Mostwanted Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Håller på att matchar in min 2,3T 170hk motor i mitt MK Indy chassi, vilket verkar bli en aningens trångt :) Hur har ni gjort med tråget? Jag har nu kapat mitt tråg så det är lika lågt som växellådans lägsta punkt, tråget är nu 11 cm högt. Förlorade ca 1 liter olja, om jag inte svetsar på lite extra åt sidorn, vad tycker ni? Silen som är i botten, har ni kapat den och flyttat med upp ? Hur mycket sticker tråget ut undertill på chassit på era? Hade ju helst vilja ha allt flushat undertill men från botten av tråg till toppen av ventilkåpan är ju 63cm vilket blir kräver skapligt scoop :/ Vattenpumpen på motorn har ju ett förjäkla stort hjul på och bygger väldigt mycket åt sidan, nån som kör med elektrisk istället? Insuget, har läst att några kapat "baksidan" och satt spjället där istället, nån hade helst sonika vänt på hela paketet. Nån som kör med omoddat insug ? Tack på förhand :) Quote
Christer J Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 (edited) Jag har original vattenpump, trots smal ram, men motorn ganska långt bak och 30 mm till höger om centrum på ramen. Tråghöjd 80 mm hela vägen, med en skiljevägg ungefär på mitten med en lucka i som öppnar bakåt. Sugröret förlängt så att silen sitter baktill i tråget. Vet inte om det funkar i praktiken ännu, men teorin bakom är att oljan bäst behövs vid acc och ska rinna in genom luckan som fungerar som backventil när man bromsar, returen från toppen rinner ner längs baksidan på motorn ner i tråget till silen. Edited January 15, 2013 by Christer J Quote
Jocke4U Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Finns en del bilder i min tråd (länk nedan). Annars el-pump och kapat tråg i höjd med sprängkåpan. Vill inte ha upp motorn mer trots att det sticker ner under ramen (ingen praktisk fara än i alla fall) Quote
LUPUS Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 el-pump och kapat tråg ungefär som du sa, utöka dock mitt bakåt. åt sidan är nog lika bra eller bättre speciellt om du lägger in någon lucka har en bygg tråd om du orkar ta dig igenom den, kommer inte ihåg om det finns bilder på allt Quote
Mostwanted Posted January 16, 2013 Author Posted January 16, 2013 Tack för tipsen ! Har läst igenom Jocke4U´s byggtråd änsålänge och det var kanon ! Ska plöja igenom ChristerJ och LUPUS ikväll :) Vad har ni använt för motorkuddar ? Vad ska man tänka på när man placerar motorn ? Quote
LUPUS Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Tack för tipsen ! Har läst igenom Jocke4U´s byggtråd änsålänge och det var kanon ! Ska plöja igenom ChristerJ och LUPUS ikväll Vad har ni använt för motorkuddar ? Vad ska man tänka på när man placerar motorn ? Min volvo 240 diesel, tung motor ( kolla bara så det är det, verkar säljas samma som bensin på en del firmor) Jag skulle prioritera så långt bak det bara går. 1. bra med tyngden bakåt 2. kanske viktigare motorn är HÖG , bilen är högre baktill Min motor lutar oxå ca 5 grader för då blev växellådan smalast och gick längre in i tunneln utan att ta plats, men det beror ju på hur tunneln och framför allt hur störa dina fötter är Quote
BlauMes Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Går in på samma spår och ställer ytterligare en fråga. Är det värt att bygga torrsump? Quote
LUPUS Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Går in på samma spår och ställer ytterligare en fråga. Är det värt att bygga torrsump? Mot fråga , vad skall du köra ? slicks och bo på bana tja kanske bra ide. leka på banor då och då med r-däck och åka en del på allmän väg , ett korrekt vanligt tråg räcker ( mao kopiera känt annat tråg) , lägsta delen blir växel lådan ändå Quote
Jörgen Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 du kan ju kolla in min byggtråd med Jörgen Quote
Jocke4U Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Vad har ni använt för motorkuddar ? Vad ska man tänka på när man placerar motorn ? Jag köpte Biltema's 240 dieselkuddar men tyckte de svajjade så beställde "maskin-kuddar" med jag tror 65 el 70 shore vilket är rätt hårt. Blev bra. Placering motor så håller jag med så långt bak är bra MEN som jag inte tänkte på men som hade turen att få ändå :) är att kunna komma åt att dela motor och växellåda och kunna lyfta motorn utan att extra meck med växellådan. Så man tänker på bultarna att de går att lossa. Quote
BlauMes Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Mot fråga , vad skall du köra ? slicks och bo på bana tja kanske bra ide. leka på banor då och då med r-däck och åka en del på allmän väg , ett korrekt vanligt tråg räcker ( mao kopiera känt annat tråg) , lägsta delen blir växel lådan ändå Aha så om man kortar originaltråget så är växellådan ändå lägre? Jag tänkte torrsump just för att vinna höjd men om växellådan ändå är lägre så spelar det ju ingen roll :) Quote
Rikard Larsson Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Här är en bild som illustrerar lite (inte min bild). Det behövs en plåt som täpper till mellan yttervärlden och växellådan eftersom växellådan är större än motorblocket (neråt, bilden är på en upp-och-nervänd växellåda). Plåtbiten på bilden slutar i höjd med motorblocket. Det är alltså inte lönt att göra tråget grundare än plåten är hög (på mitten typ). Quote
Mostwanted Posted January 17, 2013 Author Posted January 17, 2013 Det lutar åt industridämpare , hitta en på Swedol som har M10 gänga, 50mm diameter och 42mm höjd. Kan det funka eller ska jag gå på nått större och lägre/hårdare? Quote
Morty Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Motorkuddar från Volvo Valpen är låga, hårda och prisvärda. Angående växellådan, kan man inte fräsa av i botten på sprängkåpan för att sänka hela motor/växellåda ytterliggare? Quote
Rikard Larsson Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Skulle tjäna kanske 20 mm på det. Sen kommer svänghjulet. Quote
LUPUS Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Skulle tjäna kanske 20 mm på det. Sen kommer svänghjulet. hmm ap-racing koppling och pytte svänghjul :-) sedan behövs ingen bula i huven längre Quote
Christer J Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 hmm ap-racing koppling och pytte svänghjul :-) sedan behövs ingen bula i huven längre Och en dynastarter istället för separat startmotor o generator, så slipper man få frågor om kuggkransen också! Quote
Jocke4U Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Här är en bild som illustrerar lite (inte min bild). Det behövs en plåt som täpper till mellan yttervärlden och växellådan eftersom växellådan är större än motorblocket (neråt, bilden är på en upp-och-nervänd växellåda). Plåtbiten på bilden slutar i höjd med motorblocket. Det är alltså inte lönt att göra tråget grundare än plåten är hög (på mitten typ). Jag har inte denna plåt monterad, kanske kan vara bra för att inte få in smuts/stenar men funkat än så länge :) Quote
Morty Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Skulle tjäna kanske 20 mm på det. Sen kommer svänghjulet. Varför har ingen gjort det?? Jag fräste min för jag kunde sänka motorn 7 mm... Quote
Thomas Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 (edited) B30 motorkuddar är hårda och som skrivits så är Valpen c303 med B30 ännu hårdare Jag kör med Biltemas 63-1008 växellådekudde för överväxel.den är också hård. Edited January 17, 2013 by Thomas Quote
cealm Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Vilken bra idé att fräsa bort lite materiel. V8 jänkejärnen har det som standard. Man sätter på en täckplåt som skruvas med några småskruvar i blocket och några mot sprängkåpan. Varför inte göra det på ett vanligt "Volvo-järn". Det skall jag ut och titta på hur det ser ut och vad som kan göras. De 20 sparade millimetrarna är verkligen värdefulla. Quote
cealm Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Kollade men det skulle inte ge något på mina bilar, så jag hoppar över bortfräsningen. Quote
LUPUS Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Varför har ingen gjort det?? Jag fräste min för jag kunde sänka motorn 7 mm... Jag fräser lite på min då och då. man kan nog säga att i förhållande til ramen så ligger den 7mm för djupt får väl hoppas det alltid är asfalt och inte ett brunnslock Quote
Mostwanted Posted January 19, 2013 Author Posted January 19, 2013 Var i garaget och kollade lite hur jag skulle tillverka mina motorfästen, men tyvärr insåg jag att vattenpumpen måste bytas mot en elektrisk. får helt enkelt inte plats i min lilla ram. Vad för sorts elektriska vattenpumpar kör ni med ? Quote
Jocke4U Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Denna använder jag http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/water-pumps/davies-craig-ewp115-water-pump-digital-controller-combo Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.