steel Posted February 4, 2015 Author Posted February 4, 2015 Jajamen Pac ! Nu är det race som gäller Fick de bägge bakre långa bärarmarna som jag köpte på EBAY, så nu är hjulupphägningen klar bak inklusive fästen till coiloversen. Gjorde även fäste åt batteriet: Kardanaxeln kommer att bli 465 mm mellan cc knutar, ska beställas. Måste ha 75 mm spacers bak för att få dit fälgarna, undrar vad SFRO tycker om det. Mvh Pär Quote
steel Posted February 5, 2015 Author Posted February 5, 2015 Hej, triangulerat klart bak. Fortsatte med framvagnen och börjat med fästen till coiloversen. Lite pul med vinklar och nerfjädring. Tror det blev ok. Mvh Pär Quote
Pac Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Äh, nu är det risk att jag blir jobbig igen... :( Jämfört med bakvagn är jag fullständigt fanatisk på framvagnsgeometrier efter att ha lagt en sommar på att bygga om min gamla Tiger, jag blev chockad över vilken förbättring en väl genomtänkt framvagnsgeometri gav på bilen. Lova att du säger till om du tycker att jag lägger mig i för mycket! :thumbsup: När jag tittar på dina bilder av framvagnen vet jag inte riktigt om mina ögon ljuger för mig. - Har du koll på bump steer, camber gain, hjulbas förändring och caster med de där fästpunkterna? Har du mätt upp det? Vad blev det? - Jag ser till min oförställda glädje att du byggt in justering av den övre A-länken(bulta loss & justera in eller ut)! Kan man flytta den i längsled också? - Hur mycket räknar du med att hjulet fjädrar in när bilen står still på hjulen? Vilken vinkel har övre och under bärarmen emot marken då(Eller rättare sagt, är undre parallell med marken och hur står övre då?) Som sagt, säg till om/när jag är dum. Utan den överenskommelsen vågar jag inte fortsätta ställa dumma frågor... :icon_oops: Quote
Guest micke r1 Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Jämfört med bakvagn är jag fullständigt fanatisk på framvagnsgeometrier efter att ha lagt en sommar på att bygga om min gamla Tiger, jag blev chockad över vilken förbättring en väl genomtänkt framvagnsgeometri gav på bilen. : Pac :thumbsup: Tror du de finns samma förbättring o hitta i en gammal westfield ? Är de sekunder på tex "kinekulle vi pratar om eller är de mer känslan,kanske kan du utveckla detta i en ny tråd ! om steel inte tycker de är ok i hanses bil tråd ? Quote
steel Posted February 5, 2015 Author Posted February 5, 2015 Hej, jag har absolut inget emot att du lägger dig i eller kommer med kommentarer Pac, tvärt om, jag vill att det ska kommenteras Nedan ser du svar på en av frågorna. Nedre bäramen kommer att ligga parallell mot marken vid neutralläge, ca 1/3 av fjädringsvägen. Övre bärarm vinklad något uppåt, ska greja med styrväxeln i morgon. Återkommer med bumpster osv då. Har dock kopierat C4 orginal infästningar. Mvh Pär Quote
Pac Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 Pac :thumbsup:/> Tror du de finns samma förbättring o hitta i en gammal westfield?10-dels flyttningar av tex steering rack upp/ner/fram/bak i chassiet påverkar ganska mycket vilket gör att produktionsprocessen av chassiet enbart kan garantera en halvhyffsad bas-geometri. Så om det finns något att göra eller inte beror på hur mycket energi & kunskap byggaren lagt på sitt chassie under byggtiden. Är de sekunder på tex "kinekulle vi pratar om eller är de mer känslan? Jag ser inte så stor skillnad på det där. Om bilen kommunicerar och beter sig mer förutsägbart så kommer det att tjänas det tid. Quote
Pac Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 ...Har dock kopierat C4 orginal infästningar. Då har vi nog en resa till framför oss. Trevligt! :) P.S. För att förhindra omarbetning så råder jag dig att inte helsvetsa än. Quote
Guest micke r1 Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 Jag ser inte så stor skillnad på det där ingen ting att lägga ner en "sommar" på då kanske ! Lite mer träning på bana kanske ger mer ? Tack steel för lånet av din tråd o pac för svaret. :racesmile: :thumbsup: Quote
steel Posted February 6, 2015 Author Posted February 6, 2015 Ingen fara micke r1, vi är alla glada om vi får svar Har nu gjort fästen och punktat dit styrväxeln. Plockade ur fjädern till coiloversen och hissade spindeln upp och ner. Filmade med mobilen i olika vinklar, den filmen kommer på söndag, batteriet dog och nu ska det packas till i helgens aktiviteter. Men noll bumpster och i normala körläget till helt utfjädring inga större spårviddsförändringar eller ändringar i caster. Däremot när fjädringen går i botten blir det castergain, men i det läget hamnar man nog sällan ( antidive kanske skulle låsa detta tidigare ). Fästen till styrväxel och övre till coiloversen: Kunde inte hålla mig, var tvungen att skruva dit fälgarna och lyfta ner chassiet. Motor och låda vägde 291 kg. Chassiet med hjulupphägningar +300 kg men knappt, skulle tippa på 350 kg. Nu Saaabisar, om jag lyckas ta mig före er, kommer ni aldrig att kunna ta er om Mer bilder på bilen, vart så fränt !! Ride height helt ok, är nog ca 100 mm under motorn. Här ser man neutralläget: Mvh Pär Quote
Mattias Lindvall Posted February 7, 2015 Posted February 7, 2015 Vilken produktionstakt du har, får ju nästan dåligt samvete när ens eget bygge står och blänger på'en när man går förbi. Ser riktigt bra ut, skulle vilja se den i verkligheten. Sent from my iPad using Tapatalk Quote
MickeJ Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Det ser riktigt fräckt ut, skall bli intressant hur den blir med monterad "kaross". Var ett tag sedan jag var inne och kikade, hoppade till nu när jag såg hur långt du kommit. Imponerande byggfart du lyckas hålla. Quote
steel Posted February 8, 2015 Author Posted February 8, 2015 Tack för komplimangerna Tyvärr ger inte bilderna som vanligt riktig rättvisa, den ser faktiskt helt brutal ut i verkligheten. Den lilla V8 an ruvar i chassiet och den mäter 2000 mm bred bak och är 1100 mm hög. Har nu klippt ihop den mest nördiga film jag någonsin gjort, kan inte tänka mig att det kan finnas något som helst intresse för denna filmsnutt utöver ett gäng bildårar på några enstaka forum. Håll till godo, hoppas ni inte somnar, den är dock bara 2 minuter: Mvh Pär Quote
steel Posted February 9, 2015 Author Posted February 9, 2015 (edited) Pac, har du några kommentarer angående framvagnsgeometrin ?? Har skruvat isär bilen och samtidigt roat mig att väga delarna. Bakhjul: 27,5 kg / st X 2 Framhjul : 22,8 kg / st X 2 Framvagn inkl coilovers, bromsar och bult: 27,2 kg / st X 2 Bakvagn dito + spacers 113,8 kg Chassie ej komplett saknas några plåtar 165 kg Motor låda 291 kg Batteri 26 kg Tank, soppa 76 kg ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Totalt så långt 826,8 kg De breda hjulen är tunga ( vilket Pac påpekat ). Chassiet är jag nöjd med. Tillkommer några plåtar, max 20 kg, styrväxeln satt i chassiet vid vägning ingår då i dessa 165 kg. Tyckte bakvagnen var tung, men en 1031 är inte lätt den heller samtidigt var 113,8 kg med bromsar och coilovers. Har då ca 174 kg kvar att spela med eller 104 kg exklusive mig. Har då räknat med full tank. Mvh Pär Edited February 9, 2015 by steel Quote
Pac Posted February 10, 2015 Posted February 10, 2015 (edited) Pac, har du några kommentarer angående framvagnsgeometrin ?? Videon var intressant, men svårt att se vad som sker... :icon_oops: Detta är vad jag tror skedde: Bra: - lite camber gain vid infjädring. - lite bumpsteer(toe out) vid infjädring. Mindre bra: - Spårviddsförändring vid infjädring Det var som sagt inte enkelt att urskilja vad som sker och det gick heller inte att urskilja "hur mycket" som sker. När jag labbade med min framvagn ställde jag chassiet i våg och sedan mätte jag med stål-linjal jag mellan fälgkanterna(uppe-nere samt fram-bak) och ett vertikalt och horizontellt plan. På det viset kunde jag se exakt hur hjulet rörde sig när jag fjädrade in. Jag mätte i 10mm-steg och började mäta i max utfjädrat. För att höja och sänka gjorde jag ungefär som du fast med en domkraft. När man väl fått till sin set up gör man en mätning på 30 min. Det är bra att ha en smidig set upp för man får göra en mätning efter varje förflyttning. Det är inte så svårt som det låter när man väl är igång. :) Edited February 10, 2015 by Pac Quote
steel Posted February 12, 2015 Author Posted February 12, 2015 Hej, ska man sträva efter så neutrala rörelser som möjligt eller letar efter nån knorr ?? Filmen var inte så vetenskaplig, men visar att det inte är katastrof iaf. Har nu skruvat isär alltihop för helsvetsning och förberedelse inför SFRO1. Fixade till kylarfäste och nertill kombinerat med fäste till flippfront. Som vanligt tar allt i ramdelar, fick skära ur både för styrknut och kylaranslutning Mvh Pär Quote
Christer J Posted February 12, 2015 Posted February 12, 2015 Det där med fram och bakvagnsgeometri är ingen enkel sak som går att lösa med standardvärden som är lika på alla bilar. En sak är klar, SFROs rekommendation med 0 bump är inte alltid rätt. Helt neutralt kanske inte funkar med din camber eller toe. Eller viktfördelning och däck, det finns alltför många parametrar att ta hänsyn till. Det enda man kan säga är helt rätt är att bygga in justermöjligheter från början med mittläge någonstans där man tror eller kan snegla på andra med liknande delar. Justerbar infästning till styrväxeln, framåt-bakåt och upp-ner osv. Quote
Guest micke r1 Posted February 13, 2015 Posted February 13, 2015 Visst är de bra med en massa justerings möjlig heter ! camber,krängare,dämpare,en hel uppsättning fjädrar o varför inte en juster bar "steering rack" mm mm mm Men de gäller åxå att åka massor av bana för att veta vad man ska justera på, o när man kommer till en bana o bilen funkar vill man bara köra o inte skruva halva dan. Vill man spara lite tid o har råd skulle man hyra en bana 2 dagar o anlita ett "proffs" att ställa in bilen. För mig har det tagit över 10 år att gå från 1,03 till 56.01 på kullen,kimmen har gjort samma resa ( lite fortare o mkt bättre) o detta med köpe bilar :racesmile: Beundrar dom som kan titta på en film eller ta några varv i en bil o dir kan peka på vad felet är o hitta några sekunder :o steel ! kämpa på :racesmile: Quote
Pac Posted February 13, 2015 Posted February 13, 2015 Hej, ska man sträva efter så neutrala rörelser som möjligt eller letar efter nån knorr ?? Vi har flera olika mätvärden(camber/caster/....) men glöm inte att de alla är på en och samma lilla anläggningsyta emot vägen så det skall inte vara några "knorrar" eller exponentialkurvor. Lugna fina förändringar i alla ledder och en möjlighet att "vinna på karusellerna vad man förlorar på gungorna" är det som gäller. Därav att det är viktigt att mäta upp och få koll på hur det beter sig. Filmen var inte så vetenskaplig, men visar att det inte är katastrof iaf.Håller helöt med, jag hittar inte heller något som pekar på "katastrof". Men det vore inte roligt att få färdigt bilen, komma på att man kan göra det bättre och inte ha möjligheterna inbyggda för att göra det... Jag håller helt med Christer, det är bara massproducenter som kan kosta på sig att inte bygga in justeringsmöjligheter. Men tro mig, de har testat MÅNGA chassieinställningar innan de fixerar hur det skall vara på seriebilarna. Vi andra gör nog klokast i att bygga så bra vi kan och sedan lägga in de justeringsmöjligheterna som går. På det viset har man möjlighet att känna/justera/känna... Utan justeringsmöjligheterna är man låst och får åka med det man har oavsett om det känns bra eller inte. Men det är klart, Micke har en bra synpunkt i att man bör skaffa sig körtid också. Jag förstår inte varför det är antingen eller, det kan ju vara både och! :) Quote
Pac Posted February 13, 2015 Posted February 13, 2015 Pär, det ser riktigt bra ut med de där notchningarna, vad använder du för att skära ut "halvmånarna" ur chassierören? Quote
steel Posted February 15, 2015 Author Posted February 15, 2015 Hej, känns att det får göras en rejäl uppmätning och utvärdering av framvagnen när jag helsvetsat klart övriga chassiet. Pac, notchningarna har VinkelHarry gjort. Först med liten 125 mm dia 1mm skiva och sedan med lamelltrissa. Har för enkelhetens skull två VinkelHarry en med kapskiva och den andra med lamelltrissa. Bägge har fått de korta strömkablarna utbytta mot 10-15 meters kablar så att det går att springa runt med dem i verkstaden utan problem. Fick några timmar över idag så både VinkelHarry och hans brorsa har fått varva ur på diverse plåtbitar. Har måttat, mallat , kapat , slipat och svetsat dit 2 mm plåt runt torpeden så att kardantunneln binds ihop med chassiet. Gjorde likadant i bakre delen av sittbrunnen med 2 mm plåt. Dessa åtgärder ökande nog vridstyvheten med minst 300 %. Som vanligt tog det i nått rör, bultskallen till övre bärarmen skulle såklart slå i detta chassierör vid uppfjädring: Tyvärr tog både migtråden och kapskivorna slut. Hade kommit igång riktigt bra och skulle kasta i golvet. Både jag och VinkelHarry blev ledsna, avslutade och gick in. Mvh Pär Quote
steel Posted February 16, 2015 Author Posted February 16, 2015 Hej, har nu svetsat chassie i 4 timmar i sträck. Handtaget blev så varmt att jag knappt kunde ta i det till slut. Mvh Pär Quote
steel Posted February 17, 2015 Author Posted February 17, 2015 Hej, fortsatt med bortknackning av svetsloppor och slipande av dito. Hittade även några bortglömda svetsfogar som fick kompletterings svetsas. Börjar snart bli färdigt för iläggning av golv. 113,8 kg bakvagn, hmmm. Mvh Pär Quote
Kent Tolvsbo Posted February 17, 2015 Posted February 17, 2015 Det ser ut att fattas järnpinnar i chassit, behövs nog fler för vikten. Quote
steel Posted February 17, 2015 Author Posted February 17, 2015 Nej nej, Kent ! Bygger ju inte nån blysläde från Tolvsbo Quote
Kent Tolvsbo Posted February 17, 2015 Posted February 17, 2015 Man måste ju ha lite vikt om man ska få ner kusarna i backen. Quote
Rikard Larsson Posted February 18, 2015 Posted February 18, 2015 Bra tempo! Vad siktar du på för vikt? Quote
Pac Posted February 18, 2015 Posted February 18, 2015 113,8 kg bakvagn, hmmm. Hoppla, har de blandat bly i aluminiumen? ;) Quote
steel Posted February 18, 2015 Author Posted February 18, 2015 (edited) Hej, Rickard. Siktar på strax under 900 kg i torrvikt. Pac, den är väldigt tung att bära runt på , har samma misstanke. Chassiet är i stort sett färdigsvetsat. Fattas fäste för bälten, handbroms och lagring för styraxel. Fick i golvet idag, blir aluminium under stolarna. Vägde chassiet: Factory Five;s 33 chassie väger 125 kg. Kollade lite närmare på det chassiet och skillnaden mot mitt är att det har inte ramskenor motsvarande mina 40x80x3 i botten och inte heller avgränsande/förstyvande plåtar i torped och bakstam. Jag har även en kraftigare bur. Vikter så långt, nu gäller torrvikter, jämför nu med C4 släden de choppade ner till 1050 kg. Bakhjul 27,5 kg x2 Framhjul 22,8 kg X 2 Styrväxel 9,6 kg Framvagn komplett 27,2 kg x 2 BLYbakvagn komplett 113,8 kg Motor / låda 291 kg Batteri 26 kg ( utrymme för viktsänkning ) Tank 8 kg Chassie 178 kg -------------------------------------------------------- Totalt 781 kg så långt Rädd att det blir tufft att komma under 900 kg. Har gjort ytterligare en nördfilm på chassiet. Såg när jag filmade att jag lyckats dra en svetssträng på styrväxelfästet. Fan. Håll till godo: Mvh Pär Edited February 18, 2015 by steel Quote
Jocke4U Posted February 18, 2015 Posted February 18, 2015 Vägde chassiet: Ajajjjj....så mycket, nu får Pac mardrömmar ;) :D :prop: Snyggt byggt och underbart tempo...helt osannolikt :D Quote
Christer J Posted February 18, 2015 Posted February 18, 2015 Jag räknade också ihop alla mina större komponenter, men missade grovt på den överslagsberäkningen.. Du får nog byta till ett 1 kilos LiPo batteri, köra utan kaross, omålad ram, plana topparna, fylla helium i däcken och samtidigt bränna slut på dom om du ska väga in på tresiffrigt Ovanpå det som grädde på moset har du fått till den där brutalt feta looken på hela bygget Christer J Quote
Pac Posted February 19, 2015 Posted February 19, 2015 Factory Five;s 33 chassie väger 125 kg. Kollade lite närmare på det chassiet och skillnaden mot mitt är att det har inte ramskenor motsvarande mina 40x80x3 i botten och inte heller avgränsande/förstyvande plåtar i torped och bakstam. Jag har även en kraftigare bur.Pär, det skiljer ca 50kg och alla dina val är kloka som ökar säkerhet och chassiestyvhet. Du har gjort rätt imho. Jag vet inte hur du gjorde med plåtarna framför stolarna och torpeden, om de inte är i AL kanske och du är "hell bent" på att jaga vikt så kanske du kan fundera på att byta dem till Alu? Bakhjul 27,5 kg x2 + Framhjul 22,8 kg X 2 - Detta är roterande massa och alldeles för tungt för en "racerbil". Jag såg en uppsättning OZ ULTRALEGGERA för Corvette på blocket förra sommaren. Lägg en bevakning? Styrväxel 9,6 kg - WTF vad tänkte GM på????? :banghead: Framvagn komplett 27,2 kg x 2 - Till stor del ofjädrad massa som kommer att påverka bilens beteende/känsla. Inte locost men....: Wilwood har fina bolt-on caliprar som nog kan hjälpa dig en bit på vägen om/när du känner för det. Tänk på att du inte behöver Wilwoods "Corvette"-kaliprar/skivor eftersom din bil kommer att väga ca hälften av orginal Corevetten. Så du behöver inte "Big brake kit". Du skall snarare söka efter mindre diameter, sådär en 10-11tum är mer än nog för din bil(och då kan du minska hjuldiametern och få lättare hjul också! :thumbsup: ) BLYbakvagn komplett 113,8 kg - Inte ens Wilwood kommer att hjälpa dig tillräckligt här. :angry: Motor / låda 291 kg - Ja vad skall man säga, någonstans måste du kompromissa om du skall utgå från jänkejärn Batteri 26 kg ( utrymme för viktsänkning ) - Hehehehe, tror du verkligen inte att du kan komma undan med mindre domningar? Chassie 178 kg - Du har ett välbyggt/säkert/överdimensionerat chassie med mycket säkerhet inbyggt. Du skall vara stolt över att du fått integrerat bättre hjulvinklar än vad Corvetten har orginal och att du kan åka tryggt i bilen. Det är ca 125 kilo mer än vad ett chassie för en väg-gående "racerbils"-sjua bör väga men, du hade helt andra mål med ditt bygge så det är inte mycket att orda om mer än kommentaren ovan. Du har ett helt fantastiskt bygge på gång och alla kommentarer jag lägger är med värme och välvilja, inget annnat. Jag är tacksam för att jag och alla andra får följa din framfart och fantastiska energi i ditt superbygge, TACK!!!! Quote
steel Posted February 19, 2015 Author Posted February 19, 2015 Hej, tack för alla fina kommentarer Christer, blir nog en del ytterligare vikt. Är väldans massa mer grejor som ska dit. Pac, tack för komplimangerna och resonemanget kring chassiet. Har gått och tittat snett på " stridsvagnen " efter senaste vägningen och börjat tvivla på en del materialval. Men med allt i åtanke faller det sig ganska naturligt att det måste se ut på detta vis. Får jag förmånen/ möjligheten att besikta 20kw/100 kg får det inte finnas tvivel angående hållfastheten. Samtidigt kanske det finns utrymme för förbättringar framåt. Ingående komponenter ska det jobbas på, breda däck fränt, men tungt, osv Nu är det störande moment ett tag framöver, har iaf beställt kardan idag. Mvh Pär Quote
klingan75 Posted February 25, 2015 Posted February 25, 2015 BLYbakvagn komplett 113,8 kg Det borde väl inkludera bakaxeln och den är ju inte ofjädrad vikt trots allt. Hjulen borde gå att hitta mycket lättare. Naven är ju ganska tunga och det är inte mycket att göra åt.. Quote
steel Posted March 5, 2015 Author Posted March 5, 2015 (edited) Hej, äntligen tillbaka i verkstaden efter ett antal mil, både i bil och på skidor. 164 mil bil, 18 mil skidor. Klingan, roade mig med att väga spindeln på plats ( diffen bultad i chassiet ) med coilover och bromsar. Övre fästet på coiloversen lös, mao hela vikten. Totalt vägde den 22 kg, mindre än förväntat ! Har monterat framvagnen och gjort en mer vetenskaplig utredning angående geometrin. Bästa utfallet blev 5 mm spårvidds förändring på HELA fjädringsvägen, eliptisk bana. Den påverkades inte av styrväxeljustering har mest med a-armarnas infästning och längd att göra. Bumpsteer, vinkelförändring vid fjädring blev 5 mm i änden på en 1100 mm linjal och då var den största förändringen i senare delen av max infjädring. Där kommer jag nog inte att befinna mig så ofta vid normal körning, dessutom har jag nog god hjälp av oljetråget som fjädringsstopp Notera här att jag hade liten justering nedåt, ramskenor tog i , och större uppåt. Gjorde 3 mätningar. Ner ca 5 mm, original och upp 10 mm. Lite diffust blev det nedåt pga liten höjd förändring men resultatet blev inte bättre. Orginal infästning gav bästa resultatet varför jag brände fast fästet där. Har fortsatt möjlighet att schimsa fästet uppåt. Hade flax med notchningen av styraxeln !! Fästen till bälten, Mekonomens tre punkt. Bly bakaxeln är inte lätt att tas med, nästa gång skruvar jag garanterat isär den Axlar på plats. Väntar nu på resterande styraxeldelar från Summit Racing, samt att jag måste lösa handbromsen på nått vis. Edit, kardanen vägde 5,7 kg. Mvh Pär Edited March 5, 2015 by steel Quote
steel Posted March 7, 2015 Author Posted March 7, 2015 (edited) Hej, har funderat kring nedanstående utredning av Pac. Känns lite som att jag står vid ett vägskäl. De breda fälgarna jag redan har är tunga men har väldigt hög fränhetsfaktor. Karossen, ska jag anpassa den gentemot de breda fälgarna eller mot smalare och lättare race fälgar? Med eftertanke skulle jag gått på de tidiga modellerna av C4 hjulupphängningar före -88 då de har mindre bromsar och är nättare. Dana 36 är 8 kg lättare än Dana 44 diffklumpen jag har nu och 600 hkr är nog inte aktuellt. Materialval i chassie ??? Nja, tittar fortfarande snett på en del balkar. 40x80x3 som ramskenor är nog OK men sammantaget med allt annat...... Med hänsyn till vart vikten troligen kommer att hamna ( +1000 kg) kommer jag iaf satsa på ett mindre batteri Har kollat på OZ ULTRALEGGERA , lägger nog in en bevakning. Lätta kilon att tjäna på andra fälgar i framtiden. Nej, man får inte vackla, på med overallen, ut i garaget, varva upp vinkelslipen, på med svetsen...... Gäsp, var det idag eller i morgon det var Vasaloppet på TV?.................. Bakhjul 27,5 kg x2 + Framhjul 22,8 kg X 2 - Detta är roterande massa och alldeles för tungt för en "racerbil". Jag såg en uppsättning OZ ULTRALEGGERA för Corvette på blocket förra sommaren. Lägg en bevakning? Styrväxel 9,6 kg - WTF vad tänkte GM på????? Framvagn komplett 27,2 kg x 2 - Till stor del ofjädrad massa som kommer att påverka bilens beteende/känsla. Inte locost men....: Wilwood har fina bolt-on caliprar som nog kan hjälpa dig en bit på vägen om/när du känner för det. Tänk på att du inte behöver Wilwoods "Corvette"-kaliprar/skivor eftersom din bil kommer att väga ca hälften av orginal Corevetten. Så du behöver inte "Big brake kit". Du skall snarare söka efter mindre diameter, sådär en 10-11tum är mer än nog för din bil(och då kan du minska hjuldiametern och få lättare hjul också! BLYbakvagn komplett 113,8 kg - Inte ens Wilwood kommer att hjälpa dig tillräckligt här. Motor / låda 291 kg - Ja vad skall man säga, någonstans måste du kompromissa om du skall utgå från jänkejärn Batteri 26 kg ( utrymme för viktsänkning ) - Hehehehe, tror du verkligen inte att du kan komma undan med mindre domningar? Edited March 7, 2015 by steel Quote
steel Posted March 7, 2015 Author Posted March 7, 2015 Hej, hade en Widell dag idag. Gick tungt och var allmänt oinspirerad. Satte då på VOLBEAT och låten Doc Holliday ( rekommenderas ) på repeat och högsta volym. Drack en ( nån) sån här: Sedan vart det en jäkla fart ända tills jag blev snurrig i huvudet, om det sedan berodde på hög musik eller nån sån låter jag vara osagt. Fick i alla fall en del gjort. Byggde om batterifästet till ett hälften så stort / tungt batteri: Tänkte igenom ( så länge det gick ) alla fästen till bromsslangar/ ledningar, kablage och bränsle rör. Tillverkade fästen till dessa fram/bak och i kardantunnel och brände dit. Förberedde för plastruta och huv: Skål ! Nu ska vi sjunga med till mello med tårar i ögonen Quote
steel Posted March 27, 2015 Author Posted March 27, 2015 Hej, har nu krånglat en hel del med handbromsen. Orginal passade inte alls, köpte vajer från en Saab, passade inte heller ( borde jag förstått ). Efter en del botaniserande på Biltema hittade jag vajrar till S/V 40 och med lite modifiering passade det till slut. Hade en spak från Ford Scorpio som passade. Fick sätta den framme till höger om växelspaken så inte armbågen tar i. Dessutom tänkte jag försöka klämma ner bränslepump och filter i kardantunneln. Har för övrigt börjat förbereda för SFRO1, har fått delarna till styrningen men då det blir trångt måste det till ett lager. Mvh Pär Quote
gka Posted March 29, 2015 Posted March 29, 2015 Oj, tittar man bort en stund så har Steel plötsligt byggt nytt och är nästan färdig för SFRO1! Men det är väl som du säger "Nej, man får inte vackla, på med overallen, ut i garaget, varva upp vinkelslipen, på med svetsen." För övrigt vill jag minnas att Caterham byggde in anti-dive i ramarna efter 1998 eller nåt sånt? I denna studie för nyutvecklingen av SV-R (som blev CSR) står det att orginal SV hade 76% anti-dive. http://sevener.fr/articles_redac/Suspension_Caterham_CSR.pdf Ska bli intressant att läsa om dina körintryck om du nu bygger in justeringar för och kan prova lite anti-dive jämfört med ingen anti-dive. Quote
steel Posted March 31, 2015 Author Posted March 31, 2015 (edited) Hej, gka. Det ska bli väldigt spännande att se hur den beter sig. Har ju varit en del diskussioner angående geometrin och det finns möjligheter att testa lite olika inställningar. Intressant detta med antidive, verkar finnas delade meningar om hur det ska vara. Ska bli kul att se om man märker någon skillnad. Beskrev tidigare lite slarvigt min " original " placering av styrväxeln. Det var den placering jag fick fram när jag slog ut måtten på Caden, inte C4 original placering. Mvh Pär Edited March 31, 2015 by steel Quote
Widell Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Bygget ser mycket trevligt ut o det går undan. så länge det är kul kör bara på. sabaton brukar grannarna få lyssna på när jag är i garaget vilket är sällan nu för tiden. tyvärr. Quote
steel Posted April 3, 2015 Author Posted April 3, 2015 Har tappat tempo nu tyvärr, är för bra väder och alldeles för mycket annat som måste göras. Musik har många gånger positiv inverkan på arbetsviljan, Sabaton är perfekt :-) Quote
24-Seven Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 Pär! Ditt bygge är det bästa super 7:aktiga bygge jag sett på länge! Utan att ha tittat i din tråd har jag senaste dagarna fantiserat om en Lite större Sjua med v8 och Donkervoort-look (inklusive tak). Helrätt stuk!!! Hade du inte bott så långt bort hade jag gärna kommit och sparkat däck för att få inspiration. Har du några CAD-ritningar på ramen som du vill dela med dig av? (kommer inte kopiera rakt av men kan vara intressant att titta på) Mvh/Martin Quote
steel Posted April 20, 2015 Author Posted April 20, 2015 (edited) Hej, 24-Seven ! Kul att du gillar bygget. Det jag har i form av CAD-ritningar är huvudmåtten på delar av ramen och infästningspunkter för C4 hjulupphängningarna. Ritningarna är lite schematiska och spartanska då de är mer tänkt för eget bruk men jag delar mer än gärna med mig av dem. Har dem dessutom på olika datorer, ska försöka hitta de mest kompletta och PM:a över dem åt dig. Skickar dem som .cad och PDF. Synd att du bor så långt bort för som den står nu är den verkligen inspirerande. Tyvärr har jag inte riktigt tiden för byggande just nu. Mvh Pär Edited April 20, 2015 by steel Quote
steel Posted May 5, 2015 Author Posted May 5, 2015 Hej igen ! Nu med regnet kom garagetid :) Har nu gjort helt klart för SFRO1. Fick dit styraxeln med lager och kollapsbar stång. Kom tom förbi filtret och servopumpen ( om den nu behövs ) med rattaxeln. Ska man byta filter får man dock demontera hela rattaxeln samt lager, så delarna till flyttbara filtret kommer nog till användning ändå. Ska bli otroligt intressant att höra vad SFRO säger om bygget. Mvh Pär Quote
kengren Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Vilket häftigt bygge - jag blir alldeles sjuk. Borde sälja och ge sig på ett nytt bygge. Mycket fint Quote
Christer J Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Jag tänkte köra 7a till jobbet på Lördag, om vädret tillåter. Det behövs en liten akutinsats och en kurs som beräknas vara klar vid 15 tiden. Halvvägs till Smedjebacken alltså. Måste ta mig tid att titta till det där bygget snart.. Quote
steel Posted May 8, 2015 Author Posted May 8, 2015 (edited) Tack, kul att det inspirerar. Kengren det är bara att dra igång, är ju faktiskt väldigt kul med själva byggprocessen och se det växa fram. Har man dessutom redan byggt en bil går det lättare. Tror att konceptet med typ C4 axlar är bra om man vill göra det lite lätt för sig, tillåter det dessutom V8 blir det ännu roligare. Tittar man i Bilsport finns det en rad trevliga byggen med liknande upplägg men med en kaross, typ SuperAmazonen. Men ska man bygga lättvikt får man nog söka andra vägar. Hoppas du hinner ner i morgon Christer ! Mvh Pär Edited May 8, 2015 by steel Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.