Christer J Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Har du testat att sätta hydraulrör i ett skruvstycke och böja? Fundera sedan på vad du väger i 90 km/t vid en jättekort inbromsning. Kan du göra en triangulering på tornen så skulle det hjälpa en hel del. Det blir väldigt olika belastning i fästpunkterna. Det där kommer i värsta fall att böja fram dem till att bli vågräta rör.. Och till följd av att de blir lägre och längre fram, även en ihoptryckt ryggrad och näsan i ratten vid en träff med nåt hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Dom senaste dagarna har det klurats på hur jag ska lösa det med säkerhetsbälte. Eftersom SFRO inte gillar midjebälte så blev det att fundera på hur jag ska lösa ett övre fäste för trepunktsbälte. Svarvade lite gängade hylsor och kapade lite 25x3 hydraulrör som punktades ihop och monterades mot ramen med buntband för att testa. Kommer borra hål genom övre ramröret och låta rören gå genom och ner till nästa rör där dom svetsas fast. Förövrigt har det blivit gjort lite smågrejor såsom några bromsrör,slangar,handbromsvajrar och lite annat smått. Ska försöka få gjort SFRO 1 innan semestern så håller på att fixa alla punkter inför det. Skickat från min iPad med Tapatalk Det där kommer inte att hålla alls ..böjjkrafterna i rören kommer att böjja rören väldigt enkelt vid en krock :( . Sfro kommer med stoor säkerhet att inte godkänna den lösningen. Klart du ska ha båge i bilen,ser ju mkt bättre ut då :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Har varit i kontakt med Uno på SFRO och han trodde det kunde fungera om jag får dit snedsträvor som går bakåt. Men eftersom jag inte kan få till en sån lösning så kommer jag svetsa dit en huvudbåge med bakåtsträvor som jag ska beställa från finess, och sätta bältena i den. Vill ju inte tumma på säkerheten. Är väldigt bra när man får kritik för det får en att tänka om och göra saker rätt. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Har fått tillbringat en stund i garaget idag. Blev lite gjort, bl.a. Alla bromsrör bockade och konade,bromsslangar på plats,handbroms klar. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Vad har du för möjlighet att fästa bältena på utsidan stolen istället för mellan dom? Samt om du sätter öglan vågrätt så kan du kapa röret 5 cm och ändå vara på samma höjd med själva bältesläget. Dock kanske hela fyrkantsröret böjer fram.. kanske bäst med en båge ändå, ytterligare säkerhet på köpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Vad har du för möjlighet att fästa bältena på utsidan stolen istället för mellan dom? Samt om du sätter öglan vågrätt så kan du kapa röret 5 cm och ändå vara på samma höjd med själva bältesläget. Dock kanske hela fyrkantsröret böjer fram.. kanske bäst med en båge ändå, ytterligare säkerhet på köpet.Har ingen bättre möjlighet att sätta det på utsidan av stolen istället. Så nu blir det en riktig båge från finess med bakåtsträvor. Vill ju inte tumma på säkerheten.Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Idag fick jag min insugsfläns som fått fyra stosar och två fästen för spridarbrygga ditsvetsat. Kommer bygga ett plenum på 3-4 liter i svartplåt och ansluta med slangbitar mot insuget. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 Går och funderar på höjden på min båge. Har ingen hjälm att prova med men kan det va lagom att göra bågen 10cm högre än huvudet när jag sitter i stolen? Är på gång att göra en skiss och lägga beställning hos Finess på båge och strävor. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 (edited) Har fått gjort lite småsaker på bilen. Svetsat dit ryggplåtar för att styva upp lite mer. Fått punktat ihop några rör till kylsystemet. Har fått mailat en skiss av min båge till Finess så inväntar svar från dom om leverans. Tänkte svetsa fast huvudbågen och sen ha bakåtsträvorna med skruvförband för att lättare kunna tillverka karossen i bak. Skickat från min iPad med Tapatalk Edited April 12, 2016 by janne85 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Man pratar ju ibland om sound pipe för att få lite gött motorljud in i kupén. Undrar hur det låter med luftburken precis bakom nacken :) Kul att se att det går framåt! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Man pratar ju ibland om sound pipe för att få lite gött motorljud in i kupén. Undrar hur det låter med luftburken precis bakom nacken :) Kul att se att det går framåt! /T Får väl hoppas att det inte blir för mycket ljud från luftburken. Tänkte sätta en 90° krök neråt där den suger in luften för att minska ljudet lite. Jo det är skönt att kunna få greja lite, har bestämt mig att SFRO 1 ska vara gjord innan semestern och nu är det inte många grejer kvar att ordna för att det ska bli möjligt :) Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Insugsljud är roligt i det att det "bara" låter när motorn belastas, på vanlig landsväg e det ganska tyst fram tills du kliver på gasen. Så det kanske kan bli sådär trevligt att du har fint ljud med originalluftburk och sbp är glada. Kör hårt och lycka till med sfro! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Jo det kan ju bli trevligt. Jag får se hur ljudet blir. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Då är båge och strävor beställt från Finess. Ska ringa till Uno Germsjö i nästa vecka för att boka tid för Byggbesiktningen. Några punkter återstår innan sfro1 bl.a. Bågen ska dit, övre bältesfäste samt fäste för bältesrulle, boxa bärarmsfästen fram och stötdämparfästen bak samt kolla så jag inte missat att svetsa nånstans. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 23, 2016 Author Share Posted April 23, 2016 Idag fick bilen komma ut i vårsolen lite. Har även börjat att göra karosspluggar. Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 Härligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Idag kom ett litet paket från England. Innehöll en packningssats till hela motorn, så nu kan jag riva isär den motorn som står i ett hörn och börja göra ordning. Väntar även på ett paket från CBS som innehåller rattaxelknutar och bälten. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Efter att fått grejat några timmar per dag i veckan så har det blivit lite gjort. Har fått helsvetsat bågen och fått dit strävorna. Gjort färdigt bältesfästen, gjort om rattaxeln då det blev lite låsningar i den gamla så styrningen gick trögt. Kollat över alla svetsar och hittade några ställen där det inte va svetsat. Lite bilder på diverse. Har även haft kontakt med Ludde på SFRO om byggbesiktning. Ska slå honom en signal imorgon bitti för att boka tid för SFRO 1. Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Tackar för det trevliga garagebesöket när jag hämtade stötarna.. lycka te med sfro1:an Ser att du har städat i garaget åxå :banana: //Moberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Tackar för det trevliga garagebesöket när jag hämtade stötarna.. lycka te med sfro1:an Ser att du har städat i garaget åxå :banana: //Moberg Tack själv för pratstunden. Jo har rensat ut lite Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Då va SFRO 1 bokad med Ludde den 20/6 så nu kommer man väl kolla över allt flera gånger så man inte glömmer något. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 Efter att jag rivit isär motorn jag köpte till bilen så visade det sig att alla cylindrar har rost i sig,kolvringar sitter fast, lagren till mellanaxeln är slut så nu står jag inför ett val där jag har 3 alternativ. 1: renovera hela motorn med honade cylindrar, nya lager och ringar. =Kostar en slant att göra. 2: få tag i en annan gti motor som går att provköra före köp. =inte det lättaste eller billigaste. 3: köpa en komplett bil med 1,8t motor i och flytta över allt som har med motor och insprut. Får mer effekt per krona med turbo. Just nu lutar det åt alternativ 3. Kan då försöka sälja 16v gti delarna och även mitt Microsquirt då jag tänker köra med originalinsprutet från 1,8t motorn. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 4, 2016 Author Share Posted May 4, 2016 Fick hämtat hem en Volkswagen Passat -98 igår som får donera motor och insprut. Motorn är en 1,8 liters turbo på 149hk så är lagom effekt för att regga med. Kommer även plocka hela styrsystemet till motorn och även försöka använda immobilizern och eventuellt kombi instrumentet. Bild på bilen. Efter 3 timmars rivande idag. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 5, 2016 Author Share Posted May 5, 2016 Idag har jag fått plockat ur motorn och hela elsystemet ur bilen. Ska ta med motorn till jobbet i början av nästa vecka och tvätta av den ordentligt. Fick konstaterat att mina motorfästen från den gamla motorn passar direkt. Trodde att jag skulle få bygga om oljetråget som är i aluminium då det inte passar alls men visar sig att dom tidigare oljetrågen som är i plåt ska passa på 1,8t motorn så det blir lite lättare att bygga om. Kommer nog få bygga om insuget och eventuellt ändra turbons placering för att underlätta dragning av slangar och då lutar det åt ett eget grenrör. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 (edited) Den motorn du har där är 058 motorn . Det är en bastard som kom precis innan 06x motorn kom.058 har den antika designen med oljepump driven av en mellanaxel och utanpåliggande vattenpump (samma som din gamla 16v motor) hade du däremot fått med en 06x motor hade inget passat vad gäller oljetråg och motorfästen. Har du VCDS eller liknande utrustning så att du kan koda bort allt onödigt tjaffs som du inte vill ha med? Edited May 6, 2016 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 6, 2016 Author Share Posted May 6, 2016 Den motorn du har där är 058 motorn . Det är en bastard som kom precis innan 06x motorn kom. 058 har den antika designen med oljepump driven av en mellanaxel och utanpåliggande vattenpump (samma som din gamla 16v motor) hade du däremot fått med en 06x motor hade inget passat vad gäller oljetråg och motorfästen. Har du VCDS eller liknande utrustning så att du kan koda bort allt onödigt tjaffs som du inte vill ha med? Jo jag blev glad när jag märkte att mina motorfästen kommer passa och även när tråg från tidigare motorer passar. En arbetskamrat har VCDS som jag kan låna om jag vill. Har du koll på vad som går att koda bort med VCDS? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Jag har VCDS själv men har aldrig försökt mig på att koda bort grejer. Vanligtvis vill folk bli av med startspärren. det är inte helt säkert att man kan ta bort en med VCDS utan då får man nog gå på med VAG-Tacho.Nu var du ju inte intresserad av att ta bort den så det var ju ett problem mindre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 6, 2016 Author Share Posted May 6, 2016 Okej. Tanken va att köra med startspärren men då den är inbyggd i kombiinstrumentet och det vill jag helst slippa så finns tankar om att slippa startspärren också. Har läst massa trådar om att ta bort startspärren och verkar som att man måste göra det med en chipläsare av nått slag. Du känner inte till någon som sysslar med sånt? Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 är det E-gas på bilen eller hederlig gammal vajer till gasspjället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 7, 2016 Author Share Posted May 7, 2016 Det är hederlig vajer till spjället. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 Då är det ett motronic äldre än me 7.5 Om du signar på gtiklubbens forum så finns det en kille som kallar sig för Snook. Han kan nog hjälpa dig att reda ut vad och hur du ska göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 8, 2016 Author Share Posted May 8, 2016 Jo det är äldre än 7.5. Då får jag nog signa mig där och höra med Snook. Tack för tipset. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 13, 2016 Author Share Posted May 13, 2016 Haft kontakt med Snook på GtiKlubben och han skrev att det går att nollställa mätarställningen i Passatens kombiinstrument så just nu lutar det åt att använda det just för att få alla funktioner och kontrollampor i samma instrument. Har även fått gjort några saker på bilen. Byggt om ett oljetråg med oljeretur. Byggt ett mellanrör till turbon. Gjort om fästet till wastegate. Har även beställt en annan oljefilterhållare då oljefilter ville krocka med främre motorfäste. Har även fått hem min vattenkylda intercooler som jag köpt på EBay. Nu ska jag bara hitta en pump som flödar tillräckligt och en bra kylare att placera framför motorkylaren i noskonen. Funderar på om det kan funka med en stor oljekylare till intercooler systemet, samt hitta en bra plats för intercoolern. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 (edited) Det går att nollställa de flesta digitala mätare. Antingen med ebay verktyg, eller genom undermenyer i instrumenten. Själv lyckades jag återställa en golf genom att råka lägga airbagen mot tripp och klock knapparna när jag skulle byta tändkåskontakten. Förklaringen var att om man håller in båda knapparna tillräckligt länge så nollas det.. Edited May 13, 2016 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 vatten är galet mycket bättre på att värmeväxla än luft så en vattenkylare till en laddluftkrets behöver inte vara speciellt stor eller fantastisk. Du kommer inte heller behöva några enorma flöden, så en liten pump räcker långt... Det går att räkna på hur mycket värme som ska bort, det är inte raketforskning. Allmäna gaslagen, vattens värmevärde samt totalt luftflöde in i motorn (slagvolym x varvtal x ladtryck) räcker långt. Sen kan du dessutom räkna på att du inte lyckas ta ut fullefekt kontinuerligt så en viss tempökning i vattnet kan vara ok, tänk på att vikt är fienden och funkar det inte med små lätta billiga bitar kan du alltid köpa den stora dyra senare. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Kapade sönder insuget då spjällhuset hamnade på helt fel ställe. Sen gjordes en CAD ritning (CardboardArtDesign) Måste bara få tag i en bit aluplåt så jag kan skära ut några bitar för att lappa ihop insuget igen och få spjället på ett bättre ställe. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Det går att nollställa de flesta digitala mätare. Antingen med ebay verktyg, eller genom undermenyer i instrumenten. Själv lyckades jag återställa en golf genom att råka lägga airbagen mot tripp och klock knapparna när jag skulle byta tändkåskontakten. Förklaringen var att om man håller in båda knapparna tillräckligt länge så nollas det.. Jo visst går det att göra men eftersom jag inte visste hur det ligger till med VW:s instrument så kändes det rätt att fråga nån som kan de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 vatten är galet mycket bättre på att värmeväxla än luft så en vattenkylare till en laddluftkrets behöver inte vara speciellt stor eller fantastisk. Du kommer inte heller behöva några enorma flöden, så en liten pump räcker långt... Det går att räkna på hur mycket värme som ska bort, det är inte raketforskning. Allmäna gaslagen, vattens värmevärde samt totalt luftflöde in i motorn (slagvolym x varvtal x ladtryck) räcker långt. Sen kan du dessutom räkna på att du inte lyckas ta ut fullefekt kontinuerligt så en viss tempökning i vattnet kan vara ok, tänk på att vikt är fienden och funkar det inte med små lätta billiga bitar kan du alltid köpa den stora dyra senare. /T Har läst en del och också fått den uppfattningen om att vatten är bättre. Kommer bygga med ett ganska stort kyl i fronten och en tillräckligt stor pump så jag slipper bygga om senare, och sen gör det inget att det blir några extra kilo i fronten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Jag har aluplåt, men inte tillgängligt förrän 18/5 /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Jag har aluplåt, men inte tillgängligt förrän 18/5 /bengt Tack. Hör av mig om det inte löser sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 H. Har även beställt en annan oljefilterhållare då oljefilter ville krocka med främre motorfäste. Skickat från min iPad med Tapatalk Nu vet jag inte vilken oljefilterhållare du beställt (3:e part eller VAG) men då oljefilterhållaren på de gamla längsmonterade som i din passat sitter "snett" jämfört med de som sitter i äldre golfar så finns det en orginal hållare som håller filtret rakt (jag har sånt på min motor) det har art no: 053 115 417A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Nu vet jag inte vilken oljefilterhållare du beställt (3:e part eller VAG) men då oljefilterhållaren på de gamla längsmonterade som i din passat sitter "snett" jämfört med de som sitter i äldre golfar så finns det en orginal hållare som håller filtret rakt (jag har sånt på min motor) det har art no: 053 115 417A.Har beställt en från skroten som sitter på tdi motorerna och tror den hade det numret du skrivit. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 precis, mina sådana hållare var från TDI motorer. :banana: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 22, 2016 Author Share Posted May 22, 2016 Oljefilterhållare och oljekylare på plats. Ett laddluftrör påbörjat. Laddluftkylaren på plats. /Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 (edited) Det snickras på för fullt ser jag :thumbsup: Ser att du har kvar vattenstosen i plast på toppen.Ett tips är att byta ut den då dessa är mindre bra. Är du kompis med TIG svetsen löser man det lätt... Är man inte det finns denna att köpa: http://www.uspmotorsports.com/Engine/Cooling/Cast-Aluminum-Coolant-Hose-Flange-1.8T.html Edited May 22, 2016 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Glöm inte avluftningsröret/anslutningen till expansionskärlet på kylvätskeröret ut från toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted May 22, 2016 Author Share Posted May 22, 2016 Det snickras på för fullt ser jag :thumbsup: Ser att du har kvar vattenstosen i plast på toppen. Ett tips är att byta ut den då dessa är mindre bra. Är du kompis med TIG svetsen löser man det lätt... Är man inte det finns denna att köpa: http://www.uspmotorsports.com/Engine/Cooling/Cast-Aluminum-Coolant-Hose-Flange-1.8T.html Vad är det som händer med plaststosen? Kommer nog köra med den i början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 plasten åldras och det börjar läcka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Jag har kört med lätt modiferad original plaststos hela tiden. Inga problem för mig, men allt kan hända. På ovanstående alu.stos behöver man plugga en eller två av utgångarna för att använda den i en typisk "seven" installation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Kör man med en ny stos i plast så funkar de nog fint men min erfarenhet av plast i kylsystem är att gammal plast suger... 1.8t och vr6 maskiner har jag fått byta massor av kass plast Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.