LUPUS Posted June 2, 2016 Author Posted June 2, 2016 Ja ta med sig någon kan man glömma ? Nä nu skall jag ut och åka sjua ! Besiktning imorgon och lamda har krånglat lite på tomgång , blir nog glass och däck slitage oxå ? Nytta med nöje Quote
Christer J Posted June 2, 2016 Posted June 2, 2016 Jag hade det där i skuffen på 7an till gelleråsen.. passagerare funkar. Quote
LUPUS Posted June 2, 2016 Author Posted June 2, 2016 Skuffen ! Där har jag 40 liter bensin (tog höjd för E85) sen är det nästan fullt , dedion och stor jädra diff tar den mesta platsen Quote
LUPUS Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 för att bevisa att inte allt står still får jag slänga in en bil på motor utrymmet. hittade efter mycket letande IC och kyl som kommer överens med det ganska trånga utrymmet. Original sitter ju kylet längst bak BAKOM motorn så detta är lite av ett mirakel. IC gavlarna måste tyvärr oxå svetsas om då jag gjorde en tanke vurpa med hur långt in lamporna sträcker sig original Ser väldigt kort ut ! en enbart 50mm tjockt 9000 gen 1 IC från rea sidan på KL racing Tillsammans med en ny 9-5 V6 diesel kyl från speedparts rea , visade sig passa perfekt med alla uttag och luftningar så nu när jag vet att de får plats ! ( detta är enda anledningen att pilla med kyl så här tidigt) är det bara att lägga undan dem och ge sig på andra ändan Vad som inte syns på denna bild är att insuget kommen kapas och vändas neråt och så kommer även IC att göra ( de där jädra lamporna som år upp 3 cm ) 1 Quote
LUPUS Posted August 4, 2016 Author Posted August 4, 2016 Har faktiskt hänt en hel del mer, bara riktigt dålig på att skriva Quote
Pac Posted August 5, 2016 Posted August 5, 2016 .... IC gavlarna måste tyvärr oxå svetsas om då jag gjorde en tanke vurpa med hur långt in lamporna sträcker sig original Äh, vem behöver lampor? Då är det viktigare att du har bra drag i maskin! Man kör ju ändå mestadels på dagtid med sådana här bilar! :D 1 Quote
LUPUS Posted August 28, 2016 Author Posted August 28, 2016 (edited) Bakdelen ( nu med Editerade bilder) Har inte uppdaterat på ett tag då google förstört Picasa ( tror de stängt ner det) och gjort något nytt mega super moln baserat som själv automagiskt sorterar runt bilder och lägger ut det på "tids flöden och inte i mappar som jag vill ha det" ( hmm lät teknik fientlig där)Säkert mycket bättre på att dela på alla ställen förutom här där man copy/paste länken .Men tillbaka till ämnet bakvagnen.......den gav mig lite bekymmer , fick liten släng av "fackverks sjukan" och börja fundera på om det inte gick att hänga upp bakdelen på ett snyggare sätt än "ram". Så jag mätte , mätte, fundera och svetsa till och med lite stödpunkter. Gav dock tillslut upp för det finns för lite referens punkter att gå på , speciellt är risken stor att jag svetsar ett spindel nät som senare inte passar in med baksäte och hatthylla ( jo ni läste rätt det blir familje bil ) .Stället där jag suttit och funderat , med lösa järn bitar som sällskapMen det enkla beslutet var att fortsätta med ram verket. Inte jätte mycket tyngre tror :zipped: jag, MYCKET lättare att få symmetrisk och på rätt ställe och framför allt är nu iden oxå allt kommer gå att köra utan karossen. Mao kommer så mycket som möjligt av viktiga funktioner bindas till botten på bilen.Lite mera 100x50x3 skaffades(det var faktiskt 3mm denna gång mätte noga) Bak subban sattes på trucken och prov mätningar genomfördes Japanerna hade tacksamt valt jämna millimeter så själva ritningen blev enkel Kapa rätt vinkel , fog bereda och tänk rätt med vinklar , var mycket nära att bygga spegel vänt i bandsågen Ska man ha kvar 4-hjuls styrningen ?? blir nog lite mekande med att få styrsystemet att göra rätt under bron :eclipsee_steering: Mäta noga som bara den, kryss mäta och använda de grova balkarna som rät skivor ihop med tvingar Efter man är nöjd punkt svetsas delarna var för sig på mera "rät" balkar Grejerna plockas ihop till en nu helt lös bakdel, faktisk så symetrisk så en stålinjal och bygglaser inte kunde mäta skillnad Ramen har innan detta mätts in med bygglaser i horisontal planet och så även lyftbordet. Skiljer max 1-2 mm på hela ramen , troligen mycket bättre än vad ett vatten pass visar. här ser man tydligt de tänka fästpunkterna till original bussningarna, blir gängade fast svetsade rör ner till stor mutter. Varför uppfinna något nytt , bygg som original. Den utstickande balken skall senare kortas, just nu vet jag inte om en eventuell infästning till baksätet vill sitta här. Fick till slut även kryss mätt in i resten av bilen rätt ( första gången blev det exact 10mm fel :banghead: ). I efterhand är jag lite nervös för jag har kryss mätt bara ramen och inte monterat subframen fram och bak och mätt mot dem, får hoppas japanerna kan sin sak och inte har fel mått där , jag har nämligen liten justermån i infästningarna. Här ser man oxå första försöket av kardan dragning , Sveriges kortaste dubbel kardan ! Denna plan är nu förkastat och nu blir det enkel kardan med dubbla CV knutar. Finns redan en singel kardan tillverkad i det nya exotiska materialet PP. Frågan är dock hur mycket ett 3" avlopsrör i plast klarar i moment , får fråga SFRO :icon_bach: Stötdämpare infästningen är nu oxå på rätt ställe men som ni ser är de två översta lätt..... grova balkarna temporära infästningar. de sitter med två bult och nu går det att ställa ner bilen på hjul bak om man vill. Det går oxå att trä på bilen över detta och man kan fundera på innerskärmar , baksäte. Verkliga stötdämpar infästningar kommer nog på någotvis sättas i ramen och sedan få stöd punkter upp i bil kaross. Ingen bur men kanske någon förstärkande rör historia inne i kaross sidorna, vi får se 4 fjärde försöket , nu med appen VIA gamla picasa Edited September 2, 2016 by LUPUS Quote
LUPUS Posted August 28, 2016 Author Posted August 28, 2016 (edited) 1 Edited September 2, 2016 by LUPUS 1 Quote
janne85 Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Som bildtjänst använder jag Photobucket. Dom har dock ett tak på ett visst antal gigabyte men om man är villig att betala några kronor så får man obegränsat utrymme. Tycker det fungerar bra. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote
Jocke4U Posted August 29, 2016 Posted August 29, 2016 Google Photos Direct Link https://chrome.google.com/webstore/detail/google-photos-direct-link/dgnaaplaoheafdckphgmpiaodckbcafg Testade snabbt på nya versionen av forumet och där verkar det funka bättre. Kanske börja titta på en skarp uppgradering under hösten. Quote
Rikard Larsson Posted September 1, 2016 Posted September 1, 2016 (edited) Härligt att se uppdateringarna! Tacka vet jag Dropbox. Länk till en bild i forumbildermappen: http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/bild.JPG Länk till en bild i forumbildermappen fast med en mindre som förhandsgranskning: [URL=http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/bild.JPG][IMG]http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/bild_640.JPG[/IMG][/URL] Edited September 1, 2016 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted September 1, 2016 Author Posted September 1, 2016 Drop box är en möjlighet , skall dock ta något lugnande och göra ett nytt försök att uppdatera i kväll Quote
LUPUS Posted September 1, 2016 Author Posted September 1, 2016 Nu är det uppdaterat ovanför utan att få utbrott :racesmile: Quote
Cyberdennis Posted September 1, 2016 Posted September 1, 2016 "Duttit" jobbat! Både med bilderna och projektet! :-) Quote
Rikard Larsson Posted September 2, 2016 Posted September 2, 2016 Inte för att vara sån, men det är några bilder som saknas :) Quote
LUPUS Posted September 2, 2016 Author Posted September 2, 2016 (edited) Hmm inte för mig ? Kan det vara för jag är inloggad ? :image018: nu är jag inne från kollegans dator och JO det är något som är fel , funkar på min telefon och dator :banghead: Edited September 2, 2016 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted September 2, 2016 Posted September 2, 2016 I det långa inlägget (108) ser jag 3 bilder på och 8 har en grå cirkel med vitt streck. Quote
LUPUS Posted September 2, 2016 Author Posted September 2, 2016 (edited) 1 Edited September 2, 2016 by LUPUS Quote
LUPUS Posted September 2, 2016 Author Posted September 2, 2016 (edited) 4 fjärde försöket , syns det nu ? Edited September 2, 2016 by LUPUS Quote
LUPUS Posted October 10, 2016 Author Posted October 10, 2016 (edited) Som synes ovan blev ju första försöket till kardan sveriges troligen kortaste två delade. Även om det rent fysiskt nog hade funderat kändes det fel. och även om jag inte direkt sparat vikt förut så var det mycket järn i ett stödlager, gummi lager + en extra knut och två "studs". Så kapen togs snabbt fram och den främre kardanen kortades snabbt ner till kardan knut + 1 meter avlops rör 3" och Cv knut bak. Detta hittar jag nu ingen bild på men såg egentligen helt perfekt ut. Tyvärr gnagde något i bakhuvudet om att man inte skall skarva Cv knutar och singel kardan knutar. :image018: Mått togs och det visar sig att vinkeln låg någonstans runt 6 grader även efter en ordentlig sänkning av bakkant lådan. :banghead: Expertisen tillfrågades och jo .... vi låg nog utanför tumregeln på vinkel med ENKEL knut där man får vibrationer. Någonstans här hade man nog kunnat åka till skroten leta reda på den svagaste skajjan och tagit dess klena bakre fästpunkt, men varför göra det enkelt för sig när man kan göra det komplicerat och vackert. I garaget låg det i princip 2 kompletta skyline kardaner och där det fanns gott om CV knutar ( undrar egentligen varför man har det på bara GTR versiionen , de andra fick bara vanliga universal knutar ) Den tillfrågade experten ( inga namn nämda) erbjöd sig att fundera ut OCH tillverka en adapter från vxl fram kant till CV så den tänkta kardanen skulle kunna se ut så här ( den på bilden kostar 1000$ och är i alu så nej inte exact sådan men ni ser principen) ett litet problem var att det gick från 4 x 95 till 6 x 94mm och just 6 till 4 aldrig blir direkt bra. Men som sagt varför enkelt :) Christer här fixa fixade fram ett alu ämne i 6082 som efter någon timmas grov svarvning av mig gick från stor --> 120mm. Därefter fin svarvades och frästes det fram ren och skärr alu Pxxx Märk väl fin mekanik svarv från Jula :bowdown: Färdig svarvat ! Dax för Fräsning Klar ! Monterad på lådan, hitta ingen bra bil med monterad kardan stump så får ladd upp en färdig bild senare. Tack PG ! ! ! Edited October 10, 2016 by LUPUS Quote
LUPUS Posted October 10, 2016 Author Posted October 10, 2016 (edited) Som sagt det är tur man får hjälp när tiden inte räcker till. Men som ni alla vet kan man köpa sig känslan av att det går framåt oxå. På blocket såg jag att Jari såld en ratt och då det så klart skall vara trä ratt i en oldtimer slog jag till ebay england levererade oxå en rattstång så billig jag trodde jag var lurad stången 15£ + 25 £ i frakt En granne har tillfälligt lånat/halvsålt sina för breda stolar från sitt Cobra bygge. Modellen är rätt för hur jag tänkt mig bilen, att de inte finns nack stöd eller sido stöd är ett annat problem men vägs upp av tv fotölj mjukheten. Får nog se till att det finns snabbfäste för annan förarstol. De är inte riktigt den färgen jag hade tänkt ...... men ju mer jag funderar på det ju mera rätt är det nog med ljusgrå med oxblods piping Det vikiga är iallafall att nu kan man sitta och prov brumma och se vad mer det är som kommer krocka Just nu är det: -1 cm från säte till Cv knut -pedal ställs bromsväg som vill slåss med turbo down pipen och styrstången men det skall nog gå jämfört med en sjua är det ju luftigt ! Brumm brumm eller är det mer whaaaaaa ......Phhtosssssss allt för denna gång go natt Edited October 10, 2016 by LUPUS 1 Quote
Cyberdennis Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 Grymt kul med uppdateringar! Jag har spridit info om tråden till flera gamla powertrainare som numera följer detta :-) Quote
LUPUS Posted October 10, 2016 Author Posted October 10, 2016 ajdå :whistling: Risken finns ju att detta ses som ännu mera helge rån av just den klientelen :busted_cop :D Quote
Cyberdennis Posted October 11, 2016 Posted October 11, 2016 Nej då. Detta är killar som uppskattar innovativt arbete! :) Quote
LUPUS Posted October 11, 2016 Author Posted October 11, 2016 Arbetet bedrivs även här i den gamla 'svart' jobbs andan = man måste smita från de verkliga projekten som management vill ha gjort ( klippa gräs, måla hus etc) 2 Quote
LUPUS Posted December 10, 2016 Author Posted December 10, 2016 Händer inte så mycket på grund av AW med ledbands avryckning ☠️ ( helt nykter skall tillläggas) Men idag hämtades en donator till så nu har jag delar till två minst två project. ? Det måste finnas ett namn på sådana här tvångs tankar ?. Någon som känner en lämplig hjärnskrynklare ? Gärna med stort garage ......... Quote
steel Posted December 20, 2016 Posted December 20, 2016 Hej, va kul ! Jag skulle nog kunna skrynkla din hjärna, plus att jag har stort garage ☺? Quote
LOLA-Christian Posted December 21, 2016 Posted December 21, 2016 Kul att det blev affär - jag menar, utan projekt hur kul skulle det vara......? Quote
LUPUS Posted December 21, 2016 Author Posted December 21, 2016 26 minuter sedan, LOLA-Christian sade: Kul att det blev affär - jag menar, utan projekt hur kul skulle det vara......? Jo , det blev nog en bra affär, tack för hjälpen , tror båda är nöjda. Ganska många bra att ha saker som jag inser man nu fick på köpet. Har till och med funderat på om man skall flytta hela abs systemet nu när det finns ett komplett att använda. Men bromsvågar är nog bättre eller ? Quote
LUPUS Posted December 21, 2016 Author Posted December 21, 2016 (edited) Skall bjuda på några bilder oxå då ledbandet gör att man sitter för mycket på en stol och får ideer , blev det inte bättre att jag för ett tag sedan såga ev hela nosen på bilen ( efter att ha kryssat och svetsat den till ett fint paket ) Efter det åkte hela torpeded bort efter den övre svets skarven. nu skall en komplett ny framdle byggas mot bilen och sedan ger jag mig nog på golvet och kardan tunnel luftigt ! bygger med 60 x40 rör en ram mot gammel bil , skall kryssas och sedan kläs i 1mm plåt Edited December 21, 2016 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted December 21, 2016 Author Posted December 21, 2016 (edited) Hel bild Det skall troligen dras ett bokat rör rakt fram förbi stötdämpare och de temporära infästningarna för övre triangel länk . Efter mellan dagarna hoppas jag på färdig torped och kanske golv. vi får se hur mycket tid jag blir "tilldelad" Edited December 21, 2016 by LUPUS Quote
LOLA-Christian Posted December 21, 2016 Posted December 21, 2016 9 timmar sedan, LUPUS sade: Har till och med funderat på om man skall flytta hela abs systemet nu när det finns ett komplett att använda. Men bromsvågar är nog bättre eller ? Mycket mindre kablar med bromsvåg, klart bättre Quote
tpau Posted December 22, 2016 Posted December 22, 2016 Måste det vara ett eller? från bromsvåg till ABS pump, dom brukar väl ha två ingångar på äldre system? /T Quote
LUPUS Posted January 6, 2017 Author Posted January 6, 2017 (edited) På tredje kap försöket tror jag det blev rätt, lurigt att få alla vinklar rätt då övre länken lutar åt alla håll , troligen någon väl uttänkt antidive , men just nu bra klurigt. Mao lutar övre neråt bakåt med några grader Byggde i 60x40x2 och 60x60 på infästningen , rena stridsvagnen . Men det är tanken det skall hålla för mer än bara slät bana. Turbo dragningen är oxå på proto stadiet , blir ingen plats kvar på styrservo och bromspedalen sidan så detta är minst dåliga lösningen . Inverterat orginal grenrör med jörgens adapter. Vi får se om det blir så, kan bli varmt även om man lindar. Flödet är däremot optimalt 3' mjuka böjar Härnäst infästning coilovers temporärt och ställa ner på backen Edited January 6, 2017 by LUPUS Quote
LUPUS Posted January 6, 2017 Author Posted January 6, 2017 On 2016-12-22 at 19:42, tpau sade: Måste det vara ett eller? från bromsvåg till ABS pump, dom brukar väl ha två ingångar på äldre system? /T Ingen aning ? Tror dock de mesta ABS systemen dubblerar trycken inte håller isär trycken Quote
LUPUS Posted February 6, 2017 Author Posted February 6, 2017 (edited) För att bevisa att det inte står helt still så får jag läggs upp en bild på min säkert tredje tunnel layout. Det är ju minst sagt trångt , till och med med seven mått mätt. De som sett en sådan här bil orginal vet att sätena står bredvid varandra lite vinklade . Just nu kommer det bli ett försök med rund tunnel ( snyggast enligt mig och jag impulse handla ju en rullbock som måste utnyttjas ) vet inte om det syns men så fort det går skall allt sedan konas ner till kardan tjocklek då sätena får plats. Front kardanen hjälper inte till men vem bryr sig om passagerarens fötter. Och bilden ljuger, det lutar inte allt är horisontellt För övrigt är nog point of no return tagen, beställde till slut en renoverad låda som bara passar i en 92 . Skyline reservdelarna från Nissan till lådan börjar nämligen ta slut , vågar inte vänta längre Så nu måste den bli klar någon gång Edited February 6, 2017 by LUPUS 3 Quote
LUPUS Posted March 11, 2017 Author Posted March 11, 2017 (edited) Melodifestival !! Vem vann ? Jag kör helkväll igaraget lyfte av karossen och tänkte om på tunnel , nu blir det en sjua variant utan Lull lull Känns som det kommer bli tungt och rejält vridstyv , 30 cm trq överförande tunnel + de små.... balkarna. Skulle gått ner en dimension Snart dax för helsvets och sedan golvplåtar. Skall lära mig köra sick maskin så kan bli förstärknings mönster Edited March 11, 2017 by LUPUS 2 Quote
steel Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Robin Bengtsson med I can´t go on vann Mello ! Ser riktigt bra ut, bilen alltså . Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted July 19, 2017 Author Posted July 19, 2017 Insett att jag helt försummar att uppdatera här. Så det får bli några enkla bilder från telefonen blir mycket klippa tråkiga plåt bitar och lägga för många falsar ( var lite för roligt i början blev nästan som en skotte kjol ) 1 Quote
LUPUS Posted July 19, 2017 Author Posted July 19, 2017 (edited) Nu balla uppladdningen ur så det får räcka , nedan funkar inte hos mig https://photos.google.com/share/AF1QipNMs0JAenFfhz97ya5Yj28CYDu3fnGZg_jLWf9mKXSdkuS1Jyxb8nvKB9E6M9ijOw/photo/AF1QipOm-waSUPbv0LSy3VuNlzWZ_udj0gYD5gopnWFs?key=NHdvdHBoYjR0TkNTXzUwSDY4dzJuTTNPUHFfZUl3 https://photos.google.com/share/AF1QipNMs0JAenFfhz97ya5Yj28CYDu3fnGZg_jLWf9mKXSdkuS1Jyxb8nvKB9E6M9ijOw/photo/AF1QipMcEpCWRsff6OYMttL2e65tOuXSxk41Ue-6TNgL?key=NHdvdHBoYjR0TkNTXzUwSDY4dzJuTTNPUHFfZUl3 Edited July 19, 2017 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted July 30, 2017 Author Posted July 30, 2017 (edited) I en annan tråd blev det diskussion om ford grejer ..... och det sluta inte bättre än att vi prata el vattenpump ar och nu ligger det en Volvo s90 2017 elvattenpump på bänken ? Lite efter jag provvägt dem ( se tråd) kom Jörgen förbi så vi prov montera lite och dra mig baklänges tror motorn var gjord för detta , ett skruvhål passa och en gammal Volvo slang med s.k snabbfäste bara 'klicka' i. Bästa att sluta nu innan det går fel Edited July 30, 2017 by LUPUS 2 Quote
LUPUS Posted August 14, 2017 Author Posted August 14, 2017 (edited) Under kullen körningen låg det ett paket på posthyllan och värmde. Idag kunde jag hämta ut det och provkoppla lite . Test körde min speed - medium speed - Max speed (i testmod) så min slutsats är att Volvo s90 "400" pumparna är exact samma styrning på som BMW . Så Pac KÖP ! Vikten är nog lite högre än en davies men nu har vi ju produktions kvalitet från volym tillverkare på HW Edited August 15, 2017 by LUPUS 1 Quote
Cyberdennis Posted August 17, 2017 Posted August 17, 2017 Jag hittade en bild på facebook idag som är åt ditt håll... Quote
LUPUS Posted August 17, 2017 Author Posted August 17, 2017 vore kul att veta exact hur bred den var , hoppas den där är mycket bredare än min Quote
LUPUS Posted August 20, 2017 Author Posted August 20, 2017 (edited) Lite mindre Saab kvar och lite nya papp mallar klara . Efter att ha klipt bort de gamla smala hjulhusen ser det ut som det går att binda ihop hela bakdelen med en stor plåt med lite bockningar Blir oxå en riktigt fin kryss punkt mellan bakre fjäder ben, baksäte och karossens orginal 3 dubbla tak förstärkning. Detta var mer tur än planerat , när jag kapa de ruttna hjulhuset hitta jag bastanta rullade 3 x vinkel järn. Funderar lite på om man skall göra hål i plåten med förstyvningar eller utnyttja den saken att eventuella saker i bagaget inte kan åka in i det tunna baksätet ... lutar nog åt det senare. Edited August 20, 2017 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted August 20, 2017 Author Posted August 20, 2017 (edited) Baksäte med tänkt infästning dämpare och fet järnet i ca 45 grader + röten plåt som skall bort när jag vågar kapa mera Edited August 20, 2017 by LUPUS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.