Jump to content

Magnus väg till färdig GT40


Magnus. Viktorsson

Recommended Posts

23 minuter sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Är det någon som har en 2000mm eller 2100mm lång växelvajer liggande med skottgenoföring och m6.

Typ denna

https://midwestcontrol.com/shop/M6-2000-BH-BH-762?tierOne=Cables%2C Push-Pull&tierTwo=M6 x 1.00&tierThree=2000 mm Long

Ha det fint

Jag skulle tro att jag har två men dessa sitter redan i min vagn.

Bra grejer !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det kan vara bra, man blir besviken om man försöker veva ner rutan för att öppna utifrån:biggrin:

Allt som du gjort ser så otroligt komplett, färdigt och slutgiltigt ut, vad ska du hitta på se´n när den är klar? 

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle testa bromsarna visade det sig att jag hade kraftigt skak från bromsarna. Alla ni som har GOX hubbar och bellhouse behöver ta upp frigång på alla ställen som har kontakt med hubben. Där jag har ritat grönt fick jag tips från Örjan här på forumet att han hade tagit bort material. Jag fick även ta upp hålet i mitten. 

 

IMG_20190827_211057.jpg

IMG_20190826_224155.jpg

IMG_20190826_224206.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Du tog orden ur munnen på mig. Satte mig vid datorn och råkar ha en Dzus i handen, håller precis på med detta :rolleyes::biggrin: 

Edit: kan du bjuda på en bild utan huven på så man ser fjädrarna?

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick en visning av detta fina bygge, passformen på karossdetaljerna är allt annat än engelsk eller amerikansk 🙂 Men det bästa av allt var nog ljudet från motorn. Ska bli kul att se den i trafik eller på bana.

 

20191128_102649.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
On 2019-12-30 at 23:52, Magnus. Viktorsson sade:

...bilder på dzus fjädrar och lås. Men här är några 

 

 

 

 

 

Toppen! God fortsättning till dig och alla andra!

Jaha, du fick in fjädrarna under, snyggt! Ville ha så jag med men längsta Dzus jag hittade var 3/4" (19,05 till fjädern) vilket är lite för kort. 

Den kommer att bli riktigt snygg din bil😍, Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Å-fasen, snacka om att gå hela vägen:smile: Jag har kontemplerat att plasta om lite, men det går ju faktiskt att ha fjädern på översidan. Tack för bilderna!

Hmm, får se vad det blir...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rent spontant så verkar den lite tung, 40/60 i fördelning är också i det baktyngre laget om man jämför med färdiga kits.

Även fast motorn är i alu så antar jag att den stora motor/växellådan väger sitt lilla extra?

 

Jag kommer säkert hamna över 1100 jag med då man ska ha AC och har tyngre bromsar än många andra.
Gjutjärnsspisen hjälper inte direkt till.

Med det sagt så ligger fördelningen ändå inom rimliga gränser då det blir mer vikt bak för grepp där effekten ska ner och underlättar bromsning.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Googlade lite på andra bilars viktfördelning och det ser ut som även Porsche har samma fördelning som 60/40 ungefär...
sport auto shows a weight distribution (front/rear) of 38/1/61.9% for their 991 CS test car
Porsche 997 C2 : 38% front , 62% rear
Porsche 997 C4 : 40% front , 60% rear
Porsche Cayman : 45% front , 55% rear
 
Nog för att jag är lite tung men jag har ju gjutjärns 5.4 i nu så där finns mycket att hämta. typ 40 kg om man vill byta till alu motorn
Link to comment
Share on other sites

Lättad motor, lättad förare o lättade bromsar så är du nere mot 1100 ska du se.
Sen kan du säkert snåla in på volym av vissa vätskor, batteristorlek o annat 🤣

EDIT: Förresten Magnus, vart köpte du knoppen? Är sjukt sugen på en likadan fast gulf blå/orange.
Hittar dem bara i grovgängat dom jag hittar, skulle vilja ha M12x1,25... Får kanske lösa det själv istället i verkstan.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Tack Örjan för dom fina orden.

43 minuter sedan, Örjan Brattberg sade:

Din bilen är i särklass Magnus.

40 - 60 är normalt och ett bra värde för våra bilar.

Min hamnade på ca 1050 kg och nära 40 - 60

 

swedish GT40

Jag har köpt min växelspaksknopp på Ebay från denna 

https://www.ebay.com/itm/Rally-Stripe-Shift-Knob-2005-2006-Ford-GT-Supercar-GT40-Shifter-Ball-Gulf-Blue/272050925025?hash=item3f577fade1:g:S44AAOxy88lRYR8j

Link to comment
Share on other sites

Säger som Örjan 40-60 förhållande är normalt för en GT40 MK1-2 och med tanke på ditt
motor/växelåde -val så är 1150 kg samt viktförhållandet riktigt vasst .

 

På tiderna när det begav sig landade man monocoque bilarna på 2680 lb (1217 kg) MKI och II och 40-60 förhållanden

 

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...