Kjelland28 Posted July 21, 2017 Author Posted July 21, 2017 (edited) Lite nya bilder börjar bli lite ordning på bakändan nu ! Bakaxeln börjar bli klar efter ett antal försök med panhard fästet. Bara själva staget och fästet för det i chassit kvar att tillverka. fästet kommer att bli justering på Så här blir det med axeln på plats ! Och till sist mina fina fourlinkstag med ipressade bussningar till Volvo 850 från autopartsmarket.eu köpte samma fabrikat som BMW använder som orginal borde ju vara kvalitet på dom. Pressade i dom med verkstadspressen från vidaxl och där undrar jag bara en sak varför i hela fridens namn var domkraften i pressen fylld med diesel/brännolja istället för riktig hydraulolja ? Pris ? 1469 kr för hela pressen antagligen. Den är nu bytt, oljan alltså ! Så nu hänger axeln i fourlinken ! Har börjat med panhardstaget också trots att jag bara höftade måtten så blev det rätt bra ! en dryg centimeters frigång mot diffkåpan ! Staget klart! Lagren bytta på drivaxlarna! Den inverterade kick up'en Lagt igen rören i bak ändan samt strängsvetsat golvet tätare. Den här sjuan blir nästan en SUV med 15cm frigång fram och 16cm bak rollcenter fram hamnar på ca 85 mm bak vet jag inte riktig hur det ska räknas fram. Ännu en dag av ändringar ! Kom på att det är rätt olämpligt att ha infästningen för panhardstaget på höger sida av bakaxeln Med B18 motor så vill man ju ha plats för avgasröret på den sidan. Japp mitt ska gå hela vägen ut bakom bilen . så nu sitter fästet istället på vänster sida. Bild från sidan Mäter in övre A-arms infästningarna med en laserline. Fotomodellen är bror ?. Tillverkar främre nedre A-arms infästningar. Lite nytt! Sidoförstärkning, frigång kardan, infästning övre A-arms fäste. Dagens arbete ett djävla pill i rörbocken innan det fick duga. ser ut att passa fint med en Volvo 24 rattstång behöver bara skaffa en lite större hålsåg Lite uppdatering med nya länkade bilder. Hoppas bilderna syns annars behöver jag pilla med delningsinställningarna i Google foto Övre främre A-armsinfästning. justerbar 20 mm upp och 20 mm ner ner och 15 mm fram och 15 bakåt. borde ge bra inställningsmöjligheter och kostade bara nåt runt 1-1,5 kilo för båda. Huvud bromscylinder på plats samt hål för rattstång ! Pedalställ tillverkat. Nu med noskon. Bockjigg. Dags att kasta in lite nya bilder ! En bild på den slutgiltiga designen på framvagnen ställbar i längsled +- 15mm och i höjdled +- 20mm till det facila priset av nåt kilo. Motor och bakaxeli sina fästen två kardaner monterade som ska skarvas ihop med en svarvad adapter samt noskon dit lagd. Senaste bilden Lite nya bilder ! Början på övre A-armar främre röret 80 graders bockning Man kan ana vad det ska bli. Nu ska det bara byggas jigg också ! Edited April 6, 2018 by Kjelland28 update 2 Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2018 Author Posted April 5, 2018 (edited) Uppdaterar lite med en bild på starten av instrumentlådan, håller på med A-armarna fram och kardan Edited April 5, 2018 by Kjelland28 Quote
steel Posted April 5, 2018 Posted April 5, 2018 Hej, det där är verkligen " old style". Synd att inte alla bilder var med, kul att se om hastighetsmätaren har vajer Smart övre infästning av a-armen ! Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2018 Author Posted April 5, 2018 ? japp så enkelt som möjligt. Jo det var nån som skrev att justermöjligheter var bra. Blir elektrisk mätare har plockat isär ett sent 240 instrument ska bara göra ett hus till den. Ska ha 16 cm mellan marken och chassiet också. ? / Kjell Quote
Jocke4U Posted April 5, 2018 Posted April 5, 2018 6 timmar sedan, Kjelland28 sade: Uppdaterar lite med en bild på starten av instrumentlådan, håller på med A-armarna fram och kardan Kanske bara är jag men kan inte se bilden Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2018 Author Posted April 5, 2018 Aj då, hur ska jag lägga in dom ? Har dom på google foto. /Kjell Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2018 Author Posted April 5, 2018 Så hoppas bilderna syns nu ! / Kjell 1 Quote
steel Posted April 8, 2018 Posted April 8, 2018 Bra med hög markfrigång om man ska ut i skogen. Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted April 23, 2018 Author Posted April 23, 2018 (edited) Övre A-armarna i en enkel jigg. Kom på att denna hade jag inte heller visat ! Edited April 23, 2018 by Kjelland28 Quote
steel Posted April 23, 2018 Posted April 23, 2018 Hej, vilken smart lösning av jigg ! Enkel och fyller sin funktion. Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted April 23, 2018 Author Posted April 23, 2018 Tackar?! Stommen är 30 mm formplywood det som blev över när jag byggde släpkärran för 8 år sen, sen ett vinkeljärn från nån grej till brorsans gamla traktor. Som distans passade det perfekt med en vanlig 13mm plywood och sen avslutas anrättningen med två överblivna takstolsvinklar. ??? 2 Quote
Kjelland28 Posted July 28, 2018 Author Posted July 28, 2018 Har vart lite stiltje ett tag på sjua fronten blev med husbil som behövde lite grundläggande omsorg inför semestern samt att jag själv var inne på lite titthålsunderhåll i ett knä. Med på bilden är särbon. 😀 Pinnen med muggarna är till hennes kakadua Emma. 1 Quote
family guy Posted July 30, 2018 Posted July 30, 2018 Snälla Kjell, behåll växelspaken precis som den är! Och så vill jag se bild på kakaduan. Quote
family guy Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Ett magnifikt djur, en sån skulle jag vilja ha om jag inte var allergisk. Quote
Kjelland28 Posted August 8, 2018 Author Posted August 8, 2018 Jo dom är fina men kräver rätt mycket tid och omsorg. Antingen så ska dom leva i par eller så ser dom sin ägare som sin partner och dom kan vara sjukt svartsjuka. Som tur är så är Emma regelns undantag och accepterar mig. Hon sitter nästan lika ofta på min axel som på Marias. 😀 Quote
Kjelland28 Posted September 10, 2018 Author Posted September 10, 2018 Hmm, fick ett stort paket från england med två glasfiberstolar 🙂 Hm...... behöver banta ....... 😞 2 Quote
Kjelland28 Posted November 19, 2018 Author Posted November 19, 2018 Har haft lite mycket grejer att rodda med ett tag nu men snart så är min A-armar svetsade och då kommer den att stå på egna hjul snart. 😃 1 Quote
steel Posted November 20, 2018 Posted November 20, 2018 Grattis, det är ett stort steg med bygget på hjul. Lite halvfärdigt känns det som 👍 Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted December 6, 2018 Author Posted December 6, 2018 Övar mig i inventor på jobbet, nedre A-arm, nästa steg på denna blir att lägga på svetsarna. Quote
steel Posted December 6, 2018 Posted December 6, 2018 Hej, va snyggt det blir Hoppas svetsarna blir lika fina. Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted December 6, 2018 Author Posted December 6, 2018 Tackar ! Ska passa in allt så att den passar i min bil. Denna ritade jag ur minnet. Men jag gillar renheten i den får kolla om den får godkänt av Ludde (SFRO)Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted December 28, 2018 Author Posted December 28, 2018 Spindelleder ! Nån som har svaret på om det är samma kona på nedre amazon spindelleden som på en 140 nedre spindelled ? Har upptäckt att det är så mycket enklare att använda en amazon led, bara att bulta fast i A-armen Quote
Kjelland28 Posted February 4, 2019 Author Posted February 4, 2019 (edited) Liten uppdatering. kardan svetsad ! hittade till slut en lagom tjock plåt, skarvmuffar till spirorör är gjorda i 0,7 mm plåt. blev sugpassning mellan 140 kardandelen och 740 kardandelen. Hela kardanen nedan med shimsen på Drog fast shimsen med najtråd på 140 delen punktade shimsen försiktigt i bakanten. borrade fyra hål i 740 kardanen i det läge det inre shimset skulle hamna gradade hålen. trädde ihop kardanbitarna och borrade försiktigt igenom shimset genom hålen. Ta isär och snyga till hålen i shimsen. Trädde ihop kardandelarna och matchade hålen i kardanen med hålen i shimset. pluggsvetsade genom hålen korsvis. Punktade ändkanten av 740 kardanen mot 140 kardanen korsvis. svetsade fogen i delsträckor med 180 graders förskjutning. KLART ! 😃 resultatet nedan. Edited February 4, 2019 by Kjelland28 Quote
Kjelland28 Posted February 14, 2019 Author Posted February 14, 2019 Lite mera bilder, var ju tvungen att försöka få lite koll på hur slutresultatet kan bli. 😁 5 Quote
steel Posted February 17, 2019 Posted February 17, 2019 Jamen, du tejpar ju lite iaf 👍inte dåligt 😀 Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted February 19, 2019 Author Posted February 19, 2019 Tejp är den nya svetsen ! 🙂 Quote
Kjelland28 Posted February 24, 2019 Author Posted February 24, 2019 Så där då var bakaxeln förhoppningsvis klar med alla fästen det sista som kom på var coiloverfästen, fick gå ifrån min design där axelfästet satt utanpå fourlinken til ett fäste innanför. på byggbordet ligger min rätt hårt satta coilover ! 😂 Har smitt till ett par chassifästen för coilsen också men kom på att jag behöver shimsa det bakre örat en mm för att det ska komma i rätt vinkel till coilovern. just det dom ska sitta på undersidan om nån undrar ! 😂 kommer att sitta fast med samma skruvar som ska hålla bågen. Lite ytterligare bilder på framänden kring motor och styrning rören ligger ca 35-40 mm från motorn 1 Quote
LUPUS Posted February 24, 2019 Posted February 24, 2019 Hade man uppfunnit sjuan i Sverige hade dem nog använt dessa delar , b16/b18. Och någon lokal bakaxel Quote
Kjelland28 Posted February 26, 2019 Author Posted February 26, 2019 Japp antagligen B16, tre pet M30 låda och PV-bakaxel. Hm konceptet för very old locost kanske ! 😂 Quote
Kjelland28 Posted February 26, 2019 Author Posted February 26, 2019 Så då var bakänden 97% komplett saknar renoverade bromsok just nu. Började med instrumentlådans framsida. tog lite rester från golvplåtarna, ska bli en plåtvinkel med 4mm försänkning för pAlu-plåt och dubbelvikt motorhuv. Quote
Kjelland28 Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 Lite nya bilder klurat ut hur jag vill göra kopplingen. blir lite PV/duett stuk över denna ! :-) den rundar huvudbromscylindern på undersidan lite snyggt! :-) Quote
Kjelland28 Posted March 24, 2019 Author Posted March 24, 2019 Lite mer kopplings och pedalsmide Den nya fixturen till övre A-armarna 1 Quote
Kjelland28 Posted April 10, 2019 Author Posted April 10, 2019 (edited) Pillat lite mer med fixturen till övre A-armarna. Kanske blir klar i morgon. Färdig! Börjat med en fixtur för de nedre A-armarna men den ska göras om lite Har handlat in lite bättre begagnade motordelar också ett lättat svänghjul (- 1,7 kg) och ett gren rör med insugsdelen bortkapad. bostade av svänghulet och satte det i hjulbalanseringsmaskinen för att kolla balansen. första försöket gav 5 gr obalans roterade svänghjulet 90 grader 0 gram obalans. testade ett orginalsvänghjul strax över 15 gram obalans i båda lägena. 😃 på väg mot 105 hkrs etappmålet ! 😄 Dubbla SU C-kam. Uppdatering. Börjar skönja hur nedre A-armarna kommer att se ut. Edited April 30, 2019 by Kjelland28 1 Quote
Kjelland28 Posted May 17, 2019 Author Posted May 17, 2019 (edited) Fortfarande nån dags jobb kvar på sista fixturen till A-armarna. Och nu blir det ju ut och lufta chassit till Tjolöholm en liten tur tur och retur på 47 mil :-). lite bilder på chassits väg till släpet Packat och klart ! Edited May 17, 2019 by Kjelland28 3 Quote
Kjelland28 Posted May 26, 2019 Author Posted May 26, 2019 (edited) Filar vidare på de nedre A-armarna Bara plåten som stötdämparfästet ska sitta i kvar! Sådär delarna till förarsidan klara! 😁 Edited May 26, 2019 by Kjelland28 6 Quote
gka Posted August 25, 2019 Posted August 25, 2019 Trevligt bygge! Snygga fixturer också. Hur har du skurit ut plåtarna till dem? Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted August 25, 2019 Author Posted August 25, 2019 Fixturen på bilden är bara plattjärn ihopsvetsat men fixturen till den övre A-armen är vattenskurenSkickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted November 25, 2019 Author Posted November 25, 2019 Det har varit lite paus på byggandet sen semestern men nu så börjar det dra ihop sig för svetsning av A-armar mm. hittade ett kyl som aspirerar på en plats i bilen ska mäta och se om det får plats. Traktorkylare till Nuffield leyland. Tänkte traktor = stor motor och låg fart kräver en kylare som kyler bra ! Totalhöjd 529 mm totalbredd 515 mm tjocklek 60 in/utlopp 38 mm 2905:- hos Sagro.se beställningsvara dock. Quote
LUPUS Posted November 25, 2019 Posted November 25, 2019 (edited) ser både onödigt dyrt och tungt ut . har du kollat in ett polo kyl ? eller något civik eller mersa 190 För det priset får du det nog i "race" tjocklek och alu , orginal typ något av ovan nästan gratis på skrot , nytt säkert 6-900 kr https://shop.redline360.com/products/spec-d-aluminum-radiator-honda-civic-eg-ek-1992-2000-rad-cv92 mått Edited November 25, 2019 by LUPUS 1 Quote
tpau Posted November 25, 2019 Posted November 25, 2019 Min bil har en ford Capri kylare en ganska liten kylare men kanske också lite dyrare. /T Quote
Kjelland28 Posted November 27, 2019 Author Posted November 27, 2019 Jo jag vet att man kan köpa ett nytt Polokyl för 350 kr frågan är om det kyler tillräckligt ? Traktorkylet är nästan dubbelt så tjockt som ett polo-kyl borde bli lägre fart på vätskan och bättre kylning. Quote
Mildseven Posted November 27, 2019 Posted November 27, 2019 On 2019-11-25 at 12:54, LUPUS sade: ser både onödigt dyrt och tungt ut . har du kollat in ett polo kyl ? eller något civik eller mersa 190 För det priset får du det nog i "race" tjocklek och alu , orginal typ något av ovan nästan gratis på skrot , nytt säkert 6-900 kr https://shop.redline360.com/products/spec-d-aluminum-radiator-honda-civic-eg-ek-1992-2000-rad-cv92 mått Funkar bra till min bil även fast jag har mer än 150 hk. Se bara till att luften kan försvinna när den gått genom kylaren Quote
LUPUS Posted November 27, 2019 Posted November 27, 2019 Precis lägg lite jobb på att verkligen skärma av kylet mot noskonen det är hela grejen i våra bilar . Kyler något...... mer än orginal mersan genom två kyl ( ett ic ett motor i serie ) har lite problem , men motståndet är ju 10cm tjockt kyl och en bra fläkt löste det räcker inte orginal kylet av någon konstig anledning spara lite buffer plats åt alu race varianten , blir fortfarande billigare än traktor grejerna Quote
Mildseven Posted November 27, 2019 Posted November 27, 2019 Att kylaren är tex dubbelt så tjock betyder den att den inte kyler dubbelt så bra utan ca 30% mera Quote
Jocke4U Posted November 27, 2019 Posted November 27, 2019 På min sjua löste sig kylproblemen med ett nytt och tjockare kyl, tillsammans en bra (uppgraderad) fläkt. Kina har ibland bra skit 🙂 Quote
Jörgen Granberg Posted November 28, 2019 Posted November 28, 2019 Jag har en ny polokylare i alu som aldrig varit monterad. Hojta om det är intressant. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.