thomas 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 30, 2022 Author Share Posted May 30, 2022 Och så var klarlacken klar /Thomas 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted June 1, 2022 Author Share Posted June 1, 2022 Idag fortsatte jag med tunnel för kylrör som jag fått hem delar till, nu är allt i alu och den första handbromsdelen i stål ligger på bra och ha högen /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 1, 2022 Share Posted June 1, 2022 Blir fint de där Thomas, kul o se att det rör på sig 👍 Hur gör du med diverse rör som ska dras framåt? Ser inte ut o vara allt för mycket plats i tunneln, men ögat kanske lurar mig😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted June 4, 2022 Author Share Posted June 4, 2022 Lugn Daniel de ligger där nu😁, men mycket plats kan man ju inte skryta med😊. Jag hinner säker bygga om någon gång till🤣. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts