Jump to content

Lite frågor angående Saab 2,3T + MK Indy


Mostwanted

Recommended Posts

Håller på att matchar in min 2,3T 170hk motor i mitt MK Indy chassi, vilket verkar bli en aningens trångt :)

Hur har ni gjort med tråget? Jag har nu kapat mitt tråg så det är lika lågt som växellådans lägsta punkt, tråget är nu 11 cm högt. Förlorade ca 1 liter olja, om jag inte svetsar på lite extra åt sidorn, vad tycker ni? Silen som är i botten, har ni kapat den och flyttat med upp ?

Hur mycket sticker tråget ut undertill på chassit på era? Hade ju helst vilja ha allt flushat undertill men från botten av tråg till toppen av ventilkåpan är ju 63cm vilket blir kräver skapligt scoop :/

Vattenpumpen på motorn har ju ett förjäkla stort hjul på och bygger väldigt mycket åt sidan, nån som kör med elektrisk istället?

Insuget, har läst att några kapat "baksidan" och satt spjället där istället, nån hade helst sonika vänt på hela paketet. Nån som kör med omoddat insug ?

Tack på förhand :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har original vattenpump, trots smal ram, men motorn ganska långt bak och 30 mm till höger om centrum på ramen. Tråghöjd 80 mm hela vägen, med en skiljevägg ungefär på mitten med en lucka i som öppnar bakåt. Sugröret förlängt så att silen sitter baktill i tråget. Vet inte om det funkar i praktiken ännu, men teorin bakom är att oljan bäst behövs vid acc och ska rinna in genom luckan som fungerar som backventil när man bromsar, returen från toppen rinner ner längs baksidan på motorn ner i tråget till silen.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Finns en del bilder i min tråd (länk nedan). Annars el-pump och kapat tråg i höjd med sprängkåpan. Vill inte ha upp motorn mer trots att det sticker ner under ramen (ingen praktisk fara än i alla fall)

Link to comment
Share on other sites

el-pump och kapat tråg ungefär som du sa, utöka dock mitt bakåt. åt sidan är nog lika bra eller bättre speciellt om du lägger in någon lucka

har en bygg tråd om du orkar ta dig igenom den, kommer inte ihåg blink.gif om det finns bilder på allt

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen !

Har läst igenom Jocke4U´s byggtråd änsålänge och det var kanon ! Ska plöja igenom ChristerJ och LUPUS ikväll :)

Vad har ni använt för motorkuddar ?

Vad ska man tänka på när man placerar motorn ?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen !

Har läst igenom Jocke4U´s byggtråd änsålänge och det var kanon ! Ska plöja igenom ChristerJ och LUPUS ikväll smile.gif

Vad har ni använt för motorkuddar ?

Vad ska man tänka på när man placerar motorn ?

Min volvo 240 diesel, tung motor ( kolla bara så det är det, verkar säljas samma som bensin på en del firmor)

Jag skulle prioritera så långt bak det bara går.

1. bra med tyngden bakåt

2. kanske viktigare motorn är HÖG , bilen är högre baktill

Min motor lutar oxå ca 5 grader för då blev växellådan smalast och gick längre in i tunneln utan att ta plats, men det beror ju på hur tunneln och framför allt hur störa dina fötter är

Link to comment
Share on other sites

Går in på samma spår och ställer ytterligare en fråga.

Är det värt att bygga torrsump?

Mot fråga , vad skall du köra ? slicks och bo på bana tja kanske bra ide.

leka på banor då och då med r-däck och åka en del på allmän väg , ett korrekt vanligt tråg räcker ( mao kopiera känt annat tråg) , lägsta delen blir växel lådan ändå

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni använt för motorkuddar ?

Vad ska man tänka på när man placerar motorn ?

Jag köpte Biltema's 240 dieselkuddar men tyckte de svajjade så beställde "maskin-kuddar" med jag tror 65 el 70 shore vilket är rätt hårt. Blev bra.

Placering motor så håller jag med så långt bak är bra MEN som jag inte tänkte på men som hade turen att få ändå :) är att kunna komma åt att dela motor och växellåda och kunna lyfta motorn utan att extra meck med växellådan. Så man tänker på bultarna att de går att lossa.

Link to comment
Share on other sites

Mot fråga , vad skall du köra ? slicks och bo på bana tja kanske bra ide.

leka på banor då och då med r-däck och åka en del på allmän väg , ett korrekt vanligt tråg räcker ( mao kopiera känt annat tråg) , lägsta delen blir växel lådan ändå

Aha så om man kortar originaltråget så är växellådan ändå lägre? Jag tänkte torrsump just för att vinna höjd men om växellådan ändå är lägre så spelar det ju ingen roll :)

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild som illustrerar lite (inte min bild).

Det behövs en plåt som täpper till mellan yttervärlden och växellådan eftersom växellådan är större än motorblocket (neråt, bilden är på en upp-och-nervänd växellåda).

Plåtbiten på bilden slutar i höjd med motorblocket. Det är alltså inte lönt att göra tråget grundare än plåten är hög (på mitten typ).

vaxelladsplat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Motorkuddar från Volvo Valpen är låga, hårda och prisvärda.

Angående växellådan, kan man inte fräsa av i botten på sprängkåpan för att sänka hela motor/växellåda ytterliggare?

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild som illustrerar lite (inte min bild).

Det behövs en plåt som täpper till mellan yttervärlden och växellådan eftersom växellådan är större än motorblocket (neråt, bilden är på en upp-och-nervänd växellåda).

Plåtbiten på bilden slutar i höjd med motorblocket. Det är alltså inte lönt att göra tråget grundare än plåten är hög (på mitten typ).

Jag har inte denna plåt monterad, kanske kan vara bra för att inte få in smuts/stenar men funkat än så länge :)

Link to comment
Share on other sites

B30 motorkuddar är hårda och som skrivits så är Valpen c303 med B30 ännu hårdare

Jag kör med Biltemas 63-1008 växellådekudde för överväxel.den är också hård.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Vilken bra idé att fräsa bort lite materiel. V8 jänkejärnen har det som standard. Man sätter på en täckplåt som skruvas med några småskruvar i blocket och några mot sprängkåpan. Varför inte göra det på ett vanligt "Volvo-järn". Det skall jag ut och titta på hur det ser ut och vad som kan göras. De 20 sparade millimetrarna är verkligen värdefulla.

Link to comment
Share on other sites

Varför har ingen gjort det?? Jag fräste min för jag kunde sänka motorn 7 mm...

Jag fräser lite på min då och då. man kan nog säga att i förhållande til ramen så ligger den 7mm för djupt

får väl hoppas det alltid är asfalt och inte ett brunnslock blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Var i garaget och kollade lite hur jag skulle tillverka mina motorfästen, men tyvärr insåg jag att vattenpumpen måste bytas mot en elektrisk. får helt enkelt inte plats i min lilla ram. Vad för sorts elektriska vattenpumpar kör ni med ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...