Örjan Brattberg Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Tyvärr är våra bilar långt ifrån några fenomen när det gäller downforce. På den tiden var lågt luftmotstånd prio 1. Det som har störst potential är att bygga botten så stor och tät som möjligt och att sen ha en pitch (framåt-lutning) på några grader. Det är också något som inte stör bilens klassiska utseende särskilt mycket. För att ytterligare förbättra downforce så behöver fronten egentligen en spoiler. Man bör dock fråga sig om man inte förstör utseendet. Samma tycker jag gäller bakvinge. Ska man ha en downforcebil så finns det andra ämnen som lämpar sig enormt mycket bättre. mvh Örjan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Sedan är det frågan om dessa spoilers verkligen behövs. 200 mph klarar man och det räcker mer än nog .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Nu var ju i och för sig Enzo inte min kompis ..... Fast ändå är det hans förtjänst ! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Hög fart på de kilometerlånga rakorna gav mycket mer än högre fart i kurvorna. En frontspoiler skulle sänka farten något på rakorna och höja i kurvorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 On 2020-05-01 at 16:19, Örjan Brattberg sade: Tyvärr är våra bilar långt ifrån några fenomen när det gäller downforce. På den tiden var lågt luftmotstånd prio 1. Det som har störst potential är att bygga botten så stor och tät som möjligt och att sen ha en pitch (framåt-lutning) på några grader. Det är också något som inte stör bilens klassiska utseende särskilt mycket. För att ytterligare förbättra downforce så behöver fronten egentligen en spoiler. Man bör dock fråga sig om man inte förstör utseendet. Samma tycker jag gäller bakvinge. Ska man ha en downforcebil så finns det andra ämnen som lämpar sig enormt mycket bättre. mvh Örjan Bygget inkluderar redan planer för slätt och så tätt underrede som möjligt, och rake är inbyggt redan. Men då man läst om flertalet som har problem med fäste i bak vid högre farter så går tankarna direkt igång på vad som kan vara möjligt för att förbättra utan o förstöra. Diffusor t.ex. är under bilen och skulle bara öka på tätheten av underrede mot karossens bakre/undre krökta parti, och utformningen känns som gjord för att utnyttja till just den funktionen. Får se vart man landar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 5, 2020 Author Share Posted May 5, 2020 Preppat plåtar till tankarna inför svetsning. Nu står dom redo för första svetsrundan, sen ska luckorna till tankområdet nitas på plats innan det svetsas klart och täthetskontrolleras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 6, 2020 Author Share Posted May 6, 2020 Plåtar, insvetsning av hylsor, och rör på plats. Helsvetsning återstår innan fästöron skärs ut och svetsas på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 8, 2020 Author Share Posted May 8, 2020 Bakändan ombyggd o klar. Nu ska fästen för växellådan göras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 Växellådsfäste också klart numera. Måste köra hårdare gummi i bussningarna däremot, lite för mycket rörelse för min smak. (1mm) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 (edited) Serviceluckor till tankarmatur o nivåmätare på plats, saknas kullriga skruv bara. EDIT: tog mig tid o rita in min tanke på lösning för tankband. Blir lite bockad 3mm plåt som ska agera öggla i överkant och skruvmottagare i underkant. Bandet blir ett i tunnplåt som svetsas fast i en ände 3mm bockad som en krok, och andra änden en 3mm i vinkel med hål för m8 skruv som förankras in i mutterförbandet. Lösningen kläs med gummi mot tank, placering rakt framför skvalpskott för att inte påfresta tanken mer än nödvändigt. Edited May 10, 2020 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 En fråga ang. bältesinfästning. Är det bekräftat OK att gänga hylsor som svetsas in i balkarna för bältesskruv/öglor 7/16" UNF? Tänkte nämligen göra just den lösningen, och då sätta fästen för både 3punkt o 4 punkts bälten (där ena uppsättningen skruvas igen när man kör på bana och vise versa) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 32 minuter sedan, swedishGT40 sade: En fråga ang. bältesinfästning. Är det bekräftat OK att gänga hylsor som svetsas in i balkarna för bältesskruv/öglor 7/16" UNF? Tänkte nämligen göra just den lösningen, och då sätta fästen för både 3punkt o 4 punkts bälten (där ena uppsättningen skruvas igen när man kör på bana och vise versa) Jag skulle ja. Min sjua (Westfield) hade detta och som användes vid besiktning för 3-punktsbälte . Även GT40'n har sådana svetsade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 23 minuter sedan, Jocke4U sade: Jag skulle ja. Min sjua (Westfield) hade detta och som användes vid besiktning för 3-punktsbälte . Även GT40'n har sådana svetsade Men är det gängade hylsor det handlar om då, eller genomgående hål och mutter på andra sidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Gängade hylsor i båda fallen EDIT: Vet dock inte ännu om jag kommer använda dom i NeoForty eller sätta nya Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 6 minuter sedan, Jocke4U sade: Gängade hylsor i båda fallen EDIT: Vet dock inte ännu om jag kommer använda dom i NeoForty eller sätta nya Perfa, tack för svar. Blir o köpa borr o gängtapp imorgon då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 12, 2020 Author Share Posted May 12, 2020 Vågar man köpa dessa för att byta bussningar i samtliga positioner inför slutligt montage? Är billigt som satan jämförelse med powerflex. https://www.mekster.se/bussning-kit-polyuretan.html?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWTfPRxDFIWY5DHOMqUYeRc-ybvKmKcjCB-HGPZQewezRvUMNOxqaKBoCk7sQAvD_BwE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 On 2020-05-10 at 21:04, swedishGT40 sade: Perfa, tack för svar. Blir o köpa borr o gängtapp imorgon då. Som vi "snackade" om på PM så finns t.ex. https://www.speeding.nu/p/chassi-2559/uniballs-ledlager-lankhuvud/svetshylsor/svetshylsor-unf/svetshylsa-716-34-yd-12491.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 4 timmar sedan, swedishGT40 sade: Vågar man köpa dessa för att byta bussningar i samtliga positioner inför slutligt montage? Är billigt som satan jämförelse med powerflex. https://www.mekster.se/bussning-kit-polyuretan.html?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWTfPRxDFIWY5DHOMqUYeRc-ybvKmKcjCB-HGPZQewezRvUMNOxqaKBoCk7sQAvD_BwE Dom ser tjocka ut utanför hylsan. Jag köpte PolySport från Rally Design. Dock var dom nog lite för tajta och fick inte till det bra. Lackade ur och satte gummibussningarna från Tornado just nu. Körde även PolySport i sjuan när jag bytte bärarmar. Westfield använder Metalstic och dom var ett rent hel**e att pressa i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 12, 2020 Author Share Posted May 12, 2020 Några tips inför placering av 3p bälten? Vad ska man tänka på, vilka vinklar o höjder bör man ha i beaktning? Hittade inget om bälten i bygghandboken, därav frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Några tips inför placering av 3p bälten? Vad ska man tänka på, vilka vinklar o höjder bör man ha i beaktning? Hittade inget om bälten i bygghandboken, därav frågan. Du har väl lite i din tråd 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 12, 2020 Author Share Posted May 12, 2020 Det svaret hade jag glömt 😆 Tack Joakim. Gjorde klart locken till serviceluckan för tankarna samt skruvade in en stol igen och började klura på punkter för bältena. Nedre punkterna var enkla att sätta, även övre för 3p blir rätt given. Det svåra är att placera 4p bältenas övre punkter vettigt, får se hur jag löser det 🤔 Näst sista är hur jag skulle vilja ha den för o få det enkelt, men blir för brett. Sista är hur det bör sitta, men ju svårare att få en bra fästpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 13, 2020 Share Posted May 13, 2020 Jag tipsar igen om vår komplettering angående regler; https://sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_20180403.pdf På sidan 20 i den finns en skiss med lite mått på bältesplacering. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 13, 2020 Author Share Posted May 13, 2020 (edited) Tack Gustaf. Bifogar lite bilder på hur mina tankar går. Första bilden nedan är hur FEL det blir om man bultar dem på sidan om nackstödet, stor risk för att personen slungas mellan axelbanden framåt vid en kollision. Andra bilden nedan är hur mina tankar går just nu, att montera ett vanligt beslag ovanpå balken bakom fönstret, för att leda den genom ett skavskyddat hål i väggen. Nackdelen är att bältet då kommer in i en varm zon, inte säker på hur man ska lösa det. (skall inte vara lika brett isär som på bild) Edited May 13, 2020 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 13, 2020 Author Share Posted May 13, 2020 (edited) ytterligare en bild på den installationen som det lutar åt ser ut: Här ser man tydligt hur infästningarna sitter, sen en vanlig bälteshälla i bultförbandet T.ex. Schroth B24 eller B64 Edited May 13, 2020 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 13, 2020 Share Posted May 13, 2020 Nu vet inte jag hur bra det är med fyrpunktbälte när bilen inte har en båge, andra här kanske vet bättre? Annars har jag tänkt lösa ungefär med principen som på bilden men med ett runt rör och annorlunda bälten så man slipper dom stora öglorna. Fördelen tycker jag är att man enkelt kan ändra/göra om beroende på storlek på chaufför, om man ska köra med skydd t.ex. Hybrid. Hittade en tyvärr något suddig bild på hur det ser ut i ramen på min bil, plåtar och plattjärn med svetsade muttrar på baksidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Om vi lämnar kraven för gata ett tag, så är det ju faktiskt så att ska fyrpunktsbälte fungera okej så måste man använda det med en stol som verkligen är avsett för det. Den stora risken med ett fyrpunktsbälte är underglidning, man åker helt enkelt ned/fram "under" bältet. För att det ska fungera ska stolen fånga upp istället och då bör den vara vinklad i sittytan och det bör inte heller vara en plan yta utan lårstödet ska vara rätt markerat. Axelremmarna måste också komma rätt, både i höjd (inte för långt ned, inte för långt upp) och i bredd (som noterat ovan, risk för att de glider av annars). Det är också väldigt viktigt att få höftremmarna rätt, så de inte kommer för högt upp. Till sist gäller det att spänna bältet rätt. Först höftbanden, riktigt hårt på rätt läge över bäckenet, sedan axelbanden. Man ser många som drar höftbanden för löst för att sedan slita i axelremmarna så höftbanden sitter mellan naveln och bröstbenet...det är inte bra. Tänker man att bältet ska tillföra säkerhet vid bankörning bör man absolut överväga 5 eller 6-punktsbälte istället. En bil som GT40 passar sällan för vanliga bälten för en "standardbil", man måste kanske titta på formelbälten eller åtminstone välja bälten som har "pull-up" för justering (dvs man drar höftremmarna mot sig för att spänna). Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 (edited) 37 minuter sedan, therealpinto sade: Om vi lämnar kraven för gata ett tag, så är det ju faktiskt så att ska fyrpunktsbälte fungera okej så måste man använda det med en stol som verkligen är avsett för det. Den stora risken med ett fyrpunktsbälte är underglidning, man åker helt enkelt ned/fram "under" bältet. För att det ska fungera ska stolen fånga upp istället och då bör den vara vinklad i sittytan och det bör inte heller vara en plan yta utan lårstödet ska vara rätt markerat. Axelremmarna måste också komma rätt, både i höjd (inte för långt ned, inte för långt upp) och i bredd (som noterat ovan, risk för att de glider av annars). Det är också väldigt viktigt att få höftremmarna rätt, så de inte kommer för högt upp. Till sist gäller det att spänna bältet rätt. Först höftbanden, riktigt hårt på rätt läge över bäckenet, sedan axelbanden. Man ser många som drar höftbanden för löst för att sedan slita i axelremmarna så höftbanden sitter mellan naveln och bröstbenet...det är inte bra. Tänker man att bältet ska tillföra säkerhet vid bankörning bör man absolut överväga 5 eller 6-punktsbälte istället. En bil som GT40 passar sällan för vanliga bälten för en "standardbil", man måste kanske titta på formelbälten eller åtminstone välja bälten som har "pull-up" för justering (dvs man drar höftremmarna mot sig för att spänna). Gustaf Tack för inputen Gustaf. Detta har diskuterats tidigare och därmed gjordes medveten lutning av stol bakåt av två syften (höjd för huvudet samt större uppfång av lår/rumpa) och bälten som var bra designade för 4punkt valdes ut (schroth ASM som släpper ena axelbältet för att slunga föraren snett inåt kupén vid kollison istället för att vara stumma och påtvinga submarining, samt pull up på höftbältena.) Hoppas ni förstår denna enkla skiss: Skulle man i framtiden vilja ändra så går det alltid o svetsa in fästen för 5/6punktsbälte i golvet och byta stol, känns som en liten åtgärd i det hela. Bild nedan på ASM bältet: Bifogar även en instruktiv video som jämför och även påvisar faran i vanliga 4p bälten kontra 4p med ASM. OBS! Notera att detta test utfördes på till synes helt vanliga bilstolar utan lutning, dvs. det kan bara bli bättre och fungerar redan här tillfredställande. Edited May 14, 2020 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 (edited) Den där filmen är inte relevant då killen sitter i en helt annan ställning i sin "pinnstol", d.v.s. som i en standardbil eller SUV. I GT40 sitter man mer i en mer halvliggande ställning med annu större risk att glida under bältet (höftremmen). Det förhindrar man med 5-6P. Ska man köra på bana så känns det lite tokigt att välja ingen båge och 4P kan jag tycka.... Edited May 14, 2020 by Arto 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 (edited) 1 timme sedan, Arto sade: Den där filmen är inte relevant då killen sitter i en helt annan ställning i sin "pinnstol", d.v.s. som i en standardbil eller SUV. I GT40 sitter man mer i en mer halvliggande ställning med annu större risk att glida under bältet (höftremmen). Det förhindrar man med 5-6P. Ska man köra på bana så känns det lite tokigt att välja ingen båge och 4P kan jag tycka.... Du har en poäng Arto, undrar vad erfarna personer säger om stolen jag har, om lutning och kudden är för eller nackdel för submarining... (anser inte mig själv erfaren som banåkare, även om man kört en del) Oavsett så har jag iaf valt ett bälte som går att uppgradera till 5/6p om man vill. Men då vore det smart att integrera dom fästpunkterna nu direkt för att ha det förberett isf. Är det OK att en sadelmakare gör om stolen med hål i sits för 5/6p? (Gustaf, du vet med säkerhet vad som gäller här) EDIT: https://www.schroth.com/de/produktsegmente/racing/produkte/details/show/anti-sub-strap-ii.html Denna kan man komplettera mitt bälte med för optimering. EDIT2: Ni som byggt och kör era GT40 på bana, hur ser era burar ut i utförandet och vad har godkänts och anses säkert? Edited May 14, 2020 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Tyvärr i princip omöjligt att få till i en GT40 om man vill ha instrumentpanelen lik orginal samt fortfarande ta sig in och ur bilen, har i.a.f. inte sett något som är bra. Dessutom får man ett rör att slå pannan i vid krockar även i relativt låg fart. Bur är (kanske?) ok om man kör mycket bana, är ordentligt inspänd i bra stol och har rätt hjälm/skydd. Den jag känner till som kommit närmast fungerande bur är nog @Csgt40 men även den skulle må bra av några rörstumpar till. Bara båge tycker jag är bättre om man mest åker och handlar glass. Min tanke är att köra en hel del bana men är själv mycket ambivalent vad gäller min egen bur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 32 minuter sedan, Arto sade: Tyvärr i princip omöjligt att få till i en GT40 om man vill ha instrumentpanelen lik orginal samt fortfarande ta sig in och ur bilen, har i.a.f. inte sett något som är bra. Dessutom får man ett rör att slå pannan i vid krockar även i relativt låg fart. Bur är (kanske?) ok om man kör mycket bana, är ordentligt inspänd i bra stol och har rätt hjälm/skydd. Den jag känner till som kommit närmast fungerande bur är nog @Csgt40 men även den skulle må bra av några rörstumpar till. Bara båge tycker jag är bättre om man mest åker och handlar glass. Min tanke är att köra en hel del bana men är själv mycket ambivalent vad gäller min egen bur. Problemet som jag ser det säkerhetsmässigt är "vingarna" som bildas när man försöker sig på en båge i en GT40 (övre hörnen vid rutramen) Dom blir i det närmaste livsfarliga vid kollision då dom kommer tryckas in mot föraren, aj aj aj. Därav har jag valt att stärka väggen bakom förare/passagerare med stötta bakåt för att om inte annat åtminstone ha en "roll over" båge så man förhoppningsvis inte blir av med huvudet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Största problemet jag ser är att det är svårt att bygga någonting stabilt som är någotsånär triangulerat och inte viker sig om man rullar, även om man använder rätt material efter SBF reglemente. Karossen är i plast och går i flisor vid en normalhygglig smäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 (edited) Suttit o mätt o provat mig fram. 28cm mellan infästningarna bakom axlarna och underkant balk så sitter öglorna perfekt. Bältet lite lätt lutande neråt bakom axlarna, och man riskerar inte att göra sig illa på öglorna som lagom låter stolsryggen passera mellan 😆 Tänkt ställe att låta sadelmakare göra hål för sub straps. Fäster balk med schroth b24 fästen under, får lagom plats 😂 Edited May 14, 2020 by swedishGT40 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Du har ju gjort researchen och valt ett bra 4-punktsbälte, klokt! Att göra hål för grenbältet är absolut inga problem. Det jag har fått lära mig om stolsvinkeln är att det gäller att få sittdynan vinklad uppåt i framkant, helst också att stolens stomme i sig har ett underglidningsskydd - själva sittkudden är nog oftast för mjuk för att hindra underglidning. Diskussionen om "rejsbälten" och bil utan skyddsbur tycker jag är lite överdriven. Visst kan det finnas en viss risk att bli träffad av ett inträngande tak men speciellt i en bil som en GT40 är den risken knappast mindre med 3-punktsbälte. Dessutom får man väl anse att risken för att välta en GT40 är lite mindre än till exempel en Fiesta... På bana är det en fördel att sitta ordentligt för att kunna undvika olyckor också. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 16, 2020 Author Share Posted May 16, 2020 Senaste påhittet, var en väldans massa jobb för att få ihop en liten plåt 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted May 16, 2020 Share Posted May 16, 2020 Små sportflygplan har vanligen 4 punktsbälten. Segelflygplan kan ha en sittpossition som är mer liggande än en GT40. Underglidning i bältet är inget problem om man spänner fast sig rätt. Det viktiga är att man alltid spänner midjeremmen först, ska man flyga avancerad flygning så spänner man tills man inte kan röra höften. Det är nämligen ett helvete att upptäcka att man slarvat med fastsättningen när man väl hänger upp och ned. Axelremmarna ska bara vara ett stöd och inte utgöra någon nämnvärd belastning i inverterat läge. 5-6 puntsbälten förekommer men är relativt ovanliga, det finns även lösningar med 4 punktsbälte och ett extra midjebälte med lastspännare. Har flera gånger sett banåkare som spänner bältet med axelremmarna så att låsningen hamnar runt naveln. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 16, 2020 Share Posted May 16, 2020 Har man kört bana och dessutom tyvärr behövt nyttan av bältet så funderar man inte ens om man ska ha fyrpunkts eller sexpunkts bälte. Ett sexpunktsbälte sitter så mycket bättre. Samma sak med hybridskydd eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 16, 2020 Author Share Posted May 16, 2020 Lådan halvvägs på plats, slut på svetsmuttrar orsakade stopp i bygget tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 17, 2020 Share Posted May 17, 2020 12 timmar sedan, swedishGT40 sade: Lådan halvvägs på plats, slut på svetsmuttrar orsakade stopp i bygget tyvärr. Vilken beteckning på batteriet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 17, 2020 Author Share Posted May 17, 2020 9 minuter sedan, heralue sade: Vilken beteckning på batteriet ? Pc950 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 18, 2020 Author Share Posted May 18, 2020 Nu är fästet färdigställt och batteri på plats 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertk Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Tjusigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 (edited) En fråga riktad till er som byggt och besiktat era byggen. Vid vilken tidpunkt valde ni att göra byggbesiktningen? Jag tänkte göra klart infästningarna för bälten, stolar, batteri, växellåda, kunna provtrycka bromsstället och ha bilen rullandes. Då känner jag att den borde vara redo för en byggbesiktning. Eller måste jag ha svetsat på ALLA plåtar och fästen på chassiet för att kunna byggbesikta? (Chassiet är ju klart i sin grund, återstår mindre plåtar och fästen för komponenter) Isf. måste ju karossen passas in för att svetsa på gångjärn o fästen, plåtar för dörrgångjärn, fästen för expansionskärl, oljekylare etc etc. Hur långt måste man som sagt gå innan byggbesiktningen utförs? Edited May 19, 2020 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 Jag ställde samma fråga och det är viktigt att grundstommen är klar och helsvetsad utan slipade svetsfogar så man kan göra en helhetsbedömning att det kommer fungera. Jag hade inte alla fästen klara och har även ändrat något fäste efteråt. Däremot har jag inte gjort någon strukturell förändring. Jag hade t ex inte dragit alla bromsrör men hälften samt satt dit de primära funktionerna för handbroms, bromsar, motor, växellåda, kardan. o.s.v. Min 1a var ganska enkel skulle jag säga och inte mycket testades eller kollades på. Det togs en massa kort och det kollades runt. Kan också varit för att jag hade gett väldigt mycket information fram till SFRO i form av hur det fungerade i styrning och teckniska detaljer. Eller så tyckte han att det såg good enough ut och att det bara var att köra 🙂 Jag hade förväntat mig mer hoppande på ramen och testande av styrning och annat.... Finns bild i min tråd hur den såg ut när jag åkte på sfro1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 Ett bra sätt att få svar är att fråga din besiktningsman från SFRO. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 Precis, ta dialogen med din besiktningsman om när det är rätt läge. Generellt sett är det som Daniel säger, viktigast att stommen är klar och att man kan kontrollera hjulupphängningar, styrning osv. Jag brukar också tipsa kunderna om att försöka göra saker som är svåra att kontrollera och åtgärda senare besiktningsbara. Ett exempel är pedalställ, det är en stor fördel om det är gjort så man kan provbelasta det inklusive infästningar till bromscylindrarna. Om det är bristfälligt och det upptäcks vid slutbesiktningen är det jättejobbigt att fixa i de flesta fall. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 21, 2020 Author Share Posted May 21, 2020 Ny frågeställning. Krängningshämmarens vara eller inte vara. Ser vissa byggen med, o vissa utan. Planen var att inte ha krängare, men man kanske ska tänka in dem o fixa fästplåtar i chassi och fästen i bärarmar om man skulle vilja addera dem senare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 22, 2020 Author Share Posted May 22, 2020 Ny fråga, Ni som kör med audi låda, har ni kört audi knutar och ny axel bara? Jag är lite kluven vad jag ska sikta på. plockar jag ihop nya prestanda-knutar, axlar o medbringare så landar man norr om 20'. Inte så ekonomiskt attraktivt om vi säger så, och säkerligen overkill också. Vilken väg valde ni andra som bygg ihop att gå med axlar o medbringare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 Känns som en frågetävling snart det här 😂 Men ny fråga: Pedalstället har ju samtliga cylindrar med 3/8 uttag, och kopplingsröret har jag fått lära mig ska vara 1/4" för att vätskan ska flöda tillbaka tillräckligt snabbt för det snabba flödet från kopplingen när den går i retur (till skillnad från bromsarna som knappt backar) MEN, finns ju inte 3/8 nipplar för 1/4" rör..... Sitter o letar adaptrar o övergångar för o få ihop det, men då kommer frågan istället. Hur kör ni från kopplingshuvudcylindern? Rördimension o eventuella lösningar för att komma upp i dimension och eventuella problem ni upptäckt om det är så att 3/16 rör är för klent för kopplingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 Jag kör samma slang på både koppling och broms mellan cylinder och behållare. Har inte haft något problem direkt som jag märkt. Dvs 3/8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.