Skalman Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 (edited) Efter att ha läst på detta och andra forum i ett par år är det dags att visa mitt projekt. Kort om mig; jobbar på kontor på dagarna och tycker det är avkopplande att jobba med händerna när jag är ledig. Min bilkunskap sträcker sig till mekande med bruksbilar och en banpreppad Peugeot. Det här projektet började för lite drygt ett år sedan med import av en rostig och bulig men mekaniskt sund Mazda MX-5 från England. Efter ett par helger fick en flyttbar lyftkran hjälpa till och karossen var borta från resten: Hade från början tänkt göra en Exocet men det stöp på att den är gjord i 1,5 mm. Tänkte då att jag gör en egen ram istället, hur svårt kan det vara? ;) Har studerat seven-ramar och andra rörramar en hel del för att få till en vettig ram men har aldrig gjort något liknande innan så man kommer säkert gå i en del fallgropar. Började göra en mall i ekologiskt material: Jag använder Miatans hjälpramar fram och bak samt balken som förbinder växellådan och diffen. Locost är ett tema för hela bygget så jag kommer använda så mycket som möjligt från donatorn. Det kommer bli en helt öppen bil, ingen framruta och ingen suflett. I dagsläget är jag nästan klar med ramen. Det som återstår är en del triangulering, främst i framänden av bilen. Jag kommer att svetsa plåt i golvet, transmissionstunneln och sidorna av kupéen, därav har dessa inte triangulerats. Härnäst på listan är stötdämpartorn och fästen för ratt, broms- och kopplingscylinder. Vilken tjocklek ska man göra stötdämpartornen i? Räknar med en tjänstevikt på runt 750 kg. Jag tänkte göra dem i 2 mm, borde väl räcka mer än väl? Edited November 15, 2014 by Skalman Quote
Christer J Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 Jag skulle nog bygga i 3, men jag kanske överdimensionerar? Vad har du tänkt dig för kaross till den där. ser lite högt ut, speciellt fram? Quote
ulwe Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Hej, du har tydligen gjort mer än läst på forum! Snyggt att du orkar göra en mall i trä först, återanvänds som lådbil till barnen? :icon_oops: Är det 25x25x2 på rören du använder? // Ulf Quote
Skalman Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Ramen görs i 25x25x2. Trämodellen var ovärdelig, mycket lättare att ändra och göra om än i stål. Då jag använder en hel del från Miatan är det många mått som jag är låst vid och måste anpassa mig till. Att den är hög fram beror på hur hjälpramen fram ser ut, samt att jag måste ha något att fästa stötdämparna i. Motorn är rätt hög också så det gör inget att ramen blir hög. Bak är den hög för att jag använder Miatans tank, den kommer vara i utrymmet över bakaxeln. Karossen har rätt låg prio, den kommer anpassas för att täcka chassiet, inte för att vara snygg :) Quote
Rikard Larsson Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Gillar skarpt! Kommer att följas. Quote
Skalman Posted March 27, 2015 Author Posted March 27, 2015 Ambitionen att uppdatera tråden har gått sådär inser jag såhär 4 månader sedan senaste inlägget men arbetet har gått vidare och SFRO1 gjordes förra helgen. Bilen ser ut såhär i dagsläget: Fick inga större anmärkningar utan bara mindre kompletteringar så det känns skönt, hade varit jobbigt om hela konstruktionen hade sågats :) Jag ska triangulera sidorna, svetsa fast golvet och täcka kardantunneln, sedan är ramen klar för lack. Quote
Skalman Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 "Jag ska triangulera sidorna, svetsa fast golvet och täcka kardantunneln, sedan är ramen klar för lack." skrev jag i mars. Jo tjena, det var inte så bara visade det sig. Att passa in plåtar tog mycket längre tid än jag räknat med, och många plåtar blev det för att täcka in tanken, kardantunneln och sittbrunnen. Halvvägs där. Mycket CAD (Cardboard Aided Design) för att få till alla bitar. Klart och lackat. Då utseende har låg prio och jag ville testa resultatet så penselmålades allt med Biltemas hammarlack. Inget att rekommendera om man vill ha superfinish men smidigt att bättra. Jag räknar med att svetsa fast mer fästen och annat i ramen och då är det skönt att kunna bättra lätt. Nu börjar jag montera saker i ramen permanent, känns som en skön milstolpe. Ska bygga broms- och bränslesystem innan ramen paras ihop med resten. Har som plan att kunna testköra innan vintern kommer, får se om det håller. Quote
Skalman Posted November 4, 2015 Author Posted November 4, 2015 Milstolpe: Första provkörningen gjord :D Massa saker provisoriskt monterade så det blev en försiktig provtur men allt kändes bra. Jag var rädd att stötdämpningen skulle kännas stenhård då jag använder dämpare från sport-versionen av Miatan och den känns rätt hård i den tyngre Mazdan men det var ingen fara. Accelerationen kändes riktigt bra, låg vikt är en bra trimmetod. Härligt att köra en bil utan servostyrning igen, har inte gjort det på några år, helt annat vägkänsla än en modern bil. Skön motivationshöjare att få köra lite. Har börjat reda ut kabelhärvan, har inte gjort något med den sen jag rev ur den ur donatorn så det finns massor att göra. Är lite rädd att ta bort för mycket så jag tar det lugnt och metodiskt. 2 Quote
family guy Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Bra jobbat! Själv har jag hållit på i 5 år utan att ha kört bilen en meter. Ska bli spännande att se fortsättningen. Quote
rallyelwood Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 ...CAD (Cardboard Aided Design) för att få till alla bitar... Inspirerad av Project Binky? B) Quote
Skalman Posted November 11, 2015 Author Posted November 11, 2015 Inspirerad av Project Binky? B) Japp. Bilbygge och torr brittisk humor i en underbar kombination :) Quote
Skalman Posted May 14, 2016 Author Posted May 14, 2016 Dåligt med uppdateringar men det har hänt en del i vinter. Jag har kört bana med Peugeot 306 i ett antal år och hade tidigt en tanke på att få in delar från en 306:a i mitt bygge. Det visade sig att 306:an och Miatan har nästan exakt samma spårvidd så tanken på att ta hela framänden tog fart. Det här var först efter att jag gjort ramen så jag hade vissa begränsningar därigenom. Måttade lite och kom fram till att det borde gå. Jag hade aldrig räknat med att det skulle gå så här smidigt dock. När allt var inmåttat så var det ett gap på mindre än en cm mellan frontplåten från Peugeot och min ram så det var bara att fylla i tomrummet med lite plåt och staga upp den lite för stabilitet. Jag valde att gjuta motorhuven i glasfiber själv. Dels för att orginalhuven väger bly (18 kg!) och dels för att jag ville modifiera den i bakkant för att passa mitt bygge bättre. I sann Locost-anda (och för att jag glömde köpa polyuretan) så användes lite spillbitar av frigolit från gjutformar för betong till förstärkningar. Var lite osäker då frigolit kan reagera med polyester men märkte inte av det alls. Quote
Pac Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 Tips: Slipa ner kanterna på frigoliten så att du får en snygg radie både emot huv-laminatet och emot den plana ytan på frigoliten. lägg sedan en tunn glasfibermatta+polyester(för det är väl ett polyesterlamniat?) ovanpå. Det kallas stringer och kommer att styva upp huven rejält! Quote
Skalman Posted May 18, 2016 Author Posted May 18, 2016 Absolut, frigoliten i sig ger ingen styrka utan jag har gjutit glasfiber över den. Det gör en jäkla skillnad i stabilitet utan att addera så mycket vikt. Bakänden blir en kombination av original stötfångare från Miatan och en större del jag gjuter själv. Funktion går 'före form i det här bygget, speciellt bakdelen kommer inte bli jättevacker. Quote
steel Posted May 19, 2016 Posted May 19, 2016 Kul, projekt :thumbsup: Glasfiber är ett bra material bara man lär sig, väldigt formbart och ger oanade möjligheter. Ska själv börja kladda lite. Följer detta med spänning. Mvh Pär Quote
Skalman Posted May 29, 2016 Author Posted May 29, 2016 Efter en helg med mycket mektid har projektet kommit framåt en bit. Både fram och bakdelen är i princip klara, ska foliera motorhuven i kolfiberlook tänkte jag, har gjort det en gång innan och det ser helt ok ut även när underlaget inte är 100% jämnt. Motorhuven är gjuten direkt på orginalhuven utan att göra en form först så den är rätt ojämn. Jag är inte särskilt nöjd med bakdelen men det får duga så länge, får se om jag gör om den längre fram. Tog en lite provtur också, första gången sedan i höstas och en bra motivationshöjare :) Quote
Skalman Posted September 9, 2016 Author Posted September 9, 2016 SFRO 2 gjord med blandat resultat. Vägegenskaperna fick bra betyg. Däremot kärvade bakbromsarna så bromsbalansen blev fel och elsystemet fick omdömet "gör om, gör rätt". Jag har använt orginalhärvan från Miatan utan någon större modiifering och hade dragit den genom kupén vilket inte uppskattades. Nu har jag gjort om dragningen och gömt härvan mycket bättre, dragit kabelstammen genom kardantunneln istället för genom kupén etcetera. Jag känner mig själv betydligt nöjdare med elsystemet nu, bara att hoppas att besiktningsmannen gör detsamma :) 1 Quote
Skalman Posted July 1, 2017 Author Posted July 1, 2017 Jag hann inte bli klar i tid för att göra bullerprov innan vintern men det gjordes en solig vårdag 1:a maj. Jag har orginal avgassystem från Miatan så jag var inte speciellt orolig och med 74 dB i snitt var jag det tystaste fordonet den dagen... Registreringsbesiktningen gick utan problem. Det enda de klagade lite på var huvlåsen men efter att ha läst på reglerna (fick vara max 3 cm höjd ovanför motorhuven för att vara ok) så gick även de igenom. Nu är bilen godkänd att köras på allmän väg Att kalla den "klar" vore däremot att ta i... Quote
Skalman Posted July 6, 2017 Author Posted July 6, 2017 Jag har genom hela bygget försökt hålla i kostnaderna och för att ha koll på det har jag noterat alla utlägg. Det finns säkert några saker jag har missat men alla stora grejer ska vara med. Materialet till ramen blev jag sponsrad med så det finns inte med som kostnad. Ganska tidigt i bygget bestämde jag mig för att jag skulle göra ett bygge till så jag la ambitionsnivån ganska lågt och såg det här mest som ett läroprojekt. Jag har försökt sälja av så mycket som möjligt från donatorn vilket har gått rätt så bra, har blivit av med det mesta av det jag trodde skulle ha något värde. Avräkning MX-5 till amatörbygge Inköp donatorbil -22 000 kr Baklampa vänster org MX-5 (skroten) -300 kr Bromsslang ny -300 kr Broms- och bränsleledningar Biltema -900 kr Bromsok fram renoverade 2 st -2 000 kr Delar service (kamremssats, olja, bromsvätska etc) -1 200 kr Hammarlack ram -537 kr Glasfibermaterial Biltema -3 000 kr Luftintag+filter -800 kr Färg silver Biltema -240 kr Kolfibervinyl -180 kr Summa utgifter -31 457 kr Suflett 2 000 kr Stereo 300 kr Baklucka 500 kr Matta+mudguards 800 kr Båge 500 kr Växellådsskydd 300 kr Baklampa vänster 500 kr Hö dörr, skärm, framstöt 2 500 kr Luftutsläpp + varningsblinkersknapp 450 kr Mittkonsol, innerskärmar fram, plastskydd under motor 1 300 kr Styrservopump 600 kr ABS-pump 800 kr Innerskärmar bak 300 kr Airbag ratt och passagerare 1 000 kr Summa intäkter 11 850 kr Administrativa kostnader Byggbesiktning SFRO -4 500 kr Bullerprov -1 300 kr Ursprungskontroll -600 kr Registreringsbesiktning -2 800 kr Totalt adminstrativa kostnader -9 200 kr Totalsumma -28 807 kr Totalt sett har bilbygget kostat 20' och kringavgifter ytterligare 9'. Det är lätt att springa iväg i kostnader och jag kommer ha en större budget för nästa bygge men jag är rätt nöjd att jag fick ihop det här för de pengarna. Quote
Skalman Posted October 26, 2020 Author Posted October 26, 2020 Bilen lever och används: Senast på Sviestad. Hade flera varv runt 1.09,8 - 1.09,9 så det är där gränsen går för bilen och föraren. Har även kört på Kinnekulle ett par gånger och höga 1.03-tider är vad ekipaget presterade där. Ett par sekunder långsammare än min gamla Peugeot men den hade mer än 100 extra hästar också. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.