Jump to content

BOE7 med Zetec & R1-brygga


Recommended Posts

Jag har faktiskt aldrig köpt några pinnbult annat än som orginalreservdel. Har letat efter 70mm långa M6 och har hittat på Ebay som reservdel till nån moped.

Det blir rätt dyrt för några skruv, särskilt när man lagt på fraktkostnader också.

Vore fint om man kunde hitta pinnbult till lite mer rimliga priser.

Link to comment
Share on other sites

Och det är noga att pinnbulten bottnar i hålet.

Det är väl just det den inte ska göra!?

"When a stud is torqued up, the shank bottoms out on the chamfer…."

Jag tolkar det som att den ska spänna mot kanten på hålet och inte bottnen.

Link to comment
Share on other sites

Så här tolkar jag det:

Om man tittar på de tre bilderna är det bara den i mitten som är "no stress".

Den till vänster är inte bottnad och utsatt för "compression stress".

Den högra är utsatt för "tensile stress" på grund av mer dragande kraft (för hårt spänd mutter).

I texten står det: "A properly anchored stud, with its shank bottomed out in the block, will always prove a superior fasterner system to a bolt tightned into the block."

Det tolkar jag som att pinnbulten ska bottna.

Men jag kan ha fel.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar "shank" som den fasade ytan som är i kontakt med ovankant av hålet, som på bild 15-17

Och att man på så vis får en "förspänning" som motverkas när man spänner muttern.

Men jag kan ha fel :D/>

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

En god anledning till att inte använda pinnskruv till grenröret är platsbrist.

När jag använder vanliga skruvar går det att montera ur grenröret utan att riva halva bilen. Det hade inte gått om det suttit pinnskruv där.

Naturligtvis olika på olika bilar.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen inte, jag brukar söka på vad jag vill ha. Jämföra priser och frakt. Hittills har jag fått alla mina skruv/mutter beställningar inom 1 vecka i brevlådan och det har alltid varit rätt längd, kvalitet och kvantitet. Många större ebay-shoppar erbjuder väldigt förmånlig frakt vid beställning på mer än en vara.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar bilderna som likadant som Jonas. Enligt texten är det samma bult på alla tre bilderna fast i olika situation. Den första där pinnbultens tjocka del (shank) bottnat mot avfasningen i hålet och därmed komprimerar materialet. Den andra bilden beskriver samma bult dras uppåt (av en mutter) och materialet stressneutraliserat. Den sista bilden visar att det blir en mindre dragande kraft i materialet kvar vid färdigdragen mutter eftersom en del av åtdragningskraften neutraliserades av materialkomprimeringen i första bilden.

Om man drar bulten i botten på hålet ökar man istället belastningen på gängan.

Det var lite olyckligt och förvirrande att hålet bara syntes på den första av bilderna.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar bilderna som likadant som Jonas. Enligt texten är det samma bult på alla tre bilderna fast i olika situation. Den första där pinnbultens tjocka del (shank) bottnat mot avfasningen i hålet och därmed komprimerar materialet. Den andra bilden beskriver samma bult dras uppåt (av en mutter) och materialet stressneutraliserat. Den sista bilden visar att det blir en mindre dragande kraft i materialet kvar vid färdigdragen mutter eftersom en del av åtdragningskraften neutraliserades av materialkomprimeringen i första bilden.

Om man drar bulten i botten på hålet ökar man istället belastningen på gängan.

Det var lite olyckligt och förvirrande att hålet bara syntes på den första av bilderna.

Helt riktigt, vitsen är att man sprider ut kraften på hela gänglängden istället för bara 1,5 gånger diametern som en vanlig skruv normalt sett belastar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har varit dåligt med uppdateringar i tråden på sistone, mkt pga att det inte hänt så mycket. I helgen blev det dock lite fixat. Har också lite frågor som jag hoppas jag kan få svar på.

Det brukar vara poppis med bilder, så här kommer lite.

I helgen fick jag några timmar i garaget. Putsade upp lite av de gamla delarna som skall vara i bilen.

Först ut bromscylindern som fick sig en runda med tandborsten och en rejäl dusch rengöringsmedel.

Den blev som ny.

post-1143-0-51876800-1387179715_thumb.jpg

På tur stod bromsservon som var lite rostig och ful.

post-1143-0-27905700-1387179767_thumb.jpg

Efter lite stålborste och färg ser den ut som ny.

post-1143-0-64992800-1387179899_thumb.jpg

Fick även en rapport från killen som gör plåtjobbet.

Börjar likna något nu.

post-1143-0-49873700-1387180096_thumb.jpg

post-1143-0-23514500-1387180156_thumb.jpg

Nu lite frågor.

Skall köra med en Raceline Waterrail och behöver en termostat till fläkten. Heter det så förresten? Termoswitch säger man väl inte på svenska? I vilket fall som helst, vilken temperatur skall jag satsa på?

Nästa fråga.

Tittar lite på elen för att bunkra upp kabel och liknande. Var först inne på att köra Rikard Larssons idé med släpvagnskabel, men den blir väldigt tjock och det kanske är overkill med 1,5 mm2. Vad anser ni lämpligt för dimension till lamporna? 0,75 till broms, blinkers osv. Men till bränslepump och helljus, 4 mm2. Räcker det? Var är bäst att handla? Har konto hos både Swedol och Ahlsell. Swedol har dock inte så många färger som jag önskar. Finns det mer på Ahlsell där jag kan köpa lösvikt?

Sista frågan. Bussningen till växellådan (typ 9) är helt slut. Någon som kan säga om detta är en standard till typ 9 eller om det är till någon annan modell.

C/C är c:a 14 cm.

post-1143-0-49867300-1387180679_thumb.jpg

post-1143-0-60715700-1387180698_thumb.jpg

Det var alles! God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Kul att det går framåt med plåten!

1,5 mm² eller 0,75 mm² beror kanske lite på om du ska ha LED eller glöd. Med glöd får du som mest 0,5 V spänningsfall på 3 meter kabel med 0,75 mm² (två 21 W lampor). Plus lite spänningsfall över returledning i chassit och över kontaktpunkter.

4 mm² till pumpen räcker, även om du byter till insprutningspump.

Har du uttag för termoswitch i kylaren eller kanske någon annanstans? Annars finns http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Adapter-for-termostatgivare-for-kylflakt-322138/

92° på switchen hade jag tagit. Bättre att den startar tidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall köra glöd....får se vad jag hittar.

Pumpen - gott! Var lite inne på 6 mm2 till pumpen.

Termoswitchen sitter i waterrailen. I termostathuset. Det är en 22 mm gänga. Satsar på en 92 gr om det är bättre. Det är ju lätt och billigt att byta om det inte funkar.

Link to comment
Share on other sites

Skall skruva ihop motorn i kul och vänder mig till expertisen här på forumet.

Original insug skall dras åt med 18 Nm, men jag skall köra med ett Raceline insug skruvat med vanlig M8 bult. Vilket moment skall jag dra åt med?

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Tack!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är motorn i princip klar för montering i bilen. Saknar bara en rem till generatorn som också skall monteras. BIlen kommer tillbaka från karosskillen i helgen hoppas jag. Sedan är det full fart mot våren.

post-1143-0-24216200-1389088416_thumb.jpg

post-1143-0-40544600-1389088431_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får försöka hålla tråden i liv trots att jag inte byggt något på sistone.

Fick två paket från posten i veckan.

Huvlås från Rallydesign efter Mortys tips. Passade även på att beställa tempsensor till kommande Revotec-mätare. Grymt snabb frakt!

Läste någonstans att Mårup skrivit att man inte kunde peta ur stiften ur biltemas relähållare. Passade därför på att köpa ett gäng med lösa kabelskor på Ebay. BEställde på torsdagen. Hade paketet på tisdagen. Imponerad att posten från england ändå kan vara snabb.

Köpte dem här om någon mer vill beställa - http://www.ebay.co.uk/usr/3waycomp

Till helgen skall chassit göras klart för lack.

En fråga - skall måla diff och spindlar. Har på RIkards rekommendation köpt Hagmans CA-primer. Hur många ggr har ni målat med primerna? Räcker ett lager?

post-1143-0-93587200-1389862304_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

JO, men jag målar vissa delar själv, såsom spindlar och bakaxel.

Med förbereda inför lack menar jag slipa ner lite svetsfogar och plocka bort allt som inte skall vara med vid bläster o lack.

Link to comment
Share on other sites

I väntan på att jag skall få tid att köra chassit till lack förbereder jag de delar som är gamla och behöver lite vård. Eftersom ni gillar bilder så kommer här lite på fixet av okhållare, vilka är målade med värmetålig färg och fix av spindlarna. Spindlarna hade jag tänkt måla med Hagmans CA-primer och sedan Biltemas lack, men eftersom jag inte riktigt kom åt överallt att få bort rosten kör jag nog hammarlack istället.

Här kommer lite bilder.

post-1143-0-98421300-1390549351_thumb.jpg

post-1143-0-30125600-1390549370_thumb.jpg

post-1143-0-84152500-1390549377_thumb.jpg

post-1143-0-69050100-1390549390_thumb.jpg

post-1143-0-20221500-1390549399_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Till Frena: Har du fått något svar vad ditt växellådsfäste är till för bil? Jag har ett likadant till mitt bygge, som också är slut och därför skulle jag behöva ett nytt. Jag köpte bilen som påbörjat bygge och vet därför inte om det är ett originalfäste till en Typ 9 låda.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni kanske tror att jag inte gör annat än att putsa på delarna, men det är faktiskt så det är just nu. På måndag åker chassit in på lack och min plan är att "alla" delarna skall vara målade och klara tills chassit är tillbaka.

Helgen som gick blev det ett par timmar målande. Det tar sig.

post-1143-0-10081400-1391502767_thumb.jpg

post-1143-0-57297800-1391502773_thumb.jpg

post-1143-0-04213000-1391502780_thumb.jpg

post-1143-0-46941300-1391502789_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I väntan på att chassit skall komma tillbaka så åkte jag och hämtade delarna till karossen hos killen som ombesörjt allt jobb med de delarna. Blev kanonbra! Om jag förstått allt rätt är det Henke på forumet som gjort huven. Blev så himla snyggt! Nästan så att de är för fina för att montera på bilen :)

Bifogar lite bilder.

post-1143-0-62327100-1392623765_thumb.jpg

post-1143-0-49122000-1392623778_thumb.jpg

post-1143-0-21158700-1392623786_thumb.jpg

post-1143-0-63346400-1392623792_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...