Jump to content

Oljor till Forden.


family guy

Recommended Posts

Börjar väl så smått bli dags att fylla på vätskor i bilen, men vad ska man ha för något?

Jag har en Zetec silvertopp kopplad till en typ 9-låda och slutväxel från en 88:ans Sierra och det här är vad som står i Haynesböckerna för Mondeo och Sierra:

Motor: Flergradig motorolja, viskositet SAE 5W/30, 5W/40, 10W/30 eller 10W/40. Känns väl inte så krångligt, men vilken viskositet är bäst om man tar med i beräkningen att motorn förmodligen aldrig kommer att behöva uppleva en start under nollstrecket?

Växellåda: Växellådsolja, viskositet SAE 80EP enligt Fords specifikation ESD-M2C 175-A.

Slutväxel: Hypoidväxelolja, viskositet SAE 90EP enligt Fords specifikation SQM-2C 9002-AA eller 9003-AA.

Man kan naturligtvis åka till sin lokala Ford-handlare och köpa olja, men det behöver ju nödvändigtvis inte vara det bästa. Vad använder ni andra som kör med Silvertopp, typ 9-låda och Sierradiff (utan diffbroms)?

Link to comment
Share on other sites

Dra husvagn, hästsläp, storhandla på Willys...

Nä, det blir snarare en bil för turer till cafeer och glasskiosker i vackert väder, om än kanske med något mer inspirerad körning än om jag tagit Hyundaien.

Sen får man väl ta höjd för åtminstone en bandag om året samt kanske någon konbana nån gång. Men inför bandagen kan man ju byta olja.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på följande komposition.

Motor: Castrol Magnatec A5 5W/30

Motor_zpsfd57b63e.jpg

Växellåda: Liqui-Moly GL4+ 75W/90

Trans_zps6d8f12e4.jpg

Slutväxel: Samma som ovan. Här stämmer inte specen med Fords rekommendation enligt Haynes-boken, men det är ju inte helt otänkbart att specifikationen hunnit revideras några gånger sen den trycktes. Och nog ska väl denna olja duga?

Link to comment
Share on other sites

Och levoil.de

Frågan om användningsområde är för mig absolut väsentlig. Långlopp, sprintrace eller glassåka ställer helt olika krav på oljan.

Zetec Silvertop är vad jag vet ganska okänslig för oljekvaliteten. Vet personer som kör sprintrace på allt från Biltema 5w-40, Castrol Magnatec och Castrol Edge 10W-60 utan vare sig lagerskador eller kamaxelskador. Förmodar att du inte har kollat lagerspel, men kör en 5w-40 så klarar du dig bra.

Type 9 lådan är den svaga länken i drivlinan och besvärlig att byta olja på så där rekommenderar jag är bättre olja som tex RedLine MTL.

Diffen är också den ganska tålig, jag har tävlat ett par år med Biltemas syntet diffolja utan lagerskador eller synligt slitage på pinjong och kronhjul, men har sedan två år bytt till RedLine även där. Bytet till RedLine initierades av att jag bytte till dogbox och smällarna i transmissionen gjorde att jag satsade på en olja som kanske skulle skydda lite bättre.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra förslag, det är inte klokt vad man lär sig när man fördjupar sig.

Jag gör nog så att jag börjar med Biltema-olja överlag i hela drivlinan till att börja med och så gör jag ett oljebyte när jag hunnit köra och justera bilen. Grejerna har stått några år i garaget och damm har förmodligen letat sig in.

Efter det blir det Red Line MTL i lådan, Liqui-Moly i diffen och synetolja 5W/40 av trovärdigt märke i motorn.

Link to comment
Share on other sites

När jag handlade oljor i våras var det billigare att ta castrol-oljor från oljemagasinet än att handla på biltema. Och, jag hade det på utlämningen bara någon dag efter jag beställt.

Internet är fantastiskt! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Observera att detta är en personlig övertygelse och inget annat.

Så länge man byter filter och olja på sin motor varje år, oftare om man kör mycket (mer än vi kör med dessa bilar), och använder rätt viskositet så kan man använda precis vilket fabrikat på oljan som helst. Oavsett om man kör bana eller väg.

Dock roligt att läsa alla "krig" på motorfordon om vilken olja som är bäst och hur dåliga alla andra är :)

Link to comment
Share on other sites

Observera att detta är en personlig övertygelse och inget annat.

Så länge man byter filter och olja på sin motor varje år, oftare om man kör mycket (mer än vi kör med dessa bilar), och använder rätt viskositet så kan man använda precis vilket fabrikat på oljan som helst. Oavsett om man kör bana eller väg.

Dock roligt att läsa alla "krig" på motorfordon om vilken olja som är bäst och hur dåliga alla andra är smile.gif

Jag vill inte starta ett krig här heller, men...

Om du också går en kurs hos tex Mobil eller Castrol, så förstår du också bättre hur olika motoroljor verkligen är, varför det finns så många olika oljor med samma viskositet av samma fabrikat, och varför man ska följa tillverkarens rekommendationer. Det handlar inte bara om smörjegenskaper när den är ny eller bränsleförbrukning, utan också om oljans renhet, hur länge den håller kraven som tillverkarna ställer för att tex inte förorena katalysatorer och partikelfilter, oljefilmen ska hålla för extrema tryck i en modern dieselmotor osv osv. Att en billig olja kan fungera lika bra är inte sant. Den kan hålla specen för tillverkarkrav, men klarar den kraven hela serviceintervallet? Där ligger prisskillnaden, märkningen och utvecklingskostnaderna. Mellanskillnaden är bara några hundralappar, är man beredd att riskera ett förkortat liv på sin bilmotor för det?

Om du jämför bränsleförbrukningen och motoreffekt hos en bra ESP olja mot en billig, så har du troligtvis igen pengarna i slutänden, eller rentav tjänar på det.

Kunder som tycker att bilen börjar bli gammal och får en billig olja biter sig själva i arslet, en gammal sliten motor behöver ju all hjälp i form av ett bra smörjmedel för att fortsätta fungera..

Min personliga åsikt / Christer J

Link to comment
Share on other sites

och använder rätt viskositet så kan man använda precis vilket fabrikat på oljan som helst. Oavsett om man kör bana eller väg.

Man kan köra med 80/140 istället för 75/90 då dessa bilar inte körs med på vintern.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Kör sprintrace ca 20 minuter på banor

Castrol Magnatec 5-40 köpt på nätet, viktigt att välja rätt viskositet då de hydrauliska lyftarna inte fungerar med fel olja, motorn låter som en diesel och ventilerna funkar inte som de skall

Helsyntetisk Castrol GL4 olja då Type 9 är manuell med mässingsdtaljer i synkringarna

Bakklumpen, sierra, har jag lamelldiff så jag åker med en LSD Castrololja samma som till BMW med lamelldiff

Har en Silvertopp med ca 230hk

/ Bengt Metz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...