Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Hittade fler på samma spår

Om man bygger en vägg eller balk mellan tank och batteri och sen använder en tät batteribox så borde det vara rätt så säkrat. Iaf i GT40 mått mätt 🙄

tmp_2313.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

..............Då mitt chassi har bredare förarplats och smalare tunnel så kan man nog glömma o dra kablage via tunneln iaf, blir trångt nog ändå...............

Som sagt, allt är en kompromiss, dras med samma problem:rolleyes: För att döva min fobi kontemplerar jag att dra kabelstammen i en svart strumpa i hörnet längs tunneln, alt. golv/sida.

Link to comment
Share on other sites

Odyssey extreme 30 blir de nog, 34Ah batteri med bra startström och borde utan problem orka stånka igång en V8 med korta kablar.

Hamnar bakom passagerarsidans tank enligt bild.
Slutgiltig position på nivåmätare och tankarmatur kan ändras lite när mer info inkommer.

image.png.9772eeedee077b5e979ba19b836c896b.png

Link to comment
Share on other sites

Senaste ritningen, jag har kollat lite och för att det ska bli bra med tankmodulen så måste den sitta så nära den vertikala sidan som möjligt. Därmed kommer jag kapa loss det främre triangulerande staget och fästa det mot 40mm balken istället för 25mm balken och därmed spara mig ca 25mm innåt.
Detta möjliggör att jag kan skjuta in bränslepumpsmodulen 15mm och ha 10mm marginal mot balkar när den är monterad.
(Röda måste skäras loss och även några sidor i andra änden staget, sen vinklas den om för att svetsas in mot 40mm balken istället.

Förhoppningen är att nu få mått eller 3D modell för en 10x6" fläns att skära ut och svetsa in så kan man husera både nivåmätare och pumpmodul under samma lucka.

image.png.f3f23868c1d052b73edee10ab38994e3.png

 

Ska avvakta lite med detta dock, för om jag har tur så kanske inte pumpen verkligen kräver hela "cylindern" som jag mallat för i yta, så då kanske den kan få smita in lite fint mot kanten istället. Får köpa hem en modul o se helt enkelt.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Design av inre plåtar pågår.
Någon som känner sig manad att tycka till?

Har kört 25mm hål uppe i hörnen och 30mm på mitten då man ändå vill ha utbyte mellan plåtarna rätt så snabbt upptill.
Sen har jag 15mm hål nertill och dom plåtarna som rör sig på var sida pumpen har inget hål nertill, bara manluckor på 30x30mm (behövs större?) för att stänga in bränslet runt pumpen.
Manluckorna kommer inte bli täta, utan endast agera som skvalpstängande luckor tänkte jag.

Ris och ros, bra eller dåligt? Högt till tak här, vill inte designa om 🙂

image.thumb.png.5aa42ad99db6606babd1e80e1e0b8b9d.png

 

Läggs även upp i separat bränsletankstråd.

 

EDIT: Denna typ av "trapdoor" borde funka finfint. https://fuelsafe.com/td150
TD150P-web.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Jag har bara fyllt mina med explosafe aluminium bollar. Hade också tänkt göra som du men tyckte detta fungerade bra.

IMG_20181029_195024.jpg

Den planen hade jag med, men den svenska sidan är död. Har dom konkat?

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av skvalpskott är att du inte behöver hålen mitt på plåtarna. Du vill inte att bensinen ska "skvalpa" fram och tillbaks vid körning utan endast rinna mot pumpen i samma takt som pump/motor förbrukar bränslet. Hål i underkant och ovankant för avluftning mellan skotten räcker.

Link to comment
Share on other sites

Lite ändringar till tank gjorda, volymen har dragits ner ca 5 liter per tank och ligger nu på 37 liter styck, vilket medför att jag får plats med en extra förstärkningsbalk mellan tank och bakre delen, där kommer jag sen också lägga en skiljevägg i plåt för att motverka inblandning av eventuella gnistor/eld från batteri till tank.

image.thumb.png.07df6dd7cb30597263a10816f763cf7f.png

 

Nu är det dessutom bra med utrymme för batteri och hållare och kanske kanske så kan man trycka in ett eldbekämpningssystem som skall släcka runt tankar och motorrum i första hand. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.bildelarstore.se/hella/blinker-932886
Främre blinkers vid halv/helljus? Godkända för den positionen iaf, o sen skulle jag vilja ha liknande på sidan för att lägga längs med yttersida skärmar.

 

För arkiverings skull så skriver jag ut artikelnummer: 2BA 008 221-007
Även för mitt eget minnes skull så någon kan påminna mig senare 😉

 

EDIT: Lägger även till en potentiell sidoblinkers kategori 5.
https://shop-ditlevsenimport.dk/12-24-volt-1907/led-blinklygte-pro-penny-12-24v_40002901-p2448

 

Ett par till på denna sida, en bit ner, genomskinliga och mer diskreta.
https://www.bildelarstore.se/search?keyword=blinker&brandNo[0]=2&page=12
2BA 354 294-011 samt 2BA 354 294-021

 

En jäääävligt snygg variant. 
https://www.bildelarstore.se/hella/blinker-932908
2BA 009 001-001

 

Måste säga att jag skarpt gillar hellas 2BA 008 samt 2BA 009 serier, och dom finns i många varianter med godkännanden för diverse positioner 👍

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Finns många E1 blinkers som estetiskt ser bra ut men tyvärr är alla dessa alldeles förstora och blir svåra att passa in i o m 350-400 mm höjd från backen kravet.
När det kommer till E5 blir det genast så mycket bättre då finns det nästan en ocean av varianter att välja på.

För egen del så har jag valt att gå på en liten halogen blinkers , idag är den inte besiktningsbar men med tanke på min byggfart så räknar jag kallt med att
SFRO hinner få i genom sin önskan om förändring i fråga hos transportstyrelsen till mitt problem blir aktuellt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-01 at 20:29, Arto sade:

Ser ut att komma från södra England🙂

Rätt noterat 👍

Svetsade ihop stagen mellan sidorna och stötdämparfästenas stödstag samt infästningen till pedalstället.

Ska kolla lite på hur saabs rattväxel sitter, men borde vara ledad punkt vid bakre fästet, vill dock verifiera innan fäste tillverkas och svetsas in.

Sitter o ritar på styrväxelplåten nu, funderar på att kanske använda rörklammerfästen för 40mm rör.

Mycket billigare och mindre tillverkningstid.

DSC_0838.JPG

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, Jocke4U sade:

Med det så antar jag SouthernGT, elller?

Det stämmer, gillar tanklocken med gjuten botten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Arto sade:

Det stämmer, gillar tanklocken med gjuten botten.

Vem gör inte det? 😄

Sitter och kikar på färdiga rörklammer istället för att tillverka fäste för styrväxeln, och då kikar jag främst på aluminiumserier.
Någon som testat hållbarheten i plastmodellerna, sparar man vikt och är det värt det?

Link to comment
Share on other sites

Idag vart det annan fokus.

Städning och mer organisering...

Men det gav något bra också, fick upp svetsdraperiet och passade på att skapa ett förvaringsutrymme för balkar inuti takets i-balk.

DSC_0840.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter lite mätning och tillverkning så åkte fästen på plats för rattstången med 15° lutning som utgångsläge.

Äntligen steg i rätt riktning gällande styrinrättning 👍

DSC_0842.JPG

 

Just ja, fick ordning på trögheten med justering av rattstången, nu glider den som den ska.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Början till fäste för inre rattstångsled på plats.

När positionen är säkrad så ska jag sätta förstärkning på den.

 

DSC_0844.JPG

Edited by swedishGT40
bild
Link to comment
Share on other sites

Lyckades klämma in plåten för styrväxeln mellan lite semester 😁

Har inte tagit ut montagehål än då jag inte bestämt hur justeringen för infästningen till styrväxeln ska se ut.

Räcker upp/ner? Då är det enkelt, men vill man kunna justera sidled så är det värre, funderar på om man ska köra rörklammer då man har 5mm att shimsa med i sidled pga måtten.

 

DSC_0862.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har provmonterat och testat rattutslag (notera min fina "ratt" 😁)

Resultatet vart traktor! = 4 varv sida till sida. Ska snacka med sellholm som ska göra nya utväxlingen vilket värde som är önskvärt med åtanke på vikt och ingen servo.

 

DSC_0875.JPG

 

Plockade ner lite o kapade styrväxelhuset itu, ska svarvas för att kunna förlängas samt snygga till fästen som funkar för mig.

 

DSC_0876.JPG

Edited by swedishGT40
bild
Link to comment
Share on other sites

Fäste för styrväxeln färdigritade. Alla fästdelar som kan tillverkas hemma är klara, saknas "bara" den skurna plåten som ska till för montaget och att modifiera förlängningen av styrväxelhuset.

image.thumb.png.cce3e9acba16ff32ac53b9126371c250.png

 

Har bakat in en mätskala också, 5mm +/-, stansar in en nolla sen bredvid mittstrecket.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-26 at 21:24, Arto sade:

Revolving tube center / pipe center..... Man kan få låna om man vill oxå men det kan ju vara bra att ha en liggande 🙂

Tack Arto, men som du säger så är det inte ett enstaka tillfälle den behövs för.

Så lika bra o köpa sig en.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa hem en sådan här:

https://www.ebay.co.uk/itm/Electric-aviation-sheet-metal-shears-1-6mm/222618014442?hash=item33d51152ea:g:3IIAAOSwPydZmDpW

Den skulle underlätta plåtklippandet vid paneljobben något oerhört, samt att jag får nytta av den på direkten för plåtläggning på garagetaket.
Någon som testat denna typ av sax med "käftar" på?

Har någon tips om ett ställe i sverige där man kan köpa en vettig så tipsa gärna, enda jag hittade på hemmaplan var en dräco.
Bra kapacitet, men priset....... yeeez

Link to comment
Share on other sites

Är en "nibbler".

Trots allt så ska du för det mesta ha raka kanter på plåtarna varför en plåtsax är att föredra.

Bänkplåtsax funkar även för längre raka kanter om man klämmer fast ett plattjärn (på plåten man ska klippa) med svetstänger för att styra upp. 

Ju större sax desto bättre lättare blir det.

Finns kanske riktiga plåtslagare här på forumet som kan förklara bättre.

Mvh Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma uppfattning som Örjan. Har kört en hel del med en vanlig bänkplåtsax, enkel billig pneumatisk sticksåg typ denna, som är ett av mina favvoverktyg. Tillverkade en liten bit i nylon som skydd så man slipper den elaka stålbågen som annars gör väl stora märken i plåten. Grovkapade ofta plåtar med sticksågen och sedan finklipp i bänkplåtsaxen vilket funkade bra för mig.  Sågbladen på Jula o Biltema suger, bättre då med vanliga bågfilsblad i BRA-kvalié, bara att lippa av i lämplig längd med en gammal plåtsax.  

20190817_083630.thumb.jpg.49fbb91c208933f12a3c4abf4e290875.jpg

 

Edit: Bandsåg är också guld.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Har en sån. Tror det är en Hitachi.

Är kanon för kurvor. Deformerar bara den bortklippta högra delen.

En kraftig sticksåg är också bra för att stycka upp större plåtar.

När det gäller "styckning" är dock mitt bästa tips att få den klippt med gradsaxen på plåtverkstan. Kanske där man köpte plåten.

Förutom den storlek jag specifikt behöver så ber jag dem klippa resten i remsor ex 20, 50,100 och 200 mm i 1 meter eller 1,2 m (beroende på plåtformat). Remsorna kommer alltid till användning och är ofta slut när man som mest behöver dem.

Mvh Örjan

 

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på eller bilder på original instrumentlayout?

Har fått för mig att instrumenten skall vara som följer:

km/h --> Voltmätare --> Bränsletank V --> Bränsletank H --> tom  --> oljetryck --> Varvmätare --> Oljetemp --> Vattentemp

Sedan undrar jag om det finns någon "standard" för resterande indikeringar, och knappar för blinkers, pumpar etc. Någon som har bra koll här? (Jag har det då inte)

Link to comment
Share on other sites

I brist på något vettigare o posta upp på forumet så kommer en "väldigt" spännande bild.

Det är uträkning av plåten jag har för att se om det räcker för båda tankarna, och det gör det efter lite pusslande.
Med det sagt så har jag börjat så smått med o köpa grejer och ska börja skära plåtar till tankarna snart.

image.thumb.png.37ff13f639b3aaf645388806e6ac4eb5.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
3 timmar sedan, Arto sade:

Det ser snyggt ut, vad använder du för verktyg när du kapar till aluplåtarna?

Grovkap med sticksåg och finskärning med kapskiva för rostfritt(skär finare än aluskiva) och så lite handfilande för att ta bort graderna 👍

Funkar bra, men skitar ner.

 

Nu åkte styrväxeln ihop, saknar låssprint till förspänningsmuttern och gummimask för dammskydd till inkommande axel...

Nån som vet vart man kan få tag i dammskyddet? Begagnat duger alla gånger, bara o blästra rent gummit i värsta fall så blir det som nytt.

 

DSC_0938.JPG

DSC_0939.JPG

DSC_0940.JPG

DSC_0941.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...