Göran Nilsson Posted June 18, 2018 Posted June 18, 2018 Hej Jag planerar ett bilprojekt bit för bit och just nu funderar jag på bränsletankenoch har bestämt att jag skall bygga den i aluminium. Då jag inte är bra på att svetsa i aluminium så skall jag nita ihop den med bränsletanktätningsmedel som används i flygplan. Förmodligen har de sådant hos Arigoteknik.se. Nitas med 3,25mm tryck-täta blindnit eller solida nit Tanken är 950x300x200mm i 2mm Aluminium 6082-T6, 4st interna skottplåtar med ”ventilklaffar” och en mindre sump i mitten. Jag tar gärna emot tips och synpunkter på konstruktionen. Quote
Göran Nilsson Posted September 25, 2018 Author Posted September 25, 2018 Nu när arbetet med tanken blev mer konkret så blev det en hel del modifieringar. 1. Jag beställde an annan aluminium kvalité än vad jag tidigare nämnde. Det blev 5053 till slut, den har bättre korrosionsresistans. Det tog 4 veckor att får plåten levererad. 2. Det första utgåvan är modifierad med avseende på utformningen, nu bättre anpassad till tillgängligt utrymme. Som synes på bilden så har jag tillverkat de stora delarna och tillverkat en bockmall till skotten. Mer komponenter skall beställas, tankamatur, pump, filter sedan kan jag placera skotten och borra ihop delarna. Quote
Göran Nilsson Posted October 5, 2018 Author Posted October 5, 2018 Arbetet på bränsletanken rullar på med: -tillverkat en bockmall till tankskotten -kapat till plåtar till tankskotten -bockat flänsar runt om - mätt ut positionerna till skotten på tanksvepet och borrat nithål - positionerat skotten i tanksvepet och samborrat, därefter demonterat allt och gradat alla borrhålen Det blev 348 st borrhål totalt. Nästa jobb är att tillverka klaffar till 4st skott, borra diverse hål i skotten för bränslet så det kan flöda mellan skotten. Men jag vet inte storleken på något av dessa hålen, jag får gissa. 2 Quote
Göran Nilsson Posted October 13, 2018 Author Posted October 13, 2018 Jag satte ett par klaffar assymetriskt så att de inte kommer i konflikt med bränslepump och tankamatur. Tankamaturen köpte jag på biltema, den var bra för att den gick att justera till min tankstorlek. Vad som inte var så bra var att flottören fastnade i översta läget och att släpskon på motståndslindningen bara var ett grovsmide. Efter polering, justering och byte av fjäder fungerar den perfekt. 1 Quote
Göran Nilsson Posted November 14, 2018 Author Posted November 14, 2018 I väntan på att tanktätningsmedlet skall komma från USA så fixade jag till hållaren till bränslepumpen, anslutningar till bränslerör och el-genomföring till bränslepumpen. Jag monterar också en avluftningsventil/rundslagningsventil. Quote
martin_ts Posted November 14, 2018 Posted November 14, 2018 Hej Göran! Det ser helt otroligt ut! Grymt hantverk! Är du plåtslagare? När jag har svetsat mina tankar så slår dom sig alltid. Din kommer bli spikrak och ett riktigt konstverk! Fördelar med att limma helt klart! Ska bli kul att se hur detta kommer bli. /Martin Quote
Göran Nilsson Posted November 15, 2018 Author Posted November 15, 2018 Martin, tack för de fina orden. Nä, jag är inte plåtslagare eller hantverkare, bara skrivbordsjobb i karriären. Men jag byggde ett flygplan (RV-6) i aluminium å då lärde jag mig en hel del då. Om jag hade haft utrustning att svetsa Alu så hade jag nog provat att svetsa en Alu-tank - men det hade kanske varit mot bättre vetande. Jag har Tig-svets men bara DC så Under ett kort ögonblick tänkte jag svetsa en tank i rostfri plåt men jag slog bort tanken då jag bedömde att det fanns risk för att en sådan lång tank skulle formas som en korkskruv. 5 Quote
martin_ts Posted November 15, 2018 Posted November 15, 2018 Jasså ännu en flygplans byggare! Mattias (xtr) här på forumet som bygger en haynes roadster nu har byggt en ultralätt en gång i tiden. Den maskinen du byggde krävde PPL då antar jag? Ser väldigt trevligt ut! /Martin Quote
Göran Nilsson Posted January 18, 2019 Author Posted January 18, 2019 Jag beställde tanktätninglim den 1 November från USA med billigaste fraktalternativet tyvärr var det kanske inte det klokaste valet då försändelsen försvann på vägen. Efter en massa kommunikation å strul så skickades en ny sändning och jag fick hem burkarna i förra veckan. Nu har jag nitat ihop svepet med skotten det gick utan problem. Limmet är hanterbar i 2 timmar innan det börja sega sig sedan tar det 10 dagar innan det är fullt härdat. Jag jobbar vidare med locket och grejerna som skall sitta på locket å sedan blir det att konstruera en ram till tanken. Fortsättning följer. 2 Quote
Göran Nilsson Posted March 31, 2019 Author Posted March 31, 2019 Jag höll på att glömma att läckage prova tanken. Jag fick tag i ballonger idag och kopplade på en, en andra ballong blåste jag upp för referens om ballongkvaliten är kass. Nu får det stå så i minst ett dygn. 5 Quote
Jocke4U Posted April 1, 2019 Posted April 1, 2019 Räcker ballong-trycket? Jag vill minnas att jag körde 1-2 bar Quote
kengren Posted April 1, 2019 Posted April 1, 2019 (edited) Jag blåste bara med mun, hade tanken i badkaret och kollade efter bubblor. Det blev tätt Edited April 1, 2019 by kengren Quote
Göran Nilsson Posted April 1, 2019 Author Posted April 1, 2019 1-2 bar låter som ett väldigt högt tryck i detta sammanhang, är det inte risk för att man spräcker bensintanken. Ballongmetoden har och används ofta i hembyggarkretsar på flygplan med gott resultat. Att blåsa med munnen i tanken när den är under vatten är säkert också bra, lite jobbigare tycker jag. 2 Quote
Rikard Larsson Posted April 2, 2019 Posted April 2, 2019 Såg ett avsnitt av American Chopper där de provtryckte en handknackad MC-tank försiktigt med kompressor. Gick bra tills de duttade i lite för mycket luft... PLOPP!!! Han som jobbat en vecka med tanken blev inte så imponerad. 1 Quote
Morty Posted April 2, 2019 Posted April 2, 2019 0,2-0,3 bar är fullt tillräckligt. Över det så kommer tanken se ut som en ballong. Quote
Jocke4U Posted April 2, 2019 Posted April 2, 2019 Jag kan minnas fel att det var 1-2 bar 😄 men en ballong ger ju inte så mycket tryck 😉 Quote
Christer J Posted April 4, 2019 Posted April 4, 2019 Man blåser kanske 0,2 bar om man är vältränad, de flesta får allt ta i lite för att blåsa upp en ballong, kanske 0,1 bar?. Lite diskmedelsvatten på det borde väl räcka. Quote
Arto Posted May 4, 2019 Posted May 4, 2019 Det är ju så fantastiskt vackert, har nog en litet tår i ena ögat. 1 Quote
SOX Posted January 17, 2020 Posted January 17, 2020 Bump... Tände på alla cylindrar när jag hittade den här tråden. Eftersom jag har erfarenhet av att nita alu så blev jag klart intresserad, men var hittar jag limmet? Skulle kunna bli ett roligt projekt. Quote
Göran Nilsson Posted January 17, 2020 Author Posted January 17, 2020 Kul att man kan glädja någon 👍🏻 Jag köpte från Stockholmföretaget Arigoteknik, de köper denna typen av lim som är utgångna enligt bäst före datum, Flygindustrin är väldigt petiga men limmet är ändå Okej. Tror jag betalade 100-150kr. Limmet blir lite tjockare med åldern men man skall enligt förståsejpåarn kunna spädas med Toulen. Nytt lim kan köpas från https://www.vansaircraft.com/. Jag tror det kostar ca 800kr inklusive frakt. Om du vill kan jag kolla om jag har något som du kan få mot fraktkostnad och så får du avslöja vad ditt projekt är för något. 😉 Quote
SOX Posted January 24, 2020 Posted January 24, 2020 Projektet är en tank till en Haynes sjua och det börjar bli dags att titta på tanken. Jag har en kartong nitar över efter att jag gjort några "bomber seats" som ska sitta i Hot Rods. Har du lim över som räcker till en tank är jag klart intresserad. Sen måste väl det duga med vanliga alunitar och inga riktiga flygnitar ? (Det blir för krångligt) Quote
Göran Nilsson Posted January 24, 2020 Author Posted January 24, 2020 Jag nitade ihop min tank med rostfria trycktäta blindnit av industrikvalite. Det är tveksamt om det fungerar med icke trycktäta nitar. PM,a din adress. Quote
SOX Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 Nja, jag tänkte snarare på "riktiga" nitar som nitas med nithammare och mothåll Skickat PM Quote
Göran Nilsson Posted February 1, 2020 Author Posted February 1, 2020 Det är skitjobbigt att nita med solida nitar i kombination med tanklimmet, det blir jäkligt kladdigt. Vis av erfarenheten valde jag trycktäta blindnitar, biltanken är ju inte en del av den bärande konstruktionen som det kan va på flygplan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.