Pac Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Jag står i valet och kvalet på om jag skall skaffa mig en 3D-printer att leka med. Det är väl främst för att förstå teknikutvecklinge, "leka" och för att göra små projekt som jag är sugen. Men, jag är lite vilse till vilken nytta jag skulle kunna ha av den till min sjua? Om du hade en 3D-printer, vad skulle du göra till sjuan i den? Vad kan man använda den till? Quote
fege Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Inför motorbytet pratade jag lite med en kompis i Ljungby som 3D-printar och han testade att skriva ut insugstrattar med gott resultat. Quote
Morty Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Mycket är beroende på utvecklingen av polymererna som du kan använda i din 3D skrivare. Jag kan tänka mig mig mycket kring motordetaljer med rätt kemikalie-, värmebeständighet samt förbättrad seghet mot vad jag sett hittills. Jag har en vän som skrivit ut väldigt roliga saker med sin plus att vi har en på jobbet. Har några saker som jag ska prova, men lite hemligheter får man väl ha :hypocrite:/ Quote
Pac Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 ...men lite hemligheter får man väl ha :hypocrite:/>/ Ha, ha, ha, ja det är klart! Om jag har tur får jag en chans att bjuda dig på en grillkorv eller något på banorna i sommar och då anske det läcker lite.... :hypocrite: Inför motorbytet pratade jag lite med en kompis i Ljungby som 3D-printar och han testade att skriva ut insugstrattar med gott resultat. Trattar har funkat säger du? Den tanken har slagit mig. Men jag har varit osäker på värmebeständigheten. Men i värsta fall gör man en form på det man skrivit ut och ugnsbakar något epoxilaminat så skall väl det ordna sig kan jag tänka. Luftburkar borde ju vara en given, och små fästen för kameror och backspeglar, lister, knappar, kanske tom skärmfästen(eller iaf pluggar till formar för skärmfästen). Vad tror ni om att göra pluggar för skärmar? Man får ju dela upp det i några utskrifter, men det skall ju vara en galning på gång med en aston martin i skala 1:1 så varför inte? :) Kanske lite fästen för olika saker? En bygel för ett batteri borde gå att få att funka? Passagerar fotstöd? Ja, hjärnan går på högvarv här! Någon självklar pryl som jag missat? P.S. kanske en skalmodell???? Eller varför inte en locost MK nyckelring eller en locost MK plakett? :) Quote
Pac Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 Kolla in den här killen! http://replicadb4.com/ Han skriver altså ut en skala 1:1 replica av en Aston Martin DB4 på sin printer och alla delarna för karossen ör klara!!!! :notworthy: Är det inte helt underbart att se människor som inte har samma gamla begränsningar som oss andra? Jag tycker det är ruskigt häftigt! Vilken energi och vilja han måste ha för att ta sig an ett sådant projekt! Imponerande! :racesmile: Quote
Pac Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 Mycket är beroende på utvecklingen av polymererna som du kan använda i din 3D skrivare. Jag kan tänka mig mig mycket kring motordetaljer med rätt kemikalie-, värmebeständighet samt förbättrad seghet mot vad jag sett hittills. Jag har en vän som skrivit ut väldigt roliga saker med sin plus att vi har en på jobbet. Har några saker som jag ska prova, men lite hemligheter får man väl ha :hypocrite:/>/ - Vad är det för skrivare din kompis har? Erfarenheter? - Vad är det för skrivare ni har på jobbet? Erfarenheter? Quote
ktm_micke Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Jag har precist byggt ihop en Delta 3D printer tänkte man kan göra bussningar i nylon till spakställ och div andra saker. Det finns ett intressant filament som heter Ninja Flex bra att göra gummi genomföringar och andra kul saker sen är det så jäkla roligt att bygga saker. Quote
Pac Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 Kan man printa gummi??? :o Det är uppenbart en hel del att lära om de här. :icon_oops: Quote
Jörgen Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 (edited) Man använder ju bla ABS plast och den har ju en smältpunkt på ca 180 grader och så länge du inte ligger nära avgassystemet så är det ingen fara. Pac, kolla in svenska elektronikforumet , elektronikforumet.com ,där håller dom på med 3-d printing. Jörgen B Edited February 26, 2014 by Jörgen Quote
Roggan Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Som modellbyggare ser jag oanade möjligheter. Sen beror mycket på ytfinhet. Skulle vara kul att testa. Skickat från min LT26i via Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Man kan skriva ut skruv och mutter :) De fungerar, men inget jag hade velat ha i hjulupphängningen dock... Quote
Pac Posted February 26, 2014 Author Posted February 26, 2014 Man kan skriva ut verktyg också! På jobbet skrev vi ut en fast nyckel för M8 och drog till märk moment utan problem. Man kan göra sina egna "specialverktyg". Bara tänk tanken på att kunna göra det där verktyget för att komma åt bulten man aldrig kan dra med de vanliga verktygen. Eller när det är Söndag och alla verktygsbutikerna(inkl. Biltema) har stängt och man behöver ytterligare en fast nyckel för tum-gängad bult... => Printprintprintprintpri..... Möjligheterna är oändliga! :D Quote
Martin Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Fast med en hobbyprinter tar det ju nästan hela söndagen att skriva ut verktyget :) För att inte tala om tiden man får spendera i cad-programmet.... Onekligen själv sugen på en 3d-printer men måste ju finnas åtminstone en pryl jag inte impulsköper... Quote
Morty Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 - Vad är det för skrivare din kompis har? Erfarenheter? - Vad är det för skrivare ni har på jobbet? Erfarenheter? Kompisen har en Reprap av något slag och skrivit ut fina saker. På jobbet står det en Fortus 250mc. Har däremot ingen egen erfarenhet av någon av dem utan endast sett och kännt på saker som konstruktörerna skrivit ut resp. kompisen. Fortusen skriver även ut stödlager för komplicerade former. Stödlagret löser man sedan upp i en speciell tvätt. Quote
AndersK Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 3D-printing har en otrolig potential och har utvecklats mycket de senaste 20 åren men ha inte för stora förväntningar på 3D-printrar som ligger i en prisklass som lockar för hemmabruk bara. Precisionen är inte i klass med vad ni förväntar er utan efterbearbetning krävs, likaså är inte hållfastheten att jämföra med formgjutna eller svarvade plastdetaljer. Jag har nyttjat tekniken sedan tidigt 90-tal och sparat 100-tusentalskronor i diverse projekt genom att utnyttja denna teknik men då har det varit med hjälp av utrustning som kostat från en halv till flera miljoner kronor. I de fallen har 3D-printiningen framförallt använts för att skapa modeller för gjutverktyg för att sedan producera detaljer i plastmaterial med bättre hållfasthet eller gjutna detaljer i både järn och aluminium. Nu finns det både metoder och material att framställa funktionsdugliga detaljer till lågt pris men inget jag skulle sätta i ett fordon för landsvägsbruk. Quote
Martin Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 (edited) Fast det beror ju på vad det skall användas till. Göra en växelspaksknopp eller en fäste till en elektronikbox etc mm hade jag inte tvekat att göra. Har en kollega som har en lite dyrare hobbyskrivare och han gjorde, i mitt tycke, väldigt fina delar som han använde till sin husbil. Dessa kunde till och med användas med väldigt lite efterarbete. Remskiva till generatorn hade jag kanske inte sett som ett lämpligt projekt. Edited February 27, 2014 by Martin Quote
2fast4u Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Det finns massor av småsaker på en bil där en 3Dprinter gör nytta. Exempel på saker jag skrivit ut är blinkersspak, ljus och tutspak, p-klammor, täcklock av olika slag och så vidare. Quote
mhafdell Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Ni kan ju alltid skriva ut något trevligt till frugan så kanske ni får va i garaget längre ;) Quote
Pac Posted February 28, 2014 Author Posted February 28, 2014 P-klammor! :o Självklart och skitsnyggt! :thumbsup: Tänk att inte behöva leta delar i en katalog dagarna i ända för att komma vidare! Riktigt bra inut, tack så mycket! Fast med en hobbyprinter tar det ju nästan hela söndagen att skriva ut verktyget :)/> För att inte tala om tiden man får spendera i cad-programmet.... Onekligen själv sugen på en 3d-printer men måste ju finnas åtminstone en pryl jag inte impulsköper... hahahaha, kockrent! :D Jag har samma tankar, men jag tror faktiskt att man förändrar sitt tänk när man har tillgång till en sådan där. Jag tror att maskinen blir en självklarhet när man väl har den och att den kommer att ta plats i vardagen på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag håller på och bearbetar en när vän till att vara med på galenskaperna, vi får se om jag lyckas eller om jag får ta "the plunge" ner i "isvaken" själv. "Isvaken" jag funderar på är en Flashforge. Någon som har erfarenheter? Quote
Martin Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Det man kanske skall vara medveten om är att det nog ligger rätt mycket tid i underhåll på en hobbymaskin. Obs detta är något jag hört från en person (jag känner bara en som har en) och han menar att man får lägga rätt mycket tid på annat än själva cadandet och utskrivandet. Ta med andra ord detta med en nypa salt. Quote
Rikard Larsson Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Japp, det stämmer. Kalibrering t.ex. Quote
2fast4u Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 I början var det mycket kalibrerjockande och provande av utskriftsparametrar, men när det väl satt så är det väldigt rakt på med min. CADa, skiva och skriv ut utan nåt speciellt krångel. Quote
Pac Posted March 1, 2014 Author Posted March 1, 2014 Det verkar finnas oändligt med parametrar att justera i utskrifterna. 2fast4u, hur mycket justerar du temperaturerna för matrialet? Hur tar du reda på vad det skall vara? Vilka matrial brukar du köra? Quote
2fast4u Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Leverantören ska kunna berätta vilken temp materialet vill ha. Utgå från det och gör ett svep i närheten med 5graders steg och se hur det blir. Det är inte säkert att 3Dprinterns uppfattning om temp stämmer med verkligheten. För kallt ger dålig vidhäftning, för varmt ger ojämnt trådigt resultat. Lägg dig mitt i intervallet. Sen kan man labba med massvis av parametrar som hastighet, hur mycket den ska backa vid flytt och så vidare. Mycket pill i början. Håller man sig sedan till samma material från samma leverantör så behöver i alla fall inte jag hålla på och joxa med inställningarna. Damma av den och skriv ut bara. Quote
Himlar Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 (edited) Jag är med i vår skolas Formula Student-team (tävling för studenter där vi bygger varsin formelbil och tävlar mot varandra på olika sätt), och vi hade en hel del hjälp att göra roliga saker med 3D Printing av ett företag. Nu fungerar inte allting i en printer man kan köpa hem och leka med i garaget, men en del saker fungerar och andra kan kanske fungera som inspiration? Vi klippte ihop en film (ja, logotypvisning och allt sånt men titta på prylarna vi gjorde) som visar allt vi gjorde i 3D print som hamnade på bilen (i övrigt gjordes prototyper för utvärderingar av former av vissa delar): Edited March 19, 2014 by Himlar Quote
kengren Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 (edited) Härlig film, vad går du på för skola om ni får hålla på med så roliga projekt? kenneth Edited March 19, 2014 by kengren Quote
Himlar Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 Tack! Jag går på Linköpings Universitet, men samma typ av team finns också på KTH, Chalmers, Karlstads och Lunds Universitet här i Sverige. Quote
Pac Posted March 19, 2014 Author Posted March 19, 2014 Ruskigt intressant Fredrik! :) Vet du vilka olika matrial ni printade med? Quote
Himlar Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 En hel del vet jag gjordes i detta material: http://www.stratasys.com/materials/fdm/ultem-9085 Materialet är rätt dyrt, och kanske inte något man använder i sin 3D-printer hemma, men om jag minns rätt var det "overkill" på en del ställen det användes. Oljepickupen och kyladaptern är väl de riktigt känsliga komponenterna i konstruktionen. Vilket material gjutpluggarna gjordes i vet jag inte exakt, och den typen av tillverkning har sina begränsningar. Reservdelar blir väldigt svårt, något vi märkte under motormappning :) Quote
Pac Posted March 20, 2014 Author Posted March 20, 2014 Tack för dina svar. Det här var riktigt intressant! Quote
Himlar Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 Det var så lite så! Jag tycker det är roligt att få berätta om vad vi gjort, och att kunna bidra med något här. Någon gång framöver lär jag utnyttja er kunskap om att bygga, så snart jag accepterat att CNCad aluminium och egendesignad kolfiberkaross inte är standard överallt ... ;) Quote
Pac Posted March 21, 2014 Author Posted March 21, 2014 Det var så lite så! Jag tycker det är roligt att få berätta om vad vi gjort, och att kunna bidra med något här. Någon gång framöver lär jag utnyttja er kunskap om att bygga, så snart jag accepterat att CNCad aluminium och egendesignad kolfiberkaross inte är standard överallt ... ;) Du har helt rätt, vi sätter våra egna krav så bilarna blir väldigt olika. Några i kolfiber, andra i "bond järn". Det är det som är lite av charmen, vi har att lära av varandra. :) Quote
Pac Posted April 18, 2014 Author Posted April 18, 2014 Apropå 3D printning så kom det ut en intressant film på youtube för några dagar sedan. Königsegg gör lite reklam... :D Quote
Jari Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Lite mer Koenigsegg 3D printing. Det är nästan så att jag blir lite sugen på en printer :) Quote
Pac Posted April 30, 2014 Author Posted April 30, 2014 Gjorde han? Jag hörde att den var "stainless" = Rostfritt stål. Han nämner att de kan printa den i titan också. Quote
Jörgen Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Angående Königsegg så håller en god vän på och emissioncertar en One to One just nu på ett svenskt bilföretag i götet :hypocrite:/> Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.