Morty Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Om det inte är brått så brukar jag köpa på ebay. Frakten från England är lägre än att starta bilen och köra 1 mil. Quote
HovstaSX360 Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Jag har faktiskt aldrig köpt några pinnbult annat än som orginalreservdel. Har letat efter 70mm långa M6 och har hittat på Ebay som reservdel till nån moped. Det blir rätt dyrt för några skruv, särskilt när man lagt på fraktkostnader också. Vore fint om man kunde hitta pinnbult till lite mer rimliga priser. Quote
Morty Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Det beror på vad man ska använda dem till, men gängad stång i bra kvalitet fungerar bra till det mesta. Quote
Rikard Larsson Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 (edited) Bra bild och info HovstaSX360. Det bästa är att dra pinnbultarna med samma moment som man ska dra muttern med senare. Och det är noga att pinnbulten bottnar i hålet. Två saker jag inte visste när jag vaknade :) Edited November 26, 2013 by Rikard Larsson Quote
Jonas Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Och det är noga att pinnbulten bottnar i hålet. Det är väl just det den inte ska göra!? "When a stud is torqued up, the shank bottoms out on the chamfer…." Jag tolkar det som att den ska spänna mot kanten på hålet och inte bottnen. Quote
Rikard Larsson Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 (edited) Så här tolkar jag det: Om man tittar på de tre bilderna är det bara den i mitten som är "no stress". Den till vänster är inte bottnad och utsatt för "compression stress". Den högra är utsatt för "tensile stress" på grund av mer dragande kraft (för hårt spänd mutter). I texten står det: "A properly anchored stud, with its shank bottomed out in the block, will always prove a superior fasterner system to a bolt tightned into the block." Det tolkar jag som att pinnbulten ska bottna. Men jag kan ha fel. Edited November 26, 2013 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Jag får inte rätt på det i min hjärna. Har googlat runt lite och är väldigt osäker. Hilfe? Quote
Jonas Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 (edited) Jag tolkar "shank" som den fasade ytan som är i kontakt med ovankant av hålet, som på bild 15-17 Och att man på så vis får en "förspänning" som motverkas när man spänner muttern. Men jag kan ha fel :D/> Edited November 26, 2013 by Jonas Quote
Peter M Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 En god anledning till att inte använda pinnskruv till grenröret är platsbrist. När jag använder vanliga skruvar går det att montera ur grenröret utan att riva halva bilen. Det hade inte gått om det suttit pinnskruv där. Naturligtvis olika på olika bilar. Quote
Frena Posted November 26, 2013 Author Posted November 26, 2013 Om det inte är brått så brukar jag köpa på ebay. Frakten från England är lägre än att starta bilen och köra 1 mil. Någon bra butik där att rekommendera? Quote
Morty Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Egentligen inte, jag brukar söka på vad jag vill ha. Jämföra priser och frakt. Hittills har jag fått alla mina skruv/mutter beställningar inom 1 vecka i brevlådan och det har alltid varit rätt längd, kvalitet och kvantitet. Många större ebay-shoppar erbjuder väldigt förmånlig frakt vid beställning på mer än en vara. Quote
Rikard Larsson Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Vad för kvalitet ska man sikta på? Räcker 8.8 eller ska man upp lite? Quote
Thomas Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 På topplock så brukar de aldrig bottna original. alltså grenrörs pinnskruvar, ARP topplocks pinnskruvar ska bara dras för hand. Quote
HovstaSX360 Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 (edited) Jag tolkar bilderna som likadant som Jonas. Enligt texten är det samma bult på alla tre bilderna fast i olika situation. Den första där pinnbultens tjocka del (shank) bottnat mot avfasningen i hålet och därmed komprimerar materialet. Den andra bilden beskriver samma bult dras uppåt (av en mutter) och materialet stressneutraliserat. Den sista bilden visar att det blir en mindre dragande kraft i materialet kvar vid färdigdragen mutter eftersom en del av åtdragningskraften neutraliserades av materialkomprimeringen i första bilden. Om man drar bulten i botten på hålet ökar man istället belastningen på gängan. Det var lite olyckligt och förvirrande att hålet bara syntes på den första av bilderna. Edited November 26, 2013 by HovstaSX360 Quote
Christer J Posted November 26, 2013 Posted November 26, 2013 Jag tolkar bilderna som likadant som Jonas. Enligt texten är det samma bult på alla tre bilderna fast i olika situation. Den första där pinnbultens tjocka del (shank) bottnat mot avfasningen i hålet och därmed komprimerar materialet. Den andra bilden beskriver samma bult dras uppåt (av en mutter) och materialet stressneutraliserat. Den sista bilden visar att det blir en mindre dragande kraft i materialet kvar vid färdigdragen mutter eftersom en del av åtdragningskraften neutraliserades av materialkomprimeringen i första bilden. Om man drar bulten i botten på hålet ökar man istället belastningen på gängan. Det var lite olyckligt och förvirrande att hålet bara syntes på den första av bilderna. Helt riktigt, vitsen är att man sprider ut kraften på hela gänglängden istället för bara 1,5 gånger diametern som en vanlig skruv normalt sett belastar. Quote
Rikard Larsson Posted November 27, 2013 Posted November 27, 2013 Är vi överens om att man ska dra pinnskruven med samma moment som man sedan ska spänna muttern med? För jag har läst att man absolut inte ska göra det eftersom man kan deformera ytan kring hålet. Olika om pinnskruven sitter i järn eller aluminium? Quote
Frena Posted December 16, 2013 Author Posted December 16, 2013 Har varit dåligt med uppdateringar i tråden på sistone, mkt pga att det inte hänt så mycket. I helgen blev det dock lite fixat. Har också lite frågor som jag hoppas jag kan få svar på. Det brukar vara poppis med bilder, så här kommer lite. I helgen fick jag några timmar i garaget. Putsade upp lite av de gamla delarna som skall vara i bilen. Först ut bromscylindern som fick sig en runda med tandborsten och en rejäl dusch rengöringsmedel. Den blev som ny. På tur stod bromsservon som var lite rostig och ful. Efter lite stålborste och färg ser den ut som ny. Fick även en rapport från killen som gör plåtjobbet. Börjar likna något nu. Nu lite frågor. Skall köra med en Raceline Waterrail och behöver en termostat till fläkten. Heter det så förresten? Termoswitch säger man väl inte på svenska? I vilket fall som helst, vilken temperatur skall jag satsa på? Nästa fråga. Tittar lite på elen för att bunkra upp kabel och liknande. Var först inne på att köra Rikard Larssons idé med släpvagnskabel, men den blir väldigt tjock och det kanske är overkill med 1,5 mm2. Vad anser ni lämpligt för dimension till lamporna? 0,75 till broms, blinkers osv. Men till bränslepump och helljus, 4 mm2. Räcker det? Var är bäst att handla? Har konto hos både Swedol och Ahlsell. Swedol har dock inte så många färger som jag önskar. Finns det mer på Ahlsell där jag kan köpa lösvikt? Sista frågan. Bussningen till växellådan (typ 9) är helt slut. Någon som kan säga om detta är en standard till typ 9 eller om det är till någon annan modell. C/C är c:a 14 cm. Det var alles! God Jul! Quote
Rikard Larsson Posted December 16, 2013 Posted December 16, 2013 Kul att det går framåt med plåten! 1,5 mm² eller 0,75 mm² beror kanske lite på om du ska ha LED eller glöd. Med glöd får du som mest 0,5 V spänningsfall på 3 meter kabel med 0,75 mm² (två 21 W lampor). Plus lite spänningsfall över returledning i chassit och över kontaktpunkter. 4 mm² till pumpen räcker, även om du byter till insprutningspump. Har du uttag för termoswitch i kylaren eller kanske någon annanstans? Annars finns http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Adapter-for-termostatgivare-for-kylflakt-322138/ 92° på switchen hade jag tagit. Bättre att den startar tidigt. Quote
Frena Posted December 16, 2013 Author Posted December 16, 2013 Jag skall köra glöd....får se vad jag hittar. Pumpen - gott! Var lite inne på 6 mm2 till pumpen. Termoswitchen sitter i waterrailen. I termostathuset. Det är en 22 mm gänga. Satsar på en 92 gr om det är bättre. Det är ju lätt och billigt att byta om det inte funkar. Quote
Rikard Larsson Posted December 16, 2013 Posted December 16, 2013 http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Kontakter--Givare/TERMOSTATGIVARE-F-KYLFLAKT-92-61580/ är 22x1,5 mm gänga. Quote
Frena Posted December 21, 2013 Author Posted December 21, 2013 Skall skruva ihop motorn i kul och vänder mig till expertisen här på forumet. Original insug skall dras åt med 18 Nm, men jag skall köra med ett Raceline insug skruvat med vanlig M8 bult. Vilket moment skall jag dra åt med? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Tack! Quote
Frena Posted December 31, 2013 Author Posted December 31, 2013 Blev inte så mycket gjort i juldagarna som jag hoppats. Så inget att visa, men tänkte passa på att önska alla byggare ett GOtt Nytt År! Quote
Frena Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Fick en rapport från killen som gör mina plåtar och huven. Snart är karossen klar! Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Börjar ju se ut som en bil! :thumbsup: Blir hela fronten och huv i ett stycke eller ska det sågas upp sen? Quote
Frena Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Ja det börjar likna nått nu. Det skall bli en flip-front. Quote
Frena Posted January 7, 2014 Author Posted January 7, 2014 Nu är motorn i princip klar för montering i bilen. Saknar bara en rem till generatorn som också skall monteras. BIlen kommer tillbaka från karosskillen i helgen hoppas jag. Sedan är det full fart mot våren. Quote
Frena Posted January 16, 2014 Author Posted January 16, 2014 Får försöka hålla tråden i liv trots att jag inte byggt något på sistone. Fick två paket från posten i veckan. Huvlås från Rallydesign efter Mortys tips. Passade även på att beställa tempsensor till kommande Revotec-mätare. Grymt snabb frakt! Läste någonstans att Mårup skrivit att man inte kunde peta ur stiften ur biltemas relähållare. Passade därför på att köpa ett gäng med lösa kabelskor på Ebay. BEställde på torsdagen. Hade paketet på tisdagen. Imponerad att posten från england ändå kan vara snabb. Köpte dem här om någon mer vill beställa - http://www.ebay.co.uk/usr/3waycomp Till helgen skall chassit göras klart för lack. En fråga - skall måla diff och spindlar. Har på RIkards rekommendation köpt Hagmans CA-primer. Hur många ggr har ni målat med primerna? Räcker ett lager? Quote
Rikard Larsson Posted January 16, 2014 Posted January 16, 2014 När jag sprutat den har jag spätt den lite och lagt två lager, men ett lager räcker nog när man penslar. Den torkar fort, så inga problem att lägga två lager på kort tid om man vill. Quote
Frena Posted January 16, 2014 Author Posted January 16, 2014 Ok, då siktar jag på ett lager eftersom jag skall måla. Quote
Rikard Larsson Posted January 16, 2014 Posted January 16, 2014 Tror du känner på dig om det krävs ett eller två lager när du väl målar. Beror ju lite på hur det täcker. Quote
Frena Posted January 16, 2014 Author Posted January 16, 2014 JO, men jag målar vissa delar själv, såsom spindlar och bakaxel. Med förbereda inför lack menar jag slipa ner lite svetsfogar och plocka bort allt som inte skall vara med vid bläster o lack. Quote
Frena Posted January 24, 2014 Author Posted January 24, 2014 I väntan på att jag skall få tid att köra chassit till lack förbereder jag de delar som är gamla och behöver lite vård. Eftersom ni gillar bilder så kommer här lite på fixet av okhållare, vilka är målade med värmetålig färg och fix av spindlarna. Spindlarna hade jag tänkt måla med Hagmans CA-primer och sedan Biltemas lack, men eftersom jag inte riktigt kom åt överallt att få bort rosten kör jag nog hammarlack istället. Här kommer lite bilder. Quote
Frena Posted January 25, 2014 Author Posted January 25, 2014 Ja precis - med enkla medel blir det som nytt. Quote
ThomasO Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 Till Frena: Har du fått något svar vad ditt växellådsfäste är till för bil? Jag har ett likadant till mitt bygge, som också är slut och därför skulle jag behöva ett nytt. Jag köpte bilen som påbörjat bygge och vet därför inte om det är ett originalfäste till en Typ 9 låda. Thomas Quote
Frena Posted January 26, 2014 Author Posted January 26, 2014 ThomasO: Tyvärr inte rotat mer i det, men lovar höra av mig när jag löst det. Quote
ThomasO Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Jag tackar för det svaret så länge!!! :) Quote
Frena Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 Ni kanske tror att jag inte gör annat än att putsa på delarna, men det är faktiskt så det är just nu. På måndag åker chassit in på lack och min plan är att "alla" delarna skall vara målade och klara tills chassit är tillbaka. Helgen som gick blev det ett par timmar målande. Det tar sig. Quote
Jonas Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Är du trött på rostdamm i näsan så prova elektrolys: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=994&st=100&p=60494&hl=elektrolyt&fromsearch=1entry60494 Också kan man dricka pilsner när man sitter och tittar på hur det bubblar. :-) Quote
Frena Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 Haha, ja jag funderade på det faktiskt, men försöker hålla nere på ölen ;) Quote
Frena Posted February 17, 2014 Author Posted February 17, 2014 I väntan på att chassit skall komma tillbaka så åkte jag och hämtade delarna till karossen hos killen som ombesörjt allt jobb med de delarna. Blev kanonbra! Om jag förstått allt rätt är det Henke på forumet som gjort huven. Blev så himla snyggt! Nästan så att de är för fina för att montera på bilen :) Bifogar lite bilder. Quote
Rikard Larsson Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Ser grymt bra ut. Ska bli spännande att se hur det ser ut när du börjar hänga på delarna på ramen :thumbsup: Quote
Henke_HJCC Posted February 18, 2014 Posted February 18, 2014 Den blev ju skit snygg :D Har varit nyfiken på hur resultat blev med lackeringen... Nice... Quote
Frena Posted February 18, 2014 Author Posted February 18, 2014 Tack, ja det skall bli mycket spännande att se hur det blir när allt är klart. Det största problemet med så fina delar är att jag nu vill ha en ny snyggare båge.... Quote
Morty Posted February 18, 2014 Posted February 18, 2014 Competition Cars i Dalby kan bocka båge till dig om du vill byta den du har och använda dig av SBF godkända rör. Quote
Frena Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 Tack Morty! Är det överkomliga priser? Quote
Morty Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Köpte rören där och han bockade huvudbågen efter min ritning och det var väl ok i pris. Har svetsat och kapat allt själv, så jag vet inte hur han prissätter den typen av jobb. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.