Jump to content

Spyder VX


Recommended Posts

Jo det är ju sant att plastgrejer som sitter på motorer kan ändra sig lite pga värmen. Kör på den stosen som sitter där och börjar det läcka så får jag lösa problemet då.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Byggt ihop lite krokiga vattenrör.

IMG_20160523_201332_zpsxumfj85f.jpg

Smiter runt oljestickan med minsta marginal.

IMG_20160523_201607_zpsqz491yfd.jpg

IMG_20160523_201600_zpsjghlo3tz.jpg

Svarvade till en liten anslutning idag.

IMG_20160524_183520_zpsiswhp0l5.jpg

Passar fint i kylvattenstosen som sitter i bakkant på toppen. Kommer agera avluftning till expansionskärlet.

IMG_20160524_183655_zps1oyq0er4.jpg

Dom uppmärksamma ser att det sitter en plugg där det varit en vattenanslutning. Gängade m18x1,5 i plasthuset och sen gängade en plugg och skruva i den med lite Ultra Blue packningsmedel mellan.

Fick även lämnat mitt insug till en kollega som ska punkta fast flänsen för spjällhuset så jag kan testa om allt blir bra innan han får svetsa ihop hela insuget.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då va en stor del av bygget avklarat, fick nämligen gjort SFRO1 idag hade Ludde på besök och han tyckte att i det stora hela så är det bra byggt.

Fick en anmärkning som kräver lite jobb, nämligen att övre stötdämparfäste i bak ska förstärkas med lite triangulering.

Fick även lite punkter att tänka på inför slutbesiktning, bla låsning av bromsvåg, bromsfördelning,styrstopp och några små punkter till.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Edited by janne85
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Grattis, ett stort steg att veta var man står och vad som behöver åtgärdas!

Tack. Ja det känns skönt att veta vad som måste fixas till.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inte hänt så mycket sen SFRO1, pga renovering av hus mm.

Fått svetsat dit några strävor för att triangulera övre stötdämparfästena. Dom främre blir bultade för att kunna lyfta ur motorn.

IMG_20160626_174224_zpsiprnxhlo.jpg

IMG_20160626_174229_zpsvtze18rc.jpg

Har köpt mig en ny tig-svets också. Blev en Stahlwerk AC/DC 200 Puls.

Har aldrig svetsat med tig förut så idag testade jag att svetsa lite alu.

IMG_20160715_114116_zpsd39o5c0s.jpg

Är ganska nöjd med resultatet och med massa övning så kan det nog bli helt okej svetsar

Har även demonterat allt från chassit, bara motor och växellåda kvar som ska ur sen ska ramen förberedas för lack

Det va väl allt för denna gången.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Ser kanon ut för att vara första försöket i aluminium, att prova med ett rör det första man gör var rätt kaxigt. Det blir ju lätt stora hål som man kan kasta hatten igenom.

Jag har också köpt en 230V AC/DC Stahlwerk men har inte provat den än, måste få klart det sista på bilen först.

Link to comment
Share on other sites

Ser kanon ut för att vara första försöket i aluminium, att prova med ett rör det första man gör var rätt kaxigt. Det blir ju lätt stora hål som man kan kasta hatten igenom.

Jag har också köpt en 230V AC/DC Stahlwerk men har inte provat den än, måste få klart det sista på bilen först.

Tack. Tycker det gick förvånansvärt bra att svetsa i rör ändå med tanke på att jag e nybörjare.

Har fått övat lite mer idag, svetsade ett lock på röret som ska bli expansionskärl till chargecoolersystemet.

IMG_20160716_125205_zpsqypcnnm9.jpg

Skarvade även ihop lite 22*2mm alurör som ska leda vatten mellan kylare i fram och chargecoolern i bak.

IMG_20160716_125213_zpslabfeggl.jpg

Provade även att svetsa en bit plåt i änden mot ett gammalt kyl mest för att testa. Va ganska svårt att svetsa och blev inte några snygga svetsar, tror nog att det inte va riktigt rent i kylarens aluminium.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag blästrat min ram och alla bärarmar.

Lastade ramen på kärran.

IMG_20160722_150707_zpsqshtdalx.jpg

När jag kom fram drog killen igång den stora kompressorn.

IMG_20160722_163616_zpsi8g308n8.jpg

Sen satte han igång med arbetet.

IMG_20160722_162947_zps2ylq8wez.jpg

Efter cirka 2 timmar va jag hemma med en blästrad ram och bärarmar.

IMG_20160722_190033_zpssqcfzec0.jpg

IMG_20160722_190040_zpsgft6tngi.jpg

Sen hängde jag upp den i min lilla chassi-snurra som jag svetsat ihop.

IMG_20160722_191217_zpsp4orm9id.jpg

Det som händer härnäst är att kitta lite skarvar sen ska hela ramen målas med primer och slutligen målas med nån topplack, dock ej bestämt färg än.

Har även fått beställt lite delar, bla en aluminiumkylare och pump till chargecoolersystemet.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kolla in POR-15 som färg....riktigt bra

Har läst mycket bra om Por 15 men på chassit tänker jag köra på 2-komponents billack då jag vill ha samma kulör som på karossen sen.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Börjar trilla hem lite delar nu.

Fått hem en vattenpump som ska vara till chargecoolersystemet.

IMG_20160801_142819_zpsjua00zby.jpg

Även fått hem två aluminiumkylare. En till motorn och den andra till chargecoolern. Ska svetsas lite anslutningar och fästen.

IMG_20160727_130543_zpskcmba4mk.jpg

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har det hänt lite med bilen. Går inte så fort som jag vill då jag försöker renovera huset samtidigt som jag bygger bilen så får göra lite då och då.

Fått montera lite saker så som den elektriska vattenpumpen till chargecoolersystemet.

IMG_20160809_113216_zpswhnqxw0t.jpg

Bränslefilter och gummigenomförnigar in till tanken

IMG_20160809_113220_zpsl2anjdvy.jpg

Rattstång och bromsvätskebehållare

IMG_20160809_113210_zpspydqy31e.jpg

Handbromsspak, kylrör till motorn och chargecooler, växelspak och bränslerör är på plats.

IMG_20160809_113204_zpswd4dygqt.jpg

Fått borrat en jädrans massa hål till golvplåten. Fick tag i 1,5mm aluminiumplåt som är vitlackad på ena sidan och lackad svart på andra sidan med nån typ av "krymplack"

IMG_20160816_204059_zpsy4edv2as.jpg

Har även fått dit alla bromsrör och styrväxeln som har bytts ut mot en ZF-modell i aluminium med 2,5 varvs utväxling i.

Har även funderat länge på om jag ska använda original styrsystem till motorn eller om jag ska byta till ett eftermarknadssprut.

Nackdelar med original:

- Måste koda bort startspärren

-Begränsad till att chippa boxen

-Om man vill trimma mer så måste man knacka koder och bränna chip (inte alla som kan)

Fördelar med original:

- Jag har allt och det funkar ihop med motorn.

Så efter mycket funderingar så blev valet att skrota original styrsystem och lade en beställning på detta istället.

ecumaster-emu_zpsk74bevtz.jpg

Nån som vet om det är godkänt att besiktiga med en surfplatta som instrument och plocka alla signaler via Blåtand från insprutningssystemet?

Kommer koppla en hastighetsgivare till sprutet och då kan jag få upp all information via en app i en surfplatta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat. Vet hur det är att renovera hus och bygga bil samtidigt...

Surfplatta via BT måste vara ok. GPS-signal är dock inte ok vad jag förstått.

Det gäller att göra lite av varje så att inget blir lidande.

Har fått svar på annat forum att det är okej med surfplatta så länge signalen kommer från en givare på drivaxel,växellåda eller liknande.

Gäller bara att få en surfplatta som man kan se på i solljus. Ska testa lite olika idéer för att få en bra display.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fick ett litet paket idag. Innehöll ett EcuMaster,bredbandslambda, blåtandsmodul, laddtrycksventil, 2,5m universal kabelhärva samt några kontaktstycke.

IMG_20160819_195145_zpsgkq4agbs.jpg

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Kul bygge, bra jobbat! Spännande att se hur det kommer arta sig men det går ju helt klart framåt. :)

Hade planer själv på ett mittmotorprojekt men det blev ändå ett helt "normalt" 442E-chassie för min del den här gången. ..men nästa bygge så kanske... :icon_bach:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har fått grejat lite med bilen då det funnits tid. Det som har hänt är följande:

Motor och växellåda har hittat på plats.

Kopplat in kopplingsledningarna samt kopplat in växelreglaget.

Fått dit alla kylarrör och kylarslangar.

Fått dit insug med spjällhus och gjort fäste för gasvajer på insuget.

Fått gjort tryckrör mellan spjällhus och chargecooler.

Börjat bygga ett grenrör med ny turboplacering. Har inte räknat på grenröret men kommer flöda bättre än original i alla fall.

Fått dit pedalställ med alla cylindrar.

Fått dit tanken.

Börjat att dra kabelhärvan till sprutet.

Målat alla bärarmar och pressat i bussningar.

Har inga bilder för tillfället då kameran i mobilen inte riktigt vill vara med.

Ska försöka hinna med att få startat motorn innan slutet på oktober. Helst skulle jag vilja få ner den på hjul och provköra en liten sväng innan det blir för kallt och snön kommer. Kommer inte kunna hålla nått högt mekartempo i vinter då jag håller till i mitt oisolerade plåtskjul fortfarande. Men hoppas kunna spackla och slipa på pluggarna i källaren under vintern för att kunna gjuta karossdelar så fort våren kommer.

Har höga förhoppningar att bilen ska reggas och köras i alla fall några mil nästa år även om det kanske blir framåt sensommaren.

//janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Idag vägdes bilen i samband med hjulinställning.

Just nu ligger vikten på 628 kg men ska väl dit en 30kg till som ska dit, så 660kg hoppas jag att det landar på utan förare. Viktfördelningen blev 39/61% fram/bak.

Blir mappning om någon månad och håller på med fästen för strålkastare,blinkers och baklampor.

Väntar även på mina skärmar som är under tillverkning.

Det va allt för denna uppdatering.

Skickat från min SM-T235 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Då va ursprungskontrollen godkänd.

Har inte hänt så mycket med bilen pga avsaknad av varmgarage.

Får se hur mycke som kommer bli gjort under vintern, annars får det bli ett ryck till våren igen.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Angående avsaknad av värme. Begagnade vedkaminer i gjutjärn finns på blocket.

Hela skogen är full av gratisved. Sånt som har blåst ner. Även björkved i klenare dimension som Kommun har kapat ner.  Ingen bryr sig, det ligger bara och ruttnar bort.

Avsaknad av värme kan vara ett problem när man vill vara i garaget och få nåt uträttat.

Oljefyllda mindre el-element är praktiska. De kan man koppla in en dag eller två innan man ska vara i garaget.

Edited by Tabaco
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Snyggt ! Kolla bara så att det är OK med mc-blinkers. Ska vara märkta A1 tror jag.
 
Mvh Pär 
Dom blinkersen jag valt har rätt märkning för användning på bil så det ska inte vara några problem.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var hittade du mc blinkers som har rätt märkning? 
Christer
Köpte dom på www.brands4bikes.se.

Sök på Micro 1000 Extreme så hittar du dom jag köpte.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Märkta 11 & 12 på bilderna där så de är bara godkända för mc. Ska vara 1 eller 2 för bil.
Screenshot_20180219-173612.thumb.png.89266f828491bc750c082d66a4b90dae.png
Mina är iallafall märkta med 1a och 2a så dom är godkända för att använda som både framblinkers och bakblinkers på bil.

Fick tipset från denna tråden.

http://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/12936-Tipstråden-för-lampor-(strålkastare,-blinkers,-bakljus-etc)

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nu va det länge sedan det uppdaterades här.

Har hänt lite sen dess.

Börjat få ordning på karossdelar.

I lördags lastades bilen och kördes till Härryda där den blev mappad..

Började bra men efter en del grundjusteringar och lite belastning så tappade motorn en cylinder, stiften togs ur och kollade, inga uppenbara fel, testade och knackade ihop stiften( BCPR6ES).

Nytt test och nu funkade bilen som den skulle. Kan va en spole som inte hänger med som den ska.

Redan vid första svepet på fyrans växel så började bilen blåryka lite grann, troligtvis högt vevhustryck då motorn gått 22000 mil och är orörd.

Vid första svepet så gav den 142 Hk på hjulen, ca 159 Hk i motorn. Detta vid 0,4 bars laddtryck.

Då jag ville ha runt 150 i motorn så började vi sänka tändningen tills vi hamnade på 136hk på hjulen, alltså 151hk i motorn, där nöjde vi oss, för att inte riskera att motorn skulle ta skada. Fortfarande 0,4 bara laddtryck.

Vi upptäckte även att lambdan betedde sig underligt i mellanregistret så och det gick inte riktigt få kläm på varför, kan vara nån spridare som inte är som den ska.

Kommer köra med motorn som den är denna säsongen och under vintern kommer den troligtvis plockas ur och renoveras samt montera nya spridare och tändspolar..

Men nu har jag iallafall papper på 151hk så nu ställs siktet på att få den färdig och göra sfro 2, bullerprov och till sist enskilt godkännande. b9b84e994f7d218d3a95cb0010a4c0ee.jpg

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu börjar det närma sig sfro2. Finishen på bilen finns det mycket att göra med. Skärmarna har massa luftfickor mellan Gelcoat och glasfiber så det får nog bli att spackla upp dom och gjuta av under kommande vinter. Så för tillfället blev det mattsvart sprayfärg på alla delar bara för att få den besiktigad och klar.a06ded7b5ea70293eaa94f61207c97c2.jpg5bc32b3f86cb5093780a89c886d575e9.jpg

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Igår gjordes en hjulinställning samt corner-weight på bilen.

Vikt tom med nästan full tank landade på 698,5kg

Med mig i sätet så blev det 773kg

Viktfördelning 41/59% fram/bak

Viktfördelning över diagonalen landade på 50/50

Sfro 2 är bokat hos Ludde, dock lång väntetid så 3 september blev det.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var bullerprovet avklarat med lite marginal.
Med endast en oval 2,5" dämpare 42cm lång så blev resultatet 83,9dB.

Besiktningsmannen tyckte bilen gick bra fast han hade några saker som jag måste åtgärda tex:

Förlänga bälteslåsen, dom sitter för långt ner mellan stolen och tunneln så är svåra att komma åt.

Flytta tändningslåset, sitter monterat där jag har vänster knä.

Fixa gasresponsen. Motorn tvekar lite när man gasar från tomgång och även om man ligger i jämn fart och ger på gas. Får ta kontakt med min mappare och diskutera detta.

Annars ser jag fram emot Sfro2 den 3/9.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har jag ikväll fått gjort SFRO 2 besiktning hos Ludde i Vårgårda.

Ludde hade inget att anmärka på utan han tyckte bilen fungerade väldigt bra. :-)

Efter första provkörning så fick vi justera till bromsbalansen då han tyckte den bromsade för lite i bak. :-)

Sen tog han en längre provkörning och när han kom tillbaka så sa han att bilen kändes bra att köra, fjädring, hjulupphängning och styrning fungerade bra, bromsar fungerade bra. :-)

Det som saknades enligt honom var effekten :-)

Sen tyckte han att bilen skulle passa bra med bredare bakdäck, han tyckte jag kunde sätta på 245 däck utan att skämmas.

Det enda som fattades va material intyg på ramen så det mailade jag när jag kom hem så nu väntar jag bara på att allt ska granskas innan jag kan beställa tid för enskilt godkännande.

Så man kan ju säga att jag e väldigt glad nu att jag fick så bra betyg på bilen.
ac86a5963a698c61948ad171c7e79725.jpg

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...