Jump to content

Lexus LS400 som donator!


ulwe

Recommended Posts

Hej, är ny på detta forumet!

Varför? Jo, har upptäckt att jag har för mycket fritid, så tänkte börja med ett bygge.

Så här långt har jag 2 linjer att välja mellan, vill gärna höra Era synpunkter:

1. Frontmotor o bakhjulsdrift.

Fördelar: Konventionellt. Använder Lexus hjulupphängning rakt av. 50-50 viktfördelning kan gå.

Nackdelar: Lexusens automatlåda återanvänds pga ekonomi.

2. Mittmotor och bakhjulsdrift.

Fördelar: Roligare. Med Audi 100 låda blir det billigt.

Nackdelar: Ska det hålla så behövs Porsche trans för 40 kSEK. Kupen åker framåt, sitta snett a la SAAB för att få plats med fötterna?

Jag har alltså snöat in på Lexus-motorn, och söker en anledning att använda den i ett bygge. Eftersom den motorn är STOR, så blir detta en bil med Lokost-ram fast mycket större och grövre, tänker fackverkströsklar för att komplettera centralsektionen. Håller på och vrider ramar i CADen nu. Och egen kaross (med hårt tak) att klä in detta med, typ köpa divinycellblock, skulptera, plasta på glasfiber. Amazon-vindruta?? Övriga rutor plast?

Motorn har 244 hästar, lika med 180 kW, medför att bilen måste väga 1200 kg, stämmer det? Originalvikten är 1800 kg, så originalbromsarna är väl helt OK i mitt bygge? En omgång "små" Wilwood kan jag dock tänka mig.

Är det nya regler i pipeline från SFRO? Köpa bok nu, eller vänta 1/2 år? theRealPinto, finns han på detta forumet?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
2. Mittmotor och bakhjulsdrift.

Fördelar: Roligare. Med Audi 100 låda blir det billigt.

Nackdelar: Ska det hålla så behövs Porsche trans för 40 kSEK. Kupen åker framåt, sitta snett a la SAAB för att få plats med fötterna?

:thumbsup: :thumbsup:

Kul med lite "udda" byggen tycker jag,o inte bygger en vanlig boksjua :thumbsup:

Kan dock vara svårt att va med på banträffar mm i klubben,s regi med liknade byggen.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Banträffar, det har jag inte tänkt på, cobraklubben lade ner den delen för 5-6 år sen. 100 db var det som satte stopp, vad jag förstod.

Jaguar, jo har kollat på dom men högt donatorpris.

Vill inte sätta några höga förväntningar än, kan inte börja bygga innan jag sålt cobran pga platsen i garaget. Samlar info än så länge.... borde gå lättare att bygga om man har dom största delarna ritade i datorn.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Banträffar, det har jag inte tänkt på, cobraklubben lade ner den delen för 5-6 år sen. 100 db var det som satte stopp, vad jag förstod.

Jaguar, jo har kollat på dom men högt donatorpris.

Vill inte sätta några höga förväntningar än, kan inte börja bygga innan jag sålt cobran pga platsen i garaget. Samlar info än så länge.... borde gå lättare att bygga om man har dom största delarna ritade i datorn.

En gammal jaguar kan inte kosta många kronor jämfört med vad en Lexus kostar. Gå in på www.ebay.co.uk och kolla priserna

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej Kenneth,

har bara kollat blocket så här långt, men det fanns ju en hel del på ebay! Ska fortsätta kolla där, absolut. Är det så att alla XK8 har automat?

En tidig Lexus i sverige går på ca 15-20000, alla med automat tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har fakta/tabeller/bilder på fackverk?

Styvhet kontra vikt?

Hittar inget på nätet, inte ens i min version av Karlebo, trodde den hade det......

Försöker lära mig detta så man har en uppfattning om vad som är effektivt, första stapplande försöken i pdffen.

fackverk.pdf

Link to comment
Share on other sites

Någon som har fakta/tabeller/bilder på fackverk?

Styvhet kontra vikt?

Hittar inget på nätet, inte ens i min version av Karlebo, trodde den hade det......

Försöker lära mig detta så man har en uppfattning om vad som är effektivt, första stapplande försöken i pdffen.

Jaguar har också manuella lådor. V6 helaluminium 112 kg och många HK. Kolla denna länk http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=194857

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

LS400, då är det väl V8?

En sådan drivlina skulle passa fint i en Cobraliknande sportbil, tycker jag. 1200 kg tjänstevikt brukar gå bra att uppnå i den typen av bil. Vill man inte ha Cobrakaross (som är ganska liten) kan man ju hitta på andra saker.

Mittmotor funkar förstås också men det tar bygget till en ny nivå av komplexitet.

Det är inga nya regler direkt på lut vad vi (SFRO) vet. Boken kommer inte uppdateras det närmaste halvåret men det är några år sedan senaste justeringarna gjordes så det kan tänkas att det blir en justering inom kanske 1-2-3 år, men det är inget spikat.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ahh, Gustaf är här! Great!

Har uppdaterat min profil med dagsläget, Cobran.

Så för att ta ett steg till i nästa bygge, tänker jag krångla till det lite.

Lexus-motorn är 15 - 20 cm större på alla håll jfr Ford 5.0. Men om jag behåller spårvidd/axelavstånd på Lexusen och fimpar allt som hänger ut framför och bakom hjulen, skjuver motorn lite bakåt, så kan man få 2 bra sittplatser, kraftigt centralfackverk och trösklar med 20 cm höjd o 15 cm bredd. Inuti dom trösklarna kan jag dra avgassystem. Tak planeras på denna bilen, har aldrig haft nåt på cobran (12 år....)

Link to comment
Share on other sites

Hrm, tycker nog att drive har rätt i att

. ;)

Om du skall bygga en 1100-1200 kilos bil finns det nog ingen mer optimal donator är Miata NC. LS400 motorn är en trevlig sak och de låter för jäkla "gött" när de får andas ordentligt. Så kör på den, men ta resten från en krockad/motor-rasad NC.

Du hittar Miata NC-donatorer till "LS400 blocket-priser" i Tyskland, Italien eller England.

P.S. Gå på en sju-liknande ram istället. Att få upp midjehöjden på ramen gör under för vrid+böj-styvhet.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att Lexusen har rätt bra hjulupphängningar (typ Toyota Supra?) så har man redan bilen skulle jag personligen vara böjd att använda de grejerna. Miatan har fina prylar men ska det funka med 244 hk V8 lär man väl uppgradera bromsarna i alla fall? Dessutom är det en ganska smal bil.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det här blir lite filosofiskt, men det kanske är ok det också? Allt beror på vilken målbild man har. Jag tänker att om man skall lägga tusentals arbetstimmar i investering i sitt sportbils-bygge kan det ju vara bra att börja med så ändamålsenliga saker som möjligt.

Men det är klart, om det inte skall bli en sportbil så är ju prestanda på delarna inte så viktigt. På en Hot Rod är ju tex design och "cool"-faktor mycket viktigare än att den är lätt och ändamålsenlig på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Kul med ert intresse här!

Först, Miata NC, betyder??? Non Crashed? hjälp....

Ja, Lexus o Supra har likheter i upphängningen. Det som stör nu är att jag inte hittat nån info på king pin vinkel o scrub radius på originalet. Övre spindelleden sitter alltså ovanför däcket, det är bara att hoppas att dom tänkt till. Backupp-lösningen är Mustang 74-78 med egna A-armar. Andra förslag?

Folket down-under stoppar in dessa motorer där dom kan (och kanske inte kan) hej vilt. Hållbara är dom också, med överladdning tål dom 600 hk utan att förstärkas, med inre modifieringar 1000 hk. Då borde ju en i original som gått 20000 mil tåla att åka några hundra mil på fina sommarvägar. Hållbarheten gäller iofs också BMW åttor, det var ett gäng som åkte långlopp, behövde inte öppna den på 2 år, imponerande.

Lexusen är minst 200 kg tyngre än Supran.....

Kruxet är att jag kärat ner mig i denna motorn, och söker en anledning att bygga nåt med den. Jag menar, bara en sån sak som att när Toyota skulle bygga en Indy-motor, så tog man arkitekturen från denna, det känns bra. Sex-bultade ramlageröverfall känns jättebra!

Annars vore Alfa 75 en toppendonator, men har bara sett totalras eller pedantiskt vårdade, tyvärr.

// Ulf

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört ett antal Supra och får nog säga att under hyfsat normal SFRO-provkörning så stör inte tyngden speciellt mycket, hela bilen hanterar det liksom rätt bra.

Lexusens hjulupphängningar är med all sannolikhet i en helt annan klass än Mustang II :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

"

2. Mittmotor och bakhjulsdrift.

Fördelar: Roligare. Med Audi 100 låda blir det billigt.

Nackdelar: Ska det hålla så behövs Porsche trans för 40 kSEK. Kupen åker framåt, sitta snett a la SAAB för att få plats med fötterna?

"

Hej!

Tips: Audi A6 TDI 2wd (mfl), dvs 01E lådan är stark så det heter duga och oftast 6vxl. Den har bara en liten nackdel mot Porsche lådan och det är att motorn hamnar något högre upp.

PS:Jag behöver inte sitta snett med fötterna :)

Link to comment
Share on other sites

Kul med ert intresse här!

Först, Miata NC, betyder??? Non Crashed? hjälp....

Nej, inte Non-crashed, det är ju en crashed du skall ha som donator! :D

NC är Mazdas modellbeteckning på tredje versionen Miata som började levereras i och med årsmodell 2006.

280px-2011_Mazda_MX-5_PRHT_--_04-28-2011.jpg

NC har KPI=11 grader och scrubradius=0, dubbla triangellänkar fram och multilink bak.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ronny,

01E har jag ju hört om förut, och när jag jämför bilder med P. Boxster så hamnar väl motorn lika högt upp, eller vad tror du? Till halva priset! Dom skottsäkra P. G50 och G96 ligger ju på 40.000 SEK + vända uppåner på + flippa kronhjulet, så kul är det inte.

PAC,

scrubradius 0, det är mina siffror. Har aldrig kört nån Miata, men styrkänsla borde dom ju ha.

I andra trådar handlar det om att tillåta 100 mm eller 60 mm eller 45 mm, men egentligen, Hallå, borde inte scrubradiepunkten va utanför mitten av däcket? Då kan man ju ha toe noll och kunna bromsa med ett hjul på klistrig asfalt o ett på lösgrus.

Men det handlar kanske om camber också, negativ camber ger mer tryck på insida däck som får jobba mer.

Ikväll har jag lekt med dockor, killen som inte vill böja på benen är 1.90 lång.

post-40852-0-51465900-1416259544_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Scrub är viktigt, men inte det "alena saliggörande". KPI och Caster är också väldigt viktigt.

Mittmotorbilar verkar ha ruggigt hög KPI, ta tex Lotus Elise med sina 12 grader eller Ferrari F355 med 13 grader...

Link to comment
Share on other sites

Så här ser min 01E ut från sidan. Som synes kommer medbringaren ut ganska långt ned. Men jag har monterat min motor lågt ändå och har lite sneda drivaxlar i stället. Har även satt motorn längre bak så att drivaxlarna pekar bakåt och nedåt. För att få mer förarutrymme och lägre rc. Dessa lådor brukar kosta mellan 3 och 6, lite skillnad mot 40 :)

post-407-0-69288300-1416296029_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Vet en som med stor framgång kör Modsport i en Lola T70 kopia med Crysler BB och 500+ hp med en 01E. Hört flera som säger att lådan är stryktålig. Stor skillnad mot 016 lådan från äldre Audi 100.

PS: Det går även, med lite moddning, att ta torsen diffen bak från en A8 och montera i 01E :)

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Ronny, har du några mått på din 01E-låda? Totallängd? Delningsplan motor-låda till drivaxel cl? Höjdskillnad ingående axel kontra drivaxlar? Har hittils skissat på en frontmotor-ram, skulle va intressant att göra en mittmotorvariant, bara för att..

Vridstyvhet på ramen, hur mycket är bra? Har hittat några jämförelsevärden, som jag lastar ramen med i datorn. Än så länge har jag behållit axelaxstånd för Lexus (2.8 m) vilket gör att den vrider sig enklare. Mest relevant tyckte jag detta var:

The Caterham 7

Very stiff for its weight and very well made. I have attempted to include the effect of the alloy panels for this one. I'm basing my analysis on pictures that are a few years old so things may have moved on. The stiffness is 2800 ftlbs per degree and the weight is about 180 lbs. My attempt at estimating the panels contribution may be off a bit so this is a bit approximate.

Så jag vrider ramen med 3800 Nm längst fram, och håller i den längst bak. Med 40x40x2 huvudprofiler och ifyllnad med 20x20x2 så vrider den 1 grad.

Mer relevant borde ju va att vrida i framvagnsupphängningen o hålla fast i bakvagnsupphängningen.

Hur jag ska få med eventuella paneler vet jag inte ännu :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ulwe, hur går det med planerna?

Börjar också bli sugen på att bygga nytt, denna gång med rolig motor...

Tidiga 1-UZ FE verkar vara en bra kombination av ljud/effekt/enkelhet/hållbarhet/ekonomi och ligger i övre gränslandet för vad som går att besiktiga (250hk).

Edited by 24-Seven
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Planerna finns kvar, och finslipas.

Steg 1 är att sälja cobran, ligger ute på blocket.

Ramen är ritad och räknad på, med aluminiumpaneler så fick jag upp styvheten riktigt bra.

Karossen har jag filat på i flera månader. Design är svårt! Råkade se på TopGear och Merca SLS råkar likna det jag gör, stor 2-sitsig med halvdan väghållning!!

För att göra karossen, tänker jag fräsa skumblock.

Så jag har shoppat på Aliexpress och har nu alla motorer, lagerskenor och elektronik för att bygga en egen CNC-fräs, förhoppningsvis kan jag få den att fräsa block som är 600 x 300 x 200 mm. Det blir ju ändå en massa block, men storlek på fräs kostar pengar och precision.

Ja, tidig Lexus är fortfarande donatorn, men att få ihop fräsen är prio 1 nu. Känner på mig att det är en lång inlärningskurva på det området. Mjukvaran har jag känt på, men att få det att funka som förväntningarna är, lär nog ta tid. Bättre fräsning ger mindre spackling ger lika vänster/höger sida.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att projektet är vid liv!

Låter som läckra linjer om den liknar SLS:en. Har själv precis börjat skissa och planera. Har även haft ett inledande samtal med SFRO för att få lite vägledning vilket var givande.

Intressant med att bygga fräs för att fräsa fram karossen i delar! Tänkte nog köra kapade plywood-profiler i skikt, men har inte hunnit fundera så mycket på detta ännu.

Hur tänte du göra med växellådan? Skall du använda Automaten eller konvertera till någon annan manuell låda?

Link to comment
Share on other sites

Automaten ja, har inte tänkt nåt, att behålla den är ju tidsbesparande och ekonomiskt.

Har automat i cobran idag, originallådorna höll inte så bra och växlingarna tog sekunder, krävdes en 30.000 SEK låda för att bli det perfekta! Men gu va bra den är nu!

Så ja, manuell, har du koll på alternativ och adaptorplattor?

Såg en tjomme på nätet som på fullt allvar skrivit ut en kaross med 3D-skrivare, 10 cm x 10 cm. Framgick inte riktigt hur slutresultatet blev..... Styrka som ett korthus?

Ja, plywood funkar nog bra.

Annars, om man kan hitta en gammal A0-skrivare för att få ut kurvorna och sedan skära skumskivor efter dom konturerna?

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det kan man använda en manuell låda från Toyota Supra, men det verkar inte vara helt bolt on. En Automat kan helt klart fungera i en sportbil men då krävs det nog att den är av nyare modell med lite snabbare växlingar och smartare styrning. Alternativet är ju stt använda dig av en ombyggd äldre jänkelåda. Frågan är hur bra Lexusens 3-stegade (tror den är 3-stegad på de tidigare modellerna) låda upplevs i en betydligt lättare bil?

Det går nog åt mycket lim om man skall printa ut i 10x10cm klossar :)

Tror jag har tillgång till både A0 plotter och vattenskär på jobbet så det borde gå att skära ut både skum och plywood relativt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Dags för en uppdatering nu!

Cobran är såld, så en ny avatar vore på sin plats.

Någon här med kunskap om hjulgeometrier? Närmare bestämt Ackerman. Har tänkt att ta axlar rakt av, in i eget rambygge. När jag då vill korta axelavståndet några decimeter så blir väl Ackerman-geometrin fel?

Kompensera detta med att flytta styrväxeln?

Som i sin tur påverkar "aktiv toe"?

Eller bryr jag mig för mycket?

Link to comment
Share on other sites

Lite sen med inlägget kanske...

Vill man åka mittmotor billigt så är Renault 21-30 och gärna diesel, ett bra växellådsalternativ som håller länge bakom en 500 hästars v8.

Dessa är dock odiffade men finns i diffad version i mittmotor varianten av Renault 5. Men då är det inte billigt längre.

Diffarna till dessa lådor tillverkades av ZF men efter order från Renault skrotades verktygen och diffar tillverkas därför inte längre.

Svaga punkter som gav sig efter några säsonger på bana med stora slicks och omild behandling var kronhjulsbultar och ingående axel som gick av.

Tror att 2000kr var riktpriset för en låda som höll några säsonger utan något underhåll överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...