Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som inte nog med det så tappade jag oljetrycket så håller på och byter oljepumpen fjädern hade tappat och var jätte mjuk. Ja det verkar som turbon har havererat då det ryker och glappar mycket så vi får se om det är någon turborenoverare som jobbar nu på semestern😿

Posted
3 timmar sedan, Mildseven sade:

Som inte nog med det så tappade jag oljetrycket så håller på och byter oljepumpen fjädern hade tappat och var jätte mjuk. Ja det verkar som turbon har havererat då det ryker och glappar mycket så vi får se om det är någon turborenoverare som jobbar nu på semestern😿

Jag fick akuthjälp av SL turbo i Degerfors veckan innan Kinnekulle förut. 

 

  • Thanks 1
Posted
19 minuter sedan, Christer J sade:

Jag fick akuthjälp av SL turbo i Degerfors veckan innan Kinnekulle förut. 

 

Hade tänkt ringa dit imorgon

Posted

Jodå nu går bilen tyvärr vart det en liten större turbo 2mm på inloppet ska dra en logg och åka till mapptobbe så får justera lite

  • Like 1
Posted
6 timmar sedan, Mildseven sade:

Jodå nu går bilen tyvärr vart det en liten större turbo 2mm på inloppet ska dra en logg och åka till mapptobbe så får justera lite

Det var ju en himla otur att du inte fick tag på en mindre 😂😂

Posted

Nu vart det så illa att soppan verkar ej att räcka till så Tobbe sänkte laddtrycket me 0.5 kg

  • 7 months later...
Posted
On 2020-07-30 at 17:26, Mildseven sade:

Lite uppdatering. När man har svetsat ett turbogrenrör och man inte är nöjd med resultatet så får man anlita någon

0CFBA61D-A3BD-4BC3-BD32-ABC6240828D5.jpeg

  • Like 1
Posted

Wow riktigt coolt, inte linda in den i bandage!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted
2 timmar sedan, vedde sade:

Wow riktigt coolt, inte linda in den i bandage!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Inget bandage bara värmestrålnings skydd

  • 3 weeks later...
Posted
Nya spjällhus monterade
image.thumb.jpg.bd73f6eaf9f4f91be832b5a589867a3a.jpg
Är på gång att köpa Racelines 50mm spjällhus för duratec men de har bara fasligt långa trattar och jag vill ha korta som dina som får plats inne i plenumet. Var shoppar du såna?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted
Den lokala 3D-printaren då? Plast funkar väl även om det inte är lika sexigt.
Jo men då krävs väl en CAD fil på trumpeten, jag är inte där ännu i min CAD utveckling kan jag villigt medge.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  • 5 months later...
Posted

Kan ha glömt att slå på accusumpen ska ändra till automatiskt på slag i vinter samt att montera bafflar i oljetråget

Posted
3 timmar sedan, Mildseven sade:

Kan ha glömt att slå på accusumpen ska ändra till automatiskt på slag i vinter samt att montera bafflar i oljetråget

Sätt en förregling via relä på brytaren till pumpen så du inte kan starta bilen utan att pumpen är till? (t.ex. förregla startmotorns relä med relä från pumpbrytaren)
Den borde ligga som failsafe kan jag tycka även för tändningen under körning.

Posted
58 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Sätt en förregling via relä på brytaren till pumpen så du inte kan starta bilen utan att pumpen är till? (t.ex. förregla startmotorns relä med relä från pumpbrytaren)
Den borde ligga som failsafe kan jag tycka även för tändningen under körning.

Eller också styrning via vvt hjulet som slår till vid 2000 varv

Posted
7 timmar sedan, Mildseven sade:

Kan ha glömt att slå på accusumpen ska ändra till automatiskt på slag i vinter samt att montera bafflar i oljetråget

Tråkigt, som sagts tidigare. Men tack för att du delar med dig. Jag har vev- och ramlager som behöver bytas, inga bafflar i tråget och en accusump som inte är monterad...

Då vet jag att automatiskt tillslag ska fixas på direkten.

  • 4 weeks later...
Posted

Då jag har APR bultar i vevstakarna hur många gånger går det att återanvända innan måste byta dom

Posted

De ska ju gå att använda flera gånger så länge dom inte är skadade på något vis och är rätt dragna. Det finns mått på ursprunglig längd. 

Men med tanke på vevstaken så kan ju dina skuvar ha sträckts om det svarvat runt material i storändan.

Posted (edited)

Sträckgränsdragna (moment-vinkeldragning eller om man har styrda dragare Gradientdragning)  skruvar ska generellt alltid bytas. Sträckgränsdragning innebär ju att man passerar materialets flytgräns och då får en permanent förändring av skruvens geometri, detta kan dock tålas ett fåtal gånger framför allt om den permanenta förändringen är liten. På Volvo så tillät vi en total förlängning på 1 mm fördelat om max fem dragningar ( tre stycken dragningar i produktionen under motorns tillverkning) Drar du däremot bara skruvarna med moment i olika steg då kan du återanvända dom efter rengöring och rätt procedur med en lagom anoljning enligt skruvtillverkarens ordination. 

Edited by Kjelland28

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...